Zorgverzekering
woensdag 31 december 2025 om 11:53
Hi allemaal,
Even een vraagje, ik ben over mijn zorgverzekeraar uit en ook een aanvullende voor fysio. Maar is het slim om eigen risico zo laag mogelijk te zetten of hoog? Want meeste voor zwangerschap en bevallen gaat via basisverzekering toch?
Wat doen jullie hoog of laag eigen risico als je volgend jaar moet bevallen?
Even een vraagje, ik ben over mijn zorgverzekeraar uit en ook een aanvullende voor fysio. Maar is het slim om eigen risico zo laag mogelijk te zetten of hoog? Want meeste voor zwangerschap en bevallen gaat via basisverzekering toch?
Wat doen jullie hoog of laag eigen risico als je volgend jaar moet bevallen?
woensdag 31 december 2025 om 12:09
Weet ik niet en ik heb ook geen zin om het allemaal voor je uit te zoeken. Het komt er op neer dat vanaf het moment dat je zwanger bent en bij de verloskundige loopt heel veel medische onderzoeken (klein en groot) gaat krijgen. Te beginnen met heel veel bloed prikken.
woensdag 31 december 2025 om 12:12
Idem voor het financiële risico dat je loopt met een max eigen risico. Korting verschilt ook per zorgverzekering.
woensdag 31 december 2025 om 12:12
Dankzij AI:
Vallen wel onder eigen risico (Basisverzekering)
Medische nazorg na de bevalling.
Gynaecologische hulp (tenzij verrichtingen door een verloskundige).
Bloedonderzoek.
Vruchtwaterpunctie/vlokkentest (indien niet als basis-NIPT).
Geneesmiddelen (indien niet deel van basispakket).
Vervoer per ambulance naar het ziekenhuis.
Vallen wel onder eigen risico (Basisverzekering)
Medische nazorg na de bevalling.
Gynaecologische hulp (tenzij verrichtingen door een verloskundige).
Bloedonderzoek.
Vruchtwaterpunctie/vlokkentest (indien niet als basis-NIPT).
Geneesmiddelen (indien niet deel van basispakket).
Vervoer per ambulance naar het ziekenhuis.
woensdag 31 december 2025 om 12:25
Zo laag mogelijk eigen risico.
Veel bloedprikken. Als je in een ziekenhuis wil bevallen zonder medische indicatie is ook niet goedkoop.
Ik zou ook goed checken of je niet een aanvullende verzekering wil afsluiten voor bijvoorbeeld je eigen bijdrage kraamzorg.
In 2018 heb ik uiteindelijk iets van 2000 euro zelf mogen betalen voor de zwangerschap en de geboorte van mijn kind/ziekenhuis opname/ uren kraamzorg.
In 2021 heb ik dat allemaal veel beter geregeld en toen was het hooguit een paar honderd euro.
Veel bloedprikken. Als je in een ziekenhuis wil bevallen zonder medische indicatie is ook niet goedkoop.
Ik zou ook goed checken of je niet een aanvullende verzekering wil afsluiten voor bijvoorbeeld je eigen bijdrage kraamzorg.
In 2018 heb ik uiteindelijk iets van 2000 euro zelf mogen betalen voor de zwangerschap en de geboorte van mijn kind/ziekenhuis opname/ uren kraamzorg.
In 2021 heb ik dat allemaal veel beter geregeld en toen was het hooguit een paar honderd euro.
woensdag 31 december 2025 om 12:50
Ik heb bij alle zwangerschappen eigen risico hoog gehad, want alle zwangerschaps- en bevallingszorg gaat vanuit je basisverzekering, en NIET van je eigen risico. Je betaalt hier dus helemaal niets voor.
Zorg voor je kind gaat ook niet van het eigen risico behalve evt medicatie als dat nodig zou zijn.
Wat je wel moet betalen is eigen bijdrage kraamzorg (maar gaat ook niet van je eigen risico, is gewoon een los bedrag). En als je in het ziekenhuis wilt bevallen betaal je dit zonder medische reden ook zelf (verschilt per ziekenhuis 400-800 euro geloof ik), maar ook dit gaat niet van je eigen risico, is een aparte rekening. Echo’s, bezoek aan de verloskundige, bloedprikken tijdens de zwangerschap op aanvraag van je verloskundige, betaal je allemaal niet van je eigen risico.
Het enige wat wél van je eigen risico gaat is het vervoer met ambulance naar het ziekenhuis als je tijdens of vlak na je bevalling zo vervoerd zou moeten worden, en dat is inderdaad 900 euro. De kans dat dat gebeurt is niet zo groot, maar dat moet je voor jezelf afwegen of je in dat geval dat bedrag kunt en wilt betalen.
Zorg voor je kind gaat ook niet van het eigen risico behalve evt medicatie als dat nodig zou zijn.
Wat je wel moet betalen is eigen bijdrage kraamzorg (maar gaat ook niet van je eigen risico, is gewoon een los bedrag). En als je in het ziekenhuis wilt bevallen betaal je dit zonder medische reden ook zelf (verschilt per ziekenhuis 400-800 euro geloof ik), maar ook dit gaat niet van je eigen risico, is een aparte rekening. Echo’s, bezoek aan de verloskundige, bloedprikken tijdens de zwangerschap op aanvraag van je verloskundige, betaal je allemaal niet van je eigen risico.
Het enige wat wél van je eigen risico gaat is het vervoer met ambulance naar het ziekenhuis als je tijdens of vlak na je bevalling zo vervoerd zou moeten worden, en dat is inderdaad 900 euro. De kans dat dat gebeurt is niet zo groot, maar dat moet je voor jezelf afwegen of je in dat geval dat bedrag kunt en wilt betalen.
woensdag 31 december 2025 om 12:51
Hoe kan dit? Ik ben ook in 2018 bevallen met een spoedkeizersnede en heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met kind en hier geen euro voor betaald.
woensdag 31 december 2025 om 12:54
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... gen-risico
Misschien helpt dit. Op Independer staat het uitgebreid uitgelegd. Het enige waar ik het mis had, was bloedonderzoek.
Misschien helpt dit. Op Independer staat het uitgebreid uitgelegd. Het enige waar ik het mis had, was bloedonderzoek.
woensdag 31 december 2025 om 13:00
Hier ontbreekt nog wel wat aan, zoals medische nazorg na een bevalling.Minik schreef: ↑31-12-2025 12:50Ik heb bij alle zwangerschappen eigen risico hoog gehad, want alle zwangerschaps- en bevallingszorg gaat vanuit je basisverzekering, en NIET van je eigen risico. Je betaalt hier dus helemaal niets voor.
DubbelMinik schreef: ↑31-12-2025 12:50Ik heb bij alle zwangerschappen eigen risico hoog gehad, want alle zwangerschaps- en bevallingszorg gaat vanuit je basisverzekering, en NIET van je eigen risico. Je betaalt hier dus helemaal niets voor.
kikkertje wijzigde dit bericht op 31-12-2025 13:01
Reden: 1x is genoeg
Reden: 1x is genoeg
2.91% gewijzigd
Of een je een hoog eigen risico moet kiezen is eigenlijk een hele simpele berekening: de premiekorting is ongeveer 500 euro per 2,5 jaar. Als je in die 2,5 jaar niets krijgt is het voordeliger. Met zwangerschap en kinderen is het risico dat je wat krijgt hoger dus hoe groot is de kans dat je een paar jaar geen zorgkosten hebt?
En als je geen kosten verwacht dan moet je kijken of je dat hogere eigen risico makkelijk kunt betalen. Het is maar 500 euro extra.
En als je geen kosten verwacht dan moet je kijken of je dat hogere eigen risico makkelijk kunt betalen. Het is maar 500 euro extra.
woensdag 31 december 2025 om 13:01
Bloedonderzoek valt bij een zwangerschap idd wel onder eigen risico en de rest niet (behalve ambulance blijkbaar, dat wist ik niet). Je moet héél veel bloed laten prikken wil je je volledige eigen risico daar aan opmaken. Als dat bijvoorbeeld € 100,- kost kun je net zo goed je eigen risico op maximaal zetten.
Wat wel interessant kan zijn is een (kleine) aanvullende verzekering waarbij er een vergoeding is voor eigen bijdrage kraamzorg, eigen bijdrage ziekenhuis wanneer je niet-medisch bevalt en misschien nog een vergoeding voor een lactatiekundige of bekkenfysio na de bevalling.
Wat wel interessant kan zijn is een (kleine) aanvullende verzekering waarbij er een vergoeding is voor eigen bijdrage kraamzorg, eigen bijdrage ziekenhuis wanneer je niet-medisch bevalt en misschien nog een vergoeding voor een lactatiekundige of bekkenfysio na de bevalling.
woensdag 31 december 2025 om 13:04
Welke medische nazorg bedoel je dan? Nacontrole bij de verloskundige betaal je niet van je eigen risico. Ziekenhuisopname bij bevalling en evt dagen extra ook niet. Bekkenbodemfysio ofzo natuurlijk wel.
woensdag 31 december 2025 om 13:04
Ik vond de eigen bijdrage voor de kraamzorg dusdanig laag dat ik me afvraag of je het eruit haalt met een aanvullende verzekering. Met fysio misschien wel!VivaElle schreef: ↑31-12-2025 13:01Bloedonderzoek valt bij een zwangerschap idd wel onder eigen risico en de rest niet (behalve ambulance blijkbaar, dat wist ik niet). Je moet héél veel bloed laten prikken wil je je volledige eigen risico daar aan opmaken. Als dat bijvoorbeeld € 100,- kost kun je net zo goed je eigen risico op maximaal zetten.
woensdag 31 december 2025 om 13:05
Zorg voor kinderen tot 18 jaar gaat niet van het eigen risico, behalve medicijnen.
woensdag 31 december 2025 om 13:06
Ik zie op de door jou gedeelde link staan: Medische nazorg na een bevalling (door gynaecoloog)
woensdag 31 december 2025 om 13:07
Dubbel
kikkertje wijzigde dit bericht op 31-12-2025 13:07
Reden: Jeetje wat is het vandaag met al die dubbele berichten
Reden: Jeetje wat is het vandaag met al die dubbele berichten
14.46% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in