Lijf & Lijn alle pijlers

Tips gezocht voor na operatie

02-11-2025 16:16 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort word ik aan mijn dominante hand geopereerd en ik lees graag wat tips over de volgende 3 situaties:

In verband met hechtingen mag de wond 10-14 dagen niet nat worden.
Zou douchen met een plastic douche hoes van Kruidvat (bedoeld voor een arm die in het gips zit) een goede optie zijn? In de beschrijving staat "niet geschikt voor open wonden". Houd dat de boel echt goed droog? En is het echt one size fits all?

Haren wassen (en in model brengen) wordt een gedoe, dus ik hoop dat wat op te kunnen rekken. Van de droogshampoo's die ik tot nu toe heb gebruikt staat de geur me eigenlijk altijd enorm tegen en krijg ik ofwel 'grijs' haar (van mezelf donkerbruin) of -met een versie voor donker haar- zit mijn voorhoofd/oren onder de spetters. Daarbij loopt zweet ook als bruine druppels over je voorhoofd.
Wie heeft DE tip waarmee je je haar goed kunt opfrissen tussen wasbeurten door?

Bij eerdere ingrepen viel het me op dat ik niet erg fraai en heel langzaam genees. Littekens blijven heel lang erg zichtbaar, rood en uiteindelijk is het altijd een vrij brede streep.
Wat kan ik het beste doen qua wondverzorging om de genezing zo optimaal mogelijk te laten verlopen? Iemand ervaringen met een super effectieve littekencrème?
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Mijn tip is:
Ga nu al een paar dagen een want over je dominante hand dragen.
Dan kom je erachter wat je tijdelijk nog maar half kan, zoals je mobiele telefoon bedienen of de sleutel in het slot steken.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Explorista schreef:
02-11-2025 20:43
Mijn tip is:
Ga nu al een paar dagen een want over je dominante hand dragen.
Dan kom je erachter wat je tijdelijk nog maar half kan, zoals je mobiele telefoon bedienen of de sleutel in het slot steken.

Slim. Ik zou wanneer ik klaar was bij de spoedeisende hulp iemand bellen om me op te halen, kon ik niet meer inloggen in mijn telefoon. Ik wist mijn wachtwoord niet meer omdat ik altijd met mijn vingerafdruk inlog, maar die zat helemaal ingepakt in een spalk XD
Tjezus, wat vals
Ik ben 2x geopereerd. In het begin is het onhandig en had ik nog pijn maar het went wel al snel. Ik zat daarbij in het gips.
Haren wassen lukte wel ik had ook zo'n douche zak en hield mijn arm wel wat uit de douche.
Verder even accepteren dat je niet alles kan en je man en kinderen wat vaker wat laten doen. Het is maar even.
Terug van weggeweest
oneenietweer schreef:
02-11-2025 20:10
Die hand blijft eraan zitten toch? Ook al zijn er hechtingen, je zult je hand waarschijnlijk wel wat kunnen gebruiken. Niet zoals normaal, maar de boel een beetje in model brengen en een tosti maken zal toch wel lukken?

Gelukkig zet je er nog een vraagteken achter.

Meestal kun je echt niet veel als er gezegd is dat je niet veel zult kunnen. Of dat je niks mag, dokters zeggen niet zomaar iets.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
oneenietweer schreef:
02-11-2025 20:10
Die hand blijft eraan zitten toch? Ook al zijn er hechtingen, je zult je hand waarschijnlijk wel wat kunnen gebruiken. Niet zoals normaal, maar de boel een beetje in model brengen en een tosti maken zal toch wel lukken?

Gelukkig zet je er nog een vraagteken achter.

Meestal kun je echt niet veel als er gezegd is dat je niet veel zult kunnen. Of dat je niks mag, dokters zeggen niet zomaar iets.
Herstel en het maken van littekens heeft vooral met je eigen gezondheid en genen te maken. Bepaalde mensen maken altijd dikkere littekens en andere juist hele dunne.

Zorg dat de eerste periode geen krachten op de wond komt, zodat de naden niet gaan lekken en wijken.

Wanneer de wond helemaal dicht is en de acute fase over is van de wondheling, pas dan kan je heel voorzichtig rond het litteken gaan masseren.

Ondertussen natuurlijk goed slapen, rustig bewegen, gezond eten, niet roken, weinig stress etc dit helpt bij gezond celherstel.

En vergeet niet dat er biologische en fysiologische wetten zijn, trauma (zoals een operatie) kost gewoon tijd om te helen.
Haren (laten) invlechten, die tip kreeg ik ooit voor een operatie aan mijn schouder, waarna ik ook mijn arm een tijdje niet kon gebruiken.

Door het invlechten heb je na de operatie geen bos knopen, en ik hoefde er pas na 3 of 4 dagen weer iets mee. Daarna vooral gewoon petjes/mutsjes gedragen, kon ik met 1 hand opzetten en dan was het uit mijn gezicht (en zag je niet dat het vettig was) en washulp van een vriendin.

Voor je litteken : scarban siliconenpatch
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Vooraf extra koken en invriezen zodat je alleen maar hoeft op te warmen.
Alle grote boodschappen vast in huis halen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
OriginalHeleen schreef:
02-11-2025 19:52
Goede tips! Daar kan ik wel wat mee.

Ik heb al een paar dingen geprobeerd. Met links aankleden was eigenlijk wel te doen. Ging onhandig en heel langzaam, maar lukt wel. Zelfs bh (geklungel!) rits en knoop van spijkerbroek. Veters strikken uiteraard niet met één hand, maar ik heb ook enkellaarsjes met rits.

Heb al water wipes en wegwerp washandjes in huis voor na toiletbezoek etc. Douchen komt vast ook wel goed en in geval van nood droogt één en ander ook wel aan de lucht ;-)
Ik ben al veel aan het voorsnijden en invriezen, zodat het gemakkelijk met één hand de pan in kan.
Partner en kinderen kunnen natuurlijk ook zo nu en dan -in de avonduren- bijspringen, maar ik wil eigenlijk zo veel mogelijk gewoon zelf doen.
hartstikke goed dat je veel zelf wil doen, maar het is maar tijdelijk dus schakel hulp in waar kan. Zoals je het bu beschrijft, lijkt het alsof je alleen woont.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
03-11-2025 16:17
hartstikke goed dat je veel zelf wil doen, maar het is maar tijdelijk dus schakel hulp in waar kan. Zoals je het bu beschrijft, lijkt het alsof je alleen woont.
Nee, ik woon niet alleen, maar partner is wel van 7.00 - 18.00 uur van huis en nog thuiswonend kind vertrekt om 6.15 uur naar werk en is pas tegen 18.30 uur weer thuis.
Uiteraard zullen zij in de avonduren boodschappen doen, koken, was opvouwen etc. maar ik verwacht wel dat ik gewoon mezelf kan redden overdag. Daarom denk ik nu vast na hoe ik het mezelf zo makkelijk mogelijk kan maken en hoe ik dingen het beste kan voorbereiden.
Het zal hier en daar behelpen zijn en sommige dingen zullen onhandig zijn en langzaam gaan, maar ik hoop toch gewoon zoveel mogelijk zelf te doen. Ik vraag de buurvrouw, vrienden of familieleden liever niet om hulp. Met 3 volwassenen in huis moet het ons echt wel lukken.

Ik vroeg specifiek om ervaring met 3 dingen: douchehoes, iets anders dan droogshampoo om haren op te frissen en litteken verzorgen.
Heel blij dat ik veel behulpzame tips heb gekregen! Ook de adviezen voor dingen waar ik nog niet zo bij stil had gestaan waardeer ik en neem ik mee.

Helaas lees ik in andere reacties dingen die neer komen op "joh stel je niet aan je hand zit er nog aan, het zal allemaal wel meevallen, het kan veel erger, waar maak je je druk om".
Ik maak me niet druk, ik bereid me gewoon voor en vroeg slechts om ervaringen met die 3 dingen.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
OriginalHeleen schreef:
03-11-2025 19:35
Nee, ik woon niet alleen, maar partner is wel van 7.00 - 18.00 uur van huis en nog thuiswonend kind vertrekt om 6.15 uur naar werk en is pas tegen 18.30 uur weer thuis.
Uiteraard zullen zij in de avonduren boodschappen doen, koken, was opvouwen etc. maar ik verwacht wel dat ik gewoon mezelf kan redden overdag. Daarom denk ik nu vast na hoe ik het mezelf zo makkelijk mogelijk kan maken en hoe ik dingen het beste kan voorbereiden.
Het zal hier en daar behelpen zijn en sommige dingen zullen onhandig zijn en langzaam gaan, maar ik hoop toch gewoon zoveel mogelijk zelf te doen. Ik vraag de buurvrouw, vrienden of familieleden liever niet om hulp. Met 3 volwassenen in huis moet het ons echt wel lukken.

Ik vroeg specifiek om ervaring met 3 dingen: douchehoes, iets anders dan droogshampoo om haren op te frissen en litteken verzorgen.
Heel blij dat ik veel behulpzame tips heb gekregen! Ook de adviezen voor dingen waar ik nog niet zo bij stil had gestaan waardeer ik en neem ik mee.

Helaas lees ik in andere reacties dingen die neer komen op "joh stel je niet aan je hand zit er nog aan, het zal allemaal wel meevallen, het kan veel erger, waar maak je je druk om".
Ik maak me niet druk, ik bereid me gewoon voor en vroeg slechts om ervaringen met die 3 dingen.

Alleen maar goed! Ik ben meerdere keren geopereerd, steeds iets anders, en goede voorbereiding vond ik ook altijd fijn.

Ik snap dat je veel zelf wil doen binnen je gezin. Wilde ik destijds ook. Toch kan het handig zijn als er mensen zijn die iets willen doen. Misschien niet iets huishoudelijks maar wel zoiets als voor jou zorgen als je het zelf niet kunt.

Succes en sterkte!
TO, ik wens je veel sterkte en bedankt voor het openen van dit topic. Ik hik er tegenaan dat ik een operatie aan mijn pols moet. Aan de dominante kant. Na de operatie moet ik 4-6 weken gips van hand tot net onder de elleboog.
Ik mag dus ook niet autorijden of fietsen.
Boodschappen dan maar laten bezorgen, een lift regelen naar de kapper en/of andere noodzakelijke bestemmingen, en verder gewoon lekker thuis blijven. Hoef ik ook niet zo vaak te worstelen om een bh aan te krijgen 😉.
Ik heb dus al veel gehad aan de tips die jij hier krijgt waar ik verder niet veel aan kan toevoegen behalve dan dat ik het huishouden maar zo makkelijk mogelijk neem. Mezelf schoonhouden is belangrijker (tegen die tijd is niet zeker of ik hulp van partner kan krijgen).
Laat je nog eens weten hoe het allemaal ging en gaat?
Schriftje schreef:
08-11-2025 10:11
TO, ik wens je veel sterkte en bedankt voor het openen van dit topic. Ik hik er tegenaan dat ik een operatie aan mijn pols moet. Aan de dominante kant. Na de operatie moet ik 4-6 weken gips van hand tot net onder de elleboog.
Ik mag dus ook niet autorijden of fietsen.
Boodschappen dan maar laten bezorgen, een lift regelen naar de kapper en/of andere noodzakelijke bestemmingen, en verder gewoon lekker thuis blijven. Hoef ik ook niet zo vaak te worstelen om een bh aan te krijgen 😉.
Ik heb dus al veel gehad aan de tips die jij hier krijgt waar ik verder niet veel aan kan toevoegen behalve dan dat ik het huishouden maar zo makkelijk mogelijk neem. Mezelf schoonhouden is belangrijker (tegen die tijd is niet zeker of ik hulp van partner kan krijgen).
Laat je nog eens weten hoe het allemaal ging en gaat?
Tip vraag of je na een week kunststof gips kunt krijgen. De eerste week mag het niet ivm de wond maar dat echte zware gips is heel onhandig. Met het kunststof gips kun je echt veel meer.
Terug van weggeweest
OriginalHeleen schreef:
03-11-2025 19:35

Ik heb op dit moment 2 gebroken armen, en ik kan uit ervaring vertellen dat de hoes van kruidvat waterdicht is, maar ik zou niet weten hoe je die alleen om zou moeten doen..

Het zit zo strak dat je de opening echt met 2 handen open moet houden
Ditishet25 schreef:
08-11-2025 10:21
Tip vraag of je na een week kunststof gips kunt krijgen. De eerste week mag het niet ivm de wond maar dat echte zware gips is heel onhandig. Met het kunststof gips kun je echt veel meer.
Volgens mij is kunstof gips standaard? Ik kreeg niet eens een andere optie aangeboden
Lemon_Pledge schreef:
08-11-2025 10:31
Volgens mij is kunstof gips standaard? Ik kreeg niet eens een andere optie aangeboden
Na een operatie niet dat heeft met de wond te maken. Ik heb 2x de eerste week echt gips gehad maar je moet er echt om vragen om zodra het kan kunststof te krijgen.
Terug van weggeweest
Bedankt voor de tip, ik zal het onthouden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven