Als vrienden uit elkaar
maandag 1 december 2025 om 21:55
Helaas, mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We wonen samen en hebben drie kinderen. We hebben geen ruzie of iets dergelijks, maar we voelen geen liefde meer naar elkaar.
We willen voor de kinderen voorlopig nog wel samen blijven wonen. wie heeft er ervaring met zo'n situatie? Hoe doe je zoiets? En wat als je iemand tegen komt.
Het is allemaal nog heel vers. Ik ben wel erg opgelucht dat we tot het besluit zijn gekomen om uit elkaar te gaan. aar hoe nu verder.
We willen voor de kinderen voorlopig nog wel samen blijven wonen. wie heeft er ervaring met zo'n situatie? Hoe doe je zoiets? En wat als je iemand tegen komt.
Het is allemaal nog heel vers. Ik ben wel erg opgelucht dat we tot het besluit zijn gekomen om uit elkaar te gaan. aar hoe nu verder.
maandag 1 december 2025 om 22:05
Ik weet niet hoe groot je woont maar is het een idee om voor jezelf en je vriend ook een eigen plek te maken.
Vriendin van mij heeft dat zo voor bijna 2 jaar gedaan.
Ze hadden 2 (jonge) kinderen op 1 slaapkamer, 1 kind op de zolderkamer. En dan zij en vriend ook een kamer. Eten deden ze gezamenlijk maar ze trokken zich ook terug op eigen kamer zodat het wel duidelijk was dat er iets veranderd was en ze deelden dus geen slaapkamer meer.
Was niet ideaal en ze was blij dat hij na 2 jaar andere woonplek vond.
Maar er zijn gedurende die 2 jaar nooit grote ruzies geweest.
Vriendin van mij heeft dat zo voor bijna 2 jaar gedaan.
Ze hadden 2 (jonge) kinderen op 1 slaapkamer, 1 kind op de zolderkamer. En dan zij en vriend ook een kamer. Eten deden ze gezamenlijk maar ze trokken zich ook terug op eigen kamer zodat het wel duidelijk was dat er iets veranderd was en ze deelden dus geen slaapkamer meer.
Was niet ideaal en ze was blij dat hij na 2 jaar andere woonplek vond.
Maar er zijn gedurende die 2 jaar nooit grote ruzies geweest.
maandag 1 december 2025 om 22:20
Wij zijn goed uit elkaar gegaan.
Eerst nog 6 maanden onder een dak. Daarna 6 maanden birdnesting. Vervolgens heel blij dat we dat konden stopzetten, gaf vooral veel spanning en gedoe. Er was gewoon echt fysieke afstand nodig.
Nu dus al 5 jaar co ouderschap en vriendschap. Samen verjaardagen en feestdagen. En soms op vakantie.
De crux zat m bij ons wel echt in het geven van ruimte aan elkaar. Want als je nog close blijft, kan het ook pijnlijk zijn. Ik was in elk geval bang mijn ex pijn te doen met een nieuwe relatie oid.
Hier zijn we inmiddels wel doorheen.
Ook belangrijk om alle oude koeien en wrok te laten in het verleden. Hier bleek toch ook wel even tijd voor nodig. Ondanks de beste intenties die we vantevoren hadden.
Je gaat niet voor niks uit elkaar tenslotte.
Eerst nog 6 maanden onder een dak. Daarna 6 maanden birdnesting. Vervolgens heel blij dat we dat konden stopzetten, gaf vooral veel spanning en gedoe. Er was gewoon echt fysieke afstand nodig.
Nu dus al 5 jaar co ouderschap en vriendschap. Samen verjaardagen en feestdagen. En soms op vakantie.
De crux zat m bij ons wel echt in het geven van ruimte aan elkaar. Want als je nog close blijft, kan het ook pijnlijk zijn. Ik was in elk geval bang mijn ex pijn te doen met een nieuwe relatie oid.
Hier zijn we inmiddels wel doorheen.
Ook belangrijk om alle oude koeien en wrok te laten in het verleden. Hier bleek toch ook wel even tijd voor nodig. Ondanks de beste intenties die we vantevoren hadden.
Je gaat niet voor niks uit elkaar tenslotte.
maandag 1 december 2025 om 22:25
We hebben gelukkig geen wrok. We hebben ook nooit echt ruzie gehad of zo. We passen gewoon niet meer bij elkaar. We hebben ook Relatietherapie gehad om wel dichter naar elkaar te komen, maar de gevoelens zijn er al heel lang niet meer. Gelukkig zien we dat beide zo.
Dit weekend hebben we de knoop doorgehakt. Ik ben voor mijzelf opgelucht, maar voor de.kinderen vind ik het heel verdrietig.
Dit weekend hebben we de knoop doorgehakt. Ik ben voor mijzelf opgelucht, maar voor de.kinderen vind ik het heel verdrietig.
maandag 1 december 2025 om 23:23
Als je nu al bezig bent met "wat als ik iemand anders tegenkom" zou ik toch echt opteren om toch zo snel mogelijk écht uit elkaar te gaan en op zoek te gaan naar elk zijn of haar eigen huisvesting.
Altijd handiger en duidelijker voor die nieuwe partner.
Die zal het toch echt niet fijn vinden dat je nog met je ex in één bed ligt.
Ofwel huur je dus ergens een kamer zodat de kinderen in het huis blijven en jullie om en om wel privacy hebben.
Als vrienden uit elkaar, blijven samenwonen, in 1 bed blijven liggen en tegelijk ook al gelijk beginnen ronddaten werkt zelden.
Altijd handiger en duidelijker voor die nieuwe partner.
Die zal het toch echt niet fijn vinden dat je nog met je ex in één bed ligt.
Ofwel huur je dus ergens een kamer zodat de kinderen in het huis blijven en jullie om en om wel privacy hebben.
Als vrienden uit elkaar, blijven samenwonen, in 1 bed blijven liggen en tegelijk ook al gelijk beginnen ronddaten werkt zelden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 2 december 2025 om 05:55
Zou nog even bewust wachten met daten of nieuwe liefdes tot jullie fysiek ook uit elkaar zijn.
Als jullie dit voor langere termijn willen zou ik kijken naar een ander groter huis met duidelijke eigen plekken.
En toch de kinderen wel iets vertellen, die gaan echt wel wat merken. Dat hoeft niet heel dramatisch te zijn, gewoon hoe het is.
Ik zeg altijd; we zijn nog wel een gezin maar wonen niet meer samen. Als je het op die manier kan vormgeven is dat ook voor de kinderen positief en hoeft het niet per se traumatisch te zijn.
Als jullie dit voor langere termijn willen zou ik kijken naar een ander groter huis met duidelijke eigen plekken.
En toch de kinderen wel iets vertellen, die gaan echt wel wat merken. Dat hoeft niet heel dramatisch te zijn, gewoon hoe het is.
Ik zeg altijd; we zijn nog wel een gezin maar wonen niet meer samen. Als je het op die manier kan vormgeven is dat ook voor de kinderen positief en hoeft het niet per se traumatisch te zijn.
I wanna live my life with the volume full!
dinsdag 2 december 2025 om 06:13
Ik moet voorlopig niet denken aan daten. Daar staat mijn hoofd totaal niet naar en heb ik ook geen behoefte aan.
Meer iets voor in de verre toekomst.
We gaan financieel alles op een rijtje zetten. Tot de tijd dat we echt uit elkaar gaan ben ik op zoek naar een vorm hoe samen te leven en ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.
We gaan financieel alles op een rijtje zetten. Tot de tijd dat we echt uit elkaar gaan ben ik op zoek naar een vorm hoe samen te leven en ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.
dinsdag 2 december 2025 om 07:51
Wat verdrietig To. Ik heb geen kinderen, maar ben wel echt benieuwd waarom jullie deze keuze maken. Hoe oud zijn de kinderen? Want lijkt me dat er sowieso wel iets van merken en kinderen voelen vaak ook wel of ouders gelukkig/verdrietig zijn. Heb je zelf dan nu niet het gevoel alsof je leven on hold staat als jullie samen blijven wonen?
Kun je een kamer opsplitsen? Desnoods met een scherm, zodat jullie in elk geval niet meer in 1 bed hoeven te slapen? Of misschien een tuinhuisje inrichten als extra chillplek?
Kun je een kamer opsplitsen? Desnoods met een scherm, zodat jullie in elk geval niet meer in 1 bed hoeven te slapen? Of misschien een tuinhuisje inrichten als extra chillplek?
dinsdag 2 december 2025 om 07:56
Wees dan niet verbaasd als je man hier zich helemaal in gaat uitleven. Wij hebben destijds afgesproken niet te daten tot we apart zouden wonen. Dat heeft een half jaar geduurd en werd steeds ongezelliger. Uiteindelijk is ex toch naar zijn ouders vertrokken.Zomerliefde schreef: ↑02-12-2025 06:13Ik moet voorlopig niet denken aan daten. Daar staat mijn hoofd totaal niet naar en heb ik ook geen behoefte aan.
dinsdag 2 december 2025 om 08:26
Ik hoop dat dat zo blijft. Maar als je op een gegeven moment helemaal geen invloed meer hebt op keuzes die en ander maakt, kan dat wel ontstaan en dan wordt op dezelfde plek blijven wonen heel erg moeilijk.Zomerliefde schreef: ↑01-12-2025 22:25We hebben gelukkig geen wrok. We hebben ook nooit echt ruzie gehad of zo. We passen gewoon niet meer bij elkaar. We hebben ook Relatietherapie gehad om wel dichter naar elkaar te komen, maar de gevoelens zijn er al heel lang niet meer. Gelukkig zien we dat beide zo.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 2 december 2025 om 08:44
Kunnen jullie je een extra appartement of studio veroorloven? Dan zou ik gaan birdnesten. Hoe goed je ook nog samen bent, continu in 1 huis verblijven gaat je opbreken. Birdnesten en het appartement om beurten bewonen is al pittig. Nog mooier zou het zijn als je ieder een eigen studio oid kunt huren.
dinsdag 2 december 2025 om 08:57
dinsdag 2 december 2025 om 09:29
Probeer je alsjeblieft in te leven hoe dat voor je kinderen is om erachter te komen als alles al geregeld is en ze 'hoppa' in een co-ouderschap gegooid worden.Zomerliefde schreef: ↑01-12-2025 22:17We wonen op zich best ruim. We hebben alleen geen kamer over. We willen het de kinderen ook noet vertellen tot We echt fysiek uit elkaar gaan.
We slapen nu nog in 1 bed.
Ik zou het juist de kinderen zo snel mogelijk vertellen:
1 dan loop je niet het risico dat ze het per ongeluk van iemand anders horen
2 dan kunnen ze een beetje wennen aan het idee. Stiekem achter hun rug allemaal dingen regelen en dan in 1x hun hele leven ondersteboven gooien is echt heel traumatiserend.
Naast dat ze waarschijnlijk echt wel aan papa en mama merken dat jullie er met je hoofd niet bij zijn
dinsdag 2 december 2025 om 09:47
Ja, eens met @Dropdrop. Open kaart spelen richting jullie kinderen. Hou ze niet voor de gek en laat ze hierin meegroeien. Sowieso gedragen jullie je nu als huisgenoten en dat is toch niet het beeld dat je aan je kinderen wilt meegeven van een liefdesrelatie?
En verder eens met @KamilleT. Wees niet verbaasd als je ex-vriend wel alweer heel snel begint te daten. Hij zou niet bepaald de eerste man zijn die dat doet.
En verder eens met @KamilleT. Wees niet verbaasd als je ex-vriend wel alweer heel snel begint te daten. Hij zou niet bepaald de eerste man zijn die dat doet.
The impossible only takes a little longer
dinsdag 2 december 2025 om 11:49
Ik ben 5 jaar geleden gescheiden en ex en ik konden nog goed met elkaar door een deur. Wij hebben nog ruim een jaar samen gewoond en dat ging heel goed. Dat kwam mogelijk ook doordat we beide een eigen slaapkamer hadden. We hebben de scheiding wel snel verteld aan de kinderen. Kinderen waren toen 15 en 13.
Het was midden in corona tijd, dat was soms wel moeilijk omdat we daardoor nog veel met elkaar van doen hadden doordat we thuis moesten werken enzo.
Ik had een klushuis gekocht in dezelfde buurt en daarom duurde het ruim een jaar totdat ik uit huis ging.
Ik zou het weer zo doen maar dat lukt alleen als je beide echt de vrede kunt bewaren en het belang van de kinderen voorop kunt stellen.
Het was midden in corona tijd, dat was soms wel moeilijk omdat we daardoor nog veel met elkaar van doen hadden doordat we thuis moesten werken enzo.
Ik had een klushuis gekocht in dezelfde buurt en daarom duurde het ruim een jaar totdat ik uit huis ging.
Ik zou het weer zo doen maar dat lukt alleen als je beide echt de vrede kunt bewaren en het belang van de kinderen voorop kunt stellen.
dinsdag 2 december 2025 om 12:19
Hoe bedoel je dat? Je voelt zelf toch in eerste plaats aan of er nog sprake is van een liefdesrelatie? Ook als je nog wel onder hetzelfde dak woont of zelfs in hetzelfde bed slaapt.Attraverso schreef: ↑02-12-2025 07:25De kans is klein dat jullie dit 'onder één dak wonen' laat staan 'in één bed slapen' tot in de verre toekomst gaan volhouden.
En zoniet maken jullie jezelf gewoon wijs dat jullie uit elkaar zijn.
Tijd zal raad geven.
dinsdag 2 december 2025 om 13:06
We hebben het pas dit weekend besloten, dus nog geen idee wat er allemaal op ons af gaat komen.
We willen kijken of mijn ex mij uit kan kopen en dat ik een ander huis in de buurt kan kopen. Maar tot die tijd moeten we zien te overbruggen.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat hebben gedaan, die tijd overbruggen.
We willen kijken of mijn ex mij uit kan kopen en dat ik een ander huis in de buurt kan kopen. Maar tot die tijd moeten we zien te overbruggen.
dinsdag 2 december 2025 om 13:19
Goed voor jezelf zorgen!Zomerliefde schreef: ↑02-12-2025 13:06
Probeer vaker weg te zijn s avonds. Ga meer sporten.
Vriendinnenweekend, yogaweekend, saunadag: boek het. En vraag hem ook om af en toe even jou alleen te laten met de kinderen.
Jullie leven nu onder hoogspanning. Even niet acteren alsof alles ok is, is heel erg nodig.
Overweeg een slaapbank ergens neer te zetten waar jullie je afwisselend terugtrekken. Het is echt heel heftig om zo intiem te slapen als je zoveel emoties naar elkaar hebt. Zelfs als je allebei je mond houdt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in