Zoon 16 wil niks meer
zaterdag 17 januari 2026 om 07:47
Gisteren, na een uitbarsting omdat ik hem aansprak op iets wat hij niet had gedaan, barste de bom en zei hij dat hij ongelukkig is, s'morgens zijn bed niet meer uit wil komen, spijbelt, school niet meer boeit en niet weet wat hij met zijn leven wil. Niks vindt hij leuk, weet niet waar zijn interesses liggen, alles is teveel. Hij wordt over 2 maanden 17.
Hij heeft een leuk vriendinnetje, vrienden en sport veel. Hij zit echt veel op zijn telefoon. Hij is de sport mbo gaan doe omdat hij toch iets moest na de mavo maar niet weet wat hij eigenlijk wel wil. Ik heb gisteren zijn mentor gebeld en zij gaat kijken voor hulp bij planning en ze gaan met hem meekijken welke opleiding bij hem past. En ik ga maandag een afspraak maken bij de praktijk ondersteuner. Komende week heeft hij toetsenweek maar het maakt hem allemaal niet uit. Hij heeft nu nog wel goede cijfers maar haalt het niet als hij zo doorgaat. Hij heeft wel vrienden in de klas.
Wat kunnen we doen?
Hij heeft een leuk vriendinnetje, vrienden en sport veel. Hij zit echt veel op zijn telefoon. Hij is de sport mbo gaan doe omdat hij toch iets moest na de mavo maar niet weet wat hij eigenlijk wel wil. Ik heb gisteren zijn mentor gebeld en zij gaat kijken voor hulp bij planning en ze gaan met hem meekijken welke opleiding bij hem past. En ik ga maandag een afspraak maken bij de praktijk ondersteuner. Komende week heeft hij toetsenweek maar het maakt hem allemaal niet uit. Hij heeft nu nog wel goede cijfers maar haalt het niet als hij zo doorgaat. Hij heeft wel vrienden in de klas.
Wat kunnen we doen?
Een pluviofiel met hart en ziel.
zaterdag 17 januari 2026 om 08:18
Hij weet gewoon totaal niet wat hij wil. Hij is alleen maar moe eet wel gezond en slaapt volgens hem wel goed.
Hij kan er met zijn vriendin en een vriend wel een beetje over praten. Wij begrijpen hem niet, zegt hij en wij maken ons druk over school. En dat klopt ook wel. Hij is over het algemeen wel gesloten over zijn gevoel.
Hij kan er met zijn vriendin en een vriend wel een beetje over praten. Wij begrijpen hem niet, zegt hij en wij maken ons druk over school. En dat klopt ook wel. Hij is over het algemeen wel gesloten over zijn gevoel.
zaterdag 17 januari 2026 om 09:21
Hij heeft vrienden, vriendin, sport veel, en zijn cijfers zijn nog goed. Heb je een idee hoeveel hij spijbelt? Ik zou uitkijken met het te groot maken. Twijfelen aan studie en niet weten wat je wil is heel normaal, en logisch dat dit energie vreet. Maar misschien is het voldoende om samen met hem te gaan kijken wat hem wel leuk lijkt de komende periode (ipv er een keuze voor het leven van te maken). Wat zijn de gevolgen als hij het niet haalt?
zaterdag 17 januari 2026 om 09:43
Niet weten wat je wil is niet zo gek op die leeftijd. Is dat denk je het probleem of zit hij op andere vlakken ook niet lekker in zijn vel?Tanteslankie20 schreef: ↑17-01-2026 08:18Hij weet gewoon totaal niet wat hij wil. Hij is alleen maar moe eet wel gezond en slaapt volgens hem wel goed.
Edit: dat ben ik trouwens eens met Renske; probeer te voorkomen dat een schoolkeuze een enorm ding wordt. Het is een tijdelijke keus, ik druk mijn kinderen vooral op het hart om te kiezen wat ze op dat moment leuk vinden. De kans dat je 20 jaar later nog hetzelfde doet is minimaal.
zaterdag 17 januari 2026 om 09:53
zaterdag 17 januari 2026 om 10:08
Klopt. Die telefoons lijken een soort lethargie in de hand te werken, heeft enorme impact. Op mijn puber in elk geval wel.
En daarnaast klinkt net alsof alles nog wel goed loopt, qua sociale contacten, sport ed.
Toch snap ik, dat je je zorgen maakt, hoor! Ik zou ook schrikken en willen helpen meteen.
Maar... heeft niet elke puber even zo'n fase (binnen het proportionele) van het niet weten, alles stom vinden, niks meer willen, je afsluiten? Lijkt me op zich logisch en normaal, zolang het niet te lang duurt. Praten over studiekeuzes maakt het gelijk groot en zwaar en maakt alles aan het wankelen. Is een optie niet: dit schooljaar afmaken en ondertussen rustig oriënteren en bedenken wat er nog meer / anders kan?
En daarnaast klinkt net alsof alles nog wel goed loopt, qua sociale contacten, sport ed.
Toch snap ik, dat je je zorgen maakt, hoor! Ik zou ook schrikken en willen helpen meteen.
Maar... heeft niet elke puber even zo'n fase (binnen het proportionele) van het niet weten, alles stom vinden, niks meer willen, je afsluiten? Lijkt me op zich logisch en normaal, zolang het niet te lang duurt. Praten over studiekeuzes maakt het gelijk groot en zwaar en maakt alles aan het wankelen. Is een optie niet: dit schooljaar afmaken en ondertussen rustig oriënteren en bedenken wat er nog meer / anders kan?
zaterdag 17 januari 2026 om 10:27
En ik snap de schrik en de reflex om er meteen wat mee te willen doen hoor. Maar soms kan het voldoende zijn om er eerst gewoon over in contact te blijven (wat naar dat je je zo voelt) zonder het meteen op te willen lossen. Risico daarvan is misschien dat de drempel voor hem daarna nog hoger wordt om zich te uiten ('want dan worden er meteen allelei mensen ingeschakeld'). Voor de toetsweek kan je nu toch niets veranderen, dus probeer vooral samen met hem te kijken en samen evt. vervolgstappen te maken, zodat het niet te snel gaat voor hem.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:50
Ik denk ook dat je erg snel in de oplossing wil. Hij roept het gisteren. Laat hem er zelf ook eens een nachtje over slapen. Wat ziet hij zelf als opties? Wat denken vriendin en vrienden? Aankomende toetsen zijn ook stressvol, dat snap ik. Iedereen wil wel eens alleen maar slapen.
Blijf in gesprek met hem, steun zijn twijfels zodat hij blijft praten. Wat zou een klein beetje helpen, volgens hem? Laat het hem zelfbedenken ipv moeder schiet in de kramp en actie.
Veel sterkte, ik snap je zorgen hoor, maar geeft het en hem een beetje ruimte.
Blijf in gesprek met hem, steun zijn twijfels zodat hij blijft praten. Wat zou een klein beetje helpen, volgens hem? Laat het hem zelfbedenken ipv moeder schiet in de kramp en actie.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:10
Oh, fijjn zeg, jullie reakties!
Het gaat verder wel aardig. Net een wedstijd gespeeld en nu met vrienden afspreken. Maak ik het te groot? Ja. Dat weet ik nu. Ik val,viel, over het feit dat hij bepaalt niet dom is en deze opleiding makkelijk aan kan. Ik dacht dat hij lui was, onverschillig maar het blijkt dat hij overspoeld is. En dat botst tussen ons.
Hem laten maar ook laten weten dat we er voor hem zijn is nu het belangrijkste. Niet loslaten maar ruimte geven. Het valt niet mee, het kind zat de eerste 12 jaar aan me vastgeplakt. Hij is enigst kind en ik denk dat de focus teveel op hem lag. En hij mag, dat weet ik nu, onderuit gaan en fouten maken. Wat ons betreft maakt hij dit jaar af en gaat hij daarna iets anders doen. Maar hij heeft geen idee wat. Hopelijk bieden wat testen uitkomst en ook de gesprekken met de praktijkondersteuner.
Het gaat verder wel aardig. Net een wedstijd gespeeld en nu met vrienden afspreken. Maak ik het te groot? Ja. Dat weet ik nu. Ik val,viel, over het feit dat hij bepaalt niet dom is en deze opleiding makkelijk aan kan. Ik dacht dat hij lui was, onverschillig maar het blijkt dat hij overspoeld is. En dat botst tussen ons.
Hem laten maar ook laten weten dat we er voor hem zijn is nu het belangrijkste. Niet loslaten maar ruimte geven. Het valt niet mee, het kind zat de eerste 12 jaar aan me vastgeplakt. Hij is enigst kind en ik denk dat de focus teveel op hem lag. En hij mag, dat weet ik nu, onderuit gaan en fouten maken. Wat ons betreft maakt hij dit jaar af en gaat hij daarna iets anders doen. Maar hij heeft geen idee wat. Hopelijk bieden wat testen uitkomst en ook de gesprekken met de praktijkondersteuner.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:26
Wil hij dit jaar wel afmaken? Hij is overspoeld, zeg je. Waarom ligt er dan toch druk op dit schooljaar en mag hij van jullie daarna pas wat anders gaan doen? Ik zou denk ik iets minder verwachten en meer samen kijken wat nu voorliggend is.Tanteslankie20 schreef: ↑17-01-2026 11:10Ik val,viel, over het feit dat hij bepaalt niet dom is en deze opleiding makkelijk aan kan. Ik dacht dat hij lui was, onverschillig maar het blijkt dat hij overspoeld is. En dat botst tussen ons.
Wat ons betreft maakt hij dit jaar af en gaat hij daarna iets anders doen. Maar hij heeft geen idee wat. Hopelijk bieden wat testen uitkomst en ook de gesprekken met de praktijkondersteuner.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:36
zaterdag 17 januari 2026 om 11:38
Nou ja, hij is natuurlijk wel leerplichtig. En wie weet past deze opleiding toch het beste bij hem. Dan zou het jammer zijn als hij blijft zitten en zijn vrienden overgaan. Hij is deze opleiding gestart omdat hij toch iets moest en sport zijn passie is.Coffeegirl schreef: ↑17-01-2026 11:26Wil hij dit jaar wel afmaken? Hij is overspoeld, zeg je. Waarom ligt er dan toch druk op dit schooljaar en mag hij van jullie daarna pas wat anders gaan doen? Ik zou denk ik iets minder verwachten en meer samen kijken wat nu voorliggend is.
Of denk ik helemaal verkeerd?
zaterdag 17 januari 2026 om 11:40
Spijbelen valt nog mee maar wel teveel om over te gaan. Dan blijft hij zitten en gaan zijn vrienden over. En hij was net zo blij dat hij die had gemaakt.Renske schreef: ↑17-01-2026 09:21Hij heeft vrienden, vriendin, sport veel, en zijn cijfers zijn nog goed. Heb je een idee hoeveel hij spijbelt? Ik zou uitkijken met het te groot maken. Twijfelen aan studie en niet weten wat je wil is heel normaal, en logisch dat dit energie vreet. Maar misschien is het voldoende om samen met hem te gaan kijken wat hem wel leuk lijkt de komende periode (ipv er een keuze voor het leven van te maken). Wat zijn de gevolgen als hij het niet haalt?
zaterdag 17 januari 2026 om 11:41
Spijbelen valt nog mee maar wel teveel om over te gaan. Dan blijft hij zitten en gaan zijn vrienden over. En hij was net zo blij dat hij die had gemaakt.Renske schreef: ↑17-01-2026 09:21Hij heeft vrienden, vriendin, sport veel, en zijn cijfers zijn nog goed. Heb je een idee hoeveel hij spijbelt? Ik zou uitkijken met het te groot maken. Twijfelen aan studie en niet weten wat je wil is heel normaal, en logisch dat dit energie vreet. Maar misschien is het voldoende om samen met hem te gaan kijken wat hem wel leuk lijkt de komende periode (ipv er een keuze voor het leven van te maken). Wat zijn de gevolgen als hij het niet haalt?
zaterdag 17 januari 2026 om 11:41
Kan het ook zijn dat de communicatie tussen jullie niet lekker loopt?
Jij vond hem lui en onverschillig. Maar hij onderneemt zo te lezen toch wel veel. Heeft een vriendin, sport, spreekt met vrienden af.
Op die leeftijd komt je sociaal leven vaak op 1. School niet.
Dat komt wel weer als je ouder wordt. Ik zou me daarmee niet teveel bemoeien, hem met rust laten wat dat betreft.
De wereld vergaat niet als hij stopt met zijn opleiding.
Jij vond hem lui en onverschillig. Maar hij onderneemt zo te lezen toch wel veel. Heeft een vriendin, sport, spreekt met vrienden af.
Dat komt wel weer als je ouder wordt. Ik zou me daarmee niet teveel bemoeien, hem met rust laten wat dat betreft.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:43
Hij kan het niet precies zeggen. Alleen dat hij veel dingen zinloos vind en geen motivatie heeft en dat alles hem teveel is. Hij weet dus ook niet echt wat hij leuk vindt, behalve sporten. Vandaar de keuze voor deze opleiding. Onder het mom van, daarna kun je altijd nog kijken wat je zou willen doen.La_Galette schreef: ↑17-01-2026 09:43Niet weten wat je wil is niet zo gek op die leeftijd. Is dat denk je het probleem of zit hij op andere vlakken ook niet lekker in zijn vel?
Edit: dat ben ik trouwens eens met Renske; probeer te voorkomen dat een schoolkeuze een enorm ding wordt. Het is een tijdelijke keus, ik druk mijn kinderen vooral op het hart om te kiezen wat ze op dat moment leuk vinden. De kans dat je 20 jaar later nog hetzelfde doet is minimaal.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:44
Ja, ik hoop dat daar ook aandacht voor is. Het is vaak een strijd over dat ding.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:46
Wat helpt is dat wij het inderdaad met rust laten en niet zo zeurenGryla schreef: ↑17-01-2026 10:50Ik denk ook dat je erg snel in de oplossing wil. Hij roept het gisteren. Laat hem er zelf ook eens een nachtje over slapen. Wat ziet hij zelf als opties? Wat denken vriendin en vrienden? Aankomende toetsen zijn ook stressvol, dat snap ik. Iedereen wil wel eens alleen maar slapen.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:48
Klopt, we botsen regelmatig. Stoppen met de opleiding en niks anders doen is geen optie, want leerplichtig. En dan?Onkruit schreef: ↑17-01-2026 11:41Kan het ook zijn dat de communicatie tussen jullie niet lekker loopt?
zaterdag 17 januari 2026 om 11:50
zaterdag 17 januari 2026 om 11:53
Veel dingen zijn ook zinloos.Tanteslankie20 schreef: ↑17-01-2026 11:43Hij kan het niet precies zeggen. Alleen dat hij veel dingen zinloos vind en geen motivatie heeft en dat alles hem teveel is. Hij weet dus ook niet echt wat hij leuk vindt, behalve sporten. Vandaar de keuze voor deze opleiding. Onder het mom van, daarna kun je altijd nog kijken wat je zou willen doen.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:54
Leerplicht doet echt niet moeilijk over een paar maanden geen onderwijs als hij in die tussentijd uitzoekt wat hij wel wil en zich weer inschrijft.Tanteslankie20 schreef: ↑17-01-2026 11:48Klopt, we botsen regelmatig. Stoppen met de opleiding en niks anders doen is geen optie, want leerplichtig. En dan?
zaterdag 17 januari 2026 om 12:02
Ja, dat kan wel, mentor zegt dat het eerste half jaar nog niet om is, maar hij is daar niet echt voor te porren. Het probleem is dat school steeds belt en zegt dat hij wel wel wat initiaftief moet zodat hij over kan gaan. Hij zegt dan, ja is goed, maar doet niks.Onkruit schreef: ↑17-01-2026 11:50Ik zou sowieso proberen niet teveel strijd te gaan voeren over dingen. Hij is bijna 17, dan ben je een gelijkwaardig gesprekspartner. Zeker waar het je eigen leven betreft.
Daarbij zijn zijn cijfers op school nu nog goed. Wat is dan het probleem?
Kan hij die gespijbelde uren niet inhalen?
Hij is wel bijna 17 maar nog wel erg kinderlijk in zijn doen en laten. Gelijkwaardig zou ik het niet noemen. Hij heeft echt wel begelijkding nodig.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in