Praktisch vraagje: urine opvangen, hoe?

05-02-2026 14:41 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien een gekke vraag maar in verband met mogelijke blaasontsteking moet ik morgenochtend urine inleveren bij de huisarts.
Ik heb nog nooit eerder in mijn leven urine onderzoek gehad dus heb hier geen ervaring mee.
Ik heb dus zo'n potje meegekregen maar nu zit ik te denken: hoe doe ik dat?
Goede tips? Op de wc gaan zitten en in het potje plassen? Lijkt mij nogal een knoeiboel en moet je wel goed kunnen richten 😁 of ergens in plassen en de urine hier dan uit 'scheppen'?
In het potje plassen en daarna gewoon je handen wassen.
Gisselle schreef:
05-02-2026 14:44
Ja precies en eerst even iets in de wc plassen, tenminste zo is mij geleerd.
Alles gaat voorbij
Als je goed kunt mikken en kunt ophouden met plassen kan het in het bekertje. Je kunt het ook opvangen in een glas of bakje en dan een beetje overgieten. Ze hebben maar een beetje nodig, geen halve liter of zo.
En zorg dat je je eerst wast, eerst wat plast en daarna pas gaat opvangen, ze willen graag middenstroom urine.
Ik plas meestal in een maatbeker die ik niet meer gebruik en giet het dan in het potje.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Als je nog een vlakspoeltoilet hebt kun je de maatbeker o.i.d. In het toilet zetten. Nog makkelijker. Als je moeite hebt met richten de maatbeker, glas of lege pot tegen je aandrukken en dan plassen. Kan niet missen :)
Oh en het potje niet te vol doen. Ik was een keer getuige van een man die een overstromend potje op de balie zette bij een poli in het ziekenhuis. Niet erg handig :P
Gisselle schreef:
05-02-2026 14:44
Dit. Echt een nobrainer.
Je hoeft ook niet het hele potje te vullen hè.
Maatbeker of puddingschaaltje gebruiken. Tis geen chemisch afval. Als je het afwast is het weer prima te gebruiken
Doe je potje als het gelukt is in een Ziplockzakje.... mijn potje bleek namelijk bij nader inzien stuk.
Plassen, even ophouden, potje eronder en dan doorplassen. Inderdaad potje niet helemaal vol, daar wordt niemand blij van.
Als de urine zo steriel mogelijk moet zijn, dan kun je het beste rechtstreeks in het steriele potje plassen.

Mocht het een knoeiboel worden, dan gewoon even goed je handen wassen.
EefjeEverzwijn schreef:
05-02-2026 14:52
Als je nog een vlakspoeltoilet hebt kun je de maatbeker o.i.d. In het toilet zetten. Nog makkelijker. Als je moeite hebt met richten de maatbeker, glas of lege pot tegen je aandrukken en dan plassen. Kan niet missen :)
Wat een gore suggesties. Gewoon in het potje plassen en je handen wassen. Moeilijk gedoe.
BrutaImmaculata schreef:
05-02-2026 15:09
Wat een gore suggesties. Gewoon in het potje plassen en je handen wassen. Moeilijk gedoe.
Wat is er goor aan de suggesties? Ik gebruik ook een maatbeker omdat ik met geen mogelijkheid kan mikken in zo'n potje.
Maatbeker afwassen en klaar is kees. Net zo fris als handen wassen ...
Joyce48 schreef:
05-02-2026 15:43
Wat is er goor aan de suggesties? Ik gebruik ook een maatbeker omdat ik met geen mogelijkheid kan mikken in zo'n potje.
Je voelt toch aan je hand wel of je in de buurt zit?
Joyce48 schreef:
05-02-2026 15:43
Als ik moet uitleggen wat er goor is aan een maatbeker in je wc pot zetten (gevolg op nog meer knoeien, spetters, etc) in plaats van gewoon even rechtstreeks in een potje plassen....
Nyx• schreef:
05-02-2026 15:49
Je voelt toch aan je hand wel of je in de buurt zit?
Ik trek dat gezien de reacties een beetje in twijfel.
Nee nee nee
Veel van deze tips niet doen!
Kans is groot dat je dan gemengde flora terug krijgt als het op kweek gaat en dan kunnen ze dus niks ermee.
Dat pothe is steriel, een glas of maatbeker niet.
En tegen je aandrukken ook niet doen. Dan kunnen huidbacterien makkelijk in de urine terechtkomen.
Inderdaad eerst jezelf wassen, dan een beetje in de wc plassen, dan het potje eronder houden en daarin plassen.
Deksel erop, handen wassen en het potje van buiten afvegen.
BrutaImmaculata schreef:
05-02-2026 15:53
Als ik moet uitleggen wat er goor is aan een maatbeker in je wc pot zetten (gevolg op nog meer knoeien, spetters, etc) in plaats van gewoon even rechtstreeks in een potje plassen....
Tjongejonge dat is toch niet goor.
Je maakt toch alles daarna schoon?
Wat eten we vanavond?
Ik ben zo blij dat ik nooit bij iemand eet.
Ik doe ook altijd eerst in een maatbeker oid. Daarvoor hoef je niet eens op de wc te zitten, kan ook staand.
Nyx• schreef:
05-02-2026 16:03
Ik ben zo blij dat ik nooit bij iemand eet.
Je bezoekt ook geen restaurants?🤔
Alles gaat voorbij
makreel schreef:
05-02-2026 16:02
Tjongejonge dat is toch niet goor.
Je maakt toch alles daarna schoon?
Ik maak liever minder schoon door direct in een potje te plassen dan maatbekers in mijn pot, vervolgens te gaan gieten in een potje en alles door mijn huis te slepen. Maar you do you.
Joppie schreef:
05-02-2026 16:08
Je bezoekt ook geen restaurants?🤔
Ik zie zelden chefs in maatbekers pissen.
Maar hoezo moeilijk mikken? Je plast toch in een straal of plassen jullie als een sproeier? Dan snap ik dat mikken moeilijk is. Maar anders idd gewoon potje onder je houden en plassen, daarna handen wassen ;-)
It is
what it is.
Accept it
and move on!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven