Welke app om bij te houden welke boeken je gelezen hebt

10-01-2026 15:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag,

Ik ben heel erg slecht in het onthouden van titels en schrijvers. Hierdoor Hierdoor is het lastig wanneer ik op zoek ga voor nieuwe boeken. Aan de titel herken ik niet of ik deze al gelezen heb en moet dus elke keer de beschrijving van het boek lezen om het te herkennen (en zelfs dan heb ik er soms moeite mee, zal de leeftijd misschien zijn :'( ).

Ik zou dus graag ergens kunnen bijhouden welke boeken ik heb gelezen en ook waar je boeken die je nog wil lezen kunt bewaren.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor films en TV-series.

Er zijn wel apps voor, maar weet niet goed welke prettig werkt.
Ik zie bv. Hebban, maar die lijkt echt alleen op boeken gericht te zijn.

Gebruiken jullie hier apps voor? Welke is aan te raden?

Alvast bedankt voor de tips!
Ik heb een mapje in mijn telefoon waar ik foto's van boeken en films inzet die ik graag wil zien/lezen en eentje met wat ik heb gezien/gelezen wat ik heel tof vond.
Of je schrijft de titels gewoon op? Of zeg ik nu iets heel erg doms?
Voor boeken gebruik ik the Storygraph en Goodreads. Ik vind Storygraph zelf fijner, maar ik ken meer mensen die op Goodreads zitten dus voor het "community" aspect gebruik ik ze naast elkaar
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Yasmijn schreef:
10-01-2026 15:27
Of je schrijft de titels gewoon op? Of zeg ik nu iets heel erg doms?
dat was ook mijn gedachte, maar wij zijn oud Yas.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
10-01-2026 15:31

Helemaal geen gekke opmerking hoor! Ik ben ooit ook wel in Excel bezig geweest, maar het leek me leuk/handig om alles in mijn telefoon bij de hand te hebben en waar je op door kunt klikken voor beschrijving van het boek/film/serie.
Wanneer ik nu in de boekwinkel ben, maak ik vaak wel een foto van een boek, maar vergeet ik dat later weer.
Als je het dan meteen in de app kan opslaan, staat alles centraal.
ladadieladieda schreef:
10-01-2026 15:26
Ik heb een mapje in mijn telefoon waar ik foto's van boeken en films inzet die ik graag wil zien/lezen en eentje met wat ik heb gezien/gelezen wat ik heel tof vond.
Dat zou idd ook nog kunnen. Het gaat er voor mij vooral om dat ik het op de telefoon kan bijhouden, zodat ik het altijd bij de hand heb.
Ik gebruik Goodreads.
Voor films en tv gebruik ik TV Time.
Nu nog een nieuwe website voor boekseries en ik ben blij.
femmelotje schreef:
10-01-2026 15:28
Voor boeken gebruik ik the Storygraph en Goodreads. Ik vind Storygraph zelf fijner, maar ik ken meer mensen die op Goodreads zitten dus voor het "community" aspect gebruik ik ze naast elkaar
Die zal ik eens bekijken, kwam online idd ook wel uit de zoekopdracht naar voren.
Voor boeken gebruik ik Hebban. Ik zoek daar boeken op waarvan ik hoor dat ze goed zijn, lees de samenvatting, de reviews en kan hem gelijk toevoegen aan mijn Wil ik lezen-lijst.

Voor films en series zou je de app van IMDB kunnen gebruiken. Ook daarin kun je meteen samenvatting en reviews lezen.
I'm finally old enough to don't give a fuck
rosanna08 schreef:
10-01-2026 15:31
Ik ben ook oud, maar ik gebruik wel n app. die van Hebban
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sporty73, ik denk dat jij géén lid bent van de bibliotheek? Ik wel en dat is gemakkelijk. Ik kan op de website van de bieb aanklikken welke boeken ik in het verleden heb gelezen, dit wordt automatisch opgeslagen als je een boek leent, heel handig. Boeken kopen doe ik bijna nooit meer, ik lees ze 1x en dan staan ze weer in de kast of ik geef ze weg. Daarom lid van de bibliotheek, voor ongeveer 55 euro een heel jaar lang boeken en tijdschriften lezen.

En op Netflix kun je ook bekijken welke films je al gezien hebt. Alleen als je gewoon een film op tv kijkt of in de bioscoop, die zou je dan ergens kunnen noteren.
Voor boeken gebruik ik Hebban. Vind ik ook handig om daarin titels van boeken op te slaan die ik nog wil lezen. En om er een beoordeling (aantal sterren) aan toe te kennen of ik het een goed boek vond.
Ik hou boeken bij in Hebban en op pinterest en ik heb een document in notities op mijn telefoon.
Series en films hou ik niet bij maar kan op Imdb
en plex ook denk ik. Daar kan je in elk geval een watchlist maken.
E-biker schreef:
10-01-2026 15:54
Sporty73, ik denk dat jij géén lid bent van de bibliotheek? Ik wel en dat is gemakkelijk. Ik kan op de website van de bieb aanklikken welke boeken ik in het verleden heb gelezen, dit wordt automatisch opgeslagen als je een boek leent, heel handig. Boeken kopen doe ik bijna nooit meer, ik lees ze 1x en dan staan ze weer in de kast of ik geef ze weg. Daarom lid van de bibliotheek, voor ongeveer 55 euro een heel jaar lang boeken en tijdschriften lezen.

En op Netflix kun je ook bekijken welke films je al gezien hebt. Alleen als je gewoon een film op tv kijkt of in de bioscoop, die zou je dan ergens kunnen noteren.
Ik heb net vorige maand (na bijna 50 jaar lidmaatschap) de bibliotheek opgezegd :-D
Ik leende steeds minder fysieke boeken, maar luister veel naar Storytel of lees ze via mijn e-reader.
De app van de bibliotheek vond ik ook minder praktisch na de laatste update.

Ik lees, luister en kijk dus via verschillende platforms e.d., dus een centrale app lijkt mij het handigst.

De combinatie Hebban en IMDB klinkt ook wel goed.
nerdopviva schreef:
10-01-2026 15:43
Voor boeken gebruik ik Hebban. Ik zoek daar boeken op waarvan ik hoor dat ze goed zijn, lees de samenvatting, de reviews en kan hem gelijk toevoegen aan mijn Wil ik lezen-lijst.

Voor films en series zou je de app van IMDB kunnen gebruiken. Ook daarin kun je meteen samenvatting en reviews lezen.
Dat klinkt wel als een goede combinatie! Dat ga ik eens verder onderzoeken!
E-biker schreef:
10-01-2026 15:54

Hierbij daarvoor een tip. Als je alleen online leest en geen boeken ophaalt bij de bibliotheek, kun je ook een abonnement afsluiten voor enkel ebooks en online tijdschriften.
Daarnaast is de prijs van het abonnement per bibliotheek verschillend. Paar jaar terug betaalde ik voor een jaar €22,-, dat was een mooie actieprijs. Nu betaal ik €44,- per jaar. Je zou in principe in Amsterdam lid kunnen worden ook al woon je in Maastricht.
Ik heb zelf Goodreads. Ik vind het fijn om boeken op verschillende manieren te kunnen markeren. Ik heb dus verschillende lijstje met boeken die ik nog wil lezen, die ik heb gelezen, maar ook met boeken waarin ik ben afgehaakt bijv.
Goodreads ❤️

Hier kun je ook verschillende lijstjes bijhouden, een score geven aan het boek en vergelijkbare boeken zoeken. Is gratis en heel gebruiksvriendelijk.
Ik gebruik Goodreads voor boeken. Ik vind deze inderdaad gebruiksvriendelijk en fijn dat je aanraders kunt zien.

Voor films/series gebruik ik TV time. Hier vind ik het weer leuk dat je comments van andere kunt lezen na een bekeken aflevering.
sporty73 schreef:
10-01-2026 15:39
Helemaal geen gekke opmerking hoor! Ik ben ooit ook wel in Excel bezig geweest, maar het leek me leuk/handig om alles in mijn telefoon bij de hand te hebben en waar je op door kunt klikken voor beschrijving van het boek/film/serie.
Wanneer ik nu in de boekwinkel ben, maak ik vaak wel een foto van een boek, maar vergeet ik dat later weer.
Als je het dan meteen in de app kan opslaan, staat alles centraal.
Op de iPhone heb je notities, dan kan je zelf een lijst maken en de beschrijving erbij knippen/plakken. Lijkt mij het meest simpele eigenlijk. En als je dan een titel in de winkel ziet, kan je in die notitie gewoon zoeken op bepaalde woorden. Dan heb je zo gevonden of je hem al hebt gelezen.
Iedere smartphone heeft een app voor notities. Meer heb je niet nodig vlg mij om daar je gelezen boeken enz. in te zetten.
Irregular_Choice schreef:
10-01-2026 23:56
Op de iPhone heb je notities, dan kan je zelf een lijst maken en de beschrijving erbij knippen/plakken. Lijkt mij het meest simpele eigenlijk. En als je dan een titel in de winkel ziet, kan je in die notitie gewoon zoeken op bepaalde woorden. Dan heb je zo gevonden of je hem al hebt gelezen.
Hebban is toch makkelijker, je kunt meteen meer boeken van die schrijver opzoeken, en die ook bij "wil ik lezen" plaatsen
(ja ik ben lui genoeg om niet zelf het wiel uit te inden ;) )
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
11-01-2026 00:55
Hebban is toch makkelijker, je kunt meteen meer boeken van die schrijver opzoeken, en die ook bij "wil ik lezen" plaatsen
(ja ik ben lui genoeg om niet zelf het wiel uit te inden ;) )
Boeken van dezelfde schrijver opzoeken en dan in die notitie knippen/plakken is naar mijn idee net zo makkelijk :)
Voor boeken gebruik ik Bookmory en sinds dit jaar gebruik ik Storygraph ernaast. Kijken of ik die misschien fijner vind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven