Hoevaak kinderen naar bso/kdv

21-12-2025 20:10 102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Even wat achtergrondinformatie.
Ik heb twee kinderen: een zoon van 6 jaar uit een eerdere relatie (co-ouderschap) en een dochter van 8 maanden uit mijn huidige relatie. Ik werk op maandag, dinsdag en vrijdag (8:30-17:00). Mijn partner werkt fulltime, van maandag tot en met vrijdag (7-16).

Mijn zoon is ongeveer 60% van de tijd bij mij. Alleen op vrijdag gaat hij naar de VSO en haalt oma hem om de week uit school (hij is om de week op vrijdagmiddag bij ons). Op de andere dagen dat hij bij mij is, ben ik vrij en kan ik hem zelf naar school brengen en weer ophalen.

Onze dochter gaat op maandag en dinsdag de hele dag naar de opvang. Over vier jaar, wanneer zij naar school gaat, zal zij op maandag en dinsdag naar de VSO en NSO gaan. Op vrijdagen past oma dan op.

Ik kwam zojuist een opmerking tegen op Facebook waarin werd gezegd dat kinderen tot 4 jaar eigenlijk niet naar de opvang “gedumpt” zouden moeten worden (met opmerkingen als: “lekker je kind door een ander laten opvoeden”). Sindsdien zit het me een beetje dwars. Brengen wij onze kinderen te veel weg? Tegelijkertijd is rondkomen van één salaris voor ons geen optie.

Daarom ben ik benieuwd: hoe vaak gaan jullie kinderen naar de BSO/KDV?
Als het je zo dwars zit, laat dan lekker je partner een dagje minder werken. Die opmerkingen zijn namelijk doorgaans vooral gericht op moeders en niet op vaders.
Kikkertje schreef:
21-12-2025 20:14
Als het je zo dwars zit, laat dan lekker je partner een dagje minder werken. Die opmerkingen zijn namelijk doorgaans vooral gericht op moeders en niet op vaders.
Helaas financieel geen optie. We hebben daar een tijdje terug naar gekeken.
Die mensen hebben vaak makkelijk praten met lage lasten, een uitkering of hebben een netwerk waarop ze terug kunnen vallen. In mijn omgeving was er iemand die moeilijk deed over dat onze dochter naar het KDV ging en later naar de BSO. Nu hadden zij dan een familielid dat 2 of 3 dagen per week oppaste, maar dat was blijkbaar wel goed, maar een KDV of BSO niet.

Lekker doen waar jullie je goed bij voelen en wat soms bittere noodzaak is.

Die van ons ging tot haar 9e 1 keer per week naar de BSO, maar wij kunnen beide veel thuis werken, dus toen ik in mijn nieuwe baan dat ook zo kon organiseren en het kind het echt niet meer naar haar zin had op de BSO hebben we haar er vanaf gehaald omdat we nu samen 5 dagen per week thuis kunnen werken. Man gaat 1 a 2 dagen naar kantoor en ik ook, dat kunnen we onderling goed regelen.
En dan zeg je je werk op, klapt je relatie over 2 jaar en sta je nergens.
Want geen job, geen inkomen, geen dak boven je hoofd, ...

Ik vind "maar 2 dagen KDV" sowieso al een luxe-positie.
Dat wil namelijk zeggen dat kind dus 5 dagen per week bij jou en / of vader is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Facebook….. echt hoor hoe belangrijk is Facebook nou.
Doe wat bij jouw kind/situatie past en niet wat iemand roeptoetert op FB.
Hier gingen ze drie dagen naar de opvang en 1 dag naar opa en oma. Later vier dagen naar de opvang.

Ik kijk daar heel pragmatisch naar; we moeten werken dus dan kan ik niet tegelijkertijd voor de kinderen zorgen. Het is kiezen of delen.

Waarom trek je je wat aan van volslagen vreemde mensen op facebook die blijkbaar de tijd hebben om anderen te veroordelen?
Lekker belangrijk wat een ander er van vindt. Misschien zijn zij wel thuis bij de kinderen maar worden die hele achter de iPad of voor de tv gezet. Je weet het niet en iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik heb mijn dochter toen ze klein was vier dagen naar de opvang gebracht. Ik was een alleenstaande moeder en kon en wilde niet minder werken. Inmiddels is kind 21 en ze heeft er niets aan over gehouden.
silvy wijzigde dit bericht op 21-12-2025 20:22
7.89% gewijzigd
Hecamel schreef:
21-12-2025 20:17
Die mensen hebben vaak makkelijk praten met lage lasten, een uitkering of hebben een netwerk waarop ze terug kunnen vallen. In mijn omgeving was er iemand die moeilijk deed over dat onze dochter naar het KDV ging en later naar de BSO. Nu hadden zij dan een familielid dat 2 of 3 dagen per week oppaste, maar dat was blijkbaar wel goed, maar een KDV of BSO niet.

Lekker doen waar jullie je goed bij voelen en wat soms bittere noodzaak is.

Die van ons ging tot haar 9e 1 keer per week naar de BSO, maar wij kunnen beide veel thuis werken, dus toen ik in mijn nieuwe baan dat ook zo kon organiseren en het kind het echt niet meer naar haar zin had op de BSO hebben we haar er vanaf gehaald omdat we nu samen 5 dagen per week thuis kunnen werken. Man gaat 1 a 2 dagen naar kantoor en ik ook, dat kunnen we onderling goed regelen.
Ja wij hebben geluk dat mijn moeder op vrijdagen oppast. Als dat weg zou vallen dan zou ze 3 dagen naar kdv moeten en dan later ook 3 dagen vso/nso.

Liefst werkten we minder, maar financieel, vooral in deze tijd, onmogelijk.

Degene die het zegt heeft idd uitkering. Ze vindt dat je als ouders altijd een keuze hebt en je zelf ervoor kiest je kind weg te brengen.
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 20:20
Ja wij hebben geluk dat mijn moeder op vrijdagen oppast. Als dat weg zou vallen dan zou ze 3 dagen naar kdv moeten en dan later ook 3 dagen vso/nso.

Liefst werkten we minder, maar financieel, vooral in deze tijd, onmogelijk.

Degene die het zegt heeft idd uitkering. Ze vindt dat je als ouders altijd een keuze hebt en je zelf ervoor kiest je kind weg te brengen.
Tot haar uitkering - die jij vanuit de belastingen mee betaalt - wegvalt.
Dan moeten ook haar kinderen waarschijnlijk naar 't KDV of de BSO.

Of ze moet ergens een oma tevoorschijn toveren.

Lekker laten zeuren dus.
En genieten van 't feit dat jullie financieel de boel op dit moment rondkrijgen.
En je je kind ook nog leert dat je toch echt best werkt om ergens te raken.
wissewis wijzigde dit bericht op 21-12-2025 20:27
10.63% gewijzigd
Is dit nu later?
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 20:16
Helaas financieel geen optie. We hebben daar een tijdje terug naar gekeken.
Het is wel degelijk een optie. Namelijk jij wat meer werken en hij minder.

Het is altijd de vrouw die parttime gaat werken en de man fulltime "want het kan bij hem echt niet". Bij vrouwen dan weer miraculeus altijd wel.
Kikkertje schreef:
21-12-2025 20:24

Het is altijd de vrouw die parttime gaat werken en de man fulltime "want het kan bij hem echt niet". Bij vrouwen dan weer miraculeus altijd wel.
Op mijn werk kan ik geen extra uren krijgen. Ik heb al het grootste contract binnen het team en uitbreiding is niet mogelijk; liever zien ze zelfs dat ik minder uren maak.
Daarnaast is mijn zoon van dinsdagavond tot vrijdagochtend óf van dinsdagavond tot maandagochtend bij mij. In die periode ben ik vrij (behalve op vrijdagen) wanneer hij bij mij is.

Mijn partner is leidinggevende en kan in zijn functie niet parttime werken. Hij is niet specifiek opgeleid voor deze functie, maar is binnen het bedrijf doorgegroeid. We hebben gekeken naar de mogelijkheid om elders te werken, maar zonder de juiste papieren zou dat een forse salarisdaling betekenen.
poppedijntje wijzigde dit bericht op 21-12-2025 20:32
1.89% gewijzigd
Kikkertje schreef:
21-12-2025 20:24

Daarmee los je dan het probleem van de opvang toch niet op? Want als zij meer gaat werken en hij minder, vangt hij alleen de dag op die zij meer gaat werken. Dus geen opvang dag.

En daarnaast kan het ook nog eens zo zijn dat man meer verdient, waardoor het dus helemaal niet aantrekkelijk is om de uren te wisselen.

Heeft dus niets met man die parttime moet gaan werken te maken. Helaas is het nog steeds zo dat mannen meestal meer verdienen waardoor het dus geen zin heeft dat hij minder gaat werken.
Stop met Facebook, ga verder met je leven.
Si abra la puerta hay lobos.
Het maakt helemaal niet uit hoeveel dagen jouw kinderen naar de VSO, BSO/NSO of crèche gaan. Als je opvang nodig hebt, moet je er gewoon gebruik van kunnen maken zonder jezelf schuldig te hoeven voelen.

Mensen vinden overal wat van. Ik trok en trek het mezelf ook weleens aan als ouders zeggen dat ze ‘maar’ 1 dag BSO hebben en dat er oppas oma’s en opa’s zijn, omdat ze meerdere dagen ‘echt niet vinden kunnen’.

Maar dan weten ze nog niet dat mijn kinderen wel 3 dagen van 730-1715 op de opvang zijn en naar school gaan. ;-)

Wij kunnen (helaas) niet anders. Dikke prima, onze kinderen vinden het heel leuk daar. Ik voel me er inmiddels veel ‘makkelijker’ bij.
Niks van aantrekken joh. Mijn kinderen zijn nu pubers en zijn 3 (oudste) en 2 (plus dag opa/oma (jongste)) dagen bij kdv geweest. Het zijn hele leuke, sociale en normale kids ;-) over 10 jaar maak je je hier met terugwerkende kracht echt niet meer druk om hoor. Dan ben je blij dat je maar liefst 5 dagen met je kind was en ook nog je carrière hebt kunnen opbouwen. Daar zijn ze in andere landen jaloers op.
Mijn kinderen gingen vijftien jaar geleden vier dagen per week naar de opvang. Vorige maand gingen we naar de bioscoop en zat in één van die lange regioreclames voor de film iemand die destijds in de leiding zat van die opvang. Had ik twee juichende volwassen kerels naast me zitten. Dus mijn gok is dat als je een beetje een fijne opvang hebt het allemaal wel los zal lopen.

Los daarvan zou ik niet alleen een dochter maar juist ook een zoon altijd stevig het voorbeeld willen geven dat vrouwen, moeders, ook buiten de deur werken en zorgen voor brood op de plank. Dus zelfs als je morgen de loterij wint zou ik daar niets aan veranderen.
sinpermiso wijzigde dit bericht op 21-12-2025 20:41
0.08% gewijzigd
Overigens vond ik de schema's van sommige andere kleine kids ook niet heel relaxt klinken, iets als: 1xkdv, 1x naar oma A, 1x bij opa B. Weet niet of dat nou zoveel rustiger is dan gewoon 3 ochtenden pw om de hoek naar dezelfde plek. Maar op de een of andere manier is opa/oma meer geaccepteerd?
Socie schreef:
21-12-2025 20:37
Niks van aantrekken joh. Mijn kinderen zijn nu pubers en zijn 3 (oudste) en 2 (plus dag opa/oma (jongste)) dagen bij kdv geweest. Het zijn hele leuke, sociale en normale kids ;-) over 10 jaar maak je je hier met terugwerkende kracht echt niet meer druk om hoor. Dan ben je blij dat je maar liefst 5 dagen met je kind was en ook nog je carrière hebt kunnen opbouwen. Daar zijn ze in andere landen jaloers op.
Zeker!
Ik vind persoonlijk kdv nog niet zo’n ramp! Maar als ze straks naar school zou gaan en ze zou 3 van de 5 schooldagen vso/nso nodig hebben, zou ik dat wel erg vinden. Maar dat is gevoelsmatig😕
Hecamel schreef:
21-12-2025 20:31
Daarmee los je dan het probleem van de opvang toch niet op? Want als zij meer gaat werken en hij minder, vangt hij alleen de dag op die zij meer gaat werken. Dus geen opvang dag.

En daarnaast kan het ook nog eens zo zijn dat man meer verdient, waardoor het dus helemaal niet aantrekkelijk is om de uren te wisselen.

Heeft dus niets met man die parttime moet gaan werken te maken. Helaas is het nog steeds zo dat mannen meestal meer verdienen waardoor het dus geen zin heeft dat hij minder gaat werken.
Helaas is de realiteit dat als er kinderen komen, er vaak naar de vrouw wordt gekeken om minder te werken. Het salaris is daarbij niet altijd doorslaggevend. Wat ik juist vaak hoor, is dat het met het beroep van man echt niet kan.
Hier 3 dagen, en in mijn omgeving is dat eigenlijk de standaard. Wel nu de oudste op school zit bewust onze vrije dagen op de woensdag en vrijdag waarop school alleen in de ochtend is, zodat de bso-dagen daar niet op vallen.
Wissewis schreef:
21-12-2025 20:22
Tot haar uitkering - die jij vanuit de belastingen mee betaalt - wegvalt.
Dan moeten ook haar kinderen waarschijnlijk naar 't KDV of de BSO.

Of ze moet ergens een oma tevoorschijn toveren.

Lekker laten zeuren dus.
En genieten van 't feit dat jullie financieel de boel op dit moment rondkrijgen.
En je je kind ook nog leert dat je toch echt best werkt om ergens te raken.
We hebben in Nederland meer dan één soort uitkering 🙄 Ik vind het altijd een beetje moeilijk dat er altijd meteen wordt uitgegaan van een ‘wil vast niet werken’-bijstandsuitkering.

On topic vind ik, als Wajonguitkeringsgerechtigde en moeder van 2, er niets van dat iemand zijn kind naar de opvang brengt. De meeste kinderen die ik ken vinden het leuk op de bso 🤷🏻‍♀️
Hier 2,5 dag per week, zijn beide een dag vrij en lossen een middag om de beurt thuis werkend of met opa en oma op.
Ik vind dit prima.

Ik geloof echt wel dat het voor een baby beter zou zijn om de 1e 9 maand of een jaar thuis te blijven, wat voor ons geen optie was en ik denk ik ook niet had gewild.
Maar volgens mij is het daarna hartstikke leuk voor kinderen, ze leren veel, ze spelen veel samen met andere kindjes en beginnen op school al met de 1e vriendjes.
In België (en ook andere landen) gaan ze met 2,5 al naar school.
On topic.

Mijn jongste kind gaat 2 dagen in de week naar de opvang.

Mijn oudste kind gaat 3 dagen naar de BSO.

Beide hebben het er heel erg naar hun zin en leren er ook veel extra's. Ik vind het fijne aan de opvang dat kind gewend raakt aan andere kinderen en de medemens, dus eigenlijk het sociale aspect.
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 20:42
Zeker!
Ik vind persoonlijk kdv nog niet zo’n ramp! Maar als ze straks naar school zou gaan en ze zou 3 van de 5 schooldagen vso/nso nodig hebben, zou ik dat wel erg vinden. Maar dat is gevoelsmatig😕
Kind weet straks waarschijnlijk niet beter.

Zelf zou ik hoogstens pogen te kijken of het niet mogelijk is te schuiven met uren.
Zodat er niet persé 3 dagen én VSO én NSO nodig is.
1 iemand die heel vroeg begint en vroeg stopt bijvoorbeeld.
Of persoon 1 die net later begint en dus later stopt terwijl persoon 2 de kinderen bij de BSO ophaalt.

Maar dat moet je in jobs ook maar georganiseerd krijgen.

Ik zou daarnaast ook incalculeren dat niet elke oma eeuwig gezond blijft.
De kans is dus sowieso bestaande dat ook zoon ooit die vrijdag naar de BSO moet.
So be it.
Is dit nu later?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven