Paars boekje overheid omtrent noodsituatie
zaterdag 29 november 2025 om 21:11
Of koffie kunt zetten met kokend water. Ik heb nog zo'n Campingaz geval op zolder met een extra gastankje.Lady*Voldemort schreef: ↑29-11-2025 19:40Ja en dat zo'n camping-gaz dingetje met een paar patronen er dan weer niet op staat. Dat lijkt mij dan weer heel handig, dat je je blik bruine bonen tenminste nog kan opwarmen en er een pakje Honig mix voor chili con carne doorheen flikkeren voor de smaak.
Staan batterijen ook in het boekje? Die heb ik altijd wel in huis. Gewoon alle kerstlampjes op batterijen aan, kaarsjes op tafel, wijntje erbij, zeven truien over elkaar aan..... Ik zie het helemaal zitten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 29 november 2025 om 21:24
Ik denk dat een wijntje (of 2-3) niet de bedoeling is hoor!merano schreef: ↑29-11-2025 21:11Of koffie kunt zetten met kokend water. Ik heb nog zo'n Campingaz geval op zolder met een extra gastankje.
Staan batterijen ook in het boekje? Die heb ik altijd wel in huis. Gewoon alle kerstlampjes op batterijen aan, kaarsjes op tafel, wijntje erbij, zeven truien over elkaar aan..... Ik zie het helemaal zitten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 29 november 2025 om 21:31
Het is te hopen dat dem apotheken ook deze folder krijgen zodat je een week voordat je medicijnen op zijn, nieuwe voorraad mee kan krijgen. Dat is nu wel eens een prbleem. Dan kijkt die dam eop de computer en weet dn precies te vertellen tot welke dag je medicijn X of Y nog in huis hebt. Is toch prettiger als je een week tevoren nieuwe voorraad medicijnen mee kan krijgen.
Water: ik drink altijd bruiswater uit 1,5 liter flessen. En tegenwoordig zorg ik dat altijd minimaal 2 pakken van 9 liter (dus in totaal 18 liter drinkwater) heb. Bij het aanbreken van het oudste pak (rechts), koop ik een nieuw pak en schuif ik die weer links aan.
Verder vul ik (grote) oude/lege plastic flessen van wasmiddel, wasverzachter, azijn e.d. met water en zet die achter in de tuin.
Kan je prima iets mee uitspoelen (met restje wasmiddel), of het toilet doorspoelen (met water met een restje azijn) e.d.
De andere liters (drink) water heb je meetal wel in huis in de vorm van limonade, pak jus dórange e.d. in huis.
En in het reservoir van je toilet zit 5 liter kraanwater. Bij 2 toiletten in huis is dat ook alweer 10 liter: kan je ook voor bepaalde klusjes gebruiken.
Wel handig vond ik de link naar de lokale rampenzender en de tip om de EHBO app van het Rode Kruis te downloaden.
Water: ik drink altijd bruiswater uit 1,5 liter flessen. En tegenwoordig zorg ik dat altijd minimaal 2 pakken van 9 liter (dus in totaal 18 liter drinkwater) heb. Bij het aanbreken van het oudste pak (rechts), koop ik een nieuw pak en schuif ik die weer links aan.
Verder vul ik (grote) oude/lege plastic flessen van wasmiddel, wasverzachter, azijn e.d. met water en zet die achter in de tuin.
Kan je prima iets mee uitspoelen (met restje wasmiddel), of het toilet doorspoelen (met water met een restje azijn) e.d.
De andere liters (drink) water heb je meetal wel in huis in de vorm van limonade, pak jus dórange e.d. in huis.
En in het reservoir van je toilet zit 5 liter kraanwater. Bij 2 toiletten in huis is dat ook alweer 10 liter: kan je ook voor bepaalde klusjes gebruiken.
Wel handig vond ik de link naar de lokale rampenzender en de tip om de EHBO app van het Rode Kruis te downloaden.
zaterdag 29 november 2025 om 21:36
zaterdag 29 november 2025 om 21:43
Las ergens dat ze massaal "retour afzender" gestuurd worden.
zaterdag 29 november 2025 om 22:24
Wel een goed idee. Want wat een onzin dit.
1. Ik verlang allereerst van de overheid dat ik beschermd wordt tegen het echt grote gevaar: klimaatverandering. Stijgende zeespiegel, extreme hitte, overstromingen. Daar doet de overheid nauwelijks iets aan.
2. Met 50 euro kun je in Afrika levens redden. Ik doneer nu liever aan de voedselbank dan geld uit te geven aan een radio op batterijen. Met het geld van deze onzinboekjes hadden we ook veel mensen kunnen helpen.
3. Iedereen kan zich 72 uur redden. Alleen water of iets te drinken heb je nodig, maar dat hebben de meeste mensen wel. En anders zijn er wel mensen die willen helpen. Ik heb een regenton van 200 liter en een boiler van 80 liter, dus ik kan 140 mensen een dag van water voorzien.
En verder zoeken ze het met al die defensie maar uit. Als er oorlog komt, ga ik wel voor ouderen zorgen ofzo. In ieder geval niet vechten.
zaterdag 29 november 2025 om 22:36
Afhankelijk van wat er aan de hand is, is er niet voor iedereen direct hulp. Ik heb bijvoorbeeld zelden water of iets dergelijks in huis. Als dat veel meer mensen het geval is, is er de eerste dagen denk ik wel degelijk een probleem.Laura1992 schreef: ↑29-11-2025 22:24Wel een goed idee. Want wat een onzin dit.
1. Ik verlang allereerst van de overheid dat ik beschermd wordt tegen het echt grote gevaar: klimaatverandering. Stijgende zeespiegel, extreme hitte, overstromingen. Daar doet de overheid nauwelijks iets aan.
2. Met 50 euro kun je in Afrika levens redden. Ik doneer nu liever aan de voedselbank dan geld uit te geven aan een radio op batterijen. Met het geld van deze onzinboekjes hadden we ook veel mensen kunnen helpen.
3. Iedereen kan zich 72 uur redden. Alleen water of iets te drinken heb je nodig, maar dat hebben de meeste mensen wel. En anders zijn er wel mensen die willen helpen. Ik heb een regenton van 200 liter en een boiler van 80 liter, dus ik kan 140 mensen een dag van water voorzien.
En verder zoeken ze het met al die defensie maar uit. Als er oorlog komt, ga ik wel voor ouderen zorgen ofzo. In ieder geval niet vechten.
Ik snap de kritiek best wel, maar ik vind ook dat jij het wel heel erg plat slaat.
Het gaat er volgens mij ook niet om dat mensen het overleven of niet, maar om wat chaos te voorkomen.
En over dat geld geven aan de voedselbank: de gemiddelde Nederlander bulkt van het spaargeld, rijdt een dikke auto en gaat regelmatig op vakantie.
Er hoeft helemaal niemand in armoede te leven in Nederland. Maar dat staat los van de aanschaf van een eventuele radio van een paar tientjes.
paradise wijzigde dit bericht op 29-11-2025 22:38
12.97% gewijzigd
zaterdag 29 november 2025 om 22:37
Ik heb me ooit, aangestoken door Oprah Winfrey, serieus zorgen gemaakt om de millenium bug. Batterijen, water, opwarmeten in huis gehaald. Achteraf bleek er niks aan de hand, en konden we die campingmaaltijden gewoon gaan zitten opvreten.
Ik zie daar wel een beetje tegenop, toen hadden we het 3 weken in huis maar nu woon ik heel klein en waar laat ik al dat spul.
Ik zie daar wel een beetje tegenop, toen hadden we het 3 weken in huis maar nu woon ik heel klein en waar laat ik al dat spul.
zaterdag 29 november 2025 om 22:38
Dat laatste inderdaad.Paradise schreef: ↑29-11-2025 22:36Afhankelijk van wat er aan de hand is, is er niet voor iedereen direct hulp. Ik heb bijvoorbeeld zelden water of iets dergelijks in huis.
Ik snap de kritiek best wel, maar ik vind ook dat jij het wel heel erg plat slaat.
Het gaat er volgens mij ook niet om dat mensen het overleven of niet, maar om wat chaos te voorkomen.
zaterdag 29 november 2025 om 22:42
Hoezo al dat spul? Het is gewoon gangbaar spul en het advies is voor maar 72 uur.framboise-t schreef: ↑29-11-2025 22:37Ik heb me ooit, aangestoken door Oprah Winfrey, serieus zorgen gemaakt om de millenium bug. Batterijen, water, opwarmeten in huis gehaald. Achteraf bleek er niks aan de hand, en konden we die campingmaaltijden gewoon gaan zitten opvreten.
Ik gok, áls het al gebeurt, dat we binnen 8 uur weer in de lucht zijn.
Want wie heeft er belang bij dat Nederland lang zonder energie zit? Rusland? Zo ja, waarom?
zaterdag 29 november 2025 om 22:52
Tja, waarom vliegt Rusland overal met droontjes rond? Ik heb ook geen idee maar vervelend is het wel.
En sowieso kan het geen kwaad als mensen zich ervan bewust worden dat de samenleving best kwetsbaar is, met die afhankelijkheid van technologie.
Graftak!
zaterdag 29 november 2025 om 22:53
Die chaos komt toch wel, van de lieden die nu schuimbekkend hun paarse boekje terugsturen omdat het allemaal een complot is. Als er echt poep aan de knikker komt gaan die massaal aan het plunderen, omdat al die narigheid toch de schuld is van de roverheid.
Graftak!
zaterdag 29 november 2025 om 22:58
zaterdag 29 november 2025 om 23:00
Ik woon op zo'n 45 m2, plus een berging (gedeeld met de buren) waar muizen doorheen banjeren, dus daar leg ik geen eten neer. Normaal gesproken heb ik ook amper voorraad, tenzij een feestje ofzo, dan staan de flessen frisdrank in de gang naast de voordeur. Ik weet echt niet waar voor 3 dagen water (voor mezelf+kind+kat) zou kunnen opslaan zonder erover te struikelen.
Grootste kans op een storing lijkt me minkukeligheid. Ik heb een keer gehad dat er verderop in de straat een waterleiding kapot was gegaan door werkzaamheden, toen was er geen waterdruk. Heel lokaal, we konden water krijgen van de overburen. Dat was dezelfde dag opgelost maar duurde wel langer dan 8 uur om te maken.
zaterdag 29 november 2025 om 23:01
En wat doet de gemiddelde burger dan met die wetenschap?Lady*Voldemort schreef: ↑29-11-2025 22:52Tja, waarom vliegt Rusland overal met droontjes rond? Ik heb ook geen idee maar vervelend is het wel.
En sowieso kan het geen kwaad als mensen zich ervan bewust worden dat de samenleving best kwetsbaar is, met die afhankelijkheid van technologie.
zaterdag 29 november 2025 om 23:03
zaterdag 29 november 2025 om 23:09
Wie zegt dat het Russische drones zijn?Lady*Voldemort schreef: ↑29-11-2025 22:52Tja, waarom vliegt Rusland overal met droontjes rond? Ik heb ook geen idee maar vervelend is het wel.
Dat is helemaal niet bekend.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in