Praktisch vraagje: urine opvangen, hoe?
donderdag 5 februari 2026 om 14:41
Misschien een gekke vraag maar in verband met mogelijke blaasontsteking moet ik morgenochtend urine inleveren bij de huisarts.
Ik heb nog nooit eerder in mijn leven urine onderzoek gehad dus heb hier geen ervaring mee.
Ik heb dus zo'n potje meegekregen maar nu zit ik te denken: hoe doe ik dat?
Goede tips? Op de wc gaan zitten en in het potje plassen? Lijkt mij nogal een knoeiboel en moet je wel goed kunnen richten
of ergens in plassen en de urine hier dan uit 'scheppen'?
Ik heb nog nooit eerder in mijn leven urine onderzoek gehad dus heb hier geen ervaring mee.
Ik heb dus zo'n potje meegekregen maar nu zit ik te denken: hoe doe ik dat?
Goede tips? Op de wc gaan zitten en in het potje plassen? Lijkt mij nogal een knoeiboel en moet je wel goed kunnen richten
donderdag 5 februari 2026 om 14:47
Als je goed kunt mikken en kunt ophouden met plassen kan het in het bekertje. Je kunt het ook opvangen in een glas of bakje en dan een beetje overgieten. Ze hebben maar een beetje nodig, geen halve liter of zo.
En zorg dat je je eerst wast, eerst wat plast en daarna pas gaat opvangen, ze willen graag middenstroom urine.
En zorg dat je je eerst wast, eerst wat plast en daarna pas gaat opvangen, ze willen graag middenstroom urine.
donderdag 5 februari 2026 om 15:09
Plassen, even ophouden, potje eronder en dan doorplassen. Inderdaad potje niet helemaal vol, daar wordt niemand blij van.
Als de urine zo steriel mogelijk moet zijn, dan kun je het beste rechtstreeks in het steriele potje plassen.
Mocht het een knoeiboel worden, dan gewoon even goed je handen wassen.
Als de urine zo steriel mogelijk moet zijn, dan kun je het beste rechtstreeks in het steriele potje plassen.
Mocht het een knoeiboel worden, dan gewoon even goed je handen wassen.
donderdag 5 februari 2026 om 15:09
Wat een gore suggesties. Gewoon in het potje plassen en je handen wassen. Moeilijk gedoe.EefjeEverzwijn schreef: ↑05-02-2026 14:52Als je nog een vlakspoeltoilet hebt kun je de maatbeker o.i.d. In het toilet zetten. Nog makkelijker. Als je moeite hebt met richten de maatbeker, glas of lege pot tegen je aandrukken en dan plassen. Kan niet missen![]()
donderdag 5 februari 2026 om 15:43
Wat is er goor aan de suggesties? Ik gebruik ook een maatbeker omdat ik met geen mogelijkheid kan mikken in zo'n potje.BrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 15:09Wat een gore suggesties. Gewoon in het potje plassen en je handen wassen. Moeilijk gedoe.
Maatbeker afwassen en klaar is kees. Net zo fris als handen wassen ...
donderdag 5 februari 2026 om 15:49
donderdag 5 februari 2026 om 15:53
Als ik moet uitleggen wat er goor is aan een maatbeker in je wc pot zetten (gevolg op nog meer knoeien, spetters, etc) in plaats van gewoon even rechtstreeks in een potje plassen....
donderdag 5 februari 2026 om 16:02
Nee nee nee
Veel van deze tips niet doen!
Kans is groot dat je dan gemengde flora terug krijgt als het op kweek gaat en dan kunnen ze dus niks ermee.
Dat pothe is steriel, een glas of maatbeker niet.
En tegen je aandrukken ook niet doen. Dan kunnen huidbacterien makkelijk in de urine terechtkomen.
Inderdaad eerst jezelf wassen, dan een beetje in de wc plassen, dan het potje eronder houden en daarin plassen.
Deksel erop, handen wassen en het potje van buiten afvegen.
Veel van deze tips niet doen!
Kans is groot dat je dan gemengde flora terug krijgt als het op kweek gaat en dan kunnen ze dus niks ermee.
Dat pothe is steriel, een glas of maatbeker niet.
En tegen je aandrukken ook niet doen. Dan kunnen huidbacterien makkelijk in de urine terechtkomen.
Inderdaad eerst jezelf wassen, dan een beetje in de wc plassen, dan het potje eronder houden en daarin plassen.
Deksel erop, handen wassen en het potje van buiten afvegen.
donderdag 5 februari 2026 om 16:02
Tjongejonge dat is toch niet goor.BrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 15:53Als ik moet uitleggen wat er goor is aan een maatbeker in je wc pot zetten (gevolg op nog meer knoeien, spetters, etc) in plaats van gewoon even rechtstreeks in een potje plassen....
Je maakt toch alles daarna schoon?
Wat eten we vanavond?
donderdag 5 februari 2026 om 16:08
donderdag 5 februari 2026 om 16:09
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in