Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?

09-01-2026 09:41 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.

Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.

Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).

Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.

Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Huur/ werk iemand in om jouw taken over te nemen en je kunt nog meer vakantie nemen dan al die verwende docenten.
Je zou ook een lang weekend kunnen gaan, Hemelvaart of Pinksteren bijvoorbeeld.
Ik denk dat je je gezin niets te kort doet met een week minder samen.

Daarnaast denk ik dat het slim is om kritisch naar jezelf te kijken. Waarom zou je jezelf als ‘zorgende moeder’ omschrijven op gezinsvakantie met kinderen in de leeftijd middelbare/hogere school?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ravintola schreef:
09-01-2026 09:50
Allereerst is 4-5 weken vakantie niet weinig, maar vrij standaard. Ik heb in loondienst ook 23 vakantiedagen (+5 die ik evt kan bijkopen).

Gaan jullie pubers / jongvolwassen kinderen ook nog zelf met vrienden (of vriendje/vriendinnetje) op vakantie? Hoezo zouden zij dan wat missen als ze niet vijf, maar vier (!) weken weg kunnen met pa en ma?

Als je man het zelfs aanmoedigt, dan bestaat dit probleem alleen maar in jouw hoofd. Gewoon doen dus. Geniet ervan!
4 weken is het wettelijk minimum dus is niet royaal te noemen.
Er is vast wel ergens een lang weekend.
Na 5 dagen alleen op de canarische eilanden heb ik al het gevoel 2 weken weggeweest te zijn.

En een workaholic als maatstaf nemen, tja.

Schuldgevoel kennen we allemaal, maar het is maar een gevoel uiteindelijk.

Als jouw behoefte zo sterk is, luister daarnaar en geef er prioriteit aan.

Sorry voor de dooddoeners trouwens.
Persdottir123 schreef:
09-01-2026 09:41
Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Of jouw man is zich gewoon meer bewust van het verschil in mogelijkheid om vakantie op te nemen tussen jullie.

Ik vind eigenlijk dat jullie het al goed aanpakken doordat je man gewoon alvast eerder met de kinderen gaat. Ik vraag me eigenlijk af of je niet jouw eigen schuldgevoel over heel iets minder aanwezig zijn op vakantie zijn met het gezin op je man projecteert door te denken dat hij daar vast niet aan gedacht heeft.

Mijn inziens wringt de schoen vooral op zakelijk vlak en dat je geen goede afspraken hebt met je compagnon over vakanties. Het lijkt me normaal om als eigenaren ook gewoon evenveel vakantiedagen te hebben als de werknemers. Als je compagnon ook af en toe vakantie wilde zou het vooral zaak zijn dat jullie niet tegelijk op vakantie zijn.

Uiteraard moet je rekening houden met capaciteit, maar als dat echt op één persoon aankomt zit er in de organisatie iets mis.
margreetder schreef:
09-01-2026 11:04
4 weken is het wettelijk minimum dus is niet royaal te noemen.
Volgens mij slaat het royale deel op het 'op vakantie' gaan en niet zozeer vakantie hebben.
Ik snap echt niet dat je nota bene als eigenaar niet meer vakantie zou kunnen nemen. Volgens mij is het een kwestie van niet willen ipv niet kunnen. Het wordt ook altijd zo groot gemaakt, hoe essentieel je bent.

Het is niet zo dat er doden vallen als je een week langer weg bent. Of dat het bedrijf op de tocht staat als je er iets langer niet bent.
Als bedrijfseigenaar is het belangrijk om voor jezelf op te komen en te zorgen. Uit ervaring weet ik dat veel werken je uiteindelijk op gaat breken. Juist zo'n vakantieweek waaruit je veel energie haalt levert je meer op dan alleen maar werken.

Ik wil je dus adviseren een extra week vakantie te plannen. En die door te brengen met degene waarmee jij op vakantie wil.
Ja natuurlijk kan je dat maken. Je kinderen zijn ook nog eens ruim op een leeftijd waarop ze dat prima zouden moeten kunnen begrijpen. En zo niet, dan gaan ze dat maar leren.
Ga met je compagnon om tafel en spreek af dat jullie allebei evenveel vakantiedagen krijgen als het personeel, nl. vijf weken. Of je die opneemt of laat uitbetalen is eigen keus. Dan ben je verzekerd van vijf weken per jaar en hoef je je niet schuldig te voelen.
Ja zelfzorg is geen luxe maar een basis. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen naar jezelf en anderen toe. Werkelijk niemand heeft iets aan een overwerkte eigenaresse. En dat ligt natuurlijk wel op de loer als je dit soort behoeftes aan de kant schuift. Waar een wil is is een weg hoor.
Lila-Linda schreef:
09-01-2026 10:08
wie stel je liever teleur? je gezin of je compagnon?
Ze stelt helemaal niemand teleur. Dat zit vooral in haar hoofd. Man zegt zelf dat hij het prima vindt dat ze zonder gezin weggaat. Compagnon kan weinig inbrengen tegen de wettelijke 5 weken.
Ik zie het probleem niet.
To, ben je nogal een pleaser misschien? Waarom is dit een dilemma?
Coffeegirl schreef:
09-01-2026 11:20
Ga met je compagnon om tafel en spreek af dat jullie allebei evenveel vakantiedagen krijgen als het personeel, nl. vijf weken. Of je die opneemt of laat uitbetalen is eigen keus. Dan ben je verzekerd van vijf weken per jaar en hoef je je niet schuldig te voelen.
Dit lijkt me de basis inderdaad. Wat je compagnon dan doet met de dagen, is aan hem/ haar.
Je hoeft je aan je kind van 17/ 18? toch niet te verantwoorden dat je een week met een vriendin weg wil?
En als ze je dat niet gunnen dan moet je het juist doen.
Prei schreef:
09-01-2026 11:08
Het lijkt me normaal om als eigenaren ook gewoon evenveel vakantiedagen te hebben als de werknemers.

Ik zou niet weten waarom.
Ik denk dat het probleem met mijn compagnon niet zo heel groot is hoor. Ik maak me om hem niet zo druk. Zo lang ik niet meer dan 5 weken per jaar opneem en daarbij de bedrijfsvoering niet in gevaar breng, vind ik dat hij weinig recht op commentaar heeft. Dat hij graag in zijn vakantie elke avond zijn mail zit bij te werken, moet ie zelf weten.

Mijn probleem zit echt meer in dat ik het gevoel heb dat ik mijn gezin tekort doe door een week van de gezinsvakanties af te snoepen voor mijn eigen behoefte. En dat ik het zelf ook wel dubbel vind, omdat ik de gezinsvakanties echt het hoogtepunt van het jaar vind, dus als ik daar een week van moet missen, dan is dat toch wel zonde. Maar ja, dat is gewoon de prijs die ik dan moet betalen voor een week voor mezelf.
Het is wel grappig om te lezen dat hier zowat iedereen eensgezind vindt, dat dat niet egoïstisch is.

Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
Nu ik het opschrijf, moet ik gewoon om mezelf lachen, maar zo voelt het nu eenmaal.
Natuurlijk kun je het maken om te gaan. Je bent meer dan ouder, partner, werkgever.

Ik zou wel met je compagnon gaan praten. Als eigenaar van het bedrijf mag je zelf je werktijden bepalen en hoeveel dagen je niet wilt werken. Je compagnon zou toch ook willen dat hij/zij een gezonde fitte mede compagnon heeft die lekker in haar vel zit en daardoor beter functioneert?

Omdat je compagnon een workaholic is, betekent dit niet dat jij dit ook moet zijn. Waarom zou jij de norm niet zijn en elke jaar 6 weken vakantie nemen? Voel je vooral niet schuldig. Je bent eigenaar van het bedrijf en zelfstandig ondernemer. Je compagnon komt ooit vast in een situatie dat er meer vrij genomen moet worden.
Persdottir123 schreef:
09-01-2026 11:41
Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten,

Ik denk dat jij zelf het probleem bent/maakt.

Hoezo ben jij verantwoordelijk voor het huishouden? Ik begin het een ongeloofwaardig verhaal te vinden. Eerst benadrukken wat je compagnon doet, dan is diegene weer niet het probleem en nu ben jij de enige die het huishouden doet met een man die in het onderwijs zit grote kinderen.
Je ene kind is waarschijnlijk al volwassen en je andere bijna.
Lijkt me een prima leeftijd om ook een vakantie voor jezelf te boeken.
Je bent ondernemer met alle risico's die daarbij horen, en weigert in dit geval de voordelen die daarbij horen. Thuis vinden ze het prima, maar jij doet moeilijk want ja het huishouden. Je hoeft je man en kinderen als het goed is niet te vragen om het over te nemen, lijkt me dat ze dat zelf wel bedenken. Wat een zelfgecreëerd probleem zeg. Ben jij zo verschrikkelijk bijzonder dat je zowel thuis als op je werk niet te missen bent?
Tjezus, wat vals
Persdottir123 schreef:
09-01-2026 11:41
Dat hij graag in zijn vakantie elke avond zijn mail zit bij te werken, moet ie zelf weten.
Slecht voorbeeld voor jullie personeel waar het gaat om zelfzorg, en als mijn leidinggevende dat zou doen zou ik dat niet ervaren als een blijk van vertrouwen in ons.
Tjezus, wat vals
Ik zou 2 weken achter elkaar een lang weekend weggaan, om zo dat schuldgevoel van huishouden moeten doen in weekend terug te leggen bij waar het hoort: bij álle huisgenoten. Zo wordt het voor iedereen duidelijk dat huishouden gedaan moet worden en niet iets is wat moeder altijd doet.

Ook mooi om de tieners ervaring op te laten doen. Desnoods zet je er extra zakgeld tegenover. En man heeft ook 2 handjes. Ook hij kan desnoods die 2 weekenden andere afspraken verzetten zodat hij de boel thuis draaiende kan houden.

Ikzelf heb al tiener ook zo ervaring opgedaan en het heeft me geholpen toen ik op mezelf ging wonen. Ik voelde me vaardiger.

Daarnaast vond ik het fijn dat ik op die manier iets terug kon doen. Ook als tiener was het fijn om mijn ouders iets te gunnen, te zien dat ik wat te bieden had.

De gezamenlijke vakantie in de zomer is jouw hoogtepunt. Dus daar zou ik niet van af snoepen.

De winst zit volgens mij in 1 of 2 dagen extra verlof opnemen rond een lang weekend en dan solo op stap.

Met je aanvullende post komt er meer op tafel, mooi.
hanke321 wijzigde dit bericht op 09-01-2026 11:58
15.72% gewijzigd
Waar plan je nu je 4-5 weken vakantie?
Is het bijvoorbeeld een optie om een extra week rond feestdagen te plannen? Dan ben je per saldo minder vrij/afwezig op je werk en pak je toch een lang weekend of week vrij waarin je weg kunt.

Man en kinderen kunnen overigens prima het huishouden voor 1x een weekend over nemen hoor.
Waarom is 6 weken in totaal vrij nemen wel een probleem en 5 weken niet? Het is niet zo dat je er de kantjes van afloopt als je een week extra vakantie neemt.

Je zit vooral jezelf in de weg met zelfbedachte verantwoordelijkheden voor werk, gezin en huishouden. Je huishouden doe je toch samen incl. je bijna volwassen kinderen?

Ik zou het gewoon een keer doen, dan weet je hoe het is. De kans dat je het voor herhaling vatbaar vindt is groot. En dan geen weekend, maar gewoon een week.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven