Gestopt met AD, maar overweeg toch te herstarten
donderdag 18 december 2025 om 20:41
Hallo,
Sinds zes weken ben ik gestopt met mijn antidepressiva, nadat ik deze eerst enkele weken heb afgebouwd. Tot ongeveer twee weken geleden ging dat eigenlijk probleemloos. Sindsdien merk ik echter dat er weer piekergedachten opkomen: angst om van de trap te vallen, zorgen dat mijn zoon ziek is, en meer gepieker over bijvoorbeeld geld.
Daarnaast voel ik me voortdurend opgejaagd en onrustig, alsof ik steeds van alles “moet”, het voelt zo druk. Ik ben prikkelbaar, besluiteloos, of kom juist weer terug op eerder genomen beslissingen.
’s Ochtends sta ik op met een wat “mweh” gevoel, mijn stemming is niet echt slecht, maar ook niet goed.
Afgelopen maandag heb ik mijn behandelaar gemaild met de vraag of dit mogelijk ontwenningsklachten zijn, of dat dit toch weer de klachten zijn waarvoor ik destijds antidepressiva gebruikte, en wat hierin verstandig is om te doen. Vandaag kreeg ik bericht dat de secretaresse mij zal bellen om een afspraak bij de psychiater te plannen. Hij werkt alleen op donderdagen, waardoor dit op zijn vroegst over drie weken zal zijn. Dat vind ik erg jammer, omdat het voor mijn gevoel echt eerder besproken zou moeten worden.
Tot nu toe wilde ik graag doorzetten om gestopt te blijven, maar sinds gisteren merk ik dat ik steeds meer de neiging krijg om weer te starten. Met medicatie voelde ik me in alle opzichten beter en was ik vooral ook een leukere, fijnere moeder. Het voelde eerst als falen om weer te willen beginnen, maar inmiddels voelt het juist meer als falen om mezelf te blijven kwellen en dat ook uit te stralen binnen mijn gezin.
Wat zouden jullie doen in deze situatie, gezien het feit dat ik mijn behandelaar pas over 3 à 4 weken kan spreken?
Sinds zes weken ben ik gestopt met mijn antidepressiva, nadat ik deze eerst enkele weken heb afgebouwd. Tot ongeveer twee weken geleden ging dat eigenlijk probleemloos. Sindsdien merk ik echter dat er weer piekergedachten opkomen: angst om van de trap te vallen, zorgen dat mijn zoon ziek is, en meer gepieker over bijvoorbeeld geld.
Daarnaast voel ik me voortdurend opgejaagd en onrustig, alsof ik steeds van alles “moet”, het voelt zo druk. Ik ben prikkelbaar, besluiteloos, of kom juist weer terug op eerder genomen beslissingen.
’s Ochtends sta ik op met een wat “mweh” gevoel, mijn stemming is niet echt slecht, maar ook niet goed.
Afgelopen maandag heb ik mijn behandelaar gemaild met de vraag of dit mogelijk ontwenningsklachten zijn, of dat dit toch weer de klachten zijn waarvoor ik destijds antidepressiva gebruikte, en wat hierin verstandig is om te doen. Vandaag kreeg ik bericht dat de secretaresse mij zal bellen om een afspraak bij de psychiater te plannen. Hij werkt alleen op donderdagen, waardoor dit op zijn vroegst over drie weken zal zijn. Dat vind ik erg jammer, omdat het voor mijn gevoel echt eerder besproken zou moeten worden.
Tot nu toe wilde ik graag doorzetten om gestopt te blijven, maar sinds gisteren merk ik dat ik steeds meer de neiging krijg om weer te starten. Met medicatie voelde ik me in alle opzichten beter en was ik vooral ook een leukere, fijnere moeder. Het voelde eerst als falen om weer te willen beginnen, maar inmiddels voelt het juist meer als falen om mezelf te blijven kwellen en dat ook uit te stralen binnen mijn gezin.
Wat zouden jullie doen in deze situatie, gezien het feit dat ik mijn behandelaar pas over 3 à 4 weken kan spreken?
donderdag 18 december 2025 om 21:07
donderdag 18 december 2025 om 21:17
Helaas gaat dat niet.. had al gevraagd of er eerder mogelijkheden waren.
Maar ik neig naar “gewoon” weer te herstarten.
donderdag 18 december 2025 om 21:17
Dan je huisarts bellen voor overleg.Poppedijntje schreef: ↑18-12-2025 21:17Helaas gaat dat niet.. had al gevraagd of er eerder mogelijkheden waren
donderdag 18 december 2025 om 21:52
Dat.
Doe dat alsjeblieft, zelf modderen met je medicijnen is niet fijn.
Wat eten we vanavond?
donderdag 18 december 2025 om 22:15
Zeker doen, maar de kans dat de HA zich hier inhoudelijk aan gaat branden is erg klein. Zolang er ergens anders een hoofdbehandelaar is gaat een HA daar zelden tussen zitten.
Dit is trouwens ook wel een reden waarom je nooit op eigen houtje moet gaan afbouwen maar altijd onder begeleiding van een behandelaar. Dan bespreek je ook meteen of je snel terecht kunt voor overleg in de periode van de afbouw en vlak daarna. Echt, voortaan altijd alleen onder begeleiding veranderingen met dit soort medicijnen doorvoeren ipv op eigen houtje.
Ik vrees dat het nu doorbijten is tot de psych tijd heeft of afwachten tot crisis (dan is er weer andere hulp mogelijk). Hopelijk komt het niet zover en misschien dat je HA ervoor kiest om er wél tussen te gaan zitten, dan heb je geluk. Helaas zijn er nu weinig alternatieven vrees ik.
donderdag 18 december 2025 om 22:19
Ik weet niet of je bij een kleinschalige praktijk of grotere GGZ-instelling in behandeling bent, maar bij de meeste grotere organisaties is een spoedconsult of telefonische afspraak met een psychiater vaak wel mogelijk als een fysieke afspraak op korte termijn niet mogelijk is. Ik zou er echt op aandringen dat je diezelfde dag nog teruggebeld wordt. Anders zeker je huisarts bellen en uitleggen dat je klachten zijn toegenomen na het stoppen van je medicatie, dat je pas na 3 weken terecht kunt bij je psychiater en dat je zelfs overweegt om zelf weer te gaan starten met je medicatie. Zeker niet zo lang mee doorlopen! Zelf dokteren zou ik niet doen. Sommige bijwerkingen kunnen opnieuw optreden bij herstarten, en het is goed om daar begeleiding bij te hebben.
donderdag 18 december 2025 om 22:27
Nee de HA gaat zich daar niet in mengen, vooral niet omdat het niet om iets ernstigs gaat.S-Groot schreef: ↑18-12-2025 22:15Zeker doen, maar de kans dat de HA zich hier inhoudelijk aan gaat branden is erg klein. Zolang er ergens anders een hoofdbehandelaar is gaat een HA daar zelden tussen zitten.
Dit is trouwens ook wel een reden waarom je nooit op eigen houtje moet gaan afbouwen maar altijd onder begeleiding van een behandelaar. Dan bespreek je ook meteen of je snel terecht kunt voor overleg in de periode van de afbouw en vlak daarna. Echt, voortaan altijd alleen onder begeleiding veranderingen met dit soort medicijnen doorvoeren ipv op eigen houtje.
Ik vrees dat het nu doorbijten is tot de psych tijd heeft of afwachten tot crisis (dan is er weer andere hulp mogelijk). Hopelijk komt het niet zover en misschien dat je HA ervoor kiest om er wél tussen te gaan zitten, dan heb je geluk. Helaas zijn er nu weinig alternatieven vrees ik.
Ik hoef niet per se door te bijten, want als ik zou besluiten te herstarten, kan dat net zo als bij de vorige herstart. De psycholoog gaf destijds aan dat ik, op geleide van de klachten, zelf mocht ophogen naar 75 mg (ik gebruikte toen 50 mg) indien nodig.
Mocht ik stoppen, dan zou ik ook weer mogen herstarten op dezelfde manier als bij de start destijds (hij laat heel veel keuzes bij mezelf. Soms fijn, soms wat minder)
Wat ik vooral graag wil, is met de psycholoog bespreken of herstarten het juiste advies is, of dat het beter is om toch nog even door te zetten en te kijken hoe het gaat als ik langere tijd gestopt ben. Maar inmiddels heb ik het gevoel dat ik het “helaas” nodig heb en dat het beter voor me is om dit gewoon te blijven slikken derest van mijn leven.
poppedijntje wijzigde dit bericht op 18-12-2025 22:29
1.90% gewijzigd
donderdag 18 december 2025 om 22:28
Wel bij een Grotere organisatie.Koffiezetapparaat schreef: ↑18-12-2025 22:19Ik weet niet of je bij een kleinschalige praktijk of grotere GGZ-instelling in behandeling bent, maar bij de meeste grotere organisaties is een spoedconsult of telefonische afspraak met een psychiater vaak wel mogelijk als een fysieke afspraak op korte termijn niet mogelijk is. Ik zou er echt op aandringen dat je diezelfde dag nog teruggebeld wordt. Anders zeker je huisarts bellen en uitleggen dat je klachten zijn toegenomen na het stoppen van je medicatie, dat je pas na 3 weken terecht kunt bij je psychiater en dat je zelfs overweegt om zelf weer te gaan starten met je medicatie. Zeker niet zo lang mee doorlopen! Zelf dokteren zou ik niet doen. Sommige bijwerkingen kunnen opnieuw optreden bij herstarten, en het is goed om daar begeleiding bij te hebben.
Maar verwacht weinig opties omdat het, zoals zij noemden, niet ernstig of urgent is.
donderdag 18 december 2025 om 22:31
Poppedijntje schreef: ↑18-12-2025 22:27Nee de HA gaat zich daar niet in mengen, vooral niet omdat het niet om iets ernstigs gaat.
Ik hoef niet per se door te bijten, want als ik zou besluiten te herstarten, kan dat net zo als bij de vorige herstart. De psycholoog gaf destijds aan dat ik, op geleide van de klachten, zelf mocht ophogen naar 75 mg (ik gebruikte toen 50 mg) indien nodig.
Mocht ik stoppen, dan zou ik ook weer mogen herstarten op dezelfde manier als bij de start destijds.
Wat ik vooral graag wil, is met de psycholoog bespreken of herstarten het juiste advies is, of dat het beter is om toch nog even door te zetten en te kijken hoe het gaat als ik langere tijd gestopt ben. Maar inmiddels heb ik het gevoel dat ik het “helaas” nodig heb en dat het beter voor me is om dit gewoon te blijven slikken derest van mijn leven.
Dat is alleen niet wat je wil, zonder deskundig advies weer starten (en natuurlijk ook niet wat aangeraden wordt, net zoals op eigen houtje stoppen niet aangeraden wordt). Dus als je advies wil over doorzetten of weer starten komt het daar toch echt op neer.
donderdag 18 december 2025 om 22:52
Heb je je huisarts al benaderd, of verwacht je dit op basis van eerdere ervaringen?
Die mate van autonomie die jouw psychiater je geeft vind ik trouwens wel erg bijzonder. Mijn psychiater geeft me ook wel veel autonomie, maar dat ik zelfstandig zou mogen ophogen/afbouwen op geleide van klachten zou hij niet zo waarderen.
Want waar is zo’n psychiater dan voor?
Die mate van autonomie die jouw psychiater je geeft vind ik trouwens wel erg bijzonder. Mijn psychiater geeft me ook wel veel autonomie, maar dat ik zelfstandig zou mogen ophogen/afbouwen op geleide van klachten zou hij niet zo waarderen.
Want waar is zo’n psychiater dan voor?
donderdag 18 december 2025 om 22:54
Voor crises is er vast een psychiater oproepbaar, maar daar heeft TO weinig aan want geen crisis.greenmoustache schreef: ↑18-12-2025 22:10Er zal toch wel een vervangend psychiater zijn lijkt mij? Wat als er iemand in crisis zit?
Behandelaar vragen of hij/zij kan vragen die psychiater medicatie te laten herstarten.
Het via behandelaar laten gaan is misschien nog wel een optie TO.
donderdag 18 december 2025 om 23:09
Nog een keer bellen, aangeven dat je wil starten, en waarom, en met hoeveel en of een psychiater daar even naar wil kijken en ze je dan terug kunnen bellen.Poppedijntje schreef: ↑18-12-2025 21:17Helaas gaat dat niet.. had al gevraagd of er eerder mogelijkheden waren.
Maar ik neig naar “gewoon” weer te herstarten.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 18 december 2025 om 23:39
Ik snap dat hier geen extra spoed afspraak aan te pas komt.
Het is namelijk vervelend, maar geen spoed.
Wat heb je met je behandelaar afgesproken toen je ging afbouwen?
Dat je ook altijd weer kon beginnen?
Op wiens initiatief was het afbouwen?
Kan je in tussentijd nog wel een afspraak krijgen met je behandelaar, of is dat vanwege vakantie ook alleen bij spoed?
Het is namelijk vervelend, maar geen spoed.
Wat heb je met je behandelaar afgesproken toen je ging afbouwen?
Dat je ook altijd weer kon beginnen?
Op wiens initiatief was het afbouwen?
Kan je in tussentijd nog wel een afspraak krijgen met je behandelaar, of is dat vanwege vakantie ook alleen bij spoed?
vrijdag 19 december 2025 om 08:58
Ik ben 20 jaar geleden Cold Turkey gestopt met ad en dit raad ik echt iedereen af. Niet Cold Turkey stoppen maar ook niet binnen. Enkele weken. En zeker niet de ze periode van het jaar.
Voor de psych bellen en vragen voor een spoed consult. Misschien lukt dat niet gelijk vandaag of voor de Kerst maar in elk geval kun je ook aan de telefoon even je verhaal kwijt en echt gepast medisch advies geven.
Het gevoel dat jij hebt heb ik de eerste weken ook echt gehad en het ging bij nog wel een stuk dieper. Mijn allerbelangrijkste tip voor nu is ligt mensen in dat je gestopt bent met medicatie en dat het niet lekker gaat. Zorg dat je niet te veel alleen bent en praat over je gevoelens. Dit is echt een hele pittige tijd van het jaar met weinig zonlicht veel verplichtingen drukte en prikkels. Heel veel sterkte en ik hoop oprecht dat je je snel beter voelt met of zonder ad.
Want waarom zou je zonder ad moeten. Als je je been breekt ga je toch ook niet het gips eraf halen voor dat het bot genezen is en neem je daarna fysio voor zolang je het nodig hebt. De een breekt een been en rent een half jaar later een marathon de ander zit 3 jaar later nog steeds bij de fysio.
Zo werkt het met ad ook je hebt mensen die gebruiken het een korte periode en je hebt mensen die gebruiken het hun leven beide is oke zolang je het maar onder begeleiding doet.
Je bent niet minder omdat je ad gebruikt.
Voor de psych bellen en vragen voor een spoed consult. Misschien lukt dat niet gelijk vandaag of voor de Kerst maar in elk geval kun je ook aan de telefoon even je verhaal kwijt en echt gepast medisch advies geven.
Het gevoel dat jij hebt heb ik de eerste weken ook echt gehad en het ging bij nog wel een stuk dieper. Mijn allerbelangrijkste tip voor nu is ligt mensen in dat je gestopt bent met medicatie en dat het niet lekker gaat. Zorg dat je niet te veel alleen bent en praat over je gevoelens. Dit is echt een hele pittige tijd van het jaar met weinig zonlicht veel verplichtingen drukte en prikkels. Heel veel sterkte en ik hoop oprecht dat je je snel beter voelt met of zonder ad.
Want waarom zou je zonder ad moeten. Als je je been breekt ga je toch ook niet het gips eraf halen voor dat het bot genezen is en neem je daarna fysio voor zolang je het nodig hebt. De een breekt een been en rent een half jaar later een marathon de ander zit 3 jaar later nog steeds bij de fysio.
Zo werkt het met ad ook je hebt mensen die gebruiken het een korte periode en je hebt mensen die gebruiken het hun leven beide is oke zolang je het maar onder begeleiding doet.
Je bent niet minder omdat je ad gebruikt.
vrijdag 19 december 2025 om 09:57
Update:
De secretaresse belde vanochtend om een afspraak in te plannen, voor 8 of 9 jan. Ik heb aangegeven dat ik vooral advies nodig heb en niet per se een volledig heropend dossier wil, omdat dat voor alleen één vraag misschien overbodig is. De secretaresse ging dit terugkoppelen naar de psych.
Zojuist kreeg ik een telefoontje van een vervangende psychiater. Ik heb de situatie uitgelegd, en hij gaf aan dat als de klachten door ontwenning zouden komen, deze inmiddels al zouden moeten afnemen of in ieder geval langzaam minder moeten worden. Het is niet te verwachten dat er pas na vier weken stoppen met medicatie onttrekkingsverschijnselen zouden optreden; dit zou eerder merkbaar moeten zijn. Hij zei dat de stappen die ik had gezet om af te bouwen oké waren, dus niet per se te snel.
Zijn conclusie is dat de klachten waarschijnlijk teruggekomen zijn, waarvoor ik de medicatie oorspronkelijk slikte, en hij adviseerde om die dosis weer te hervatten.
Als ik in de toekomst nog vragen heb of als er iets is, kan ik altijd contact opnemen. Indien nodig, wordt er dan een afspraak ingepland.
De secretaresse belde vanochtend om een afspraak in te plannen, voor 8 of 9 jan. Ik heb aangegeven dat ik vooral advies nodig heb en niet per se een volledig heropend dossier wil, omdat dat voor alleen één vraag misschien overbodig is. De secretaresse ging dit terugkoppelen naar de psych.
Zojuist kreeg ik een telefoontje van een vervangende psychiater. Ik heb de situatie uitgelegd, en hij gaf aan dat als de klachten door ontwenning zouden komen, deze inmiddels al zouden moeten afnemen of in ieder geval langzaam minder moeten worden. Het is niet te verwachten dat er pas na vier weken stoppen met medicatie onttrekkingsverschijnselen zouden optreden; dit zou eerder merkbaar moeten zijn. Hij zei dat de stappen die ik had gezet om af te bouwen oké waren, dus niet per se te snel.
Zijn conclusie is dat de klachten waarschijnlijk teruggekomen zijn, waarvoor ik de medicatie oorspronkelijk slikte, en hij adviseerde om die dosis weer te hervatten.
Als ik in de toekomst nog vragen heb of als er iets is, kan ik altijd contact opnemen. Indien nodig, wordt er dan een afspraak ingepland.
vrijdag 19 december 2025 om 10:10
vrijdag 19 december 2025 om 10:51
Mijn vriend is gestopt met antidepressiva een paar jaar geleden, maar heeft dat samen met een psychiater in anderhalf jaar gedaan. Elke zoveel tijd weer een stukje minderen. Dat is gelukt.
Maar ik heb ook een vriendin die al haar hele leven antidepressiva slikt en al een paar keer gestopt is maar ze begon daarna ook weer. De belangrijkste tip is: doe alles met begeleiding van een psychiater. Ik hoop dat je je snel weer goed gaat voelen!
Maar ik heb ook een vriendin die al haar hele leven antidepressiva slikt en al een paar keer gestopt is maar ze begon daarna ook weer. De belangrijkste tip is: doe alles met begeleiding van een psychiater. Ik hoop dat je je snel weer goed gaat voelen!
vrijdag 19 december 2025 om 12:44
Ah fijn, dat geeft duidelijkheid. Hopelijk kun je hier verder mee.Poppedijntje schreef: ↑19-12-2025 09:57Update:
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in