Friesland: waarheen voor weekendje?

01-11-2025 16:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een nachtje weg, wat is leuk in Friesland?
Is Sneek bijvoorbeeld de moeite waard ? Welke stad nog meer ?
Want wellicht is iets te combineren ipv twee dagen in dezelfde stad?

We vinden beetje struinen door de stad leuk, lekker eten, misschien avondje theater.
We houden niet van musea, althans geen schilderijen, beelden, kunst enzo.
Een fabriek waar je kunt zien hoe iets gemaakt wordt kan nog wel leuk zijn, of iets over een specifieke gebeurtenis ofzo.

Tips?
Ik vind Harlingen erg leuk!
De plekken die ik leuk vind: Sneek, Leeuwarden, Workum, Franeker, Harlingen, Joure
Plek die ik absoluut zou vermijden vanwege geen sfeer: Drachten en Heerenveen
Geen museum, wel "hoe iets gemaakt wordt": https://www.woudagemaal.nl/
Wij vonden Dokkum leuk!
Dokkum, Harlingen vind ik prachtig. Leeuwarden kan ook mooi zijn. De kleinere steden xijn ook leuk, maar meer iets voor de zomer denk ik.
Dokkum doorheenhuppelen, Harlingen eten en overnachten en vanuit Harlingen een gluurtje bij Eise Eisinga in Franeker?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Natuurmuseum in Leeuwarden?
Was echt leuk museum ook interactief. Misschien wel meer voor kinderen.
Vanuit Friesland doorreizen naar een Waddeneiland?
Sneek is zeker leuk! Gaan jullie binnenkort of in de lente/zomer? Earnewald is heel mooi om te kanovaren of om een sloepje te huren, maar dan moet het wel wat beter weer zijn dan nu.
feow schreef:
01-11-2025 17:54
Dokkum doorheenhuppelen, Harlingen eten en overnachten en vanuit Harlingen een gluurtje bij Eise Eisinga in Franeker?
Dit.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
We willen nu maar 1 nachtje om er even tussenuit te zijn.
Dus door naar een Waddeneiland is te krap.
Natuurmuseum even snel op de website gekeken maar trekt me nog niet erg. Denk meer voor kinderen idd.

En met mooi weer willen we zeker een keer gaan varen in Friesland.

Zijn er specifieke bezienswaardigheden in Sneek, Dokkum, Harlingen die je gezien moet hebben?
Of zijn het meer gewoon gezellige steden om doorheen te wandelen?
Voor mij is Sneek enkel een uitvalsbasis om te zeilen.
Dokkum is echt een dorp en Harlingen is een stadje.

In Harlingen heb je in de Voorstraat alles en daaromheen ook nog een boel. Ik weet dat ze bezig zijn om hun hoogtepunten wat meer met elkaar te verbinden, maar een uitgestippelde wandelroute o.i.d. Is pas over enkele jaren klaar.Tot die tijd kan je zelf alles heus makkelijk vinden en mis je vast dingen, maar niet HÉT ding ( wat dat is er, m.u.v. de boot) niet.

Dokkum heeft de molen. Maar dat is, niet aan Dokkummers vertellen hoor, gewoon een molen zoals alle andere. Op een heuveltje, aan het water. Maar vanuit daar zijn alle straatjes schattig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Leeuwarden is leuk. Maar je kan ook Sneek/ Bolsward doen. Franeker is ook mooi. Kan je naar het Eise Eisinga Planetarium!
Voor wanneer? Want zomers zou ik een watersportdorp zoals Lemmer, Grou of Terherne oid wel weer aanraden, maar in de winter weer niet.
Bontebok schreef:
02-11-2025 15:48
Leeuwarden is leuk. Maar je kan ook Sneek/ Bolsward doen. Franeker is ook mooi. Kan je naar het Eise Eisinga Planetarium!
Dit! Franeker is echt mooi en het Planetarium echt een aanrader!
Wij werden ooit door mijn schoonvader naar Franeker op sleeptouw genomen toen we hem opzochten in Friesland waar hij op een huis paste. Onvoorbereid gingen we er heen met hem en wat was het leuk! Prima voor maar 1 nachtje weg en het planetarium en het verhaal van Eise Eisinga is echt heel bijzonder! Is mij altijd bijgebleven.
Franeker is leuk, Sneek is prima. Lemmer vind ik ook in de winter best gezellig met leuke tentjes om te lunchen/eten. Maar verder is daar niet echt iets bijzonders. Vanuit daar zit je wel dichtbij het Woudagemaal wat hier al genoemd is.

Joure is denk ik ook best leuk, maar dat zie ik elke dag, dus dan zie je de charme misschien niet meer zo.
Gewoon _melon met login problemen
Wij hebben eens de Elfsteden tocht gereden in een weekend. Dan kom je door verrassend leuke stadjes en dorpen. Overnacht in Sneek, leuke stad. Kun je prima 's avonds naar het theater.
We gaan in elk geval naar Harlingen en Sneek hebben we bedacht.
Tips waar je lekker kunt eten ? (Geen Grieks of Italiaans).

Elfstedentocht rijden is ook leuk idee idd. Misschien hebben we deze plaatsen zo gezien en pakken we nog wat andere stadjes op de route mee, we zien het wel.
Holi-Day schreef:
06-11-2025 08:44
We gaan in elk geval naar Harlingen en Sneek hebben we bedacht.
Tips waar je lekker kunt eten ? (Geen Grieks of Italiaans).

Elfstedentocht rijden is ook leuk idee idd. Misschien hebben we deze plaatsen zo gezien en pakken we nog wat andere stadjes op de route mee, we zien het wel.

Ideetje om daar ter plekke rond te lopen en gewoon eens te kijken wat jullie aanspreekt? Of zeg ik nu iets heel geks?
Such fun!1
Gewoon ff doorrijden naar Groningen ;) :lol:
Ik vind in Sneek zelf het proeflokaal erg leuk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven