Entertainment alle pijlers

Op zoek naar Marlotte

18-10-2025 15:57 723 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over. :proud:

Waar gaat het over?

Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.

Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb me er vandaag nog even wat langer mee bezig gehouden en de podcastmaker reageert op LinkedIn op een kritisch stuk van een arts, maar er zijn daar ook meerdere journalisten die haar vragen waarom ze niet algemene vragen hebben gesteld aan het ziekenhuis. Dat snap ik ook niet, ze gaan er in de podcast heel snel van uit dat ze daar toch geen antwoord op zullen krijgen (want medisch, privé etc) en dat het hun verhaal kapot maakt. Eerlijk gezegd denk ik dan toch dat vooral het laatste meespeelde. Voor anderen in het vak was het kennelijk wel een logische route geweest. Nu heb ik zelf ervaring in branche waarin ook veel "geheim" moest blijven, maar ons credo was altijd: in algemene zin, zonder het over individuele kwesties te hebben, kunnen we altijd iets zeggen. En dus deden we dat ook. Zelfs tegenover Zembla ;-)
Denk ik ook. Ik geloof niet dat Lizzy Dierks niet wist hoe ze moest factchecken. Ze heeft veel complexere dossiers gedaan. Er was schijnbaar een bepaalde druk om van dit verhaal een productie te maken ondanks dat het direct al ontkracht was.
Eidde schreef:
19-11-2025 19:04
Er zijn teveel rode vlaggen voor mijn gevoel die ik niet allemaal onder naïef slachtoffer geschaard krijg. De voorbeelden zijn al uitgebreid genoemd.
Beetje complot theorie achtig gaat het nu worden.
framboosje123 schreef:
19-11-2025 19:31
Dit topic wordt straks het script voor deel 2 van de podcast.
Claire45 schreef:
19-11-2025 18:23
Tja, dat kan ik me dan best wel weer voorstellen. Ik ben echt helemaal niet thuis in de Jeugdzorg-wereld en Veilig Thuis ken ik uitsluitend van dit forum (en uit de media natuurlijk, maar ik wist bijvoorbeeld niet dat het zo’n laagdrempelig instituut is, waar je als leek gewoon kunt aankloppen). Dus dan is het ministerie misschien niet eens zo’n gekke optie? Ik denk dat Annika dacht dat ze het hogerop moest zoeken, zo hoog mogelijk, en toen kwam ze uit bij VWS.

Zelf heb ik wel eens te maken gehad met het ministerie van Buitenlandse Zaken (vanwege toestanden in het buitenland), en daarna met de ambassade in het betreffende land. Nou… eh… zelden zo’n amateuristische en kansloze bende meegemaakt. Dus ik verbaas me er helemaal niet over dat zogenaamd officiële instanties (en daar vallen denk ik ook jeugdzorg en Veilig Thuis en zo onder) er soms een potje van maken. Bureaucratie, hè? Dat is geen verwijt, ik snap wel dat zulke grote organisaties niet soepel draaien, maar ik geloof dus heel snel dat het enorm ingewikkeld is, zo niet onmogelijk, om iets gedaan te krijgen van zo’n instantie. Daar loopt Zembla waarschijnlijk doorlopend tegenaan, wat misschien íets verklaart over de manier waarop ze hun onderzoek hebben aangepakt. Hoe groter en institutioneler de instantie, hoe kleiner de kans dat je iets gedaan krijgt.

Haha, ik klink als een wappie, excuses daarvoor, maar ik bedoel dus dat ik als journalist ook met een grote boog om de officiële Grote Instellingen heen zou lopen, dat is allemaal tijdverlies, en ik snap tegelijkertijd dat iemand als Annika juist denkt dat dáár de oplossing ligt.

Dit komt eigenlijk allemaal precies zo naar voren in de podcast. Gevoelige informatie boven water krijgen is, of je nou Annika bent of Zembla, ongelofelijk moeilijk. En dat heeft Zembla aangetoond in deze podcast.
Ik vind het dan best wel weer schokkend dat mensen niet weten dat je veilig thuis ten allen tijden kan bellen voor (anoniem) advies of overleg bij vermoedens van kindermishandeling of zorgen over een kind. Dat is toch algemene kennis? Als je Googelt op “zorgen over kind” dan krijg je dit:
Als u zich zorgen maakt over een kind, praat dan met het kind of de ouders als dat veilig kan. Als u het niet zelf kunt of durft, bespreek uw zorgen dan met professionals zoals de huisarts, een sociaal wijkteam, de leerkracht of de jeugdgezondheidszorg. Bel bij direct gevaar 112 of bij ernstige vermoedens van kindermishandeling Veilig Thuis (0800-2000) voor advies.
Echt helemaal nergens staat ministerie van VWS.
En natuurlijk is Veilig Thuis niet heilig en worden daar ook vast fouten gemaakt, zullen daar ook onervaren of slechte krachten werken, maar dat heb je overal. Een ministerie zou al helemaal deze route moeten kennen en VT adviseren. Zeker als ze zogenaamd bekend zou zijn bij jeugdzorg en een voogd zou hebben, dan moet een ministerie daar niet tussen gaan zitten.
WhiteMoon schreef:
19-11-2025 18:28
Omdat dat gewoon zo ongeloofwaardig is. Ik denk echt niet dat er een journalist te vinden is die al deze feiten voor zn neus krijgt en niet binnen 5 minuten concludeert: Dit verhaal klopt niet.
Dat is een bias, achteraf gaan redeneren met de kennis die je nu hebt.
framboosje123 schreef:
19-11-2025 19:31
Dat merk ik ook ja. Maar het voelt voor mij gewoon niet oké. Tegelijk weet ik dat dat inderdaad vaak het ding is met complottheorieën. Gebaseerd op een onderbuikgevoel. En toch laat die gedachte mij niet los.

Wie weet komt er een vervolg.
I wanna live my life with the volume full!
Bontebok schreef:
19-11-2025 18:26
VWS is natuurlijk helemaal geen vreemde. Het is het hoogste orgaan als het gaat om zorg, jeugdzorg en veilig thuis.
Het is wel een vreemde.
Natuurlijk kan je ze bellen, maar alleen met vragen over wet- en regelgeving, beleid, structurele misstanden in het systeem. Niet over individuele zorgen over een specifiek kind. Daar is nou juist VT voor, daar werken zorgprofessionals. Die kunnen een onderzoek naar de veiligheid van het kind instellen, ze mogen de privacy omzeilen, contact opnemen met betrokken zorgverleners als het kind al ergens in zorg is, een plan opstellen etc.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 19-11-2025 19:55
25.55% gewijzigd
framboosje123 schreef:
19-11-2025 19:40
Ik vind het dan best wel weer schokkend dat mensen niet weten dat je veilig thuis ten allen tijden kan bellen voor (anoniem) advies of overleg bij vermoedens van kindermishandeling of zorgen over een kind. Dat is toch algemene kennis? Als je Googelt op “zorgen over kind” dan krijg je dit:
Als u zich zorgen maakt over een kind, praat dan met het kind of de ouders als dat veilig kan. Als u het niet zelf kunt of durft, bespreek uw zorgen dan met professionals zoals de huisarts, een sociaal wijkteam, de leerkracht of de jeugdgezondheidszorg. Bel bij direct gevaar 112 of bij ernstige vermoedens van kindermishandeling Veilig Thuis (0800-2000) voor advies.
Echt helemaal nergens staat ministerie van VWS.

Ik begrijp ook niet waarom deze vraag niet aan Annika is gesteld. Ze is toch nalatig geweest? Zeker voor een kindertelefonist vind ik dit zeer kwalijk. Waarom zijn daar geen kritische vragen over gesteld?
Wombat schreef:
19-11-2025 18:37
Ja, achteraf. Dat is de hindsight bias. Maar ze hadden aan de start niet alle feiten voor hun neus.
Je kunt ze wel verwijten dat ze niet heel systematisch van start gegaan.

Ben ik het niet mee eens. Alleen al het hele WhatsApp verhaal (wat ze op dat moment hadden) was meer dan voldoende om het hele verhaal onderuit te halen. Binnen no time. Daar was nog geen dag onderzoek voor nodig.
WhiteMoon schreef:
19-11-2025 20:02
Ben ik het niet mee eens. Alleen al het hele WhatsApp verhaal (wat ze op dat moment hadden) was meer dan voldoende om het hele verhaal onderuit te halen. Binnen no time. Daar was nog geen dag onderzoek voor nodig.
Ze was die dagen of weken aan het lezen geweest zei ze. Duizenden pagina’s was dat. En niet met een mooi overzicht zoals in de podcast.
WhiteMoon schreef:
19-11-2025 20:02
Jij hebt al je kennis uit de podcast, en je kan nu achteraf makkelijk lullen.
Wombat schreef:
19-11-2025 20:29
Ze was die dagen of weken aan het lezen geweest zei ze. Duizenden pagina’s was dat. En niet met een mooi overzicht zoals in de podcast.
Daar begint het natuurlijk niet mee. Voordat je in zo'n berg informatie duikt heb je als journalist eerst de tl:dr nodig. Waar gaat het over, wat zijn de grote lijnen e.d.

Maakt ook niet uit, mijn mening is dat het onmogelijk is dat een (goede) journalist dit verhaal niet al binnen 5 minuten ontkracht zou hebben en dat ik de versie van Zembla zoals gepresenteerd in de podcast niet geloof. Daar mag iedereen anders over denken.
WhiteMoon schreef:
19-11-2025 20:48
Daar begint het natuurlijk niet mee. Voordat je in zo'n berg informatie duikt heb je als journalist eerst de tl:dr nodig. Waar gaat het over, wat zijn de grote lijnen e.d.

Maakt ook niet uit, mijn mening is dat het onmogelijk is dat een (goede) journalist dit verhaal niet al binnen 5 minuten ontkracht zou hebben en dat ik de versie van Zembla zoals gepresenteerd in de podcast niet geloof. Daar mag iedereen anders over denken.
Dat is ook de mea culpa waar Lizzy Diercks mee kwam. Dat ze vanaf het begin zo vol de whatsappgesprekken ingezogen was dat ze daar tunnelvisie van had gekregen, en dat ze zich daar niet zo diepgaand in had moeten verliezen.
Wombat schreef:
19-11-2025 21:59
Dat is ook de mea culpa waar Lizzy Diercks mee kwam. Dat ze vanaf het begin zo vol de whatsappgesprekken ingezogen was dat ze daar tunnelvisie van had gekregen, en dat ze zich daar niet zo diepgaand in had moeten verliezen.
Klopt en dat vind ik moeilijk te geloven. Ze was niet in haar eentje ermee bezig.
En hoezo vol van de WhatsAppgesprekken, het meeste ging over koetjes en kalfjes. Gooi die handel door chatGPT, laat de belangrijkste zaken filteren en klaar.
Hebben jullie al gesolliciteerd bij Zembla?

Want achteraf is het gewoon jammer dat ze niet hier hebben aangeklopt.
Such fun!1
MarindaH schreef:
19-11-2025 22:19

Sterker nog, zij hebben gesolliciteerd bij ons!
Nou ik ben blij dat t niet binnen 5 minuten al was ontkracht anders was de podcast er nooit geweest 😁.
Eidde schreef:
19-11-2025 19:45
Dat merk ik ook ja. Maar het voelt voor mij gewoon niet oké. Tegelijk weet ik dat dat inderdaad vaak het ding is met complottheorieën. Gebaseerd op een onderbuikgevoel. En toch laat die gedachte mij niet los.

Wie weet komt er een vervolg.
Misschien moet je leren om te luisteren naar je gezonde verstand in plaats van naar je onderbuik.
MarindaH schreef:
19-11-2025 22:19

:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Bontebok schreef:
20-11-2025 01:46
Misschien moet je leren om te luisteren naar je gezonde verstand in plaats van naar je onderbuik.

Misschien moet jij een iets minder belerend toontje aanslaan.
Eidde schreef:
20-11-2025 05:52
Misschien moet jij een iets minder belerend toontje aanslaan.
Hahahaha wat laat jij je kennen zeg.
De podcast was hoe dan ook vermakelijk/entertainend zoals je wilt.

Voor wat betreft het handelen van Annika (en omgeving) en de manier van onderzoeken valt van alles te zeggen. Maar ik schreef al eerder dat niemand onfeilbaar is. Alles is mensenwerk. Eigenlijk legt de podcast bloot waar Zembla zelf vaak onderzoek naar doet: het falen van instanties en mensen individueel ; waarom had niemand door dat dit niet echt kan zijn?

Want dat vind ik nog steeds moeilijk te geloven en toch is het zo. Schijnbaar. Blijkbaar.
Hier kom ik nog op terug

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven