Terugbetaling gedeelte welkomstbonus gas en licht?
woensdag 3 december 2025 om 10:38
Hee allen,
Ik kreeg vandaag het vervelende nieuws van mijn vorige energieleverancier ( ik ben er al 4 maanden weg) dat ik een gedeelte van de loyaliteits/welkomst bonus moet terugbetalen omdat ik minder verbruikt had dan verrekend was? Dit kwam nogal rauw op mijn dak omdat ik daar nergens over gelezen heb. Ik heb elke maand netjes mijn facturen betaald en mijn jaarcontract uitgezeten dus ik vind dit wel erg slecht van hun.
Heeft iemand van jullie daar wel eens mee te maken gehad?
Ik kreeg vandaag het vervelende nieuws van mijn vorige energieleverancier ( ik ben er al 4 maanden weg) dat ik een gedeelte van de loyaliteits/welkomst bonus moet terugbetalen omdat ik minder verbruikt had dan verrekend was? Dit kwam nogal rauw op mijn dak omdat ik daar nergens over gelezen heb. Ik heb elke maand netjes mijn facturen betaald en mijn jaarcontract uitgezeten dus ik vind dit wel erg slecht van hun.
Heeft iemand van jullie daar wel eens mee te maken gehad?
woensdag 3 december 2025 om 10:55
Nee ik ook niet, dat stond letterlijk in hun email.
Ik heb de voorwaarden doorgelezen maar ik haar het nergens uit.
Heb ze net een klacht mail gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben, ben benieuwd!
woensdag 3 december 2025 om 10:57
Staat er niet 'minder verbruikt dan berekend was'? Want dan denk ik het wel te begrijpen.MevrouwDeBok schreef: ↑03-12-2025 10:55Nee ik ook niet, dat stond letterlijk in hun email.
Ik heb de voorwaarden doorgelezen maar ik haar het nergens uit.
Heb ze net een klacht mail gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben, ben benieuwd!
Welke energieleverancier is dit?
carola_456 wijzigde dit bericht op 03-12-2025 10:58
4.20% gewijzigd
woensdag 3 december 2025 om 11:00
je zult ook de inhoud van de website, voorwaarden en het contract moeten kennen voor het zin heeftmargreetder schreef: ↑03-12-2025 10:57Post de tekst van die mail dan hier (geanonimiseerd). Anders heeft je topic weinig nut.
woensdag 3 december 2025 om 11:03
Vaak is een bonus een vast bedrag en onafhankelijk van je verbruik.Carola_456 schreef: ↑03-12-2025 10:57Staat er niet 'minder verbruikt dan berekend was'? Want dan denk ik het wel te begrijpen.
Welke energieleverancier is dit?
woensdag 3 december 2025 om 11:04
Dit staat er in de mail:
Bij het afsluiten van uw contract heeft u een verwacht jaarverbruik ingevuld. Dit verbruik bepaalt de hoogte van de loyaliteitsbonus die aan uw contract is gekoppeld. Tijdens een recente controle hebben wij uw werkelijke energieverbruik vergeleken met het opgegeven jaarverbruik. Hieruit is gebleken dat u minder energie heeft verbruikt dan vooraf was opgegeven.
Volgens de Actievoorwaarden, waarmee u bij het afsluiten van het contract akkoord bent gegaan, wordt de loyaliteitsbonus in dat geval procentueel aangepast op basis van dit verschil. De factuur die u inmiddels heeft ontvangen, is het gevolg van deze correctie.
Bij het afsluiten van uw contract heeft u een verwacht jaarverbruik ingevuld. Dit verbruik bepaalt de hoogte van de loyaliteitsbonus die aan uw contract is gekoppeld. Tijdens een recente controle hebben wij uw werkelijke energieverbruik vergeleken met het opgegeven jaarverbruik. Hieruit is gebleken dat u minder energie heeft verbruikt dan vooraf was opgegeven.
Volgens de Actievoorwaarden, waarmee u bij het afsluiten van het contract akkoord bent gegaan, wordt de loyaliteitsbonus in dat geval procentueel aangepast op basis van dit verschil. De factuur die u inmiddels heeft ontvangen, is het gevolg van deze correctie.
woensdag 3 december 2025 om 11:07
Dat is precies wat ik verwachtte. De hoogte vd bonus is dus afhankelijk van je verbruik. Ik kan wel even zoeken voor je, maar dan moet ik wel de energieleverancier weten.MevrouwDeBok schreef: ↑03-12-2025 11:04Dit staat er in de mail:
woensdag 3 december 2025 om 11:08
woensdag 3 december 2025 om 11:09
Klopt helemaal, maar bij deze leverancier blijkbaar niet.margreetder schreef: ↑03-12-2025 11:03Vaak is een bonus een vast bedrag en onafhankelijk van je verbruik.
woensdag 3 december 2025 om 11:13
Als voorbeeld: Bij MEGA wordt een dergelijke bonus gehanteerd:
De hoogte van de loyaliteitsbonus vind je terug in je bevestigingsbrief. De hoogte van de eenmalige loyaliteitsbonus is afhankelijk van het door jou ingeschatte verbruik van stroom en gas bij je aanmelding. Als je historische jaarverbruik en daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van je zelf ingeschatte verbruik, dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van je eenmalige loyaliteitsbonus en behoudt Mega zich het recht om deze loyaliteitsbonus eenzijdig te verhogen of verlagen.
De hoogte van de loyaliteitsbonus vind je terug in je bevestigingsbrief. De hoogte van de eenmalige loyaliteitsbonus is afhankelijk van het door jou ingeschatte verbruik van stroom en gas bij je aanmelding. Als je historische jaarverbruik en daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van je zelf ingeschatte verbruik, dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van je eenmalige loyaliteitsbonus en behoudt Mega zich het recht om deze loyaliteitsbonus eenzijdig te verhogen of verlagen.
woensdag 3 december 2025 om 11:20
Die hanteert dus dezelfde actievoorwaarden als MEGA. Zie punt 5 vd voorwaarden https://www.innovaenergie.nl/wp-content ... 4-v1.0.pdf
woensdag 3 december 2025 om 11:21
Ik heb in het verleden ook vaak een welkomstbonus gehad van andere energie leveranciers en ik hoefde nooit iets terug te betalen vandaar mijn verwarring. En ik heb zelf mijn verbruik niet ingevuld, dat werd berekend op basis van mijn gegevens en het gebruik van zonnepanelen want ik wist mijn verbruik niet eens.
woensdag 3 december 2025 om 11:23
Dank je voor de verheldering. Maar dan snap ik nog 1 ding niet. Bovenin staat dat het geldig is vanaf 19 september 2024, mijn contract is 15 augustus 2024 begonnen.Carola_456 schreef: ↑03-12-2025 11:20Die hanteert dus dezelfde actievoorwaarden als MEGA. Zie punt 5 vd voorwaarden https://www.innovaenergie.nl/wp-content ... 4-v1.0.pdf
woensdag 3 december 2025 om 11:27
Oh, dan heb ik de verkeerde gepakt. Deze actievoorwaarden liepen van april t/m december 2024, maar punt 5 is 100% hetzelfdeMevrouwDeBok schreef: ↑03-12-2025 11:23Dank je voor de verheldering. Maar dan snap ik nog 1 ding niet. Bovenin staat dat het geldig is vanaf 19 september 2024, mijn contract is 15 augustus 2024 begonnen.
https://www.innovaenergie.nl/wp-content ... v2.0-1.pdf
woensdag 3 december 2025 om 11:35
Wel sneu voor je deze tegenvaller, hoop dat je niet al te veel moet terugbetalen.
Maar ik begrijp de voorwaarde van deze 'loyaliteitsbonus' (niet hetzelfde als een welkomstbonus) wel. Want er zullen vast mensen zijn die dan doorgeven dat ze 5000kWh en 5000m3 verbruiken om zoveel mogelijk terug te krijgen.
Maar ik begrijp de voorwaarde van deze 'loyaliteitsbonus' (niet hetzelfde als een welkomstbonus) wel. Want er zullen vast mensen zijn die dan doorgeven dat ze 5000kWh en 5000m3 verbruiken om zoveel mogelijk terug te krijgen.
woensdag 3 december 2025 om 11:38
Eens. Maar ik denk dat hij al snel verward wordt met de vast bonus die je vaak krijgt.Carola_456 schreef: ↑03-12-2025 11:35Wel sneu voor je deze tegenvaller, hoop dat je niet al te veel moet terugbetalen.
Hopelijk is het te overzien TO. Ik ben alleen bekend met de vaste bonussen, dus ik was ook even verbaasd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 3 december 2025 om 11:39
Dikke 200 euro...daar gaat weer een gedeelte van mijn 13e maand, auto moet ook al grote reparatieCarola_456 schreef: ↑03-12-2025 11:35Wel sneu voor je deze tegenvaller, hoop dat je niet al te veel moet terugbetalen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in