Dure dierenkliniek

03-11-2025 20:12 114 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze kater op leeftijd (13) dingt sinds dit jaar serieus mee naar de titel van duurste kat van het land. Begin van het jaar hebben we voor € 1000 zijn gebit laten saneren (3 kiezen en 4 tanden eruit). Afgelopen dagen was ik weer bijna 1000 euro kwijt voor twee consulten, een bloedonderzoek, twee urinetesten, een urinekweek, diabetesmedicijnen en ketonenteststrips.
Volgens mij is onze kliniek erg duur dus ik overweeg onderhand toch eens een ander te zoeken, na 13 jaar dus dat is wel een dingetje. Maar ja, die medicijnen gaan vanaf nu ook € 1000 per jaar kosten :(
Hoeveel zou het bovenstaande bij jullie dierenarts kosten?
Redhead70 schreef:
15-11-2025 20:50
Hoe kom jij aan die bedragen? Mijn honden kosten bij niet ziek echt niet zoveel. Ze eten en krijgen de inentingen jaarlijks en de vlooi, wormenkuur op zijn tijd. Dat is bij lange na geen 750 per hond.
Mijn hond (Mechelse herder) eet alleen al voor om en nabij de 90 euro per maand dus die komt er makkelijk aan.
noglangnietjarig schreef:
15-11-2025 08:46
Nu dan?
Heb net weer een poging (pb) gedaan.
Heb hem binnen! Heel erg bedankt!
Nyco schreef:
15-11-2025 21:08
Mijn hond (Mechelse herder) eet alleen al voor om en nabij de 90 euro per maand dus die komt er makkelijk aan.
Speciaal voer dan? Ik had in Nederland nog een bull mastif, voer haalde ik in bulkverpakking. Beest is 12.5 jaar geworden maar kostte dit echt niet samen met de oude jack Russel.
Nu in Spanje weer 2 honden, altijd overlap gehad van 1 dood naarmeteen weer 2. Kost het veel minder, maar dat mag ik niet vergelijken met kosten in Nederland natuurlijk.
Afkoelen heeft gewerkt
Goed voer is hier in Nederland ook gewoon ontzettend duur geworden, laat staan speciaalvoer. Een van mijn katten eet Urinary S/O zachtvoer van RC en alleen dat kost al rond de 36 euro per week, ruim 140 per maand dus.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Calamitycat schreef:
15-11-2025 21:34
Goed voer is hier in Nederland ook gewoon ontzettend duur geworden, laat staan speciaalvoer. Een van mijn katten eet Urinary S/O zachtvoer van RC en alleen dat kost al rond de 36 euro per week, ruim 140 per maand dus.
Jeetje wat een geld. Geen verwijt hoor als mijn honden wat nodig hebben dan is dat zo, maar ik ben met 10 euro hier voor ongeveer 2,5 maanden klaar met voer voor 2.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik vind €90,- voor een flinke hond niet zoveel, ik haal supermarktbrokjes* voor mijn kat en van die zakjes en vis, ik weet het niet precies maar ergens tussen de €30,- en €50,- per maand, schat ik.

*ik heb verantwoorde peperdure geen-koolhydraat-alleen-proteine brokjes geprobeerd maar die lust ze dus niet.
Redhead70 schreef:
15-11-2025 21:39
Jeetje wat een geld. Geen verwijt hoor als mijn honden wat nodig hebben dan is dat zo, maar ik ben met 10 euro hier voor ongeveer 2,5 maanden klaar met voer voor 2.
Ongelooflijk wat een verschil, je mag je handen dicht knijpen met dat soort bedragen. Dat is hier echt ondenkbaar.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Redhead70 schreef:
15-11-2025 21:39
Dat is echt bizar veel goedkoper.
Ik had het al door bij de dierenarts kosten. Ook echt veel lager en hypermodern. Nu zijn de lonen hier ook lager, maar de prijsverschillen zijn enorm op eigenlijk ieder gebied. Dus alleen het loon kan het niet zijn. Hoofdbrekens hier.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
15-11-2025 22:19
Ik had het al door bij de dierenarts kosten. Ook echt veel lager en hypermodern. Nu zijn de lonen hier ook lager, maar de prijsverschillen zijn enorm op eigenlijk ieder gebied. Dus alleen het loon kan het niet zijn. Hoofdbrekens hier.
Onze energiekosten zijn heel hoog waardoor alles duurder is. En daarnaast is er - ik ben geen econoom dus ik leg het een beetje grof uit vrees ik - aan de hand dat in een economie geld altijd een bepaalde kant uit stroomt. Bijv. van platteland naar stad. En in Europa loopt de geldstroom van zuid naar noord (en het economisch beleid van de E.U. herverdeelt dat niet genoeg).
Dus er komt iets meer geld de Nederlandse economie binnen, en dus is de inflatie hoger. En jij zit niet in het midden maar precies aan de zuidkant, waar juist geld wegvloeit en de inflatie lager is.
Redhead70 schreef:
15-11-2025 20:50
Hoe kom jij aan die bedragen? Mijn honden kosten bij niet ziek echt niet zoveel. Ze eten en krijgen de inentingen jaarlijks en de vlooi, wormenkuur op zijn tijd. Dat is bij lange na geen 750 per hond.
Dat was toevallig bij Radar vorige week. Het is een gemiddelde hè. 62,50 euro per maand klinkt niet gek voor een hond. En bij honden maakt het ook nog eens uit hoe groot of klein ze zijn lijkt mij.
Mijn en hond en drie katten eten allemaal voer van royal canin.
Afgelopen week iets meer dan 100 euro afgerekend bij de dierenkliniek voor de kat, foto van gebit en medicijnen, viel ons mee.

Maar huisdieren houden wordt op deze manier wel een elite hobby.
Geen idee wat dat bij ons zou kosten, maar ik weet wel dat dat veel goedkoper zou zijn. Hier zelfstandige arts die ook aan huis komt. Inentingen 3 katten en 2 honden 130 euro.

Sterilisatie hond van 30 kilo was 200 euro.
Sterilisatie kat 75.

Hij komt dus aan huis en daar betalen we niks extra's . Hij zit in België, maar de hele grensstreek kent hem. Hij is zo goedkoop omdat hij vindt dat iedereen een dierenarts moet kunnen betalen en is bang dat mensen anders hun beest van verwaarlozen.
Dolfine schreef:
14-11-2025 19:42
En helaas konden we nog 3 keer terug en ligt er een diagnose. Ons hummeltje heeft alvleesklier onsteking en is na een een week dikke ellende nu aan de beterende hand. Hij eet weer een beetje zelf en komt zo nu en dan weer aandacht vragen.
Overigens heel tevreden over de dierenkliniek. Ik was er van de week met spoed weer en zei: dit en dat kunnen jullie doen als het nodig is.
Krijg ik een paar uur later telefoon: uw kat vindt het hier niet leuk, wilt u hem ophalen? En: we hebben de andere onderzoeken niet gedaan, omdat we bijna zeker weten dat de bloedtest laat zien dat hij alvleesklier ontsteking heeft. We gaan geen dure en voor de kat belastende onderzoeken doen waar we het nut niet van inzien.

Jeetje, dat kan heel erg lang duren voordat ze daarvan af is. Maar hoe reageert ze op de medicatie?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven