Engels praten / typen

06-01-2026 00:10 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Talen lagen mij nooit heel erg. Grammaticaal was het een ramp, maar met een kennismakings praatje en op vakantie kwam ik een heel eind.
De laatste tijd kom ik niet meer opgestart en met de basis zinnen gaat het ook niet foutloos. Ik schaam mij en in mijn hoofd gaat het dan (nog meer) verkeerd.

Heeft iemand zin om (bijv. Wekelijks) in het Engels te kletsen?
Hoi! Je mag mij altijd een berichtje sturen. Ik ben Nederlands maar heb 3 jaar in Engelstalige landen gewoond en spreek het grootste gedeelte van de dag ook Engels op mijn werk.

Misschien is het nog even goed om aan te geven wat je wil; vind je het fijn gewoon een gesprek te hebben om woorden vaker te gebruiken etc of vind je het ook fijn verbeterd te worden en tips te krijgen?

In ieder geval niets om je voor te schamen! Alleen maar goed dat je het op wil pakken!
Ik kan je denk ik niet helpen maar heb wel een leuke tip voor je van iemand in mijn kring die haar Engels ook probeert op te halen;

https://youtube.com/@easystoriesinengli ... HDWIpaFVSH

Erg geestig en hij praat heel duidelijk waardoor het goed te volgen is
Heb je hobby's? Er is waarschijnlijk wel een internationaal forum of wellicht Discord (chatrooms en dat kan ook met praten) voor. Daarnaast zou je je favoriete boeken, als je die hebt, in het Engels kunnen gaan lezen. Op Netflix geen Nederlandse maar Engelse ondertiteling aanzetten.

Ik denk dat het je heel erg zou kunnen helpen om jezelf iedere dag gewoon blood te stellen aan Engels. Het is ook een kwestie van heel veel oefenen.
Graze schreef:
06-01-2026 01:09
Ik denk dat het je heel erg zou kunnen helpen om jezelf iedere dag gewoon blood te stellen aan Engels. Het is ook een kwestie van heel veel oefenen.
:-D

Eens wel. Als je gaat kletsen denk ik het best met iemand met Engels als eerste taal. Bij mij op werk is veel in het Engels. Spreken met deze mensen helpt mijn Engels veel meer dan spreken met mijn mede-steenkolenengels-sprekenden.
Er is ook een app/site die Nu Beter Engels heet. Dan krijg je iedere werkdag 4 vragen: wat moet je hier invullen, welk woord is fout gespeld, wat is de vertaling van etc.
Je kunt kiezen uit 3 niveaus en na het beantwoorden krijg je direct het antwoord, met uitleg.

En ook: veel Engels lezen. Dat hoeven geen boeken te zijn, maar koop/leen een Libelle-achtig tijdschrift. Misschien heeft de kringloop zelfs wel wat. Niet te lange artikelen in niet te moeilijke woorden, zodat het leuk blijft. Maar daardoor lees je ook de grammatica, wat ook helpt om het zelf te spreken.

Kijk op een streamingdienst een serie/documentaire en zet de ondertiteling op Engels.

Zoek de tekst (lyrics) op van liedjes.

Koop/leen een kinderboek in het Engels.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Om mijn Frans wat te activeren doel ik Duo Lingo. Je leert er geen taal van, echt niet, maar het zorgt ervoor dat in mijn hoofd het tabblad Frans open blijft staan.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Je kunt ook simpelweg op internet rondkijken, iets als Reddit bijvoorbeeld en dan de vertaling uitzetten natuurlijk. En daar dan ook meepraten.
Overal is input van native speakers te vinden dus ik zou dat eerder opzoeken dan met Nederlanders Engels te gaan oefenen.
madamzonderm schreef:
06-01-2026 02:31
:-D

Eens wel. Als je gaat kletsen denk ik het best met iemand met Engels als eerste taal. Bij mij op werk is veel in het Engels. Spreken met deze mensen helpt mijn Engels veel meer dan spreken met mijn mede-steenkolenengels-sprekenden.
Ja mijn Engelse spreekvaardigheid is echt verbeterd toen ik vaker Engels moest praten en Nederlands niet als back up had. Als ik in een groep ben met Nederlanders en anderstaligen praat ik ook het liefst gewoon Engels zodat ik niet steeds hoef te schakelen. Alleen toen ik een keer een meeting had met een Amerikaans bedrijf om een probleem op te lossen heb ik wel gevraagd of het een probleem was dat ik mijn antwoorden gedeeltelijk typte want het was nogal complex en dan raak ik de draad nogal eens kwijt buiten het feit dat ik sommige woorden wellicht niet helemaal goed uitspreek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven