Friesland: waarheen voor weekendje?

zaterdag 1 november 2025 om 16:03

Voor een nachtje weg, wat is leuk in Friesland?
Is Sneek bijvoorbeeld de moeite waard ? Welke stad nog meer ?
Want wellicht is iets te combineren ipv twee dagen in dezelfde stad?
We vinden beetje struinen door de stad leuk, lekker eten, misschien avondje theater.
We houden niet van musea, althans geen schilderijen, beelden, kunst enzo.
Een fabriek waar je kunt zien hoe iets gemaakt wordt kan nog wel leuk zijn, of iets over een specifieke gebeurtenis ofzo.
Tips?
                    Is Sneek bijvoorbeeld de moeite waard ? Welke stad nog meer ?
Want wellicht is iets te combineren ipv twee dagen in dezelfde stad?
We vinden beetje struinen door de stad leuk, lekker eten, misschien avondje theater.
We houden niet van musea, althans geen schilderijen, beelden, kunst enzo.
Een fabriek waar je kunt zien hoe iets gemaakt wordt kan nog wel leuk zijn, of iets over een specifieke gebeurtenis ofzo.
Tips?

zaterdag 1 november 2025 om 16:11

Geen museum, wel "hoe iets gemaakt wordt":  https://www.woudagemaal.nl/

zaterdag 1 november 2025 om 17:54

zondag 2 november 2025 om 09:26

We willen nu maar 1 nachtje om er even tussenuit te zijn.
Dus door naar een Waddeneiland is te krap.
Natuurmuseum even snel op de website gekeken maar trekt me nog niet erg. Denk meer voor kinderen idd.
En met mooi weer willen we zeker een keer gaan varen in Friesland.
Zijn er specifieke bezienswaardigheden in Sneek, Dokkum, Harlingen die je gezien moet hebben?
Of zijn het meer gewoon gezellige steden om doorheen te wandelen?
                    Dus door naar een Waddeneiland is te krap.
Natuurmuseum even snel op de website gekeken maar trekt me nog niet erg. Denk meer voor kinderen idd.
En met mooi weer willen we zeker een keer gaan varen in Friesland.
Zijn er specifieke bezienswaardigheden in Sneek, Dokkum, Harlingen die je gezien moet hebben?
Of zijn het meer gewoon gezellige steden om doorheen te wandelen?

zondag 2 november 2025 om 14:40

Voor mij is Sneek enkel een uitvalsbasis om te zeilen.
Dokkum is echt een dorp en Harlingen is een stadje.
In Harlingen heb je in de Voorstraat alles en daaromheen ook nog een boel. Ik weet dat ze bezig zijn om hun hoogtepunten wat meer met elkaar te verbinden, maar een uitgestippelde wandelroute o.i.d. Is pas over enkele jaren klaar.Tot die tijd kan je zelf alles heus makkelijk vinden en mis je vast dingen, maar niet HÉT ding ( wat dat is er, m.u.v. de boot) niet.
Dokkum heeft de molen. Maar dat is, niet aan Dokkummers vertellen hoor, gewoon een molen zoals alle andere. Op een heuveltje, aan het water. Maar vanuit daar zijn alle straatjes schattig.
                    Dokkum is echt een dorp en Harlingen is een stadje.
In Harlingen heb je in de Voorstraat alles en daaromheen ook nog een boel. Ik weet dat ze bezig zijn om hun hoogtepunten wat meer met elkaar te verbinden, maar een uitgestippelde wandelroute o.i.d. Is pas over enkele jaren klaar.Tot die tijd kan je zelf alles heus makkelijk vinden en mis je vast dingen, maar niet HÉT ding ( wat dat is er, m.u.v. de boot) niet.
Dokkum heeft de molen. Maar dat is, niet aan Dokkummers vertellen hoor, gewoon een molen zoals alle andere. Op een heuveltje, aan het water. Maar vanuit daar zijn alle straatjes schattig.
                                    Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

maandag 3 november 2025 om 10:40

Dit! Franeker is echt mooi en het Planetarium echt een aanrader!
Wij werden ooit door mijn schoonvader naar Franeker op sleeptouw genomen toen we hem opzochten in Friesland waar hij op een huis paste. Onvoorbereid gingen we er heen met hem en wat was het leuk! Prima voor maar 1 nachtje weg en het planetarium en het verhaal van Eise Eisinga is echt heel bijzonder! Is mij altijd bijgebleven.

maandag 3 november 2025 om 11:58

Franeker is leuk, Sneek is prima. Lemmer vind ik ook in de winter best gezellig met leuke tentjes om te lunchen/eten. Maar verder is daar niet echt iets bijzonders. Vanuit daar zit je wel dichtbij het Woudagemaal wat hier al genoemd is.
Joure is denk ik ook best leuk, maar dat zie ik elke dag, dus dan zie je de charme misschien niet meer zo.
                    Joure is denk ik ook best leuk, maar dat zie ik elke dag, dus dan zie je de charme misschien niet meer zo.
                                    Gewoon _melon met login problemen

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in