contact opnemen met verkoper huis?

18-12-2025 13:51 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een advies vraag en ben benieuwd wat jullie zouden doen/adviseren.

We hebben een bod gedaan op een huis en waren vrij ver in de onderhandeling. We zaten nog € 10.000,- uit elkaar en hebben een laatse bod gedaan waarbij wij €5000,- meer bieden en zij € 5000,- zouden moeten zakken. Het duurde vrij lang voordat we een reactie kregen en het bod is afgewezen. Niet omdat het te laag was, maar omdat de omgevingsvergunning voor hun nieuwe huis nog niet rond is en de gecommuniceerde opleverdatum van 1 maart dan te snel is. Voor de context, de vraagprijs was 7 ton en stond al 3 maanden te koop. Het huis is ondertussen van Funda gehaald.

De verkopers hebben een self service online makelaar en hebben alles dus zelf gedaan, de bezichtigingen en het onderhandelen. Ik denk dat ze daarmee een stuk (onafhankelijk?) advies zijn misgelopen. Wij denken namelijk dat niet alle opties en mogelijkheden zijn besproken.

Wij zitten namelijk niet vast aan de opleverdatum van 1 maart. We zitten niet op de schopstoel, hebben geen haast, ons huidige huis verkoopt waarschijnlijk heel snel èn we zijn een beetje verliefd geworden op dit huis (ook niet onbelangrijk).

Nu heeft de verkoper ons na het plannen van de tweede bezichtiging een appje gestuurd van 'leuk dat jullie weer komen en nu hebben jullie onze contactgegevens ook'. We hebben daar kort op gereageerd dat wij het ook leuk vinden en uitkijken naar de tweede bezichtiging met onze aankoopmakelaar. We heben dus een telefoonnummer van de verkoper. Na dat appje is er geen app contact meer geweest en hebben we de biedingen via onze makelaar en de self service makelaar laten lopen. Dat gaat dan via een platform waarbij geen persoonlijk contact is.

Nu concreet de vraag. Ik wil eigenlijk graag contact opnemen met de verkoper om aan te geven dat voor ons uitstel van de opleverdatum geen probleem is en dat we toch graag willen kijken of we tot een overeenstemming kunnen komen. Dat geeft hun dan ook zekerheid dat hun huis verkocht is en ze niet opnieuw door het hele proces moeten en wij hebben een fantastisch huis gekocht. En zou je dan bellen of app? Of voorstellen om een bak koffie te doen?

contact opnemen met verkopers

Totaal aantal stemmen: 130

ja (95%)
nee (5%)
Zeker doen, je hebt er niks mee te verliezen. Ik zou het per app doen.
Jazeker.
Maar heeft jullie makelaar dan niet aan hen aangegeven dat de opleverdatum niet perse 1 maart moet zijn? Want dan heeft die ook wel een beetje verzaakt hoor.
Het klinkt meer alsof ze gewoon nog niet zeker zijn van verkoop, omdat hun nieuwe huis nog niet zeker is. Dan zou je evt kunnen overwegen om dat als ontbindende voorwaarde aan hun kant optie nemen. Maar ook at zou ik wel via jullie aankoopmakelaar doen, dan weet je zeker dat de teksten juridisch ook kloppen.
Ja hoor, doen! Niets te verliezen toch?
‘Nee’ heb je al, dus je hebt niks te verliezen.
Wel vreemd om op 5000 euro een bod te laten schieten
nausicaa schreef:
18-12-2025 14:00
Maar heeft jullie makelaar dan niet aan hen aangegeven dat de opleverdatum niet perse 1 maart moet zijn? Want dan heeft die ook wel een beetje verzaakt hoor.
Het klinkt meer alsof ze gewoon nog niet zeker zijn van verkoop, omdat hun nieuwe huis nog niet zeker is. Dan zou je evt kunnen overwegen om dat als ontbindende voorwaarde aan hun kant optie nemen. Maar ook at zou ik wel via jullie aankoopmakelaar doen, dan weet je zeker dat de teksten juridisch ook kloppen.
Ik ka het telefoonnummer van de verkoper niet doorgeven aan de makelaar ivm AVG wetgeving. Maar wel met je eens dat onze makelaar dat ook had kunnen voorstellen. De wijze van bieden via zo'n platform helpt dan niet mee.

Het nieuwe huis van de verkoper is al gekocht. Dus dat gaat zeker gebeuren. Maar de omgevingsvergunning laat dus op zich wachten.
Ik zou ze bellen, appen, langsgaan, echt niet dat ik mn droomhuis liet schieten op gene! Die mensen willen echt graag verkopen. Er zijn 2 mogelijkheden: ze hebben kopers die meer bieden en nemen daarom geen contact op, of ze zijn echt in de veronderstelling dat jullie niet willen wachten.
Zeker wel contact opnemen. En ik zou bellen!
ladadieladieda schreef:
18-12-2025 14:12
Ik zou ze bellen, appen, langsgaan, echt niet dat ik mn droomhuis liet schieten op gene! Die mensen willen echt graag verkopen. Er zijn 2 mogelijkheden: ze hebben kopers die meer bieden en nemen daarom geen contact op, of ze zijn echt in de veronderstelling dat jullie niet willen wachten.
ik wil voorkomen dat ons enthousiasme door hun wordt ervaren als te opdringerig. Ik weet zeker dat er geen andere kopers zijn. Het is geen standaard huis, zeker niet voor iedereen en als dat het geval zou zijn geweest, dan was het huis niet direct van Funda af geweest denk ik. Ik hoop dat ze er niet aan gedacht hebben om de oplevertermijn uit te stellen.
ladadieladieda schreef:
18-12-2025 14:12
ik wil voorkomen dat ons enthousiasme door hun wordt ervaren als te opdringerig. Ik weet zeker dat er geen andere kopers zijn. Het is geen standaard huis, zeker niet voor iedereen en als dat het geval zou zijn geweest, dan was het huis niet direct van Funda af geweest denk ik. Ik hoop dat ze er niet aan gedacht hebben om de oplevertermijn uit te stellen.
mirmic schreef:
18-12-2025 14:35
Tja, als het wel opdringerig is en ze willen het daardoor niet meer aan jullie verkopen dan zit je in dezelfde situatie als nu. Het zijn niet je vrienden of zo. Nee heb je, ja kun je krijgen
Gewoon doen hoor, uiteindelijk gaan ze vooral voor degene die het meest te bieden heeft, dus wees duidelijk dat jij dat bent
Ze hebben iets te koop staan van honderdduizenden euro's. Ik weet niet of je wel eens wat op marktplaats zet? Ik wel, en ik heb nog nooit iemand opdringerig gevonden. Sterker nog, ik leef van de verkoop, en iemand die wat van mij wil kopen is echt nooit te opdringerig.

Hup hup, valse schaamte dat je nu tegenhoudt. Ze hebben niet voor niks hun nummer aan je gegeven. Misschien vinden ze je makelaar wel een oelewapper. Gewoon bellen. Je moet één ding goed onthouden: zij willen grager verkopen dan dat jij wil kopen!
mirmic schreef:
18-12-2025 14:06
Ik ka het telefoonnummer van de verkoper niet doorgeven aan de makelaar ivm AVG wetgeving. Maar wel met je eens dat onze makelaar dat ook had kunnen voorstellen. De wijze van bieden via zo'n platform helpt dan niet mee.

Het nieuwe huis van de verkoper is al gekocht. Dus dat gaat zeker gebeuren. Maar de omgevingsvergunning laat dus op zich wachten.
Huh, wat heeft de AVG daarmee te maken? Jij als privepersoon mag gewoon een telefoonnummer doorgeven hoor. De makelaar mag het niet aan jou doorgeven, maar dat is heel wat anders.

Als de verkopers er zo weinig mogelijk mee te maken hadden willen hebben hadden ze wel een traditionele makelaar gekozen waarbij ze vele minder zelf doen.
Ik zou het denk ik ook wel laten weten, maar zou het ook even met mijn eigen makelaar overleggen. Die heb je daar toch voor, om hierin te ondersteunen/advies te krijgen? En dan weet je ook meteen of die al had laten weten dat jullie niet aan 1 maart vast zitten.
Wat voor vergunning wachten zij op? Als hun aankoop daarmee valt of staat snap ik wel dat ze geen verkoop aandurven. Je kan wel laten weten dat ze je kunnen contacten als het aan hun kant wel rond is toch?
Zeker contact opnemen hoor. Die mensen willen tzt ook van dat huis af, dus het lijkt me voor hen alleen maar fijn dat er iemand op zit te wachten. Zelf ga ik ook via Makelaarsland verkopen. Die willen heel graag dat alles via hen loopt, maar bij serieuze gegadigden zou ik me er als verkoper zelf ook bij betrekken.
ShaunTheSheep schreef:
18-12-2025 16:15
Wat voor vergunning wachten zij op? Als hun aankoop daarmee valt of staat snap ik wel dat ze geen verkoop aandurven. Je kan wel laten weten dat ze je kunnen contacten als het aan hun kant wel rond is toch?
ze wachten op een omgevingsvergunning voor een huis wat al gekocht is. Ik kan me voorstellen (maar ja, dat is preken voor eigen parochie) dat het voor hun lekker is om te weten dat hun eigen huis al verkocht is èn dat ze tijd hebben om te wachten op de vergunning. En ook voor ons is het dan prettig om zekerheid te hebben dat het huis van ons is. Anders gaan we toch verder kijken.

We zijn er wel uit, we gaan cotact opnemen. Eerst via de app met een korte toelichting en dan de vraag of ze open staan voor een gesprek. Bedankt voor jullie reacties. Fingers crossed :cheer2:
mirmic schreef:
18-12-2025 16:49
ze wachten op een omgevingsvergunning voor een huis wat al gekocht is. Ik kan me voorstellen (maar ja, dat is preken voor eigen parochie) dat het voor hun lekker is om te weten dat hun eigen huis al verkocht is èn dat ze tijd hebben om te wachten op de vergunning.
Misschien is dat huis gekocht met een ontbindende voorwaarde om de vergunning te krijgen en willen ze dat huis niet als de vergunning er niet komt. Dan wil je iets hebben om op terug te vallen en niet je huidige huis al verkocht hebben.
mirmic schreef:
18-12-2025 16:49
ze wachten op een omgevingsvergunning voor een huis wat al gekocht is. Ik kan me voorstellen (maar ja, dat is preken voor eigen parochie) dat het voor hun lekker is om te weten dat hun eigen huis al verkocht is èn dat ze tijd hebben om te wachten op de vergunning. En ook voor ons is het dan prettig om zekerheid te hebben dat het huis van ons is. Anders gaan we toch verder kijken.

We zijn er wel uit, we gaan cotact opnemen. Eerst via de app met een korte toelichting en dan de vraag of ze open staan voor een gesprek. Bedankt voor jullie reacties. Fingers crossed :cheer2:
Maar wellicht hebben ze gekocht op voorwaarde dat die vergunning rond komt en gaat het hele feest niet door als die vergunning er niet komt.

Je kunt wel contact opnemen om te laten weten dat jullie bod blijft staan en als ze het huis wel weer in de verkoop doen, jullie het graag horen.

Edit: mosterd
Een appje kan geen kwaad.
Maar de woning is niet voor niks van Funda af gehaald.
Doen!

Toen wij in 2023 een bod deden op ons droomhuis hebben wij ook een briefje in de bus gedaan en de zoon van de eigenaar heeft daar heel leuk op gereageerd. Uiteindelijk werden wij het niet (huis werd met 115K overboden en wij moesten van ons huis in de UK af), maar de eigenaar wilde wel degelijk graag zaken met ons doen en dat was een voordeel. Alleen waren er sterkere spelers…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
18-12-2025 18:28
Doen!

Toen wij in 2023 een bod deden op ons droomhuis hebben wij ook een briefje in de bus gedaan en de zoon van de eigenaar heeft daar heel leuk op gereageerd. Uiteindelijk werden wij het niet (huis werd met 115K overboden en wij moesten van ons huis in de UK af), maar de eigenaar wilde wel degelijk graag zaken met ons doen en dat was een voordeel. Alleen waren er sterkere spelers…
Maar TO had het hoogste bod en deze is afgewezen en de woning is van Funda af.
Dat is toch een hele andere situatie.
ladadieladieda schreef:
18-12-2025 15:04
Ze hebben iets te koop staan van honderdduizenden euro's. Ik weet niet of je wel eens wat op marktplaats zet? Ik wel, en ik heb nog nooit iemand opdringerig gevonden. Sterker nog, ik leef van de verkoop, en iemand die wat van mij wil kopen is echt nooit te opdringerig.

Hup hup, valse schaamte dat je nu tegenhoudt. Ze hebben niet voor niks hun nummer aan je gegeven. Misschien vinden ze je makelaar wel een oelewapper. Gewoon bellen. Je moet één ding goed onthouden: zij willen grager verkopen dan dat jij wil kopen!
Ik wel en ik zou TO - als een van de enigen zo te lezen - wel opdringerig vinden. Laat het via dat platform tussen makelaar en self service makelaar lopen, maar ga geen bak koffie voorstellen.
Pelle schreef:
18-12-2025 18:31
Maar TO had het hoogste bod en deze is afgewezen en de woning is van Funda af.
Dat is toch een hele andere situatie.
Da’s waar, maar nee heb je, ja kun je krijgen. Een voorzichtig appje lijkt mij echt geen probleem. Mijn huis is ook (tijdelijk) van de Engelse Funda af (strategie). Als iemand een passend bod zou doen, dan zou ik dat het onderzoeken waard vinden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven