Magazine maken voor pensioen collega
dinsdag 13 januari 2026 om 09:16
Over een paar maanden gaat een goede collega van mij met pensioen, hij werkt al heel lang bij deze organisatie en ik weet dat hij door de jaren heen met ontzettend veel mensen heeft samengewerkt en hier ook een groot sociaal netwerk aan heeft overgehouden.
Ik bedacht me dat het misschien wel leuk zou zijn om een soort van tijdschrift te maken over zijn tijd hier, ik krijg de indruk dat wel veel (oud) collega's hier aan bij zouden willen dragen. Ik zie online verschillende programma's om iets dergelijks te maken. Heeft iemand positieve ervaring met één van de programma's/leveranciers?
Heeft iemand ook ideeën wat ik aan mensen zou kunnen vragen aan te leveren? Foto's zijn natuurlijk sowieso leuk en wat leuke anekdotes zijn natuurlijk leuk. Misschien kan ik er ook een kruiswoordpuzzel in doen oid? Ik dacht eigenlijk om een forms te maken met wat vragen die ik dan kan verwerken (bijvoorbeeld: hoe zou je collega in één woord omschrijven? Wat is je meest memorabele herinnering aan collega?)
Ik zie het best zitten, maar ik verwacht dat het uiteindelijk best heel erg veel werk zal zijn. Iemand nog ideeën om eea efficiënter te regelen?
Ik bedacht me dat het misschien wel leuk zou zijn om een soort van tijdschrift te maken over zijn tijd hier, ik krijg de indruk dat wel veel (oud) collega's hier aan bij zouden willen dragen. Ik zie online verschillende programma's om iets dergelijks te maken. Heeft iemand positieve ervaring met één van de programma's/leveranciers?
Heeft iemand ook ideeën wat ik aan mensen zou kunnen vragen aan te leveren? Foto's zijn natuurlijk sowieso leuk en wat leuke anekdotes zijn natuurlijk leuk. Misschien kan ik er ook een kruiswoordpuzzel in doen oid? Ik dacht eigenlijk om een forms te maken met wat vragen die ik dan kan verwerken (bijvoorbeeld: hoe zou je collega in één woord omschrijven? Wat is je meest memorabele herinnering aan collega?)
Ik zie het best zitten, maar ik verwacht dat het uiteindelijk best heel erg veel werk zal zijn. Iemand nog ideeën om eea efficiënter te regelen?
dinsdag 13 januari 2026 om 09:24
Ooit heb we dit ook gedaan, werd erg gewaardeerd.
Alleen toen we mensen vroegen iets te schrijven over de pensionado, kreeg je dus 6x het zelfde verhaal. werd een beetje saai.
Online toen gezocht naar leuke puzzels (woordzoekers, kruiswoord, etc) waar je zelf woorden kan aandragen.
Rubriek met koken met .., inclusief lekkere recept
Deze persoon hield van fietsen, dus collega's die wat verder woonden hebben een fietsroute geplaatst met uitnodiging kom mijn omgeving eens verkennen.
Knutselplaat om met de kleinkinderen te doen.
Een terugblik naar een bedrijfsuitje of etentje met foto's.
Dus niet alleen leesdingen in het magazine plaatsen, maar ook doe dingen.
Alleen toen we mensen vroegen iets te schrijven over de pensionado, kreeg je dus 6x het zelfde verhaal. werd een beetje saai.
Online toen gezocht naar leuke puzzels (woordzoekers, kruiswoord, etc) waar je zelf woorden kan aandragen.
Rubriek met koken met .., inclusief lekkere recept
Deze persoon hield van fietsen, dus collega's die wat verder woonden hebben een fietsroute geplaatst met uitnodiging kom mijn omgeving eens verkennen.
Knutselplaat om met de kleinkinderen te doen.
Een terugblik naar een bedrijfsuitje of etentje met foto's.
Dus niet alleen leesdingen in het magazine plaatsen, maar ook doe dingen.
dinsdag 13 januari 2026 om 09:53
Leuk idee. Wij hebben in de maanden naar het pensioen toe de pensionado allerlei vragen gesteld zonder dat hij zich bewust was dat het voor het magazine was.
Waar heb je je partner ontmoet, eerdere werkgevers, vakantie ervaringen en vakantiewensen, allerlei anekdotes, foto's werkomgeving, wat zou je doen met een miljoen, je guilty pleasure, tv programmas uit je jeugd, je favoriete liedje etc.etc. Met wat foto's erbij heb je al snel een pagina vol van elk onderwerp.
Waar heb je je partner ontmoet, eerdere werkgevers, vakantie ervaringen en vakantiewensen, allerlei anekdotes, foto's werkomgeving, wat zou je doen met een miljoen, je guilty pleasure, tv programmas uit je jeugd, je favoriete liedje etc.etc. Met wat foto's erbij heb je al snel een pagina vol van elk onderwerp.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
dinsdag 13 januari 2026 om 09:55
Dit is inderdaad een beetje mijn "angst", hoewel deze persoon wel heel veel verschillende rollen heeft gehad dus daarin hopelijk wel een beetje diversiteit zit. Misschien vooral anekdotes met foto + een kleine persoonlijke boodschap.
Een recept lijkt me wel leuk (hij houdt ook van koken), maar een puzzel misschien een beetje suf, ik zou dat zelf ook niet maken denk ik.
Misschien aanraders voor leuke musea om te bezoeken.. We willen hem waarschijnlijk een museum jaarkaart als echt "cadeau" geven. Da's wel een goeie
dinsdag 13 januari 2026 om 10:49
dinsdag 13 januari 2026 om 10:52
dinsdag 13 januari 2026 om 10:54
Wii hebben zoiets een paar keer gedaan bij vertrekkende collega's. Werd als erg leuk ervaren, maar merkte wel dat als je zelf niet nauw had samengewerkt met die collega het best lastig was iets leuks/origineels op 'papier' te krijgen.
Nou ben ik alleen de naam van de betreffende applicatie kwijt. Als ik er nog op kom, zal ik het hier nog delen.
Nou ben ik alleen de naam van de betreffende applicatie kwijt. Als ik er nog op kom, zal ik het hier nog delen.
dinsdag 13 januari 2026 om 11:32
Ik vind een puzzel juist wel heel leuk! Beetje opvulling zoals een echt tijdschrift er ook uit zou zien.
Ik vind het trouwens een super leuk idee van je, lijkt me een mooi afscheidscadeau.
Bij ons op het werk maken we meestal een map met een A4 tje in een bepaalde thema (koken, reizen, boeken, wandelroutes). Je zou nu als vraag kunnen stellen een leuke tip om de vrije tijd mee te vullen. Dan krijg je waarschijnlijk een gevarieerd aanbod van een wandelroute, tot een recept, boekentip.
Verder zou ik mensen vragen een persoonlijke anekdote te beschrijven.
Bedenk me nu dat er laatst op het werk een vriendenboekje idee was. Dat was een online programma waarbij iedereen een link toegestuurd kreeg. Dan vul je allerlei vragen in + een foto. Het programma stelt dan zelf een vriendenboekje samen, en dat krijg je per post toegestuurd. Is wel iets anders dan een tijdschrift, minder variatie mogelijk.
En heel veel hulp vragen aan chatgpt. Die weet vast leuke vragen, kan puzzels voor je in elkaar zetten (woordzoeker in vaktermen van jullie werk, namen van jullie team, whatever).
Succes!
Ik vind het trouwens een super leuk idee van je, lijkt me een mooi afscheidscadeau.
Bij ons op het werk maken we meestal een map met een A4 tje in een bepaalde thema (koken, reizen, boeken, wandelroutes). Je zou nu als vraag kunnen stellen een leuke tip om de vrije tijd mee te vullen. Dan krijg je waarschijnlijk een gevarieerd aanbod van een wandelroute, tot een recept, boekentip.
Verder zou ik mensen vragen een persoonlijke anekdote te beschrijven.
Bedenk me nu dat er laatst op het werk een vriendenboekje idee was. Dat was een online programma waarbij iedereen een link toegestuurd kreeg. Dan vul je allerlei vragen in + een foto. Het programma stelt dan zelf een vriendenboekje samen, en dat krijg je per post toegestuurd. Is wel iets anders dan een tijdschrift, minder variatie mogelijk.
En heel veel hulp vragen aan chatgpt. Die weet vast leuke vragen, kan puzzels voor je in elkaar zetten (woordzoeker in vaktermen van jullie werk, namen van jullie team, whatever).
Succes!
dinsdag 13 januari 2026 om 11:33
Super leuk dat je dit op je neemt! Ik heb goede ervaringen met tijdschriften maken via My Glossy. Hier kun je een voorbeeld tijdschrift kiezen en daar dan aanpassingen op doen. Hoef je niet alles van begin af aan te verzinnen en je opmaak is al gelijk over de bladzijdes heen.
'Jij & cijfers', hoeveel jaar, uren etc bij bedrijf gewerkt, hoe vaak van functie gewisseld, hoeveel vakanties gehad (gewoon wat verzinnen op basis van 3x per jaar ofzo).
Reclamebladzijde met musea en andere dingen voor mensen die met pensioen zijn.
Interviews met collega's.
Kruiswoordpuzzel of woordzoeker persoonlijk maken kan gewoon online. Wordt misschien niet ingevuld, maar is wel gewoon grappig.
Beste eigenschappen van persoon.
Een leuk recept.
'Jij & cijfers', hoeveel jaar, uren etc bij bedrijf gewerkt, hoe vaak van functie gewisseld, hoeveel vakanties gehad (gewoon wat verzinnen op basis van 3x per jaar ofzo).
Reclamebladzijde met musea en andere dingen voor mensen die met pensioen zijn.
Interviews met collega's.
Kruiswoordpuzzel of woordzoeker persoonlijk maken kan gewoon online. Wordt misschien niet ingevuld, maar is wel gewoon grappig.
Beste eigenschappen van persoon.
Een leuk recept.
dinsdag 13 januari 2026 om 11:46
Bedankt voor de ideeën tot nu toe, het lijstje vult zich al goed.
Ik denk dat het echt een super leuk eindresultaat wordt, maar wel veel werk zal kosten. Maar dat houdt me dan weer mooi van de straat
.
Voor degene die het had over dat het soms moeilijk is om iets te verzinnen voor collega's die je minder goed kent: ik wil eigenlijk vooral mensen benaderen met wie hij wel intensief heeft samengewerkt hier. Dus ook (vooral) veel oud-collega's. Hij werkt al >40 jaar bij deze organisatie en heeft nog veel contacten. Die komen hier regelmatig ook even binnenwandelen om een praatje te maken. Ik wil inderdaad voorkomen dat het onpersoonlijk wordt.
Ik denk dat het echt een super leuk eindresultaat wordt, maar wel veel werk zal kosten. Maar dat houdt me dan weer mooi van de straat
Voor degene die het had over dat het soms moeilijk is om iets te verzinnen voor collega's die je minder goed kent: ik wil eigenlijk vooral mensen benaderen met wie hij wel intensief heeft samengewerkt hier. Dus ook (vooral) veel oud-collega's. Hij werkt al >40 jaar bij deze organisatie en heeft nog veel contacten. Die komen hier regelmatig ook even binnenwandelen om een praatje te maken. Ik wil inderdaad voorkomen dat het onpersoonlijk wordt.
dinsdag 13 januari 2026 om 12:26
Lijkt me als collega wel lastig om iedere keer iets aan te moeten leveren?
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 13 januari 2026 om 12:33
Ligt eraan hoe vaak er mensen vertrekken en wat voor soort bedrijf het is. Ik heb in een hechte, creatieve omgeving gewerkt, en daar vonden mensen het altijd leuk om een bijdrage aan dit soort dingen te leveren. En daar kwamen echt de meest fantastische dingen uit.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 13 januari 2026 om 18:35
Heel leuk idee het tijdschrift
Ik zou alleen de mensen vrijlaten in hun creativiteit.
Niet de geijkte vragen.
Laat ze tekenen, knippen, plakken en schrijven.
Ik zou alleen de mensen vrijlaten in hun creativiteit.
Niet de geijkte vragen.
Laat ze tekenen, knippen, plakken en schrijven.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 13 januari 2026 om 18:48
Vond ik wel meevallen juist omdat er iets specifieks gevraagd werd. Leuke anekdotes over iedere collega had ik niet over iedereen, maar welke fietsroute/ recept/ filmtip ik met de pensionado wilde delen kon ik wel bedenken.
dinsdag 13 januari 2026 om 18:59
woensdag 14 januari 2026 om 08:44
Wij hebben ook al een paar keer zoiets gedaan maar dan meer thematisch met een bijpassend cadeau
Fietsroutes (met helm)
Stedentrips met tips voor hotel/ restaurant/ activiteit (met hotelbon)
Wandelroutes (met rugzak)
Kookboek
Bakboek
Musea (met museumjaarkaart)
Wij leveren tekst en foto aan zonder opmaak en collega die superhandig is met Canva maakt er iets moois van. De collega voor wie het is worden op slinkse wijze vragen gesteld of partner wordt benaderd.
Ik hoop zelf ook zoiets te krijgen als ik ooit wegga.
Fietsroutes (met helm)
Stedentrips met tips voor hotel/ restaurant/ activiteit (met hotelbon)
Wandelroutes (met rugzak)
Kookboek
Bakboek
Musea (met museumjaarkaart)
Wij leveren tekst en foto aan zonder opmaak en collega die superhandig is met Canva maakt er iets moois van. De collega voor wie het is worden op slinkse wijze vragen gesteld of partner wordt benaderd.
Ik hoop zelf ook zoiets te krijgen als ik ooit wegga.
woensdag 14 januari 2026 om 14:01
Ik zou zoiets doen: Dan ligt alleen de organisatie bij jou en niet het gedoe van verzamelen, pagina's maken, vormgeving, afdrukken.
https://mijnvriendenboekje.nl/kado/pensioen
Je kan fotopagina's toevoegen en de vragen zelf bepalen. (Je kan dus ook een vraag maken 'Mijn herinnering aan jou' met daaronder ruimte voor een heel verhaal). Je hoeft niet per se zoveel vragen te gebruiken zoals in een papieren vriendenboek.
https://mijnvriendenboekje.nl/kado/pensioen
Je kan fotopagina's toevoegen en de vragen zelf bepalen. (Je kan dus ook een vraag maken 'Mijn herinnering aan jou' met daaronder ruimte voor een heel verhaal). Je hoeft niet per se zoveel vragen te gebruiken zoals in een papieren vriendenboek.
woensdag 14 januari 2026 om 18:59
Dat kun je van alle hier genoemde ideeën zeggen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
woensdag 14 januari 2026 om 22:09
Maar een tijdschrift is zo in een la gelegd zonder dat wie dan ook daar een probleem van maakt, terwijl van een karikatuur vaak wel verwacht wordt dat hij wordt opgehangen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in