Ga ik weg?
vrijdag 5 december 2025 om 20:02
Hallo iedereen,
Ik ben 25 jaar en heb deze december 7 jaar een relatie met mijn vriend. We hebben een jaar geleden een huis gekocht en wonen nu al een tijdje samen. Mijn vriend heeft een hele drukke baan. Hij is enorm veel aan het werk, ook nog s’avonds als hij thuis is. Dit is al een hele lange tijd zo en ik ken hem eigenlijk niet anders. Hij leeft ontzettend in z’n eigen bubbel. Hij heeft geen makkelijke jeugd gehad en dat is één van de redenen wat hem zo motiveert om carrière te maken. Ik heb daar echt alle respect voor en kon toen wij beide nog thuis woonde kon ik genoeg aandacht in de relatie stoppen voor ons twee. Ik heb wel vaak aangegeven dat ik soms wel wat mis, dat die best wel wat ‘romatischer’ mag zijn en dat die mij niet moet vergeten. En altijd zei die dan dat ik gelijk had en dat die beter zijn best ging doen. Nu wonen we dus inmiddels samen en ik hoopte daarmee dat het beter zou worden, omdat we dan onder 1 dak zouden leven. Maar nu voel ik mij juist meer alleen dan ooit en doordat ik het meeste van het huishouden doe en ook gewoon 40 uur in de week werk heb ik weinig energie meer over om in de relatie te steken. Uiteindelijk heb ik verteld dat ik niet meer gelukkig ben en dat ik niet weet of ik verder wil. Hij schrok hier heel erg van en het was voor hem echt een enorme klap. Hij zegt dat hij nu echt gaat veranderen, maar ergens ben ik al met mijn hoofd buiten de deur.. Hij smeekt mij om nog een kans, maar ik weet gewoon niet of ik dat nog kan. Moet ik hem nog een kans geven? Of moet ik nu echt kiezen voor mijn eigen geluk?
Ik ben 25 jaar en heb deze december 7 jaar een relatie met mijn vriend. We hebben een jaar geleden een huis gekocht en wonen nu al een tijdje samen. Mijn vriend heeft een hele drukke baan. Hij is enorm veel aan het werk, ook nog s’avonds als hij thuis is. Dit is al een hele lange tijd zo en ik ken hem eigenlijk niet anders. Hij leeft ontzettend in z’n eigen bubbel. Hij heeft geen makkelijke jeugd gehad en dat is één van de redenen wat hem zo motiveert om carrière te maken. Ik heb daar echt alle respect voor en kon toen wij beide nog thuis woonde kon ik genoeg aandacht in de relatie stoppen voor ons twee. Ik heb wel vaak aangegeven dat ik soms wel wat mis, dat die best wel wat ‘romatischer’ mag zijn en dat die mij niet moet vergeten. En altijd zei die dan dat ik gelijk had en dat die beter zijn best ging doen. Nu wonen we dus inmiddels samen en ik hoopte daarmee dat het beter zou worden, omdat we dan onder 1 dak zouden leven. Maar nu voel ik mij juist meer alleen dan ooit en doordat ik het meeste van het huishouden doe en ook gewoon 40 uur in de week werk heb ik weinig energie meer over om in de relatie te steken. Uiteindelijk heb ik verteld dat ik niet meer gelukkig ben en dat ik niet weet of ik verder wil. Hij schrok hier heel erg van en het was voor hem echt een enorme klap. Hij zegt dat hij nu echt gaat veranderen, maar ergens ben ik al met mijn hoofd buiten de deur.. Hij smeekt mij om nog een kans, maar ik weet gewoon niet of ik dat nog kan. Moet ik hem nog een kans geven? Of moet ik nu echt kiezen voor mijn eigen geluk?
dinsdag 9 december 2025 om 12:37
dinsdag 9 december 2025 om 14:14
Ik zou je relatie altijd nog een kans geven. Jullie wilde niet voor niets samen door en samenwonen.
Probeer een avond in de week sws te plannen dat hij niet gaat werken en dat jullie iets gaan doen eten of een activiteit. Mijn man heeft ook veel meegemaakt in zijn jeugd nooit verwerkt en dat is er nu tot heden allemaal uitgekomen waardoor hij in een zwaar proces moet. Ik zou adviseren zorg dat hij daar over gaat praten maak tijd voor elkaar. Dingen plannen enz
Probeer een avond in de week sws te plannen dat hij niet gaat werken en dat jullie iets gaan doen eten of een activiteit. Mijn man heeft ook veel meegemaakt in zijn jeugd nooit verwerkt en dat is er nu tot heden allemaal uitgekomen waardoor hij in een zwaar proces moet. Ik zou adviseren zorg dat hij daar over gaat praten maak tijd voor elkaar. Dingen plannen enz
dinsdag 9 december 2025 om 16:18
Ja en nu besluit ze dus dat ze het niet meer accepteert. Volkomen haar goed recht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 9 december 2025 om 17:12
Ik vind het ...wel weinig moeite voor een relatie van 7 jaar?
Maar het is natuurlijk geen gegeven dat je er ook voor wíl vechten. Je bent 25, misschien heb je sinds je 18e wel een ander idee van een leuke vriend ontwikkeld.
Als je het wel wil redden: ik zou verder gaan dan alleen blijven aankaarten. Als ik druk ben, kun je bij mij ook iets aankaarten maar dan "landt" het niet echt. Ik zou eens bewust samen gaan zitten voor een goed gesprek, om met z'n tweeën duidelijk krijgen wat er nou aan beide kanten wringt. En daar oplossingen voor te bedenken. Zo doe ik het altijd met mijn vriend.
Want misschien is het wel een hele leuke partner en is de basis gewoon goed, alleen een beetje uit balans. Dan is het misschien al opgelost met "hey als jij nou voortaan schoonmaakt?" of "we gaan voortaan een keer per maand een avond samen uit".
Maar het is natuurlijk geen gegeven dat je er ook voor wíl vechten. Je bent 25, misschien heb je sinds je 18e wel een ander idee van een leuke vriend ontwikkeld.
Als je het wel wil redden: ik zou verder gaan dan alleen blijven aankaarten. Als ik druk ben, kun je bij mij ook iets aankaarten maar dan "landt" het niet echt. Ik zou eens bewust samen gaan zitten voor een goed gesprek, om met z'n tweeën duidelijk krijgen wat er nou aan beide kanten wringt. En daar oplossingen voor te bedenken. Zo doe ik het altijd met mijn vriend.
Want misschien is het wel een hele leuke partner en is de basis gewoon goed, alleen een beetje uit balans. Dan is het misschien al opgelost met "hey als jij nou voortaan schoonmaakt?" of "we gaan voortaan een keer per maand een avond samen uit".
dinsdag 9 december 2025 om 17:22
Als je bedoelt dat zij weinig moeite doet: oneens. Ze heeft meerdere keren aangegeven dat ze niet tevreden is, hij vond het nooit nodig om daar iets mee te doen. Nu het concreet wordt dat ze weggaat wil hij er opeens voor vechten, maar dan nog is het af te wachten wat ervan terecht komt, in het verleden waren het vooral loze beloftes.
Hij doet wel weinig moeite. Dat hij haar nooit echt serieus heeft genomen is zijn verantwoordelijkheid en zijn keus, niet die van haar. Ik vind het echt bizar hoe dat de hele tijd op haar bord wordt gelegd hier. Ze heeft niet de verplichting om hem te waarschuwen dat het de volgende keer echt over is. Het risico dat zij er een keer klaar mee zou zijn heeft hij zelf genomen.
dinsdag 9 december 2025 om 18:06
Maar ik vergelijk het even met een project op werk dat stroef loopt: aangeven dat er een probleem is kan iedereen, daar bereik je niets mee. Voelt bijna als zeiken als steeds dezelfde dat de hele tijd blijft benoemen zonder aan te geven wat hij dan nodig heeft.
Oplossingen bedenken en voorstellen, en de betrokkenen daarover op één lijn krijgen is hoe je dingen verandert. Ook thuis. Of je neemt ontslag/maakt het uit, omdat het niet gaat veranderen. Maar wie weet in welke shitshow je bij je volgende baan terecht komt? En je neemt sowieso jezelf altijd weer mee.
Ik vind zeker niet dat zij voor hem gekozen heeft en er nu maar mee moet dealen.
Maar je kunt je goed verkijken op een situatie, en een jaar samenwonen is precies genoeg tijd om je voor het eerst van dit soort patronen bewust te worden. Nu moet je kiezen wat je ermee doet. En die focus op eigen handelen, die leg ik omdat ik nooit spijt van beslissingen heb als je weet dat je er alles aan gedaan hebt wat je toen kon.
Ik vind zeker niet dat zij voor hem gekozen heeft en er nu maar mee moet dealen.
dinsdag 9 december 2025 om 18:13
Hij heeft toch ook gewoon een eigen verantwoordelijkheid? Ik vind het echt onzin dat zij oplossingen moet verzinnen en voorstellen moet doen. Hij is toch geen kleuter? En waarom zou je per se altijd alles gedaan moeten hebben wat je kon? Een relatie kan toch ook gewoon op zijn?
En waar ze hierna in terecht komt? Misschien wel in een heel leuke relatie. Ze is nog superjong, waarom zou ze nog ik weet niet hoe lang moeten knokken voor iets wat kennelijk al heel lang niet meer loopt.
En waar ze hierna in terecht komt? Misschien wel in een heel leuke relatie. Ze is nog superjong, waarom zou ze nog ik weet niet hoe lang moeten knokken voor iets wat kennelijk al heel lang niet meer loopt.
dinsdag 9 december 2025 om 18:59
@Susan Het is mijn mening maar, ze moet zelf bedenken wat ze gaat doen. Wat jij zegt, las ik bij eerdere reacties al en blijft ook een optie. 
Cost sunk fallacy is inderdaad misschien wel van toepassing bij mij. Ik denk automatisch dat je meer weggooit hoe langer je samen bent, maar dat is natuurlijk niet per se zo.
Cost sunk fallacy is inderdaad misschien wel van toepassing bij mij. Ik denk automatisch dat je meer weggooit hoe langer je samen bent, maar dat is natuurlijk niet per se zo.
dinsdag 9 december 2025 om 19:16
Klopt, maar ik proef in sommige reacties een beetje dat ze het bijna niet kan maken om weg te gaan zonder hem nog een kans te geven en ik zou het vervelend vinden als ze dat gevoel echt krijgt. Het is al moeilijk genoeg om zo'n besluit te nemen zonder dat je er ook nog een schuldgevoel over hebt.
woensdag 10 december 2025 om 11:47
woensdag 10 december 2025 om 11:50
Dit is wat TO zelf zegt over het aangeven van haar ontevredenheid:Susan schreef: ↑09-12-2025 17:22Als je bedoelt dat zij weinig moeite doet: oneens. Ze heeft meerdere keren aangegeven dat ze niet tevreden is, hij vond het nooit nodig om daar iets mee te doen. Nu het concreet wordt dat ze weggaat wil hij er opeens voor vechten, maar dan nog is het af te wachten wat ervan terecht komt, in het verleden waren het vooral loze beloftes.
Hij doet wel weinig moeite. Dat hij haar nooit echt serieus heeft genomen is zijn verantwoordelijkheid en zijn keus, niet die van haar. Ik vind het echt bizar hoe dat de hele tijd op haar bord wordt gelegd hier. Ze heeft niet de verplichting om hem te waarschuwen dat het de volgende keer echt over is. Het risico dat zij er een keer klaar mee zou zijn heeft hij zelf genomen.
Ik heb wel vaak aangegeven dat ik soms wel wat mis, dat die best wel wat ‘romatischer’ mag zijn en dat die mij niet moet vergeten. En altijd zei die dan dat ik gelijk had en dat die beter zijn best ging doen.
Ik vind dat best wel meevallen.
I wanna live my life with the volume full!
woensdag 10 december 2025 om 12:20
Pick me much?
Iemand mag na een tijdje er gewoon genoeg van hebben, zeker als ze al eerder heeft aangegeven niet gelukkig te zijn met het huissslaafje te spelen.
Ik vrees dat ze blijft en dat er niets echt veranderd, want hij wil gewoon zo min mogelijk doen in zijn eigen gezin en huishouden en ze is altijd gebleven.. Maar ik hoop echt dat ze voor zichzelf en haar kinderen kiest.
woensdag 10 december 2025 om 12:20
Och, ja nu moet ze wel bij hem blijven, ze heeft niet genoeg gedramt voor een leukere een eerlijke relatie.Eidde schreef: ↑10-12-2025 11:50Dit is wat TO zelf zegt over het aangeven van haar ontevredenheid:
Ik heb wel vaak aangegeven dat ik soms wel wat mis, dat die best wel wat ‘romatischer’ mag zijn en dat die mij niet moet vergeten. En altijd zei die dan dat ik gelijk had en dat die beter zijn best ging doen.
Ik vind dat best wel meevallen.
woensdag 10 december 2025 om 12:26
Ja, hier ben ik het helemaal mee eens. Maar misschien bekijk ik het wel te zakelijk. Ik zou ook concrete voorstellen doen wat ik verbeterd wil zien, vooral om zelf te weten wat ik in een nieuwe relatie anders wil doen.konwalia schreef: ↑09-12-2025 18:06Maar ik vergelijk het even met een project op werk dat stroef loopt: aangeven dat er een probleem is kan iedereen, daar bereik je niets mee. Voelt bijna als zeiken als steeds dezelfde dat de hele tijd blijft benoemen zonder aan te geven wat hij dan nodig heeft.Oplossingen bedenken en voorstellen, en de betrokkenen daarover op één lijn krijgen is hoe je dingen verandert. Ook thuis. Of je neemt ontslag/maakt het uit, omdat het niet gaat veranderen. Maar wie weet in welke shitshow je bij je volgende baan terecht komt? En je neemt sowieso jezelf altijd weer mee.
Ik vind zeker niet dat zij voor hem gekozen heeft en er nu maar mee moet dealen.Maar je kunt je goed verkijken op een situatie, en een jaar samenwonen is precies genoeg tijd om je voor het eerst van dit soort patronen bewust te worden. Nu moet je kiezen wat je ermee doet. En die focus op eigen handelen, die leg ik omdat ik nooit spijt van beslissingen heb als je weet dat je er alles aan gedaan hebt wat je toen kon.
Je kunt wel denken dat als je van elkaar houdt dat je automatisch kunt verlangen dat de ander als vanzelf alles doet wat jou gelukkig maakt. Veel vrouwen denken dat en handelen daarnaar. En ze verwachten dat ook van de ander. Helaas zijn heel veel ouders erg stereotiep in hun opvoeding: meisjes moeten zorgen, jongens worden verzorgd. En als je zo'n geval treft, ben je daar mooi klaar mee.
Omdat het zo'n veelvoorkomend probleem is, lijkt het mij handig om te oefenen in deze relatie hoe je dat anders aan zou kunnen pakken. Niet om per sé bij hem te blijven, maar om jezelf te trainen. Geef duidelijk aan wat je wil, formuleer net zo smart als op je werk wat je verlangt.
woensdag 10 december 2025 om 17:08
+1MissNuada schreef: ↑10-12-2025 12:20Pick me much?
Iemand mag na een tijdje er gewoon genoeg van hebben, zeker als ze al eerder heeft aangegeven niet gelukkig te zijn met het huissslaafje te spelen.
Ik vrees dat ze blijft en dat er niets echt veranderd, want hij wil gewoon zo min mogelijk doen in zijn eigen gezin en huishouden en ze is altijd gebleven.. Maar ik hoop echt dat ze voor zichzelf en haar kinderen kiest.
woensdag 10 december 2025 om 23:28
Wat je vertelt komt op mij over dat jij altijd de kar hebt getrokken in jullie relatie en dat je vriend dit allemaal wel best vond.
Die rol heb jij jezelf aangemeten en hij is zich er niet van bewust dat hij ook zal moeten bijdragen in de relatie.
Ik vermoed dat dit ook zo is gegaan met het huishouden. Hebben jullie toen je ging samenwonen wel afspraken gemaakt wie wat voor zn rekening zou nemen, of heb je alles zonder overleg op je genomen?
Het zou zomaar kunnen zijn dat je zelf al die verantwoordelijkheden op je hebt genomen en dat hij het zich niet eens afvraagt of dit wel oke is, en of jij je nog oke voelt.
Dan snap ik wel dat hij zich rot geschrokken is.
De beslissing om te stoppen met een relatie maak ik op basis van het feit dat ik zeker weet dat ik er alles aan gedaan heb, zodat ik zeker weet dat als ik vertrek, ik er geen spijt van zal krijgen. Als er niets meer is om voor door te gaan, kun je gewoon gaan. Je bent alleen maar verantwoordelijk voor jezelf en niet voor een ander namelijk.
Die rol heb jij jezelf aangemeten en hij is zich er niet van bewust dat hij ook zal moeten bijdragen in de relatie.
Ik vermoed dat dit ook zo is gegaan met het huishouden. Hebben jullie toen je ging samenwonen wel afspraken gemaakt wie wat voor zn rekening zou nemen, of heb je alles zonder overleg op je genomen?
Het zou zomaar kunnen zijn dat je zelf al die verantwoordelijkheden op je hebt genomen en dat hij het zich niet eens afvraagt of dit wel oke is, en of jij je nog oke voelt.
Dan snap ik wel dat hij zich rot geschrokken is.
De beslissing om te stoppen met een relatie maak ik op basis van het feit dat ik zeker weet dat ik er alles aan gedaan heb, zodat ik zeker weet dat als ik vertrek, ik er geen spijt van zal krijgen. Als er niets meer is om voor door te gaan, kun je gewoon gaan. Je bent alleen maar verantwoordelijk voor jezelf en niet voor een ander namelijk.
donderdag 11 december 2025 om 11:49
Als je kinderen hebt samen, vind ik wel dat je er alles aan gedaan moet hebben. Maar als je zoals TO een aantal keren hebt gehoord dat hij zal veranderen en hij verandert niet dan is het wat mij betreft klaar. Het is eerlijk gezegd ook raar om te verwachten dat een ander verandert, vrijwel niemand kan echt veranderen. Wat valt er dan toch nog voor alles aan te doen?
donderdag 11 december 2025 om 12:12
Misschien is het mogelijk om een huishoudelijke hulp te nemen zodat jij ook wat meer tijd voor jezelf overhoudt?
2 uur per week kan al heel veel schelen hoor ik vaak om me heen, of zelfs 1 x per 2 weken.
En als je een vaste avond in de week plant om samen iets leuks te doen? Dat hoeft niet altijd buiten de deur maar kan ook natuurlijk thuis. Samen uitgebreid koken, spelletje doen, nieuwe hobby ontwikkelen, alles kan.
2 uur per week kan al heel veel schelen hoor ik vaak om me heen, of zelfs 1 x per 2 weken.
En als je een vaste avond in de week plant om samen iets leuks te doen? Dat hoeft niet altijd buiten de deur maar kan ook natuurlijk thuis. Samen uitgebreid koken, spelletje doen, nieuwe hobby ontwikkelen, alles kan.
donderdag 11 december 2025 om 12:31
Ja precies, dat vind ik dus ook, ik vind het ook echt lastig dat mensen zichzelf en elkaar dat opleggen, dat als ze eenmaal aan een relatie zijn begonnen, ze vooral moeten doorgaan tot het bittere eind, want ze hebben er nou eenmaal zelf voor gekozen. Ik heb het mezelf daar in het verleden ook heel lastig mee gemaakt, ik had mezelf echt veel ellende bespaard als ik toen gewoon had beseft dat ik het volste recht had om er al veel eerder mee te stoppen. Vechten voor een relatie is leuk, als je zelf het gevoel hebt dat er nog een toekomst in zit, niet omdat je vindt dat het moet, zeker niet omdat anderen vinden dat het moet en al helemaal niet omdat het anders zonde is van die zeven jaar.Mariana schreef: ↑11-12-2025 11:49Als je kinderen hebt samen, vind ik wel dat je er alles aan gedaan moet hebben. Maar als je zoals TO een aantal keren hebt gehoord dat hij zal veranderen en hij verandert niet dan is het wat mij betreft klaar. Het is eerlijk gezegd ook raar om te verwachten dat een ander verandert, vrijwel niemand kan echt veranderen. Wat valt er dan toch nog voor alles aan te doen?
donderdag 11 december 2025 om 14:18
Susan schreef: ↑11-12-2025 12:31Ja precies, dat vind ik dus ook, ik vind het ook echt lastig dat mensen zichzelf en elkaar dat opleggen, dat als ze eenmaal aan een relatie zijn begonnen, ze vooral moeten doorgaan tot het bittere eind, want ze hebben er nou eenmaal zelf voor gekozen. Ik heb het mezelf daar in het verleden ook heel lastig mee gemaakt, ik had mezelf echt veel ellende bespaard als ik toen gewoon had beseft dat ik het volste recht had om er al veel eerder mee te stoppen. Vechten voor een relatie is leuk, als je zelf het gevoel hebt dat er nog een toekomst in zit, niet omdat je vindt dat het moet, zeker niet omdat anderen vinden dat het moet en al helemaal niet omdat het anders zonde is van die zeven jaar.
Precies dat
Dat is ook mijn eigen ervaring. Ik had jarenlang best een ok huwelijk hoor, maar het liep uiteindelijk toch op de klippen. Had ik het maar uitgemaakt bij onze crisis na 2 jaar verkering, dan had ik een veel vrijere studententijd gehad en genoeg levenservaring opgedaan om met een beter passende partner te trouwen.
Ik geloof absoluut niet in vechten voor je relatie in de fase waarin TO zit. Ik weet nu eindelijk wat het is om een relatie te hebben waarin je niet voor jezelf en elkaar hoeft te vechten, en dat is echt zoveel fijner.
donderdag 11 december 2025 om 14:53
Inderdaad. Ik vind het dan best naar als iemand er eindelijk wel klaar voor is om te gaan en dat er dan mensen vanaf de zijlijn gaan roepen dat ze vinden dat ze het toch nog moet proberen, want ze heeft hem te weinig voorbereid, ze heeft het nou eenmaal eerst allemaal goed gevonden, et cetera. Lekker makkelijk praten ook als jij zelf degene bent die in die relatie moet blijven. Ik weet echt nog heel goed hoe benauwend ik die laatste maanden vond, toen ik er echt al over uit was dat ik niet meer wilde, maar niet het juiste moment wist te vinden.Mariana schreef: ↑11-12-2025 14:18Precies dat
Dat is ook mijn eigen ervaring. Ik had jarenlang best een ok huwelijk hoor, maar het liep uiteindelijk toch op de klippen. Had ik het maar uitgemaakt bij onze crisis na 2 jaar verkering, dan had ik een veel vrijere studententijd gehad en genoeg levenservaring opgedaan om met een beter passende partner te trouwen.
Ik geloof absoluut niet in vechten voor je relatie in de fase waarin TO zit. Ik weet nu eindelijk wat het is om een relatie te hebben waarin je niet voor jezelf en elkaar hoeft te vechten, en dat is echt zoveel fijner.
donderdag 11 december 2025 om 19:47
Na 7 jaar samen zou ik het eventueel best nog een kans willen geven.
Maar dan wel een beperkte kans.
Hij gaat de volgende 3 à 6 maanden maar loeihard veranderen naar iemand die wél om mij geeft én wél meedraait in het huishouden of de boel eindigt alsnog.
En kinderen komen er de eerste 2 jaar niet want die mag ik toch in mijn ééntje opvoeden. Hij brengt hoogstens mee de centen binnen.
Neem ook mee dat jullie vrij jong waren toen jullie samen iets begonnen..
Het is niet verboden vast te stellen dat jullie gewoon andere dingen belangrijk vinden / zijn gaan vinden en niet meer matchen.
Hij wil loeihard carrière maken ten allen prijze, jij wil daarnaast ook dingen samen doen.
Maar dan wel een beperkte kans.
Hij gaat de volgende 3 à 6 maanden maar loeihard veranderen naar iemand die wél om mij geeft én wél meedraait in het huishouden of de boel eindigt alsnog.
En kinderen komen er de eerste 2 jaar niet want die mag ik toch in mijn ééntje opvoeden. Hij brengt hoogstens mee de centen binnen.
Neem ook mee dat jullie vrij jong waren toen jullie samen iets begonnen..
Het is niet verboden vast te stellen dat jullie gewoon andere dingen belangrijk vinden / zijn gaan vinden en niet meer matchen.
Hij wil loeihard carrière maken ten allen prijze, jij wil daarnaast ook dingen samen doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in