Japan met dreumes
woensdag 7 januari 2026 om 22:59
Hoi!
Zijn er hier mensen die met een dreumes naar Japan zijn geweest?
Wij zijn van plan om halverwege maart die kan op te vertrekken met een zoontje van dan 17 maanden. Als je erover leest, vind ik alles leuk om te bezoeken en zou ik alleen met mijn vriend al tijd tekort hebben! Dus ik ben druk aan het schappen. Ons zoontje is makkelijk mee te nemen - zo lang hij zijn slaapjes en rust heeft. Ik was benieuwd wat jullie van deze reisroute vinden? Vinden jullie het realistisch? Of mist er naar jouw mening echt iets op de route? Alle opmerkingen zijn welkom!
Dag 1: vliegreis
Dag 2 t/m 6: Tokio
Dag 7 t/m 9: Kawachiguko
Dag 10 t/m 15: Kyoto + 1 dag naar Nara
Dag 16 t/m 18: Koyasan
Dag 19 t/m 21: Osaka
Dag 22: vliegreis
Totaal: 5 bestemmingen en dus ook reisdagen.
Alvast bedankt voor de input!
Zijn er hier mensen die met een dreumes naar Japan zijn geweest?
Wij zijn van plan om halverwege maart die kan op te vertrekken met een zoontje van dan 17 maanden. Als je erover leest, vind ik alles leuk om te bezoeken en zou ik alleen met mijn vriend al tijd tekort hebben! Dus ik ben druk aan het schappen. Ons zoontje is makkelijk mee te nemen - zo lang hij zijn slaapjes en rust heeft. Ik was benieuwd wat jullie van deze reisroute vinden? Vinden jullie het realistisch? Of mist er naar jouw mening echt iets op de route? Alle opmerkingen zijn welkom!
Dag 1: vliegreis
Dag 2 t/m 6: Tokio
Dag 7 t/m 9: Kawachiguko
Dag 10 t/m 15: Kyoto + 1 dag naar Nara
Dag 16 t/m 18: Koyasan
Dag 19 t/m 21: Osaka
Dag 22: vliegreis
Totaal: 5 bestemmingen en dus ook reisdagen.
Alvast bedankt voor de input!
donderdag 8 januari 2026 om 08:45
Klinkt als een mooie route. Ik zou ook zeker niet meer locaties doen, omdat je anders weer meer reisdagen hebt. Ook verstandig dat je overal in ieder geval 2 nachten zit, dan heb je meer gewoon meer rust in je reis.
Ik weet niet wat je op locatie van plan bent om te doen? En hoe willen jullie gaan reizen? Met het openbaar vervoer?
Ik weet niet wat je op locatie van plan bent om te doen? En hoe willen jullie gaan reizen? Met het openbaar vervoer?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 8 januari 2026 om 11:31
Vind het zeker realistisch. Er zijn personen die deze route in een week proberen
, dus dat jij (3x) zo veel tijd inplant is een prima insteek gezien jouw zoontje.
Vroeg me wel hetzelfde af als Diana, hoe zie je het vervoer voor je? Want bv Kawachiguko naar Kyoto met ov gaat volgens mij niet, zul je mogelijk terug naar Tokio moeten.
Hou ook rekening met de jetlag/tijdsverschil, met name voor jouw zoontje, die zal mogelijk flink wat dagen nodig hebben om ritme terug te krijgen.
Vroeg me wel hetzelfde af als Diana, hoe zie je het vervoer voor je? Want bv Kawachiguko naar Kyoto met ov gaat volgens mij niet, zul je mogelijk terug naar Tokio moeten.
Hou ook rekening met de jetlag/tijdsverschil, met name voor jouw zoontje, die zal mogelijk flink wat dagen nodig hebben om ritme terug te krijgen.
If chocolate can't fix it, it's a real problem
donderdag 8 januari 2026 om 11:36
Vast een hele mooie reis, maar ik zou er zelf niet voor kiezen om dat met een dreumes te doen.
Voor je kind hoef je het niet te doen in elk geval, die herinnert zich er later niets meer van en voor hem is het waarschijnlijk alleen maar belastend en voor jullie lijkt het me ook wat beperkend.
Ik zou met dit soort reizen wachten tot kind ouder is en bewust mee gaat (en wil) of helemaal niet meer meegaat.
Voor je kind hoef je het niet te doen in elk geval, die herinnert zich er later niets meer van en voor hem is het waarschijnlijk alleen maar belastend en voor jullie lijkt het me ook wat beperkend.
Ik zou met dit soort reizen wachten tot kind ouder is en bewust mee gaat (en wil) of helemaal niet meer meegaat.
donderdag 8 januari 2026 om 11:39
Hokkaido is helemaal in het noorden, ik zou het noorden van Japan apart doen want de afstanden zijn nogal groot en dan zit je echt uren in de trein.Zonnigzonnetje schreef: ↑08-01-2026 11:32Ik mis Hokkiado, maar het belangrijkste: met een dreumes naar Japan, het is maar waar je zin hebt. Hotelkamers in Japan zijn klein en het is een gaaf land, maar voor kleine kinderen heb ik mijn bedenkingen erbij.
Ben je in Koyasan van plan een temple stay te doen? Dat lijkt me niet handig of gewenst met een baby aangezien je dan mee doet met het ritme van de monniken. Oja en als je met de Shinkansen van Tokyo naar Osaka/Kyoto reist (dat was dezelfde trein tijdens mijn reis) dan heb je op een gegeven moment aan de rechterkant ook een heel mooi zicht op Mount Fuji. Helaas heb ik het zelf gemist terwijl de reisbegeleiding het nog specifiek zei.
donderdag 8 januari 2026 om 11:46
Hadalabo schreef: ↑08-01-2026 11:39Hokkaido is helemaal in het noorden, ik zou het noorden van Japan apart doen want de afstanden zijn nogal groot en dan zit je echt uren in de trein.
Ben je in Koyasan van plan een temple stay te doen? Dat lijkt me niet handig of gewenst met een baby aangezien je dan mee doet met het ritme van de monniken.
Je kon er een aantal jaren geleden voor weinig heen vliegen, vond het indrukwekkend en niet zo toeristisch vandaar dat ik het aanraadt.
donderdag 8 januari 2026 om 11:49
Ja het staat ook nog hoog op mijn lijstje om naar Hokkaido/ het noorden van Japan te gaan. Maar het land is zo groot, je hebt maar beperkt de tijd.Zonnigzonnetje schreef: ↑08-01-2026 11:46Je kon er een aantal jaren geleden voor weinig heen vliegen, vond het indrukwekkend en niet zo toeristisch vandaar dat ik het aanraadt.
donderdag 8 januari 2026 om 11:53
Ik heb geen kinderen maar ben wel in Japan geweest.
Kawachiguko kan ik niet vinden op google maps? Ik zou sowieso naar plaatsen gaan waar je met de hogesnelheidstrein kan komen.
De reis lijkt mij erg vermoeiend met een baby. In Japan is het super druk, vooral in Osaka en Tokyo. Wat wil je daar met een dreumis gaan doen?
Sowieso vonden wij Osaka niet leuk en vooral heel druk. Dan is 3 dagen erg veel, of wil je ook naar Universal Osaka? Dat is wel leuk voor kinderen maar niet echt voor een baby.
Ik persoonlijk zou eerder ergens anders heen gaan, Thailand of Bali ofzo. Hier kun je rusten en bezichtigen afwisselen. In Japan kun je bijna niet relaxen. Hotelkamers zijn daar ook superklein dus je gaat niet de hele dag op een kamer zitten. Hotels met zwembad zijn er bijna niet.
Kawachiguko kan ik niet vinden op google maps? Ik zou sowieso naar plaatsen gaan waar je met de hogesnelheidstrein kan komen.
De reis lijkt mij erg vermoeiend met een baby. In Japan is het super druk, vooral in Osaka en Tokyo. Wat wil je daar met een dreumis gaan doen?
Sowieso vonden wij Osaka niet leuk en vooral heel druk. Dan is 3 dagen erg veel, of wil je ook naar Universal Osaka? Dat is wel leuk voor kinderen maar niet echt voor een baby.
Ik persoonlijk zou eerder ergens anders heen gaan, Thailand of Bali ofzo. Hier kun je rusten en bezichtigen afwisselen. In Japan kun je bijna niet relaxen. Hotelkamers zijn daar ook superklein dus je gaat niet de hele dag op een kamer zitten. Hotels met zwembad zijn er bijna niet.
donderdag 8 januari 2026 om 11:58
Op zich denk ik dat Japan zich prima leent om met een klein kind heen te gaan.
Er is veel goed geregeld en men is heel behulpzaam.
Er zijn bijvoorbeeld veel gratis en schone openbare toiletten. Met de mogelijkheid om je kind te verschonen. Ik ben genoeg toiletten tegengekomen waar in het hokje een soort babyhouder aan de muur zit.
Op elke hoek van de straat zitten supermarktjes waar je van alles kunt halen. Dus je hoeft niet zoveel mee te slepen vanuit Nederland.
Er zijn diverse wetenschapsmusea waar je als overal aan mag zitten.
Japan heeft wel een tekort aan bankjes/parkjes heb ik gemerkt.
Het argument dat een kind er niets aan heeft, want ze onthouden het toch niet, is een non-argument. Er zijn twee ouders bij die van de reis zullen genieten en het onthouden. En als kind op dat moment gewoon blij/tevreden is, dan is dat toch ook prima genoeg. Kind herinnert zich ook niets van de vakantie op de camping, dus misschien ook maar niet doen? En zelfs al is kind ouder, dan is er nog geen garantie dat ze het weten. Als ik mijn beste vriend iets vraag over een vakantie van 10 jaar geleden, dan weet hij dat vaak genoeg ook echt niet meer.
En kind is nu waarschijnlijk nog klein genoeg dat je er niet extra voor moet betalen.
Ook zonder kind zul je niet altijd het maximale uit een reis kunnen halen, want je bent niet lekker, het weer zit niet mee enz. Ik ben twee keer in Japan geweest en beiden keren hebben we Mnt Fuji niet gezien. Te 'slecht' weer. En hebben we dingen minder handig gepland, dan gedacht. Dat zul je altijd houden.
Van Kawachiguko naar Kyoto is inderdaad geen directe reis. Maar je hoeft niet perse terug naar Tokio. De reis is ongeveer 4-5 uur. Op zich is het OV erg comfortabel, ik denk niet dat dát het issue is. Met de auto is het een langere rit en in de meeste steden zit je dan weer met je auto.
Japanse hotels kunnen inderdaad kleine kamers hebben, maar je kunt prima op formaat selecteren en waarschijnlijk zijn kamers waar een kinderbed bij kan, sowieso iets groter.
Er is veel goed geregeld en men is heel behulpzaam.
Er zijn bijvoorbeeld veel gratis en schone openbare toiletten. Met de mogelijkheid om je kind te verschonen. Ik ben genoeg toiletten tegengekomen waar in het hokje een soort babyhouder aan de muur zit.
Op elke hoek van de straat zitten supermarktjes waar je van alles kunt halen. Dus je hoeft niet zoveel mee te slepen vanuit Nederland.
Er zijn diverse wetenschapsmusea waar je als overal aan mag zitten.
Het argument dat een kind er niets aan heeft, want ze onthouden het toch niet, is een non-argument. Er zijn twee ouders bij die van de reis zullen genieten en het onthouden. En als kind op dat moment gewoon blij/tevreden is, dan is dat toch ook prima genoeg. Kind herinnert zich ook niets van de vakantie op de camping, dus misschien ook maar niet doen? En zelfs al is kind ouder, dan is er nog geen garantie dat ze het weten. Als ik mijn beste vriend iets vraag over een vakantie van 10 jaar geleden, dan weet hij dat vaak genoeg ook echt niet meer.
En kind is nu waarschijnlijk nog klein genoeg dat je er niet extra voor moet betalen.
Ook zonder kind zul je niet altijd het maximale uit een reis kunnen halen, want je bent niet lekker, het weer zit niet mee enz. Ik ben twee keer in Japan geweest en beiden keren hebben we Mnt Fuji niet gezien. Te 'slecht' weer. En hebben we dingen minder handig gepland, dan gedacht. Dat zul je altijd houden.
Van Kawachiguko naar Kyoto is inderdaad geen directe reis. Maar je hoeft niet perse terug naar Tokio. De reis is ongeveer 4-5 uur. Op zich is het OV erg comfortabel, ik denk niet dat dát het issue is. Met de auto is het een langere rit en in de meeste steden zit je dan weer met je auto.
Japanse hotels kunnen inderdaad kleine kamers hebben, maar je kunt prima op formaat selecteren en waarschijnlijk zijn kamers waar een kinderbed bij kan, sowieso iets groter.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 8 januari 2026 om 13:08
Ben ik niet helemaal met je eens. Hoe je het ook went of keert, met een kind op reis beperkt je. En dat is niet perse negatief en helemaal prima als je een weekje naar de camping gaat, maar voor een reis als dit zou ik dat echt zonde vinden.dianaf schreef: ↑08-01-2026 11:58***
Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik zou een dergelijke reis niet maken als ik mijn dagen zou moeten vormen om de slaapjes en rustmomenten van kind heen.
donderdag 8 januari 2026 om 13:36
Klopt, een kind beperkt je op reis. Maar voor TO en partner is het blijkbaar geen beperking. Of in ieder geval niet genoeg om het dan maar niet te doen.Duufje schreef: ↑08-01-2026 13:08Ben ik niet helemaal met je eens. Hoe je het ook went of keert, met een kind op reis beperkt je. En dat is niet perse negatief en helemaal prima als je een weekje naar de camping gaat, maar voor een reis als dit zou ik dat echt zonde vinden.
Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik zou een dergelijke reis niet maken als ik mijn dagen zou moeten vormen om de slaapjes en rustmomenten van kind heen.
donderdag 8 januari 2026 om 14:30
Is een plaats aan de voet van mount Fuji, gelegen aan een meer met volgens mij dezelfde naam. Het ligt ten noorden van TokioRetrouvailles schreef: ↑08-01-2026 11:53Ik heb geen kinderen maar ben wel in Japan geweest.
Kawachiguko kan ik niet vinden op google maps?
If chocolate can't fix it, it's a real problem
donderdag 8 januari 2026 om 15:30
Eens met jou! Altijd die kulreden van dat je pas mooie reizen moet gaan maken als een kind oud genoeg is.
Ik heb veel gereisd in Azië vanaf dat mijn kind 7 maanden was. En ik vond het echt prima om mijn reis aan te passen ten opzichte van hoe ik eerste reisde. Zelfs als je kind 10 jaar is, pas je je reizen aan omdat je het ook voor je kind leuk wil hebben.
Geniet er juist van dat je nog lekker buiten de schoolvakanties goedkoper kan reizen. En als ouder zal je er alles aan doen dat je kind het goed heeft tijdens de reis, want kind blij is mama/papa blij.
donderdag 8 januari 2026 om 17:06
Wij doen het ook niet meer. ‘s avonds uit eten vergeet het maar, kind wil slapen in bed. Al die spullen meesjouwen. Kleding wordt gewoon snel vies, weer wasserette zoeken. Steeds op zoek naar verschoonplekken. Alles bij elkaar zoveel gedoe gewoon.Duufje schreef: ↑08-01-2026 13:08Ben ik niet helemaal met je eens. Hoe je het ook went of keert, met een kind op reis beperkt je. En dat is niet perse negatief en helemaal prima als je een weekje naar de camping gaat, maar voor een reis als dit zou ik dat echt zonde vinden.
donderdag 8 januari 2026 om 18:21
Dat is persoonlijk en kan je niet zo stellen.Duufje schreef: ↑08-01-2026 13:08Ben ik niet helemaal met je eens. Hoe je het ook went of keert, met een kind op reis beperkt je. En dat is niet perse negatief en helemaal prima als je een weekje naar de camping gaat, maar voor een reis als dit zou ik dat echt zonde vinden.
Mijn kind sliep waar ik ging en hoefde ik niet omheen te plannen.
donderdag 8 januari 2026 om 20:28
Sluit me aan bij de laatste reacties, het is maar hoe je er zelf naar kijkt en mee om kan gaan denk ik, in combinatie met hoe je kindje is en hoe je zelf wil opvoeden wat iedereen voor zich moet weten. Tuurlijk is het soms gedoe, maar het is ook gewoon heel leuk en bijzonder. En dat "ze herinneren er niets meer van" vind ik ook een non-argument. Van een babykamer herinneren ze ook niks, maar dat willen alle mensen dan vaak zo leuk maken. En het is ook het verhaal/narratief wat je je kind wil meegeven, en dat is dan weer vormend.
Wij zijn in november naar Japan geweest een kleine 3 weken, met kindjes van ruim 3,5 en ruim 1,5. We gingen ook met mijn ouders (mijn vader is 80) en mijn zusje en haar vriend, dus dat gaf wel extra handen wellicht. Het was echt fantastisch, we kijken er allemaal zo fijn op terug en zijn enorm blij dat we "gewoon" gegaan zijn. Van tevoren zag ik wel echt tegen dingen op (lang vliegen met zo'n kleintje, en inderdaad hoe gaat het uit eten gaan etc., maar dat viel allemaal mee en loopt wel los). 10 jaar geleden was ik ook in Japan met mijn vriend (en hij daarvoor nog met een vriend), dus we hoefden niet meer alle highlights af en wilden daar gewoon een beetje zijn en rondkijken. Het is veel toeristischer geworden, wat met name in Kyoto goed te merken is (en naar het schijnt Osaka ook, maar dat hebben wij over geslagen). Niet perse erg want je bent zelf ook toerist, maar met een buggy oid door de drukte is niet zo relaxed. Tokyo hebben we gek genoeg als rustig ervaren, er zijn drukke stukken maar ook genoeg rustige wijken/veel ruimte. Onze route was Tokyo - Izu peninsula (niet erg gebruikelijk) - Hakone regio - Kyoto. In een reis eerder waren we ook in de buurt van Nikko. Als we nog een keer gaan, zou ik nog meer proberen om ongebruikelijke plekken op te zoeken. Wij vonden mt Fuji zien wel enorm indrukwekkend (had ik zelf niet verwacht want pff toch gewoon een berg), dus dat zou je evt nog kunnen toevoegen. Wij hadden 4 accomodaties/plekken, dat vond ik top wel, maar jullie hebben net wat langer dus 5 kan dan denk ik goed.
En wat mensen zeggen, Japan is echt een super fijn land om met jonge kindjes te bezoeken. Zelf zou ik dat eerder doen dan bijv. Bali. Japan is super schoon, geen criminaliteit/heel veilig, goede gezondheidszorg, de beste openbare toiletten in de wereld, mensen willen je altijd helpen, goede transport mogelijkheden (wij hebben ook een auto met kinderstoeltjes gehuurd, en verder 2x Shinkansen), fijn kunnen slapen met z'n allen etc.
Alvast super veel plezier gewenst! Als je nog specifieke vragen hebt, laat gerust weten.
Wij zijn in november naar Japan geweest een kleine 3 weken, met kindjes van ruim 3,5 en ruim 1,5. We gingen ook met mijn ouders (mijn vader is 80) en mijn zusje en haar vriend, dus dat gaf wel extra handen wellicht. Het was echt fantastisch, we kijken er allemaal zo fijn op terug en zijn enorm blij dat we "gewoon" gegaan zijn. Van tevoren zag ik wel echt tegen dingen op (lang vliegen met zo'n kleintje, en inderdaad hoe gaat het uit eten gaan etc., maar dat viel allemaal mee en loopt wel los). 10 jaar geleden was ik ook in Japan met mijn vriend (en hij daarvoor nog met een vriend), dus we hoefden niet meer alle highlights af en wilden daar gewoon een beetje zijn en rondkijken. Het is veel toeristischer geworden, wat met name in Kyoto goed te merken is (en naar het schijnt Osaka ook, maar dat hebben wij over geslagen). Niet perse erg want je bent zelf ook toerist, maar met een buggy oid door de drukte is niet zo relaxed. Tokyo hebben we gek genoeg als rustig ervaren, er zijn drukke stukken maar ook genoeg rustige wijken/veel ruimte. Onze route was Tokyo - Izu peninsula (niet erg gebruikelijk) - Hakone regio - Kyoto. In een reis eerder waren we ook in de buurt van Nikko. Als we nog een keer gaan, zou ik nog meer proberen om ongebruikelijke plekken op te zoeken. Wij vonden mt Fuji zien wel enorm indrukwekkend (had ik zelf niet verwacht want pff toch gewoon een berg), dus dat zou je evt nog kunnen toevoegen. Wij hadden 4 accomodaties/plekken, dat vond ik top wel, maar jullie hebben net wat langer dus 5 kan dan denk ik goed.
En wat mensen zeggen, Japan is echt een super fijn land om met jonge kindjes te bezoeken. Zelf zou ik dat eerder doen dan bijv. Bali. Japan is super schoon, geen criminaliteit/heel veilig, goede gezondheidszorg, de beste openbare toiletten in de wereld, mensen willen je altijd helpen, goede transport mogelijkheden (wij hebben ook een auto met kinderstoeltjes gehuurd, en verder 2x Shinkansen), fijn kunnen slapen met z'n allen etc.
Alvast super veel plezier gewenst! Als je nog specifieke vragen hebt, laat gerust weten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in