Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 817 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Er is geen manier om te zien wie een trol is lijkt me.
Redhead70 schreef:
25-11-2025 21:12
Ik vind dit ook een moeilijk iets. Ja het was ver gezocht, maar wat als het wel zo is? Hebben jullie daar een mail wisseling over? Als ik mijn levensverhaal zou neerzetten is dat ook voor veel mensen niet geloofwaardig of zelfs ridicuul. Maar niet iedereen is geen flapuit of denkt aan zijn eigen bescherming. Wat je daarvan vindt is 2 natuurlijk.
Ja precies. Als ik morgen aan de dag een nieuw account aanmaak en ik open een topic waarin ik netjes in chronologische volgorde mijn belevenissen met mijn schoonfamilie uiteenzet ben ik op deze manier ook al snel vertrokken, want geen hond die het gelooft. Maar het zou allemaal wel echt gebeurd zijn.
Graftak!
Haar verhaal werd helemaal niet steeds erger. Ze heeft na haar OP 4-5 berichten in het topic gezet waarin ze precies omschreef hoe de vork nu in de steel zat, geen opbouwend trollvoer zoals je dat in andere topics wel vaak ziet.

Dit is modereren op gevoel en daar krijg ik nou eigenlijk een beetje een raar gevoelletje bij.

Hebben jullie wel eens overwogen veel minder op inhoud te modereren? Ik krijg nou niet de indruk dat de gemiddelde forumgebruiker heel erg valt over een trolletje of een neptopic. En het zou jullie heel veel werk schelen.
.
Ik vind het heel bijzonder dat je als trol weggezet kunt worden omdat iets voor jullie ongeloofwaardig voelt. Lijkt me een behoorlijk subjectieve maatstaf. En nogal lullig als het achteraf gewoon wél waar blijkt te zijn.
En inderdaad, dit is gewoon trollhunten mét een knop om te kunnen bannen.
Risiebisi schreef:
25-11-2025 21:42
Er is geen manier om te zien wie een trol is lijkt me.
Nee, dat lijkt mij ook. Ik heb zelf wel eens ergens gemodderd en het enige wat ik had waren IP-adressen, maar die zeggen uiteindelijk ook niks. Maar de mods hebben altijd beweerd dat ze wel manieren hadden om trollen te detecteren. En als die manieren bestaan heb ik er alle begrip voor dat ze die niet willen delen, maar uiteindelijk blijkt het dus allemaal een wassen neus te zijn en dat vind ik op zijn zachtst gezegd een beetje teleurstellend. Om nog maar niet te spreken van het feit dat het nou niet echt bijdraagt aan mijn vertrouwen in het hele modgebeuren hier.
Graftak!
Rooss4.0 schreef:
25-11-2025 21:45

Hebben jullie wel eens overwogen veel minder op inhoud te modereren? Ik krijg nou niet de indruk dat de gemiddelde forumgebruiker heel erg valt over een trolletje of een neptopic. En het zou jullie heel veel werk schelen.
Heb ik ook al eens voorgesteld: niet modereren op trollen maar op flamen. Zouden ze toen in de groep gooien maar daar hebben we nooit meer iets van vernomen, dus bij deze stel ik het nog maar eens voor. Het zou de zaak er hier misschien ook meteen wat levendiger op maken want van al die topics over alpaca truien word ik intussen ook een beetje flauw.
Graftak!
Was er sowieso niet besloten trol-topics te laten staan, maar met een vermelding in de topic titel?
ModeratorViva schreef:
25-11-2025 20:39
In dit geval was het een vooral de opbouw van het topic dat steeds extremer werd.
Bedankt voor de reactie maar ik sluit me aan bij de reacties na mij.

Ik zou het niet als zuiver trollen kunnen beoordelen puur op basis van het topic plus dat schrijfster niet nieuw was.

Dacht echt dat er meer expertise zou bij komen kijken.
I wanna live my life with the volume full!
Lady*Voldemort schreef:
25-11-2025 21:51
Heb ik ook al eens voorgesteld: niet modereren op trollen maar op flamen. Zouden ze toen in de groep gooien maar daar hebben we nooit meer iets van vernomen, dus bij deze stel ik het nog maar eens voor. Het zou de zaak er hier misschien ook meteen wat levendiger op maken want van al die topics over alpaca truien word ik intussen ook een beetje flauw.
Eens. Maar welke groep? Is met z'n tweeën een groep?
Vanity of vanities; all is vanity
Ja zo gaat dat mensen verwijderen, en waarom omdat ze anders zijn ?
Ik snap nog steeds niet waarom fV verwijderd is !
En nog zoveel anderen ze maakte dit forum levend , ik denk dat de mods hun best doen.
Maar er was geen enkele reden om haar te verwijderen !
Ze had altijd een mening en een passie .
Ik heb er nog steeds moeite mee dat ze zomaar verwijderd is
Had je nog een pb gestuurd, maar die heb je denk ik niet meer gelezen
Maar voor mij hoor jij bij dit forum, je was er nog eerder
.
ModeratorViva schreef:
24-11-2025 11:46
Beste forummers,

De td is op de hoogte en probeert het op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.

Kunnen ze dan in een moeite door met de ‘uitkomen bij je laatst gelezen post’, wat al een jaar of 10 (zo niet langer) op het wensenlijstje staat?
Of is de strippenkaart voor verzoeken op?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
tweeling schreef:
26-11-2025 01:01
En nog zoveel anderen ze maakte dit forum levend , ik denk dat de mods hun best doen.
Had je nog een pb gestuurd, maar die heb je denk ik niet meer gelezen
Maar voor mij hoor jij bij dit forum, je was er nog eerder
Sommige mensen maken een forum niet levend, maar slaan het dood.
Ik heb in al die jaren dat ik forum nog nooit meegemaakt dat iemand zomaar verwijderd is.
Dat jij het er niet mee eens bent is duidelijk, maar 'zomaar verwijderd' is in dit geval echt een hilarische manier van omschrijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
girasole3 schreef:
25-11-2025 18:43
Natuurlijk was dat trollen; dat lag er duimendik bovenop.
Deze verhalen bestaan. Ik hoor ze . Ik geloof dit wel .
Jammer dat topic verwijderd is
Sterkte TO mocht je nog lezen.
Bijna een week een retetraag forum. Belachelijk.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
girasole3 schreef:
25-11-2025 18:43
Natuurlijk was dat trollen; dat lag er duimendik bovenop.

Hoe kan je dat zo zeker stellen? Waarom zou dit niet waar kunnen zijn?
I wanna live my life with the volume full!
tweeling schreef:
26-11-2025 01:01

Ik snap het dan weer wél!
Deze forummer heeft genoeg waarschuwingen gehad door de jaren heen.

En agressie bestempelen als passie is ook een ding. Het mag een keer genoeg geweest zijn met al die zogenaamde passie dan.

Als het aan mij had gelegen was deze forummer al veel eerder verwijderd. Want zelfs na tig bannen draaide het altijd weer op hetzelfde uit.

Deze forummer hield dit forum wat mij betreft helemaal níet levend. Eerder sloegen discussies dood, ontstond er boosheid, gingen topics op slot, regende het bannen (lang of kort) etc.

En iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, maar wanneer je keer op keer ziet dat één en dezelfde forummer bij diverse escalaties alwéér een hoofdrol speelt, mag je een keer je conclusies trekken en een besluit nemen.

Prima!
Solomio schreef:
26-11-2025 05:10
Sommige mensen maken een forum niet levend, maar slaan het dood.
Ik heb in al die jaren dat ik forum nog nooit meegemaakt dat iemand zomaar verwijderd is.
Dat jij het er niet mee eens bent is duidelijk, maar 'zomaar verwijderd' is in dit geval echt een hilarische manier van omschrijven.
En toch is het zo gegaan, ik lees misschien niet alles maar van al die perma’s vind ik die nog steeds absurd.
En ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt, maar monddood maken werkt helaas.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven