Wat eten de forummers met Kerst?

06-12-2025 19:46 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals de titel aangeeft, wat eten jullie met Kerst?
Wordt er uitgebreid gekookt of juist niet, ga je uiteten of hang je lekker op de bank met een kant en klaar maaltijd en wat wordt er dan gegeten? Vertel het hier.

Wat ik niet wil is dat hier geoordeeld wordt op wat iemand eet. Houd het gezellig.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
TO trapt af:

1e kerstdag kook ik best uitgebreid. Ik maak voor bij de koffie yoghurt citroen muffins met blauwe bessen topping en bladgoud.
Hoofdgerecht is rollade en Normandische kip (recept van Njam). Nagerecht is vanille ijs met warme marssaus en Viennetta.

2e kerstdag gaan man en ik uiteten. Ik ga voor de bospaddenstoelensoep, varkensoester met spek en stroopsaus en een verrassing als toetje.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
1ste kerstdag een Indische rijsttafel zelf gemaakt en 2de kerstdag pizza’s uit de pizzaoven.

Voor beide dagen is er tiramisu en chocolademousse. Eigenlijk is het ontbijt op 1ste kerstdag nog veel belangrijker en uitgebreider voor ons ook qua werk en is daar iedereen voor thuis.
Iedereen maakt wat. We stemmen vooraf wel een beetje af wat, zodat we niet met 8 voorgerechten zitten.
Juul234 schreef:
06-12-2025 19:53
1ste kerstdag een Indische rijsttafel zelf gemaakt en 2de kerstdag pizza’s uit de pizzaoven.

Voor beide dagen is er tiramisu en chocolademousse. Eigenlijk is het ontbijt op 1ste kerstdag nog veel belangrijker en uitgebreider voor ons ook qua werk en is daar iedereen voor thuis.
Ooh heerlijk! Ik vind dat dus serieus knap.
Pizza's ook lekker!
Leuk dat het ontbijt het belangrijkste is. Klinkt erg gezellig.
Stephen King
Appletje schreef:
06-12-2025 19:56
Iedereen maakt wat. We stemmen vooraf wel een beetje af wat, zodat we niet met 8 voorgerechten zitten.
Hebben jullie een speciaal thema of is het gewoon maken waar je zin in hebt?
Stephen King
Eén dag stamppot, één dag afhaalchinees. Eén en ander hangt een beetje af van de diensten van dochter (zij werkt in de gehandicaptenzorg). Als ze op één van beide kerstdagen late dienst heeft wil ik er ook nog wel eens een kerstontbijt tegenaan gooien met warme gerechtjes, dan sta ik dus om zeven uur 's morgens al te kokkerellen :lol:
Graftak!
Vegan, beef wellington, al een keertje eerder gemaakt en het is heerlijk met aardappelpuree, en groente.
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2025 19:57
Eén dag stamppot, één dag afhaalchinees. Eén en ander hangt een beetje af van de diensten van dochter (zij werkt in de gehandicaptenzorg). Als ze op één van beide kerstdagen late dienst heeft wil ik er ook nog wel eens een kerstontbijt tegenaan gooien met warme gerechtjes, dan sta ik dus om zeven uur 's morgens al te kokkerellen :lol:
Welke stamppot maak je of wordt er gemaakt? En afhaalchinees is ook altijd lekker.
Het ontbijt met warme gerechtjes klinkt ook erg lekker.
Stephen King
Ik ben een Kerstdag extern, dat zal Chinees worden. Maar van de afhaalchinees die ik niet lekker vind, dus misschien ga ik de dag erna wel voor de goede Chinees. Of ik maak iets simpels wat iedereen lekker vindt: iets met veel aardappelkroketten en vooral een heel uitgebreid dessert.

Ik kan best lekker koken, maar ik heb niet zoveel met heel ingewikkelde recepten (dus ik kan niet per se heel goed koken, ik kan een paar dingen best) en ik heb wat lastige eters in huis (liever geen vlees voor de een, liever alleen vlees voor de ander), dus ik grijp snel terug op de dingen waarvan ik weet dat ze goed werken.

Uiteindelijk doe ik ze meestal het meest plezier met allerlei lekkere broodjes, een kopje soep, een gebakken ei en een kroket, dus dat kon het ook nog wel eens worden.
Si abra la puerta hay lobos.
raccoon schreef:
06-12-2025 19:59
Vegan, beef wellington, al een keertje eerder gemaakt en het is heerlijk met aardappelpuree, en groente.
Daar heb ik vaak recepten van voorbij zien komen. Met paddenstoelen toch? Dat lijkt me ook erg lekker.
Stephen King
Een keer wordt het gourmetten. We hebben alles besteld, dus vlees/vis/vega plus de toebehoren en bijgerechten. Ik had het net zo lief zelf voorbereid maar mijn vriend vond dit een goed idee. Voor de andere dagen weet ik nog niet wat en met wie, dus dat moet ik nog verzinnen.
Kerstavond (halve schoonfamilie - bij ons):
Hapjes, iets van tomaat garnaal of scampi als vooraf, ossewang in madeira* met kroketten, ijstaart als afsluiter

Kerstdag (mijn familie - bij mijn ouders):
Hapjes, iets van onbepaalde vooraf dat ik moet maken, kalkoen met kroketten en iets van groenten door moeder gemaakt, onbepaald dessert door zus gemaakt

*Op hoop van zegen dat ie lukt. Iedereen die een fatsoenlijk recept heeft mag zich melden :-). Die ossewang steekt al een half jaar of wat in de diepvries, want man wil die "nog eens eten zoals 40 jaar geleden bij zijn ouders". Alleen heeft nog hij, nog zijn moeder een recept.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Kerstavond zijn we samen. Geen idee nog.

Eerste kerstdag komen alle kinderen. Dat wordt een diner, wat precies moet ik nog bedenken.

Tweede Kerstdag komen mijn ouders. Dat wordt het left-over-improvisatie-dinner. Restjes van de eerste twee avonden uit onze en hun koelkast. Bedenken we terplekke. Kan dus ook een traybake worden of lasagne of zo.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik weet het nog niet, alleen dat ik voor kerstavond Eton mess ga maken.
"Wat ik niet wil is dat hier geoordeeld wordt op wat iemand eet."

Nou dat doe ik wel, want we gaan naar de allerergste vreetschuur die ik kan bedenken :@@: . Niet ons idee. En gezellig wordt het ook al niet. Ik zie er zó vreselijk tegenop.
Tweede kerstdag bijkomen bij de andere familie, daar hoeven we alleen maar aanwezig te zijn en naar believen eten naar binnen te schuiven. Meerdere gangen, hoofdgerecht vaak wild, maar als je dat niet lekker vindt is er altijd een alternatief. Helemaal dikke prima.
Zo gemakkelijk mogelijk. Ik ben normaliter meestal degene die kookt, en met kerst wil ik daarvan vrij zijn. Dus meestal wordt het gourmetten of chinees. Partner is geen hobbykok.
Madam_Madness schreef:
06-12-2025 20:01
Daar heb ik vaak recepten van voorbij zien komen. Met paddenstoelen toch? Dat lijkt me ook erg lekker.
Er zitten inderdaad paddenstoelen in, ook hadden we er cranberry sauce bij. Mijn dochter heeft dat gemaakt en smaakte er prima bij.
Nog geen flauw idee. Het kan zelfgemaakte soep met brood en een kant en klaar dessert zijn maar misschien sloof ik me ook wel ontzettend uit.
Alles gaat voorbij
Kerstavond gaan we bij / met schoonouders Chinees halen.
Eerste Kerstdag zijn we waarschijnlijk op pad samen naar een evenement.
Tweede kerstdag denk ik samen gourmetten.
Is het slecht weer eerste Kerstdag en blijven we thuis gaan we die dag gourmetten of kaasfondue.
Madam_Madness schreef:
06-12-2025 20:00
Welke stamppot maak je of wordt er gemaakt? En afhaalchinees is ook altijd lekker.
Het ontbijt met warme gerechtjes klinkt ook erg lekker.
Meestal maak ik er twee: hutspot en boerenkool. En dan voor de vleeseters hachee, spekjes en verse worst, en voor de vega's wat dingen van de Vegetarische slager. Dus het is nog wel een gedoe :lol:
Graftak!
Karrota schreef:
06-12-2025 20:30
"Wat ik niet wil is dat hier geoordeeld wordt op wat iemand eet."

Nou dat doe ik wel, want we gaan naar de allerergste vreetschuur die ik kan bedenken :@@: . Niet ons idee. En gezellig wordt het ook al niet. Ik zie er zó vreselijk tegenop.
Tweede kerstdag bijkomen bij de andere familie, daar hoeven we alleen maar aanwezig te zijn en naar believen eten naar binnen te schuiven. Meerdere gangen, hoofdgerecht vaak wild, maar als je dat niet lekker vindt is er altijd een alternatief. Helemaal dikke prima.
Dat is echt niet leuk om zo kerst te moeten vieren. Succes alvast.
2e kerstdag klinkt een stuk beter.
Stephen King
Kerstavond komen schoonouders eten, ga ik samen met mijn kleuter overdag bakken en koken. Begint met een borrel in de middag waar schoonouders borrelhappen voor meenemen. Zoonlief inschattende zal het ws iets van vis worden.

Eerste kerstdag bij mijn familie, aanschuiven en iets voor bij de koffie meenemen. Tweede kerstdag zijn we thuis en gaan we op de dag zelf bepalen waar we zin in hebben na deze dagen.
raccoon schreef:
06-12-2025 20:35
Er zitten inderdaad paddenstoelen in, ook hadden we er cranberry sauce bij. Mijn dochter heeft dat gemaakt en smaakte er prima bij.
Dat klinkt echt lekker icm cranberry saus. Dat laatste vind ik sowieso heel lekker. Ik ga dit gerecht ook eens maken.
Stephen King
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2025 21:10
Meestal maak ik er twee: hutspot en boerenkool. En dan voor de vleeseters hachee, spekjes en verse worst, en voor de vega's wat dingen van de Vegetarische slager. Dus het is nog wel een gedoe :lol:
Hutspot met hachee is mijn favoriet. Maar alles klinkt goed.

Bij de meeste anderen die hier gepost hebben, klinkt het ook gezellig en lekker allemaal.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven