Nieuwe bank, katten.
woensdag 4 februari 2026 om 21:57
Hi allemaal,
Mijn bank is een beetje versleten, door ons gezit inmiddels maar vooral door de katten die eraan krabben( aan de zijkanten). We hadden eerst katten die dit niet deden maar de laatste 2 doen dit dus wel (ook al staan er krabpalen). Het vloerkleed vinden deze 2 ook lekker om de nageltjes aan te schuren. Ik heb al krabmatten besteld, maar er moet ook een nieuwe bank. Welk materiaal zouden jullie aanraden? Ik had een soort vilt geweven bankstel van goede kwaliteit die inmidels bijna 20 jaar is meegegaan maar met onze laatste 2 katten in rap tempo naar de kl... is gegaan.
Is leer een goede optie? Of ander materiaal?
Ik hoor het graag.
Mijn bank is een beetje versleten, door ons gezit inmiddels maar vooral door de katten die eraan krabben( aan de zijkanten). We hadden eerst katten die dit niet deden maar de laatste 2 doen dit dus wel (ook al staan er krabpalen). Het vloerkleed vinden deze 2 ook lekker om de nageltjes aan te schuren. Ik heb al krabmatten besteld, maar er moet ook een nieuwe bank. Welk materiaal zouden jullie aanraden? Ik had een soort vilt geweven bankstel van goede kwaliteit die inmidels bijna 20 jaar is meegegaan maar met onze laatste 2 katten in rap tempo naar de kl... is gegaan.
Is leer een goede optie? Of ander materiaal?
Ik hoor het graag.
woensdag 4 februari 2026 om 22:03
Leer zou ik niet doen, dat gaat binnen de kortste keren heel lelijk worden met die kattennageltjes. Ook door gewoon rennen en op en af springen. Laat staan wanneer ze bewust gaan krabben. Ik heb nu een bank met een grove ribstof, daar zie ik (na diverse bankstellen de afgelopen 30 jaar) het minste op aan schade. Een lusje kan je makkelijk afknippen zonder dat het opvalt. Ik moet wel zeggen dat mijn katten niet bewust aan de bank krabben. Wel rennen ze erover, trekken zich via de achterkant omhoog en dergelijke, stoeien en zijn ruig.
woensdag 4 februari 2026 om 22:56
woensdag 4 februari 2026 om 23:22
Onze katten zijn door onszelf slecht opgevoed, iets met niet consequent zijn ofzo.
Wij hebben pas nieuwe eetkamerstoelen gekocht, en dat is boucle stof. Ik denk tenminste dat het zo heet
Het is een beetje wollig met bolletjes.
Ze krabben hier helaas ook aan, maar het valt niet heel erg op.
Met een naald kan ik het wel terugstoppen. Of afknippen.
Of deze stof er ook voor een bank is, dat weet ik niet.
Onze nieuwe woonkamerstoelen hebben een velvet achtige stof met structuur.
Ik zie hier ook weinig aan.
Geweven stof is heel kwetsbaar.
Balen Karotta. Ze zijn zo lief die katten, maar van je meubels moeten ze afblijven.
Wij hebben pas nieuwe eetkamerstoelen gekocht, en dat is boucle stof. Ik denk tenminste dat het zo heet
Balen Karotta. Ze zijn zo lief die katten, maar van je meubels moeten ze afblijven.
donderdag 5 februari 2026 om 00:04
Een tijdje terug is hier ook al een keer een topic over geweest.
Wij kopen zo lang we katten hebben geen nieuwe bank. De vorige en ook de huidige twee banken heb ik voor weinig van marktplaats en lokale facebookgroep gekocht. De katten krabben er niet zo veel aan, maar wel af en toe. We hebben stoffen banken. Ik heb ooit een prachtige lederen bank gehad waar al krasjes in kwamen als de toenmalige katten er alleen maar overheen liepen. En ooit een bankje van gladde stof gehad waar ze helemaal niet aan zaten. Het is dus heel verschillend. Ik ga in elk geval niet aan een nieuwe/dure bank beginnen zolang er katten zijn. Liever regelmatig een keer een tweedehands bank voor weinig kopen waarbij het niet zo'n ramp is als hij beschadigt.
Wij kopen zo lang we katten hebben geen nieuwe bank. De vorige en ook de huidige twee banken heb ik voor weinig van marktplaats en lokale facebookgroep gekocht. De katten krabben er niet zo veel aan, maar wel af en toe. We hebben stoffen banken. Ik heb ooit een prachtige lederen bank gehad waar al krasjes in kwamen als de toenmalige katten er alleen maar overheen liepen. En ooit een bankje van gladde stof gehad waar ze helemaal niet aan zaten. Het is dus heel verschillend. Ik ga in elk geval niet aan een nieuwe/dure bank beginnen zolang er katten zijn. Liever regelmatig een keer een tweedehands bank voor weinig kopen waarbij het niet zo'n ramp is als hij beschadigt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 5 februari 2026 om 07:03
Wij hebben een beetje een grove (maar wel zachte) donkergrijze stof. Gek genoeg was onze oude bank ook helemaal kapot gekrabt in een paar jaar (goedkope ikea gelukkig toen we net student-af waren) dus we hadden al helemaal plannen met planken op de hoeken etc, maar deze bank is tot nu toe (8 jaar later) nog volledig met rust gelaten. Stond lang op dezelfde plek als de oude. Heel vreemd
(blijkbaar hebben katten sowieso een soort vaste “krabroute”, daarom werken krabpalen op andere plekken vaak ook niet zoals je hoopt. Maar precies weet ik het ook niet.)
donderdag 5 februari 2026 om 07:47
donderdag 5 februari 2026 om 08:34
Als leer door en door geverfd is scheelt dat wel, het is minder zichtbaar dan wanneer alleen de bovenlaag een kleur heeft. Maar door en door verven zit dan weer in het hogere prijssegment.Lila-Linda schreef: ↑05-02-2026 07:47Wij hebben leer dat prima bestand is tegen kattennagels
Ook wel eens een leren stoel gehad, die inderdaad wel krassen kreeg, dus leer kan wel. Wel goed uitzoeken.
(voordeel vind ik ook, als er een keertje overheen gespuugd wordt.... trekt het niet in de bank)
donderdag 5 februari 2026 om 08:34
Lila-Linda schreef: ↑05-02-2026 07:47Wij hebben leer dat prima bestand is tegen kattennagels
Ook wel eens een leren stoel gehad, die inderdaad wel krassen kreeg, dus leer kan wel. Wel goed uitzoeken.
(voordeel vind ik ook, als er een keertje overheen gespuugd wordt.... trekt het niet in de bank)
ambra wijzigde dit bericht op 05-02-2026 08:35
Reden: Dubbel
Reden: Dubbel
22.18% gewijzigd
donderdag 5 februari 2026 om 09:26
donderdag 5 februari 2026 om 09:32
donderdag 5 februari 2026 om 16:45
Zoiets en dan afdekken met een plaid als je niet thuis bent?
https://www.baenks.nl/nolita/
Google eens op Japandi. Dan vind je wel meer banken die aan de zijkanten hout hebben.
https://www.baenks.nl/nolita/
Google eens op Japandi. Dan vind je wel meer banken die aan de zijkanten hout hebben.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 5 februari 2026 om 18:55
donderdag 5 februari 2026 om 20:33
Dit geb ik gegoogeld en klinkt interessant. Thx. Ik heb trouwens ook een leren fauteuil waar idd ook allemaal krasjes in zitten. Vast niet de beste kwaliteit leer, of dubbel geverfd zoals iemand verder zegt.
donderdag 5 februari 2026 om 20:40
Naar kunst suède ga ik dus ook kijken. Wat ruk dat je nieuwe bank zo snel is afgetakeld!
donderdag 5 februari 2026 om 20:53
Ook al ben je consequent, je bent er niet altijd bij natuurlijk. En ik herken het ook wel hoor; zit er weer een te krabben en roep ik weer hard "Hey, mag niet! Krabpaal! Met klap in handen. Maar geef het dan snel weer op. Deze bank kan ik steeds wel weer oplappen idd maar ik wil dus graag een bank waar ze niet met die tengeltjes aanzitten.bartjes schreef: ↑04-02-2026 23:22Onze katten zijn door onszelf slecht opgevoed, iets met niet consequent zijn ofzo.
donderdag 5 februari 2026 om 20:59
Ok, valt leer ook bij deze af, tenzij die dubbelgeverfde van Lilalinda.Calamitycat schreef: ↑05-02-2026 09:26Hier een leersoort van zeer goede kwaliteit (buffelleer van Leolux) maar dat is niet bestand tegen kattennagels hoor. Wel bij het op de bank springen e.d. maar zetten ze er serieus hun nagels in dan zie je dat echt wel.
donderdag 5 februari 2026 om 21:01
Friezin71 schreef: ↑05-02-2026 09:32thuis/nieuwe-bank-en-vier-katten/list_messages/513431
Nieuwe bank, vier katten
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in