Plafond zelfde kleur als de muren
zondag 14 december 2025 om 16:31
We zijn onze slaapkamer en logeerkamer aan het opknappen en bij het zoeken naar inspiratie zie ik plaatjes langskomen waarbij de muren en plafonds in dezelfde kleur zijn geschilderd (en dan niet wit). Op Pinterest foto's ziet het er leuk uit, maar geen idee of het werkt in het echt (in een huis waarbij de kamers 245cm hoog zijn).
Heeft iemand dit al eens gedaan en zo ja in welke kleur en bevalt het?
Heeft iemand dit al eens gedaan en zo ja in welke kleur en bevalt het?
zondag 14 december 2025 om 16:51
Wij hebben dat in meerdere kamers en ik vind het fantastisch, heel sereen en zacht. Ongeacht de kleur. Bij een donkerdere kleur wordt het natuurlijk wel heel cozy en moet je altijd de lamp aan, dus daar moet je rekening mee houden. Maar in het licht maakt het echt niet veel uit. Ik vind zelf een harde scheiding tussen wanden en plafond heel hard en onrustig overkomen. Plus: het verft lekker snel, want je hoeft niks af te plakken bij het plafond.
zondag 14 december 2025 om 17:38
Dat heb ik.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑14-12-2025 17:30Toevallig zit ik er ook over te denken maar ben een beetje huiverig voor het effect. Voorwaarde is sowieso dat alle wanden 1 kleur hebben denk ik toch? want ik overweeg ook een behang op 1 wand.
3 muren en plafond dezelfde kleur en een behang op 1 wand. In het behang komt de kleur van wanden en plafonds terug. Ik vind het heel rustig en mooi.
zondag 14 december 2025 om 21:00
Ik vind het wel echt afhangen van de kleur. Met een donkere kleur zou ik het in een kleine/lage kamer echt te donker vinden. Ik vond het verschil tussen een witgeverfde muur en een terracotta muur al zo groot qua licht absorberen. In een grote of hoge ruimte is het juist weer heel mooi en wat warmer.
zondag 14 december 2025 om 23:25
Ja, in een licht terracotta. Was niet de bedoeling maar man had op één muur er zo’n zooi van gemaakt dat ik het plafond maar gelijk mee heb genomen. Ik vind dat het verrassend goed heeft uitgepakt. Voor mijn gevoel heb ik zo meer ‘impact’ van de warme kleur.
Een vriendin heeft met twee kleuren gewerkt in haar woonkamer om zo de illusie te wekken dat het plafond hoger is dan dat het is. De illusie werkt goed (maar was wel een pokkewerk met afplakken).
Een vriendin heeft met twee kleuren gewerkt in haar woonkamer om zo de illusie te wekken dat het plafond hoger is dan dat het is. De illusie werkt goed (maar was wel een pokkewerk met afplakken).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
maandag 15 december 2025 om 06:59
Ik heb dat in bijna alle ruimtes in huis. Echt zoveel mooier en warmer dan zo'n hard wit plafond. We hebben best donkere kleuren maar we vinden het prachtig.
https://pin.it/4DZ2e1qkF zoiets op de slaapkamer en op het kantoor van mijn man. Heerlijk rustig. Maar ik snap ook dat je voor bijvoorbeeld een woonkamer veel lichter zou kiezen.
Het oogt veel meer 1 geheel wanneer die grote witte spelbreker (plafond) ook meedoet. En inderdaad: het schildert veel makkelijker.
https://pin.it/4DZ2e1qkF zoiets op de slaapkamer en op het kantoor van mijn man. Heerlijk rustig. Maar ik snap ook dat je voor bijvoorbeeld een woonkamer veel lichter zou kiezen.
Het oogt veel meer 1 geheel wanneer die grote witte spelbreker (plafond) ook meedoet. En inderdaad: het schildert veel makkelijker.
maandag 15 december 2025 om 07:17
Jep, zeker doen! Wij hebben 2 muren en het plafond in een gelige zandkleur geschilderd. Achter het bed zit een vrij druk art deco behang met daarin dezelfde gelige kleur en verder veel groen in diverse tinten. Op een aangrenzende muur zit een donkergroen art deco behang met een repeterend kleiner motief met boogjes. Wel uit dezelfde serie als het andere behang. Iedereen verklaarde me voor gek met 2 verschillende soorten behang en dan ook nog het plafond mee geschilderd. Maar het is echt heel mooi geworden! Helemaal niet te druk, omdat dat plafond juist een soort cocon vormt inderdaad. Geeft een heel fijn gevoel, heel rustig. Dus ik zou het zeker doen en ook niet te bang zijn om nog behang toe te voegen!
maandag 15 december 2025 om 07:34
Klinkt echt prachtig. IIrregular_Choice schreef: ↑15-12-2025 07:17Jep, zeker doen! Wij hebben 2 muren en het plafond in een gelige zandkleur geschilderd. Achter het bed zit een vrij druk art deco behang met daarin dezelfde gelige kleur en verder veel groen in diverse tinten. Op een aangrenzende muur zit een donkergroen art deco behang met een repeterend kleiner motief met boogjes. Wel uit dezelfde serie als het andere behang. Iedereen verklaarde me voor gek met 2 verschillende soorten behang en dan ook nog het plafond mee geschilderd. Maar het is echt heel mooi geworden! Helemaal niet te druk, omdat dat plafond juist een soort cocon vormt inderdaad. Geeft een heel fijn gevoel, heel rustig. Dus ik zou het zeker doen en ook niet te bang zijn om nog behang toe te voegen!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in