Wie rijdt er nog op een human powered fiets?

06-12-2025 15:56 299 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig ;) . Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.

Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.

Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
Een gewone fiets. Maar ik vind het wel belangrijk, dat het van licht metaal is en 7 versnellingen zodat je een lekkere stand kunt kiezen.
Ik heb ooit wel op een geleende ebike gefietst (en vond het eng). Wat mij vooral opviel is dat je bij wegfietsen en bruggetjes geen kracht hoeft te zetten. Ik haat krachttraining, dus voor mij ook een reden om niet voor een ebike te gaan.

Ik zou een ebike overigens wel overwegen als ik op 20 km (of verder) zou werken. In de stad of bij het station durf ik mijn oude brik eigenlijk al niet neer te zetten en dat zou ik met een dure ebike al helemaal niet durven. En brandveiligheid van de accu vind ik ook wel een dingetje (heb ik ook bij powerbanks, telefoon e.d.).
Ik fiets lang en graag op mijn gewone fiets, soms ook korte fietsvakanties. Mijn werk is een half uur fietsen dus dat is een prima afstand/tijd.
Toch heb ik dit jaar van het fietsplan van mijn werk ook een ebike aangeschaft om wat ritten en afstanden te overbruggen die ik voor de gewone fiets soms net te veel vind.
Dit zijn de avonddiensten (in de zorg), als ik na middernacht moe ben, wil ik net wat vlotter thuis zijn, zo ook de nachtdiensten.
En mijn man fietst alleen maar ebike en we hebben het geprobeerd maar samen fietsen terwijl de ene een ebike en de andere een gewone fiets heeft, is echt heel lastig. Mijn ebike maakt nu dat we samen goed kunnen fietsen.
Een scooter die we al langer hadden, hebben we nu dan wel weg gedaan.

Ik denk dat ik zo de voordelen van beide heb.
DeeDee76 schreef:
12-12-2025 16:27

En mijn man fietst alleen maar ebike en we hebben het geprobeerd maar samen fietsen terwijl de ene een ebike en de andere een gewone fiets heeft, is echt heel lastig.
Ja precies. Mijn man en ik fietsen eigenlijk alleen samen in de vakanties (hij elektrisch, ik akoestisch) en ik zal niet beweren dat het tot een huwelijkscrisis leidt maar rielekst is anders, vooral bij wind tegen :lol: Dit jaar waren we naar Zeeland, altijd storm tegen natuurlijk, en ik maar proberen mijn man bij te houden met mijn drie lullige versnellingen, en mijn man maar wachten iedere keer, nee dat was niks. Volgend jaar gaan we weer naar Zeeland en dan laat ik mijn akoestische fiets mooi thuis en huur ik ter plekke een elektrische. Lijkt me een stuk gezelliger.
Graftak!
Lady_Day schreef:
12-12-2025 08:18
Ik heb nog een analoge fiets en die rijdt super. Deze heeft versnellingen en is wat steviger dan mijn vorige fiets, de Swapfiets (die ik overigens ook heel fijn vond).

Het valt me wel op dat bijna iedereen een e-bike heeft tegenwoordig. Als ik bijv. 10 km naar mijn werk zou moeten fietsen zou ik het denk ik ook doen. Vooralsnog happy met mijn ouderwetsche trapmobiel.

Nou ja, dat doe ik dus. Gaat prima hoor.
Such fun!1
Verbena schreef:
12-12-2025 06:33
Ik zou willen dat iedereen met een mening als de jouwe, eens alle fietsen met ondersteuning zou testen voordat ze zo volharden in hun menig.

Jij hebt dan vast op een ander soort fiets gezeten dan ik heb. Ik heb wel eens een huurfiets gehad waarop ik inderdaad bijna niks hoefde doen. Leek een soort fatbike qua ondersteuning. Hoefde echt amper iets te doen om veertig km te fietsen.
Op mijn eigen fiets rijd ik zelfs in de hoogste stand nog niet zo easy als op die. Daar moet ik in de laagste twee standen echt wel flink trappen. En daarboven ook nog steeds.

Da's wel rot voor je dan, heb je een e-bike, moet je nog werken.
Such fun!1
Wat ik trouwens ook een plusplunt van de analoge fiets vind: hij gebruikt geen stroom. Stroom is ook niet eindeloos beschikbaar.
Such fun!1
Ik heb geen mening over een ieder die een e bike gebruikt. Doe je ding wat past.
Fiets is voor mij een vervoersmiddel
En conditie gebeurt hier op zolder, met een spinbike.
Vanity of vanities; all is vanity
MarindaH schreef:
12-12-2025 20:26
Wat ik trouwens ook een plusplunt van de analoge fiets vind: hij gebruikt geen stroom. Stroom is ook niet eindeloos beschikbaar.
Wat een kulargument.
Een elektrische fiets verbruikt weinig stroom, ongeveer 7 tot 12 kWh per jaar,
Geïnspireerd door dit topic ben ik gisteren weer eens op mijn (analoge) mountainbike gestapt voor een rondje van 30km. Ik moet zeggen dat ik het verschil met mijn E-bike helemaal niet zo groot vind. Ja natuurlijk, bij de brug was het nu een flinke klim en op de E-bike is dat veel makkelijker.

Het is trouwens zo dat E-bikes met middenmotor (en al zeker die van Bosch) de meeste ondersteuning geven. Als je dat niet hebt, moet je ook op een E-bike echt nog wel wat doen.
EstelleGallois schreef:
13-12-2025 04:11
Geïnspireerd door dit topic ben ik gisteren weer eens op mijn (analoge) mountainbike gestapt voor een rondje van 30km. Ik moet zeggen dat ik het verschil met mijn E-bike helemaal niet zo groot vind. Ja natuurlijk, bij de brug was het nu een flinke klim en op de E-bike is dat veel makkelijker.

Het is trouwens zo dat E-bikes met middenmotor (en al zeker die van Bosch) de meeste ondersteuning geven. Als je dat niet hebt, moet je ook op een E-bike echt nog wel wat doen.
Maar de meeste mensen kopen neem ik aan de snelste e-bike? Of zijn er redenen om te kiezen voor een e-bike waarop je nog steeds best hard moet mee trappen? (Afgezien van degenen die voor goedkoop kiezen of die al heel lang op een wat ouder model fietsen dan).

De snelheid lijkt me de enige reden om er een te kopen. Ze zijn namelijk superduur en ook best onhandig (qua opladen) vergeleken met een normale fiets.
Claire45 schreef:
13-12-2025 10:03
Maar de meeste mensen kopen neem ik aan de snelste e-bike? Of zijn er redenen om te kiezen voor een e-bike waarop je nog steeds best hard moet mee trappen? (Afgezien van degenen die voor goedkoop kiezen of die al heel lang op een wat ouder model fietsen dan).

De snelheid lijkt me de enige reden om er een te kopen. Ze zijn namelijk superduur en ook best onhandig (qua opladen) vergeleken met een normale fiets.

Voor mij wel. Ik houd van de beweging en de inspanning die ik dan moet leveren. Maar ook het gemak van ondersteuning bij echt harde wind.

Ik fietste mijn 10km naar werk op een niet ondersteunde fiets. Ging helemaal prima, behalve bij ernstige wind, dan pakte ik bij voorbaat al de auto. Nu met de e-bike ga ik gewoon fietsen en ondersteun wat meer als mijn aankomsttijd te laat dreigt te worden.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Presto schreef:
12-12-2025 13:39
Ik heb ooit wel op een geleende ebike gefietst (en vond het eng). Wat mij vooral opviel is dat je bij wegfietsen en bruggetjes geen kracht hoeft te zetten. Ik haat krachttraining, dus voor mij ook een reden om niet voor een ebike te gaan.

Ik zou een ebike overigens wel overwegen als ik op 20 km (of verder) zou werken. In de stad of bij het station durf ik mijn oude brik eigenlijk al niet neer te zetten en dat zou ik met een dure ebike al helemaal niet durven. En brandveiligheid van de accu vind ik ook wel een dingetje (heb ik ook bij powerbanks, telefoon e.d.).
Mijn analoge fiets is ook gewoon van goede kwaliteit, maar die zet ik in de stad gewoon in een beveiligde fietsenstalling neer.
Claire45 schreef:

Op vakantie fietste ik op een elektrische fiets zonder middenmotor en ons huisje zat op een hoge duin. Maar met de e-bike kwamen we gewoon redelijk vlot omhoog.

Terwijl het met mijn analoge fiets (ook niet het sportiefste model en aan de zware kant voor een analoge fiets) echt zwoegen geweest zou zijn. En op de steilste stukken echt stukjes bijna niet vooruit komen.
Claire45 schreef:

Voor mij was de prijs belangrijk. Ik heb een tweedehandse gekocht van het merk Trek, waar ook mijn racefiets en mountainbike van zijn. Het is wel een wat ouder model, ik denk uit 2019. Maar kwalitatief is dit een heel goed merk. En ik heb er maar 500 euro voor betaald.

Voor mij is lichte trapondersteuning genoeg, om het net een beetje makkelijker te maken met mijn dochter achterop. Ik woon in een gebied met heel veel bruggen, en we gaan veel naar binnenspeeltuinen en zo. Ook wat verder weg (tot een km of 30-35). Vooraf afstanden tot een kilometer of 15 en zonder dochter pak ik nog steeds mijn gazelle stadsfiets.
Ik houd niet van fietsen en pak 'm alleen voor korte stukjes. Dan is een e-bike helemaal niet handig lijkt me. Ik zou ook de hele tijd bang zijn dat hij gestolen werd. Nee, niks voor mij zo'n ding. Bijna al mijn vriendinnen hebben er inmiddels wel een, laatst zag ik een van hen met een rotvaart voorbij zoeven, levensgevaarlijk.
Een voordeel van het massaal aanschaffen van elektrische fietsen is dat heel wat mensen hun gewone fiets verkopen omdat het anders wel erg vol komt te staan. Ik was aan een andere fiets toe en kon mijn huidige - een Cortina in tiptop conditie - kopen voor 80 euro.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gisteravond met vrienden op de fiets naar een evenement aan de rand van de stad. De hele tijd kids op fatbikes ons aan het inhalen, tegemoet komen, slalommen… een gevaar voor je leven. Echt niet tof.
Such fun!1
Hoe vaak ik wel niet ingehaald word door (dikke) kinderen/pubers die nauwelijks trappen.. En degenen die wel op een normale fiets fietsen, worden vaak ook nog eens voort getrokken door een vriend of vriendin op een ebike. Ik vind het echt kwalijk dat mensen hun kinderen zo massaal ebikes/fatbikes geven. Niet alleen omdat het simpelweg gevaarlijk is, maar ook omdat we hiermee een ongezondere generatie creëren die gewend is aan gemak. Terwijl het juist zo belangrijk is om van jongs af aan te bewegen en spiermassa op te bouwen. Dit gaat op de langere termijn denk ik echt invloed hebben op de gezondheid van de jongere generatie. En dan nog niet eens te spreken over de ongezonde voedselomgeving waar kinderen aan blootgesteld worden... En dan maar klagen dat de zorgkosten de pan uit vliegen.. Tja. Er zou veel meer ingezet moeten worden op preventie, maar dat is dan weer 'betutteling'.
Hoe eerder je iets doet voor je leefstijl, hoe beter. Je kan immers beter iets voor jezelf doen dan tegen een ziekte...
Ik heb een simpele stationsfiets met terugtraprem, kan ook lekker weinig aan kapot gaan. Trapt ook nog eens licht en heb hem ooit 2e hands bij de plaatselijke fietsenmaker gekocht voor een prikkie. Fiets ziet er niet uit, maar ik ben er blij mee.
Daarnaast een racefiets en een vakantiefiets die alleen op trapkracht werkt, niets electrisch. Voorlopig hoeft dat van mij ook niet. Mijn stelregel was en is altijd dat ik op fietsafstand van mijn werk moet wonen. Geen auto, ooit moest ik 13 km fietsen enkele reis en ooit 26 km enkele reis, maar dan stapte ik alleen in de zomer op de fiets als het mooi weer was.

Toen mijn dochter naar de middelbare school ging heb ik wel een electrische fiets voor haar aangeschaft. zij moest 19km enkele reis fietsen en ik wilde dat ze ook nog energie voor school en huiswerk over had......

Gisteren samen met mijn vader van 82,5 een rondje van ca. 25 km gefietst op niet electrische fietsen. Mijn vader wilde nog wel verder, maar ik vond het wel mooi want niet mijn fiets en ik kreeg last van zadelpijn.......
Valovi schreef:
14-12-2025 14:24
Hoe vaak ik wel niet ingehaald word door (dikke) kinderen/pubers die nauwelijks trappen.. En degenen die wel op een normale fiets fietsen, worden vaak ook nog eens voort getrokken door een vriend of vriendin op een ebike. Ik vind het echt kwalijk dat mensen hun kinderen zo massaal ebikes/fatbikes geven. Niet alleen omdat het simpelweg gevaarlijk is, maar ook omdat we hiermee een ongezondere generatie creëren die gewend is aan gemak. Terwijl het juist zo belangrijk is om van jongs af aan te bewegen en spiermassa op te bouwen. Dit gaat op de langere termijn denk ik echt invloed hebben op de gezondheid van de jongere generatie. En dan nog niet eens te spreken over de ongezonde voedselomgeving waar kinderen aan blootgesteld worden... En dan maar klagen dat de zorgkosten de pan uit vliegen.. Tja. Er zou veel meer ingezet moeten worden op preventie, maar dat is dan weer 'betutteling'.
Hoe eerder je iets doet voor je leefstijl, hoe beter. Je kan immers beter iets voor jezelf doen dan tegen een ziekte...
Tja, ik heb mijn jongste dus wel een electrische fiets gegeven omdat de afstand huis-school ver was (19 km enkele reis). Maar zij kon goed fietsen, moest ook wel want wij hebben (en hadden) geen auto. Als er tijdens de lagere schoolperiode een schoolvriendinnetje mee fietste die niet gewend was om te fietsen merkte ik dat meteen en hield ik mijn hart vast. Mijn dochter hoefde ik nooit te waarschuwen voor zijstraten, auto's van rechts, vrachtwagens etc. zij kende de verkeersregels prima. Maar dat vriendinnetje schoot alle kanten op en had van geen verkeersregel kaas gegeten....... Het is dus ook wat ze mee krijgen van huis.
Dubbel
thequickbrownfox wijzigde dit bericht op 14-12-2025 20:21
Reden: Dubbel
99.42% gewijzigd
EstelleGallois schreef:
13-12-2025 04:11

Nu is een mtb ook wel weer een slag lichter dan een gewone fiets. Als ik op mijn gewone fiets 23 km fiets, dan doe ik daar zeker een 1h15 over. Terwijl ik op mijn mtb maar iets meer dan een uur onderweg ben. Op de racefiets ga je nog harder.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
@dianaf Dat maakt inderdaad veel verschil. Met de racefiets ga ik idd sneller maar moet ik daarna ook weer omkleden en andere schoenen aan. Dus de tijdswinst ben je ook wel weer kwijt dan. Daarom is mijn gewone fiets wel zo handig, alles er op en eraan qua tassen en poncho er in, zodat je altijd vooruit kunt.
Wat me wel vaak opvalt, is dat mensen op een elektrische fiets vaak warmer zijn aangekleed. Ik fiets zelf nog stroomloos en blijf dat ook doen. Kan me prima verplaatsen hier in het dorp en naar de dichtstbijzijnde stad is slechts 5 km. Vind het alleen niet handig met veel inkopen/boodschappen, maar dat is het sowieso niet op de fiets, ongeacht aangedreven of niet.

Ik vind het wel een uitkomst dat mensen nu vaker de elektrische fiets pakken voor langere afstanden in plaats van de auto. Al zou ik ook niet gaan fietsen als het regent, erg he. Kleine kinderen die worden geduwd of wanneer ze al wat ouder zijn ook nog in de bakfiets worden vervoerd, daar vind ik wel wat van.

Verder moet iedereen het zelf weten. Vind het zelf wel fijn als ik het gevoel krijg echt kracht te moeten zetten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven