Ouder gaat overlijden

05-11-2025 16:23 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een week of wat geleden hebben we het trieste nieuws gekregen dat mijn moeder niet meer beter wordt. Ze is al niet meer echt aanspreekbaar en het overlijden zal waarschijnlijk binnen enkele weken gaan plaatsvinden. Ze is nog relatief jong en stond nog midden in het leven.

De eerste emotionele schok begint inmiddels wat te zakken en langzaam begin ik te denken aan de dingen die er geregeld moeten gaan worden. Hier zitten vast mensen met ervaring op dit gebied. Zijn er dingen die handig zijn om al voorafgaand aan het overlijden te regelen? Beheer op de rekening heb ik inmiddels en we proberen veel langs te gaan en nog veel foto's te maken, ook met de kleinkinderen.
Wat verdrietig voor jullie!
Veel sterkte!

Toen mijn schoonvader overleed hebben we lang lopen zoeken naar wachtwoorden van allerlei dingen(laptop, internetbankieren, sociale media accounts).
Misschien niet de beste tips maar het scheelt veel tijd als je daarin niet hoeft te zoeken..
Sterkte! Bij mij kwam het overlijden zoveel harder aan dan ik had verwacht. Dat vond ik nog het zwaarst.
In praktische zin hebben we veel tijd moeten steken in adressen voor de rouwkaarten. Mijn moeder had drie adresboekjes in niet-chronologische volgorde, met mensen die waren verhuisd, overleden of allang niet meer in staat om langs te komen.
Ah nuttige tips al, dank jullie wel.

Ik ben ook bang dat het overlijden straks emotioneel heel hard gaat aankomen. Dit moment voelt even als stilte voor de storm ofzo dus daarom wil ik nu alvast beginnen met wat dingen te regelen, voor zover mogelijk.

Lijst met wachtwoorden heb ik op de computer gevonden. Niet helemaal zeker of die compleet is maar we komen een eind. Adressenlijst voor de rouwkaarten ben ik mee bezig maar is inderdaad een flinke klus.
Heeft ze een uitvaartverzekering? Zoek ook alvast een uitvaartonderneming, zodat je het telefoonnummer bij de hand hebt als het zover is.
Wat verdrietig. Heel veel sterkte.

Het regelen van de begrafenis van mijn vader afgelopen mei vond ik best pittig. De week (wij hadden meer dagen) zit je als familie in een snelkookpan. Regel muziek, kaarten, bloemen, etc. Heeft ze zelf ooit daarin wensen uitgesproken?

En nu ze er nog is: misschien is het fijn foto’s te maken, nog even bij haar te zijn met de mensen die haar lief hebben…

Daarnaast verder praktisch: het afsluiten van abonnementen en administratieve zaken in de week na het overlijden en in de weken daarop een bezoek aan de notaris.

Mijn vader is nu ruim 5 maanden geleden overleden en ik vind het nog altijd moeilijk (hoewel ik echt berust in de dood zelf). Heel veel sterkte! :heart:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Wat vreselijk zwaar en triest TO. Ik wens je heel veel sterkte. :heart:
Wat verdrietig. Veel sterkte alvast.

Hier waren een paar issues: de adressenlijst voor de kaarten, zoals anderen al noemen. Wachtwoorden en liefst ook overzichten van lopende lidmaatschappen en abonnementen.
Handig als je alvast weet welke uitvaartondernemer in jouw regio prettig is. Daar zitten grote verschillen tussen en wij hadden een fijn klein bedrijf van vrouwen, die pushten niet op dure spullen. Handig ook als je een beetje weet wat je ouder zou willen qua bloemen of sprekers of kaart.

Voor de nazit zijn wij naar een restaurant gegaan ipv koffie in het crematorium. Voordeel daarvan was dat er minder tijdsdruk op zat. Nadeel was dat de consumpties van matige kwaliteit waren en binnen neergezet ipv geserveerd, zodat veel mensen die buiten stonden niks hebben gehad. Dat soort dingen zou ik nu beter op letten maar in de storm van dat moment ontging me dat.
Harba lorifa
Wat bij het afscheid van mijn moeder, niet onverwacht, rust gaf was om de (klein)kinderen te betrekken bij het komende afscheid. Welke tekening, tekst past bij moeder / oma op de 'rouwkaart'. Die kun je van te voren al opstellen i.o.m. de uitvaartverzorger. Komt er een advertentie in de krant.

Kunnen je al een besluit nemen waar jullie moeder opgebaard wordt, thuis of in een rouwkamer of liever zonder bezoek? Is het een begrafenis of crematie?
De locatie alvast uitkiezen waar jullie het fijnst bij voelen.
Heel Japans is om 1000 kraanvogels te vouwen, mijn moeder had een 10 tal geknutselde vlinders op haar kist van kinderen en vrienden.
Alles sal reg kom
Na afloop van de begrafenis zijn wij naar de kinderboerderij gegaan (met restaurant)
een vertrouwde plek voor jong & oud. Wel last minute geregeld voor een eigen plek.
Alles sal reg kom
Zorg dat je de inloggegevens van haar telefoon nog achterhaalt!
Er staan vast waardevolle foto's in, telefoonnummers, etc.
Zowel pincode als bijv iCloud-inlog
Je hebt het denk ik nu over dingen regelen rond overlijden/uitvaart/afwikkeling, maar wat bij ons tegenviel was het regelen van de benodigde zorg voor de laatste weken/dagen. Ik weet niet of dat bij jou ook speelt, dan is het handig daar zo snel mogelijk met de huisarts over te hebben. Dit is vooral van toepassing als ze thuis is natuurlijk.

Als ze nog kan praten wil je misschien ook opnames van haar stem maken. Dat is iets wat sneller vervaagt in je herinnering dan beeld. Andersom blijft het gehoor vaak juist lang aanwezig, dus samen muziek luisteren, zingen, voorlezen, met elkaar praten bij haar kan troostend zijn voor haar. Als er nog dingen zijn die je tegen haar wilt zeggen, zeg ze. Maar als dat niet zo is, is dat ook goed.

Bij haar zijn is belangrijk, en je hoeft niet per se iets te zeggen of doen. Aanwezig zijn, ook als je niet precies weet wat te zeggen of doen, is al waardevol. En tegelijk is die laatste fase naar en zwaar en mag je ook voor jezelf zorgen. Je terugtrekken, goed eten, even naar buiten, uithuilen bij elkaar: neem er ruimte voor.

De meeste mensen overlijden als er geen anderen bij zijn. Het filmplaatje van omringd door familie komt niet veel voor, en het is goed om dat te weten.

De uitvaart is voor nabestaanden. Als je moeder wensen heeft probeer je die natuurlijk na te komen, maar als je keuzes moet maken en niet weet wat zij zou willen, dan mogen jullie als nabestaanden zeker meenemen wat jullie zelf graag zouden willen bij het afscheid.

Een adreslijst van mensen die jullie willen informeren en/of uitnodigen voor de uitvaart is handig om bij de hand te hebben. Als je moeder dat zelf niet meer overziet, kun je kijken of je in haar netwerk zelf mensen kunt inschakelen, bv een oom die alle familieadressen aanlevert, iemand van de hobbyclub die die namen verzamelt, etc.

Na het overlijden wordt het lichaam klaargemaakt om opgebaard te worden. Daar mag je als nabestaande bij zijn. Wij hebben dat niet gedaan en vonden het achteraf naar hoe ouder was 'gladgestreken' en in een houding lag die niet bij haar paste. Maar een andere naaste vond het juist fijn dat de pijn van de laatste fase was weggeschminkt. Het was een onderdeel waar niemand van ons bij stil had gestaan als impactvol.

Mensen gaan zeggen dat ze er voor je willen zijn en aanbieden te helpen. Het kan fijn zijn ze heel concrete dingen te vragen: graag x porties eten voor twee dagen, graag deze plant onder je hoede nemen, graag die en die persoon ergens heen rijden.

Ik werd erg kritisch op de reacties van mensen. Niet naar hen toe, maar wel dat een steunbetuiging vaak net niet goed viel. Niet de schuld van die mensen maar als jij dat ook ervaart, geef jezelf de ruimte om onredelijke emotie te voelen. Waait weer over, is logisch is zo'n hectische en verdrietige periode.

Heel veel sterkte.
This is an unacceptable timeline
Verder nog een tip: laat je rouw drukwerk door een derde checken. Bij ons stond er een slordige fout in en alles moest opnieuw in de hectiek.

Overigens heb ik na het overlijden en voor het versturen van de kaart ook een aantal vrienden van mijn vader telefonisch op de hoogte gebracht. Dat vonden ze erg prettig. Zijn overlijden was geen verrassing, maar tegelijkertijd toch ook weer onverwacht.

Afleggen: een keus of je daarbij wil zijn. Mijn moeder heeft voor mijn vader de laatste zorg gedaan met mensen van de uitvaart. Vond ze heel fijn en echt waardig.

Na de begrafenis zijn we op de Lage Vuursche gaan borrelen met een aantal. Was fijn. Nogmaals heel veel sterkte, TO.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Richt je even op nu, dat regelen van een dienst valt eigenlijk wel mee (je krijgt x of y keuzes).
Nu kan je nog met ouder praten en jezelf ook rust gunnen. Het is een slopend proces, zeker ook emotioneel.

Wat ik gemist heb was het wachtwoord van de telefoon zodat we nog wat foto's konden redden.
Geen praktische tip en hopelijk vind je het niet ongepast maar ik wilde graag een lok haar van mijn moeder.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Oh en nog een: over uitvaartkosten kun je best onderhandelen. Dat klinkt misschien heel gek, maar wij hebben uiteindelijk wel een paar duizend euro van de rekening afgehaald (lagen wel redenen aan ten grondslag en is keurig opgelost). Teken dus niet blindelings voor alles dat maar voorgesteld wordt. Uiteindelijk is het naast de emotie ook een zakelijke overeenkomst voor een uitvaartondernemer. Ik geloof dat mijn moeder uiteindelijk €2000 minder heeft hoeven voldoen op een factuur van €9000 of zo.

Daarnaast hebben de medische spullen van papa (met dank aan Viva) nog allemaal een goede en fijne bestemming gekregen bij mensen die dat konden gebruiken in Ghana en Ukraine. Dat vonden wij als familie een fijne gedachte.

En verder: misschien is het prettig ook foto’s/beeldmateriaal te hebben van de uitvaart. Vrienden hebben wat foto’s gemaakt en mijn partner heeft deze in een boek gedaan die wij met kerst aan mama, mijn broer en tante geven ter herinnering.
Heel veel sterkte in deze moeilijk tijd! Vorig jaar is mijn schoonvader overleden, hij had ongeneeslijke pancreaskanker en koos uiteindelijk voor euthanasie. Het ging heel snel, in juni kreeg hij de diagnose, in oktober liet hij weten dat hij twee weken later zou sterven. Wij hadden het 'geluk' dat hij alles tot in de puntjes zelf geregeld had en we hebben die laatste weken nog heel veel mooie herinneringen gemaakt waarbij we met de hele familie bij elkaar waren.
Er zijn hier al heel veel goede dingen genoemd. Iets waar wij wel tegenaan liepen is dat er soms dingen geregeld moesten worden en dat iedereen daarbij wilde helpen, maar iedereen een andere mening had. Mijn vriend was die periode heel snel overprikkeld en vond het heel moeilijk om eindeloos te praten over bijvoorbeeld wat er op de grafsteen moest komen te staan.
Borboletas, wat verdrietig. Maar zoals al gezegd, wachtwoorden zijn belangrijk, telefoon, sleutels, haar portemonnee met pasjes.
Je kunt misschien alvast wat foto's uitzoeken voor de dienst. Foto's van haar jeugd, van toen ze moeder was en van haar omatijd. Of alvast nadenken over de speech.

Maar het belangrijkste nu is dat je zo goed mogelijk afscheid neemt. Ik weet niet of je moeder thuis is, of in een ziekenhuis of verpleeghuis. Het kan ook zijn dat je het nog heel zwaar gaat krijgen met de laatste dagen. Dat kan nog heel heftig worden.
Ach, zo’n heftige periode zit je nu in, dat is echt rot. Heel belangrijk om ook goed voor jezelf te zorgen!

Wat ik heel prettig vond was dat wij de begrafenisondernemer al vooraf hebben laten komen en we eigenlijk een paar dagen voor mijn moeders overlijden alles hebben geregeld. Dat zorgde voor heel veel rust bij ons in de week van haar overlijden. Omdat ze euthanasie kreeg wisten we zelfs al wanneer de crematie ging zijn voordat ze was overleden. Beetje gek maar voor ons was dat prettig. Ook de kaart heeft mijn moeder zelf nog gezien (en goedgekeurd).

Na de crematie hebben we gecaterde lunch laten aanrukken voor het bezoek; de cateraar regelde verder alles en het stond helemaal klaar toen wij thuis kwamen en aan het eind van de dag hebben ze alles opgehaald.

Ondanks het enorme verlies en de heftigheid van alles kijk ik er heel goed op terug. Dat gun ik jullie ook :redrose:
Oh wauw wat een lieve, nuttige en medelevende reacties allemaal! Ik ben nu echt even zo blij met het bestaan van het forum! De rest van mijn familie is er emotioneel nog niet aan toe om over de praktische zaken te praten terwijl dat mij nu juist rust geeft. Dus heel fijn dat ik dat hier kan delen. Dank jullie wel allemaal.
Nog een vraag, hoe kies je nou eigenlijk een uitvaartonderneming? Ik kan natuurlijk gewoon googelen en dan krijg je een hele trits websites maar hoe maak je dan de keuze? Ik woon zelf ook in een andere regio dus kan ook niet zo makkelijk vragen naar ervaringen.

Meerdere van jullie geven op de een of andere manier aan juist te focussen op het nu, op het afscheid nemen, op het bij elkaar zijn. Maar juist dat vind ik nu zo ingewikkeld. Mijn moeder gaat overlijden aan een zeer agressieve hersentumor die haar in een tijdspanne van 6 weken geestelijk bijna helemaal gesloopt heeft. Ze praat bijna niet meer (ik had graag nog de mogelijkheid gehad om een stemopname te maken), snapt gesprekken van hoger niveau dan 'wil je nog koffie?' ook niet meer en is sowieso heel suf en slaperig. Ze lijkt zich ook maar heel beperkt bewust van waar ze nu is (hospice) en waarom daar. Dus daar zitten voelt erg onbevredigend. Maar tegelijkertijd ben ik dan ook weer bang dat ik spijt krijg als ik er niet vaak genoeg heen ga. Pff....
Dat is ook ingewikkeld, en pijnlijk om haar zo te zien.
Wat ik probeerde is om het heel klein te maken, het contact heel erg in te vullen met wat er op dat moment aan de hand is. Dus als zij iets zegt, ook al is onduidelijk wat ze bedoelt, die woorden oppakken en daarover kletsen. Samen naar buiten kijken en wijzen op mooie kleuren, het geluid van een vogel. Vertellen hoe jij je leuke dingen van vroeger herinnert. Vertellen hoe het staat met haar favoriete voetbalteam / de vogeltrek / de nieuwe woordjes die neefje kan zeggen. Allemaal als voorbeeld, het is aftasten wat bij jullie past en wat niet.
Erbij zitten met een boek of wat werk en je eigen ding doen, en af en toe haar hand vasthouden of sponsje met water geven. Dat soort dingen.
Ze is niet meer wie ze was, maar ze is er nog wel. Dat is hartverscheurend, en tegelijk kun je juist op simpele manieren bij haar zijn zonder dat je van alles moet.
This is an unacceptable timeline
Ja heel ingewikkeld lijkt me dat. Ik ben het volledig met Tyche eens. En je hoeft niet eens veel te zeggen he, er gewoon zijn is ook goed. Neem een boek mee en ga naast haar zitten lezen als ze slaapt of doezelt. Het hoeft niet bevredigend te zijn en het is gewoon hartstikke zwaar.

En hoe kies je een ondernemer, tja. Leeft je vader nog of waren je ouders niet samen? Ik zou denk ik voor een lokale ondernemer gaan, maar als ze in een grote stad woont dan is daar natuurlijk megaveel keuze. Als er een uitvaartverzekering is zou je die kunnen contacten, misschien hebben zij een geschikte waar ze mee samenwerken.
Wat akelig. Ik heb ook mijn moeder relatief jong (midden 60) aan een hersentumor verloren. Dat ontneemt je een mooi afscheid. Ze is eigenlijk al weg en dat is een rauw verdriet.
Bij mijn moeder ging het wel een stuk trager maar dat rekte alleen maar die nare tijd. Achteraf gezien had het beter korter kunnen zijn. Het zij je misschien tot schrale troost.

Qua tip: ik heb van mijn beide ouders (vader overleed nog weer een stuk jonger) een vingerafdruksieraad en dat is me heel dierbaar.

Met uitvaartorganisaties kan je gewoon praten, check of er een klik is en check de prijs. Ze zijn heel verschillend in aanpak.

Denk vast na over begraven of cremeren en neem daar ook de kosten in mee. Denk ook aan grafrechten en steen. Wij kozen voor een natuurbegraafplaats, voor ons een heel fijne plek.

Heel veel sterkte in de komende tijd!
Mijn vader had enige jaren voor zijn dood zijn graf gekozen naast zijn ouders (dat graf kwam vrij). Dat betekende dat de uitvaartonderneming verbonden was met de begraafplaats.

Verder hadden wij binnen de familie wat onenigheid over de muziekstukken. Misschien is het een fijn idee sommige stukken op de achtergrond af te spelen. Zo hield papa van Mozart en van Jazz. Mijn moeder heeft dat in de laatste dagen voor zijn overlijden wel gedaan en ze luistert geregeld naar deze muziek.

Mijn nichtje van 8 en dochter van destijds 7 hadden een taak tijdens de uitvaart. Ze hadden schelpen versierd voor in de kist. Mijn dochter sprak eerst in het Nederlands en dan in het Engels. Mijn nichtje en dochter hadden bubbels bij het graf. Jij hebt ook kinderen las ik. Misschien ter overweging als ze dat kunnen/willen om hen hierin te betrekken.

Wel denk ik dat het raadzaam is om vooraf heel goed naar de factuur te kijken. Zo stond de post voor het “regelen en verzorgen van de uitvaart” op €2500,-. Daar kwam nog de aula huur bij en moest de familie zelf alle muziek aanleveren. Dan kun je je afvragen wat de service dan was voor die €2500,- aangezien wij tijdens de dienst geen uitvaartleider hadden. Dat soort zaken. Het is overigens heel correct opgelost en wij kijken met een fijn gevoel terug op een waardige dienst.

In het voorjaar zullen we kijken naar een steen. Dat wordt een marmeren plaat.

Ik loop zelf wel tegen mijn eigen verdriet aan af en toe. Het heeft een grotere impact gehad dan dat ik gedacht had en dat terwijl die echt al jaren heel erg ziek was en geen kwaliteit van leven had. Ik was vorige week in NL en ging ook even langs zijn graf met mama en dat vind ik toch best lastig.

En verder: bezoek zo vaak als je kan. Zelfs een hand vasthouden kan heel fijn zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven