Alcohol en werk/privébalans
woensdag 17 december 2025 om 09:22
Hoi,
Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ik heb er veel zin in. Nu is het een relatief klein (<50 man) familiebedrijf, ik kom van een multinational af dus dat is even een andere cultuur. Mijn vorige werk was vrij formeel en waar ik ga werken is het een stuk relaxter en informeel. Ik heb er enorm veel zin in. Wel heb ik nu al begrepen dat er veel geborreld wordt, de collega's gaan samen op wintersport (bijna hele bedrijf gaat mee), hebben ze een kerstfeest (waarvoor ik ben uitgenodigd) en ze gaan samen naar festivals. Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen. Ik ben door een paar mensen namelijk al 'gewaarschuwd' op een grappende manier dat er enorm veel drank doorheen gaat en daar word ik toch wat zenuwachtig van. ("Plan twee dagen na het kerstfeest maar even niks, je gaat echt helemaal naar de klote hahah")
Het voelt allemaal heel dubbel. Dit alles klinkt als vrij intens en ik houd me liever een beetje afzijdig, maar ik wil er ook bij horen en vooral: goed binnenkomen. [...verwijderd ivm te veel details...] Ik drink tegenwoordig geen druppel meer op werk en ben ook vaak de eerste die naar huis gaat. Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?
Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ik heb er veel zin in. Nu is het een relatief klein (<50 man) familiebedrijf, ik kom van een multinational af dus dat is even een andere cultuur. Mijn vorige werk was vrij formeel en waar ik ga werken is het een stuk relaxter en informeel. Ik heb er enorm veel zin in. Wel heb ik nu al begrepen dat er veel geborreld wordt, de collega's gaan samen op wintersport (bijna hele bedrijf gaat mee), hebben ze een kerstfeest (waarvoor ik ben uitgenodigd) en ze gaan samen naar festivals. Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen. Ik ben door een paar mensen namelijk al 'gewaarschuwd' op een grappende manier dat er enorm veel drank doorheen gaat en daar word ik toch wat zenuwachtig van. ("Plan twee dagen na het kerstfeest maar even niks, je gaat echt helemaal naar de klote hahah")
Het voelt allemaal heel dubbel. Dit alles klinkt als vrij intens en ik houd me liever een beetje afzijdig, maar ik wil er ook bij horen en vooral: goed binnenkomen. [...verwijderd ivm te veel details...] Ik drink tegenwoordig geen druppel meer op werk en ben ook vaak de eerste die naar huis gaat. Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?
astrojenny wijzigde dit bericht op 17-12-2025 10:08
18.18% gewijzigd
woensdag 17 december 2025 om 10:50
Gehoord: knap hoor dat je niet drinkt als je nog moet rijden.........Kikkertje schreef: ↑17-12-2025 09:44Klopt. Wat ik niet allemaal gehoord heb op de boodschap dat ik niet drink:
"Hahaha wat suf!"
"Haha ben je ineens moslim geworden ofzo?"
"Oehhwwww ben je zwanger?"
Daarom denk ik dat een smoes beter werkt (ik moet rijden, ik slik medicatie ofzo wat dan ook), is de kritiek ook meteen afgekapt.
woensdag 17 december 2025 om 10:55
Ik drink zelf helemaal niets van alcohol omdat ik het smerig vind maar ik zou echt geen smoezen verzinnen, dat is toch erg dat mensen over zoiets “liegen” .
Ik zou me meer druk maken om al die feestjes en dingetjes naast werk, dat zou echt niets voor mij zijn. Maar ik ben ook gewoon niet zo sociaal wat dat betreft
Ik zou me meer druk maken om al die feestjes en dingetjes naast werk, dat zou echt niets voor mij zijn. Maar ik ben ook gewoon niet zo sociaal wat dat betreft
woensdag 17 december 2025 om 11:14
Ik snap je gevoel wel, ik heb vanavond een kerstborrel die mogelijk uitmondt in een avondje stappen en betrapte mezelf ook al op gedachten over hoe ik verantwoord kan drinken (drink normaal niet/zelden).
Dus ik zei ook al tegen mezelf, je kan ook gewoon geen alcohol drinken hoor.
Een smoes zou ik dan weer nooit doen, ook al komen mensen met ben je zwanger, ongezellig etc. Die kan ik wel handelen.
Het is meer dat ik soms moeilijk los
kom, ook fysiek, als ik wil dansen werkt een beetje alcohol als WD40 voor die stramme heupen.
Dus ik zei ook al tegen mezelf, je kan ook gewoon geen alcohol drinken hoor.
Een smoes zou ik dan weer nooit doen, ook al komen mensen met ben je zwanger, ongezellig etc. Die kan ik wel handelen.
Het is meer dat ik soms moeilijk los
kom, ook fysiek, als ik wil dansen werkt een beetje alcohol als WD40 voor die stramme heupen.
woensdag 17 december 2025 om 11:20
Dat ligt natuurlijk ook aan je ervaringen, omgeving en je eigen karakter. Ik vond het nooit moeilijk om te zeggen dat ik niet dronk. Maar zeker toen ik jonger was, kreeg ik veel commentaar. Dat je het moet leren drinken, dat iedereen een keer dronken moet zijn geweest. Als ik nu zeg dat ik niet drink, afhankelijk van waar ik het zeg, dan zijn de antwoorden: 'Oh, dat kan ook natuurlijk' of 'Hé, ik ook!' tot 'Wat ben jij saai!' Op die laatste is dan mijn reactie, dat saai zijn een keuze is die ik separaat heb gemaakt van het niet willen drinken.S7rin schreef: ↑17-12-2025 10:06Ik snap nooit zo waarom mensen smoesjes zouden moeten gebruiken waarom ze niet drinken. Ik ben er juist trots op dat ik niet drink, en mensen vragen bij mij nooit echt door. En als ze dat wel zouden doen, vertel ik met alle liefde dat ik het gewoon niks aan vind.
Je moet je ook niet zo druk maken over wat mensen wel of niet van je gaan denken. Iedereen vind altijd wel wat - positief of negatief, maar mensen zullen echt niet zo veel met jouw als nieuweling bezig zijn als jij denkt. En meestal wordt je op den duur juist gewaardeerd om wie je écht bent en niet op welke indruk je probeert te geven. Dus als jij je liever afzijdig houdt, houd jij je afzijdig.
Maar genoeg mensen die wel meegaan in de groepsdruk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 17 december 2025 om 11:25
we hebben als maatschappij alcohol volledig normaal gemaakt, maar het blijft natuurlijk raar
(ook lekker hoor, maar ik heb mijn alcohol-inname geminimaliseerd en dat bevalt me prima)
woensdag 17 december 2025 om 11:27
Hoe lang werk je er al als die kerstborrel er is?
Los van het alcoholverhaal, lijkt het mij volkomen normaal dat je op zo'n eerste gelegenheid de kat uit de boom kijkt en het niet laat maakt. Dat heeft niets met je werk of de band met je collega's te maken.
Persoonlijk zou ik het eerder raar vinden als je als nieuwkomer op de bar tegen de directeur staat te twerken alsof hij je beste mattie is. Dat "goed binnenkomen" doe je op je werk. En als ze je beter kennen, worden de feestjes - met of zonder alcohol - ook leuker.
Bovendien: als iedereen zich vol laat lopen, merkt niemand dat jij niet mee doet.
Mijn ervaring als niet-drinker op werkfeestjes.
Maak je niet te druk, komt echt wel goed.
Los van het alcoholverhaal, lijkt het mij volkomen normaal dat je op zo'n eerste gelegenheid de kat uit de boom kijkt en het niet laat maakt. Dat heeft niets met je werk of de band met je collega's te maken.
Persoonlijk zou ik het eerder raar vinden als je als nieuwkomer op de bar tegen de directeur staat te twerken alsof hij je beste mattie is. Dat "goed binnenkomen" doe je op je werk. En als ze je beter kennen, worden de feestjes - met of zonder alcohol - ook leuker.
Bovendien: als iedereen zich vol laat lopen, merkt niemand dat jij niet mee doet.
Mijn ervaring als niet-drinker op werkfeestjes.
Maak je niet te druk, komt echt wel goed.
woensdag 17 december 2025 om 11:30
Ik heb zelf nooit de opmerking gekregen dat ik saai was omdat ik geen alcohol drink. Wel kreeg ik een keer te horen dat een collega saai was omdat ze geen alcohol dronk. Ik heb toen gevraagd: "Vind je mij ook saai dan?"... Antwoord: "Nee, jij bent niet saai". Mijn reactie: "Maar ik drink ook geen alcohol"... En toen waren ze stil. Geen alcohol drinken staat niet gelijk aan saai zijn.dianaf schreef: ↑17-12-2025 11:20Dat ligt natuurlijk ook aan je ervaringen, omgeving en je eigen karakter. Ik vond het nooit moeilijk om te zeggen dat ik niet dronk. Maar zeker toen ik jonger was, kreeg ik veel commentaar. Dat je het moet leren drinken, dat iedereen een keer dronken moet zijn geweest. Als ik nu zeg dat ik niet drink, afhankelijk van waar ik het zeg, dan zijn de antwoorden: 'Oh, dat kan ook natuurlijk' of 'Hé, ik ook!' tot 'Wat ben jij saai!' Op die laatste is dan mijn reactie, dat saai zijn een keuze is die ik separaat heb gemaakt van het niet willen drinken.
Maar genoeg mensen die wel meegaan in de groepsdruk.
Ik hou van feestjes, ik hou van dansen, ik hou van lekker gek doen (met de juiste mensen), dus dat maakt mij niet anders dan de collega die daarvoor wel een biertje nodig heeft...
woensdag 17 december 2025 om 11:35
Ja. De tijd dat we brandende kaarsen in een boom in de woonkamer zetten ligt ook nog niet ver achter ons.Lila-Linda schreef: ↑17-12-2025 11:25we hebben als maatschappij alcohol volledig normaal gemaakt, maar het blijft natuurlijk raar
(ook lekker hoor, maar ik heb mijn alcohol-inname geminimaliseerd en dat bevalt me prima)
Zo zal het met alcohol misschien ook gaan, op een dag zeggen we mijn god wat déden die mensen, vrijwillig gif innemen op feestjes onder het mom van gezelligheid.
woensdag 17 december 2025 om 11:41
woensdag 17 december 2025 om 11:52
woensdag 17 december 2025 om 12:03
Zo, dat is nogal wat. Als de pleuris uitbreekt mag jij anderen gaan redden ofzo? Mensen zijn nog altijd verantwoordelijk voor zichzelf mag ik hopen, ook als ze zich lamzuipen. Of heb je dit zelf voorgesteld?
woensdag 17 december 2025 om 12:50
Omdat je blijkbaar niet hebt ervaren hoe intens mensen kunnen zijn over het niet drinken van alcohol. Dat is fijn voor je.S7rin schreef: ↑17-12-2025 10:06Ik snap nooit zo waarom mensen smoesjes zouden moeten gebruiken waarom ze niet drinken. Ik ben er juist trots op dat ik niet drink, en mensen vragen bij mij nooit echt door. En als ze dat wel zouden doen, vertel ik met alle liefde dat ik het gewoon niks aan vind.
Je moet je ook niet zo druk maken over wat mensen wel of niet van je gaan denken. Iedereen vind altijd wel wat - positief of negatief, maar mensen zullen echt niet zo veel met jouw als nieuweling bezig zijn als jij denkt. En meestal wordt je op den duur juist gewaardeerd om wie je écht bent en niet op welke indruk je probeert te geven. Dus als jij je liever afzijdig houdt, houd jij je afzijdig.
Zodra mensen doorvragen, doordrammen en je belachelijk maken, is het wel zo makkelijk om met een smoes al die irritante opmerkingen af te kappen.
woensdag 17 december 2025 om 13:10
Ja wel makkelijk. Maar feitelijk maak je dan van hun probleem jouw probleem. Terwijl je helemaal geen probleem hebt.Kikkertje schreef: ↑17-12-2025 12:50Omdat je blijkbaar niet hebt ervaren hoe intens mensen kunnen zijn over het niet drinken van alcohol. Dat is fijn voor je.
Zodra mensen doorvragen, doordrammen en je belachelijk maken, is het wel zo makkelijk om met een smoes al die irritante opmerkingen af te kappen.
Als mensen intens op je reageren is het omdat je ze confronteert met zichzelf.
Als iemand mij om die reden stom vindt, tja dat is een logisch gevolg daarvan.
Ik had in een klein bedrijf een directeur die mij altijd aanspoorde om te drinken. Ze had zelf een alcoholprobleem. Wij moesten drinken zodat zij zich niet schaamde. Ze moest mij dus ook echt niet. Maargoed dat was wederzijds.
woensdag 17 december 2025 om 13:40
Het is gewoon van de zotte dat je je moet verantwoorden als je niet drinkt.
Het zou eens wat zijn als je als niet-drinker aan een drinker gaat vragen waarom hij/zij drinkt en dan blijft doordrammen: "Maar het is helemaal niet lekker. Maar heb je het dan echt nodig? Jeetje, wat sneu. En het is ook nog eens slecht voor je. Een glaasje minder kan heus geen kwaad hoor."
De feestjes worden er dan niet gezelliger op
Het zou eens wat zijn als je als niet-drinker aan een drinker gaat vragen waarom hij/zij drinkt en dan blijft doordrammen: "Maar het is helemaal niet lekker. Maar heb je het dan echt nodig? Jeetje, wat sneu. En het is ook nog eens slecht voor je. Een glaasje minder kan heus geen kwaad hoor."
De feestjes worden er dan niet gezelliger op
woensdag 17 december 2025 om 14:06
[....]
Ik werkte ooit ook binnen zo een bedrijf. Ook ongeveer 50fte en 2 keer per jaar een nacht weg. Met als enige doel veel drinken en uitgaan... uiteindelijk zelf vastgehouden aan dat ik het leuk vind mee te gaan. De activiteiten en diner deed ik mee en dronk ik een wijntje. Uitgaan misschien een klein uurtje maar dan lekker mijn bed in.
En als ze daarom mij niet hadden vinden passen in de bedrijfscultuur? So be it.
Ik werkte ooit ook binnen zo een bedrijf. Ook ongeveer 50fte en 2 keer per jaar een nacht weg. Met als enige doel veel drinken en uitgaan... uiteindelijk zelf vastgehouden aan dat ik het leuk vind mee te gaan. De activiteiten en diner deed ik mee en dronk ik een wijntje. Uitgaan misschien een klein uurtje maar dan lekker mijn bed in.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-12-2025 18:24
Reden: OP quoten is niet toegestaan
Reden: OP quoten is niet toegestaan
62.15% gewijzigd
woensdag 17 december 2025 om 14:34
Hier hetzelfde. Er wordt nooit naar gevraagd waarom niet of erop aangedrongen dat ik het wel zou moeten doen.
Maar als je het lastig vindt om gewoon te zeggen dat je het niet wilt, dan kun je altijd nog zeggen dat je meteen heftige migraine krijgt zodra je alcohol drinkt.
woensdag 17 december 2025 om 14:54
Juist niet, dan leren ze het nooit.Kikkertje schreef: ↑17-12-2025 12:50Omdat je blijkbaar niet hebt ervaren hoe intens mensen kunnen zijn over het niet drinken van alcohol. Dat is fijn voor je.
woensdag 17 december 2025 om 14:56
Ik alleen van bepaalde mensen. Sinds ik kinderen heb ben ik gestopt met drinken. Niet dat ik veel dronk hoor, heel af en toe een wijntje. Ik heb nog wat kilo’s te gaan en slecht slapen icm alcohol werkt voor mij gewoon niet. Schoonmoeder denkt volgens mij dat we nog een kind erbij willen, omdat ze dan ook nog subtiel laat vallen als de kaas bijv gepasturiseerd is enz
woensdag 17 december 2025 om 15:18
Bij ons op het werk hebben ze als personeelsuitje ook een weekendje weg. Mij niet bellen
. En ook de maandelijkse donderdagborrel sloeg ik vaak over.
Ik heb daar geen behoefte aan. Maar dat heb ik ook met hockeyuitjes etc. Ik ga gewoon beter op 1 op 1 contact.
Ik heb daar geen behoefte aan. Maar dat heb ik ook met hockeyuitjes etc. Ik ga gewoon beter op 1 op 1 contact.
You can only succeed when there is room to fail.
woensdag 17 december 2025 om 16:06
Suzannedw schreef: ↑17-12-2025 14:06Ik werkte ooit ook binnen zo een bedrijf. Ook ongeveer 50fte en 2 keer per jaar een nacht weg. Met als enige doel veel drinken en uitgaan... uiteindelijk zelf vastgehouden aan dat ik het leuk vind mee te gaan. De activiteiten en diner deed ik mee en dronk ik een wijntje. Uitgaan misschien een klein uurtje maar dan lekker mijn bed in.
Je hebt de hele OP gequote en dat mag niet, dus ik zou m even aanpassen, als je geen waarschuwing aan je broek/rok wil
woensdag 17 december 2025 om 16:38
Natuurlijk zijn mensen daar zelf verantwoordelijk voor, maar stél dat er iets ongewenst zou gebeuren (dat kan altijd met 1000+ mensen op een feest) of iemand voelt zich niet goed, dan is het fijn om te weten wie nog een helder hoofd heeft en je kan helpen. Ik vind het goed dat daaraan gedacht wordt en helemaal niet erg om dat aanspreekpunt te zijn.
woensdag 17 december 2025 om 16:55
Bij het bedrijf waar ik werk hebben we een 0% alcohol beleid. Dat wil zeggen dat er bij bijvoorbeeld borrels geen alcohol geschonken wordt. En je merkt nu dat als er bv na werktijd een etentje vanuit het werk is, dat ook bijna niemand meer alcohol drinkt. Ik dronk sowieso al geen alcohol als er collega’s bij waren, vind het gewoon niet professioneel. Nooit opmerkingen over gekregen. Ik zou ook zeker geen smoes verzinnen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in