Aanschaf kia rio ocassion dealer airbag lampje

01-12-2025 23:56 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond,

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. 22 november een proefrit gereden bij een kia dealer, in een kia rio uit 2014 met 144.350 op de teller.

Helaas mijn vorige auto totall los gereden bij een auto ongeluk 2 weken terug. Dit was een kia rio uit 2012, bij dezelfde dealer gekocht.

Na de proefrit merkten wij op dat de banden versleten waren en dat de airbag lamp constant aanstaat bij het rijden.

Vervolgens in gesprek gegaan met de verkoper, hij gaf aan dat dit geregeld ging worden. Nieuwe all seasonbanden voor 250,- in plaats van pakketkorting( had geen auto meer om in te leveren) tevens een leenauto gekregen.

Vandaag kwam ik langs voor het afronden van de koop, had al wel een overeenkomst getekend. Echter airbag lamp was niet gerepareerd, er is dus een storing maar door afwezigheid personeel die hiervoor vakbekwaam is, is dit niet gecheckt. Verder grote beurt gedaan, en er zijn voor 1700,- kosten gemaakt aan remschijven remblokken en nog wat andere dingen. Deze kosten betaald de dealer.

Het zit me niet lekker dat er een storing is met het airbag systeem. Verkoper gaf aan een aparte afspraak te willen maken, ik ging niet akkoord en zei dat ik de auto niet ga kopen( betalen) als dat niet gerepareerd is. Hij dacht dat ik de auto al zou meenemen…

Hij zei dat de medewerker die vakbekwaam is er deze week weer is en dit gaat fixen.

Het blijft knagen. Apk verloopt januari 2026, dit is sowieso een afkeurpunt.
Heb wel een pakket erbij gekocht met bovag nieuwe apk etc.

Ik vind veiligheid nogal een ding zeker airbags.

Blijft knagen en twijfelen. Kan ik er gewoon op vertrouwen dat het goedkomt? Ik snap niet dat je als dealer een auto verkoopt met een foutmelding airbag, en hoe de vorige eigenaar hier mee rond gereden heeft. Misschien een optelsom van reparaties incl versleten banden dat dit de reden was van inruilen.

Hebben jullie advies?
Zou het zeker uitgezocht willen hebben.
Heb je de auto ook goed nagelopen op eventuele (gerepareerde) schades?
Soms is het iets kleins als een sensor die vervangen moet worden, maar er kan ook iets mis zijn met het systeem.
Wel goed dat je hem nog niet hebt meegenomen in deze staat. Laat het ze eerst maar oplossen.
Heb je al online eea opgevraagd? Via bv finnik mijn je rapporten opvragen mbt schade (indien geregistreerd)
Heeft de auto al zijn beurten gehad en is daar documentatie van?
Wat staat er in de overeenkomst die je getekend hebt? Kun je er nog vanaf? Is die melding uitzetten onderdeel van waar je voor tekende?
Zou hem zeker niet meenemen tot het gerepareerd is.

Als het nu al zoveel gedoe is, zou ik er vanaf zien. Het is niet de laatste auto in Nederland die te koop staat, keuze genoeg.
Poe dubieus zeg. Naast het andere ook die apk. Het is gebruikelijk dat de auto mét apk wordt geleverd.

Ik zou enkel een gerepareerde auto mét apk accepteren anders houd hij hem maar
Als het airbaglampje van een Kia Rio blijft branden, kan dit wijzen op een probleem met het airbagsysteem. Oorzaken kunnen variëren van een losse stekker onder de stoel tot een lege accu of een defecte sensor of airbagmodule. Het is raadzaam om de auto zo snel mogelijk door een officiële Kia-dealer of een professionele werkplaats te laten controleren

Ik vind dit als ik zoek, denk dat het gewoon een kwestie van stekker fixen of sensor fixen is, maar je kan de beste man ook vragen of hij het schade rapport kan tonen. Je bent bij een dealer, die hebben meestal wel goede service.
Jij vindt veiligheid heel belangrijk, logisch. Maar de banden vind ik goedkoop, kijk even of het goede banden zijn en geen (chinese) budget banden. Het is je enige contact met de weg. Het land van productie staat op de band. All seasons zijn sowieso niet de veiligste banden. Ik bespaar niet op banden, juist vanwege de veiligheid.

Airbag kan gewoon een stekkerverbinding zijn die niet zo goed meer is, is goed te verhelpen. Ik verwacht wel dat dit zo gemaakt kan worden. Ik zou dus wel een weekje wachten met de auto ophalen.

En eis een geldige APK. Raar om een auto af te leveren waarvan binnen 2 maanden de APK verloopt.
Zetten ze er nou wel of niet nieuwe APK op? Vind het heel vreemd als je dat er los bij zou moeten kopen (zo komt die zin in je OP op mij over). Het is een dealer, daar hoort een bepaald niveau service bij.

Als je een afspraak hebt (en dan bedoel ik dus een datum) dat ze de airbag gratis fixen en er gratis nieuwe APK op zetten deze maand, dan zou ik de auto nu wel mee nemen. Als ze moeilijk erover doen, niet.

Er staan wel meer auto's te koop.
Gewoon _melon met login problemen
Ik zou sowieso niet zo'n oude auto met die kilometerstand kopen.

Koop niet te overhaast en zeker iets als dit wat duidelijk voor jou niet goed voelt.
laat ze die apk dan gewoon regelen die je afgesproken hebt (mag nu al) dan moet het airbag verhaal gewoon mee.
als alles geregeld is kom je de auto ophalen.
En doooooor!
Ik heb er niet heel veel verstand van maar het zou voor mij ook niet goed voelen. Dus ik heb het even voor je gevraagd aan Chatgpt.

🚨 Wat betekent een brandend airbaglampje?

In een Kia Rio (2014) betekent een brandend SRS/airbaglampje dat het systeem gedeeltelijk of volledig is uitgeschakeld.
➡️ Bij een botsing gaan de airbags mogelijk niet af.
➡️ Gordelspanners kunnen ook niet werken.

Je rijdt dus zonder een deel van de veiligheidssystemen.

⚠️ Hoe ernstig is dit?

Ernstig. Want:

De airbags kunnen helemaal niet afgaan.

RDW ziet dit als een afkeurpunt bij APK.

Bij een ongeval kan de verzekering lastige vragen stellen (“was de auto technisch in orde?”).

Dus je doet er goed aan om de auto niet te kopen voor het nagekeken is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven