Wie heeft een tip voor goed gebruik van een puffer?
zondag 30 november 2025 om 15:56
Ik gebruik sinds kort een puffer, maar het gaat gewoon niet goed. Zodra ik inadem komt er een kuch reactie, waardoor het meeste dus linea recta weer naar buiten verdwijnt. Dat schiet niet op zo.
Weet iemand toevallig wat ik kan of moet doen om zo'n kuch reactie te voorkomen? Je zou me er erg mee helpen, want ik heb die puffer keihard nodig. De longverpleegkundige gaat pas over 2 maanden checken of ik het wel goed doe, maar die datum is echt te ver weg.
Weet iemand toevallig wat ik kan of moet doen om zo'n kuch reactie te voorkomen? Je zou me er erg mee helpen, want ik heb die puffer keihard nodig. De longverpleegkundige gaat pas over 2 maanden checken of ik het wel goed doe, maar die datum is echt te ver weg.
zondag 30 november 2025 om 16:17
Hoi, nee deze puffer Spiolto Respimat, heeft geen voorzetkamer. In de manual zie ik ook niets staan als oplossing. Misschien idd maar contact zoeken met de huisarts.balderdash schreef: ↑30-11-2025 16:10Gebruik je een voorzetkamer? Dat kan nog wel eens helpen om het wat gedoseerder binnen te krijgen. En anders de huisartsassistente bellen voor tips?
zondag 30 november 2025 om 16:20
Tnx! Deze tip ga ik meteen morgenochtend proberen! Hoop dat het werkt. Ook al geprobeerd met eerst wat water drinken, hoofd naar achteren, hoofd naar voren, pfff.
zondag 30 november 2025 om 16:57
Tnx! Raar, want dat hebben ze me helemaal niet gezegd toen ik dat spul ging halen. Ik weet de volgorde nu voor morgenochtend: eerst proberen met meerdere keren uitademen, dan apotheek en als laatste de huisarts omdat even bellen, meestal niet even is.debuurvrouw schreef: ↑30-11-2025 16:48Morgen even naar je apotheek gaan en daar het probleem voorleggen?
Zij kunnen instructie geven.
zondag 30 november 2025 om 17:13
De apotheek is (mede) verantwoordelijk voor de instructie hoe jij de medicijnen die je daar meekrijgt, gebruikt. Dus inderdaad even daarnaartoe voor live instructie.
Misschien kun je al iets met deze link? https://www.apotheek.nl/medicijnen/tiot ... t-medicijn
Misschien kun je al iets met deze link? https://www.apotheek.nl/medicijnen/tiot ... t-medicijn
zondag 30 november 2025 om 17:33
Shit, zat nu al fout. Maar ik zal morgenochtend sws de tip even checken, want dan weet ik het zeker niet meer.Susiequeke schreef: ↑30-11-2025 17:03Niet paar keer uitademen, maar juist een paar keer goed, scherp inademen, dan bewust hoesten en dan puffen (zo zegt Hecamel het ook)
zondag 30 november 2025 om 17:40
Ik gebruik het vlg mij wel goed, maar die kuch verpest het. Ik denk dat de tip van eerst paar x inademen, kuchen/hoesten de oplossing is. Eerst even 'proefdraaien' zeg maar, voordat ik de puffer gebruik.vivapimpelmees schreef: ↑30-11-2025 17:30Heb je al op YouTube gekeken? Daar staan veel filmpjes hierover.
zondag 30 november 2025 om 17:43
Kan ik ook nog doen idd. Maar ik heb vertrouwen in de proefdraai tip.vivapimpelmees schreef: ↑30-11-2025 17:30Heb je al op YouTube gekeken? Daar staan veel filmpjes hierover.
zondag 30 november 2025 om 17:44
zondag 30 november 2025 om 18:50
Niet de huisarts, de apotheek. Zij zijn degenen die je een goede gebruikersinstructie kunnen geven. Een huisarts is daar niet voor, dat is een ander vak.Carola_456 schreef: ↑30-11-2025 16:57Tnx! Raar, want dat hebben ze me helemaal niet gezegd toen ik dat spul ging halen. Ik weet de volgorde nu voor morgenochtend: eerst proberen met meerdere keren uitademen, dan apotheek en als laatste de huisarts omdat even bellen, meestal niet even is.![]()
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
zondag 30 november 2025 om 20:29
Deze kan je met voorzetkamer gebruiken, maar is in principe niet nodig.Carola_456 schreef: ↑30-11-2025 16:17Hoi, nee deze puffer Spiolto Respimat, heeft geen voorzetkamer. In de manual zie ik ook niets staan als oplossing. Misschien idd maar contact zoeken met de huisarts.
Je blaast eerst lan en diep uit. Dan puf je, langzaam en diep en houd je je adem een tijdje vast.
Kuchen is vaak een kwestie van te hoog en oppervlakkig inademen plus je hebt em niet voor niets gekregen.
Maar ga echt even naar de apotheek, goed puffen moet je leren. Ik heb vanaf kinds af aan puffers en moet nog altijd bij de longverpleegkundige laten zien hoe ik puf. Dat is echt niet voor niets en de spiriva is helemaal wennen als je geen puffers gewend bent.
Dus gewoon even bellen naar de apotheek, dan kun je langskomen voor een puflesje, is echt niet raar!
zondag 30 november 2025 om 23:13
Ik zou bij de apotheek wel even melden dat er geen instructie is gegeven toen je hem kwam halen. Dat is namelijk wel hoe het hoort, zeker bij een eerste keer dat je een puffer gaat gebruiken. Ga dus terug naar hen en vraag om die instructieCarola_456 schreef: ↑30-11-2025 16:57Tnx! Raar, want dat hebben ze me helemaal niet gezegd toen ik dat spul ging halen. Ik weet de volgorde nu voor morgenochtend: eerst proberen met meerdere keren uitademen, dan apotheek en als laatste de huisarts omdat even bellen, meestal niet even is.![]()
zondag 30 november 2025 om 23:28
Nou ja, erg toch dat ik hier moet lezen dat ik deze puffer ook met een voorzetkamer kan gebruiken. Zoiets hoort een apotheker dan toch aan een complete nitwit op dat gebied te vragen of te vertellen! Heb ook geen voorzetkamer mee gekregen. Zucht...
Bedankt allemaal, stuk wijzer geworden dankzij jullie. Ik ga morgenochtend eerst nog even 'proefdraaien' met inademen vòòr gebruik, lukt dat niet ga ik meteen naar de apotheker. Nou ja, kan eigenlijk beter sws naar de apotheker gaan, al is het maar om te zeggen dat ik het belachelijk vind dat ik zonder instructie dit heb meegekregen. En om meteen een voorzetkamer mee te nemen.
Bedankt allemaal, stuk wijzer geworden dankzij jullie. Ik ga morgenochtend eerst nog even 'proefdraaien' met inademen vòòr gebruik, lukt dat niet ga ik meteen naar de apotheker. Nou ja, kan eigenlijk beter sws naar de apotheker gaan, al is het maar om te zeggen dat ik het belachelijk vind dat ik zonder instructie dit heb meegekregen. En om meteen een voorzetkamer mee te nemen.
zondag 30 november 2025 om 23:39
@Peertjes, had even je uitleg gemist! Kuchen is vaak een kwestie van te hoog en oppervlakkig inademen Klopt, dat is wat ik idd doe, al jaren. Dat ga ik niet meer afleren, denk ik. Op naar puf les. De paar x dat het me gelukt is zonder kuchen, kon ik eindelijk weer eens lopen, bukken enz. zonder naar adem te happen. Dus het helpt gelukkig wel.
maandag 1 december 2025 om 06:13
Bij de spiriva is de voorzetkamer niet gebruikelijk dat je die dus niet mee krijgt begrijp ik. Maar als je net een puffer krijgt hoor je uitleg te krijgen of, als je em via de longarts voorgeschreven hebt gekregen, horen ze te vragen of je uitleg hebt gehad.
Dus bel gewoon en ga niet zelf rommelen. Die puffer is juist om je longen wat meer te verwijden zodat je dus hopelijk straks ook niet meer kucht. Dat oppervlakkig adem halen is bekend bij mensen met astma. Het is een fijne puffer, maar je moet echt wel even leren hoe het te gebruiken.
En voor vanmorgen: je draait em alvast zodat je alleen op knopje hoeft te drukken ( hij geeft 1 lange puf) dan adem je lang uit, druk op knopje, en tegelijkertijd adem je lang, rustig en diep in en ondertussen tel je in gedachten , houd je adem vast en dan adem je rustig uit. Moet je 2 keer puffen dan herhaal je dit dus.
Gewoon bellen meid, succes, hoop dat ie je gaat helpen!
Dus bel gewoon en ga niet zelf rommelen. Die puffer is juist om je longen wat meer te verwijden zodat je dus hopelijk straks ook niet meer kucht. Dat oppervlakkig adem halen is bekend bij mensen met astma. Het is een fijne puffer, maar je moet echt wel even leren hoe het te gebruiken.
En voor vanmorgen: je draait em alvast zodat je alleen op knopje hoeft te drukken ( hij geeft 1 lange puf) dan adem je lang uit, druk op knopje, en tegelijkertijd adem je lang, rustig en diep in en ondertussen tel je in gedachten , houd je adem vast en dan adem je rustig uit. Moet je 2 keer puffen dan herhaal je dit dus.
Gewoon bellen meid, succes, hoop dat ie je gaat helpen!
maandag 1 december 2025 om 08:08
Dit inderdaadHannelore_ schreef: ↑01-12-2025 06:46Spiolto respimat is een soft mist inhaler en die gebruik je zonder voorzetkamer. Ik zou even langs de apotheek gaan voor uitleg. Zij horen de uitleg voor gebruik van de inhalator te geven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in