Werk & Studie alle pijlers

Starten met bbl opleiding!

20-11-2025 21:51 4 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Per 1 januari start ik met een nieuwe baan binnen de gehandicaptenzorg! En per februari start ik met de bbl opleiding maatschappelijk begeleider. Super spannend en leuk en heb er veel zin in! Zijn hier mede forummers die deze opleiding volgen of hebben gevolgt? Ik probeer me alvast wat te verdiepen en ervaringen te horen. Alle tips en tricks zijn welkom! Wat is bijvoorbeeld een echte musthave?
ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Leuk!
Ik ben een jaar of 3 geleden aan dit traject begonnen.
Ik moest al vrij snel stoppen met de opleiding ( ik deel liever niet waarom), maar ben nog altijd werkzaam in de gehandicaptenzorg.

* Weet dat het meeste studiemateriaal digitaal is. Dus zorg voor een goede laptop.
* Onderhoud goed contact met je werkbegeleider, diegene die je beoordeelt in de praktijk. Maak duidelijke afspraken over opdrachten en begeleiding.
* Kijk of het mogelijk is om eerder te starten/ ingewerkt te zijn op je werkplek. Zodat het begin van werk en opleiding niet tegelijkertijd vallen. Ik vond dat pittig.

Heel veel succes! Het is een heel leuke doelgroep met allerlei uitdagingen.
Ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb.
Wat leuk!! Heel veel plezier! Hoe oud ben je TO, en heb je al ervaring in het werkveld?

Wat iemand anders al zei, alles is digitaal. Ik heb gemerkt dat dit voor sommige (vooral de volwassenen), een struikelblok kan zijn. Het is goed om daar rekening mee te houden en mogelijk iemand om hulp te vragen zodat je niet om deze reden achter gaat lopen.

Er kan bij het begin veel op je af komen, maar mijn grootste tip is vertrouwen houden dat het goed komt. Het is namelijk niet erg moeilijk. Vooral een kwestie van de opdrachten goed bijhouden en aanwezig zijn. Examens lijken soms veel lastiger dan ze in werkelijkheid zijn. Laat je niet te veel afschrikken daardoor. Vaak als je om extra uitleg vraagt, kom je erachter dat je op de werkplek al veel van deze dingen doet, dus het gewoon een kwestie is van omschrijven wat je doet, waarom je het doet en welke methode je gebruikt. Gebruik je gezonde verstand en mensenkennis. Hoe wil jij zelf behandeld worden? Soms is het zo dat een examen niet direct toepasbaar is op het werk omdat het niet matcht met de doelgroep waar je mee werkt. Vaak zijn de opdrachten namelijk voor een bredere doelgroep dan alleen de gehandicaptenzorg. Buig de opdracht dan zo om, dat hij wel geschikt is voor de doelgroep. Dat mag, als je maar goed beargumenteerd waarom jij het anders doet. Juist goed, want dan sluit je aan bij de doelgroep en dat is wat ze willen zien.
Verder ook goed om in de gaten te houden dat je als leerling behandeld wordt. Wat ik daarmee bedoel: je bent nog lerende. Maar soms is het zo dat je ingezet wordt voor dingen die je nog niet kan, omdat er tekorten zijn. Dat kan soms gebeuren, maar je hebt ook je eigen grenzen. Daarnaast is het ook zo dat je de opdrachten vanuit je opleiding moet kunnen uitvoeren en daar dus tijd voor moet zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven