Hoe is jouw afval weggooi gedrag?
vrijdag 13 februari 2026 om 06:12
Ik ben zelf 25 en merk dat mijn vriendinnengroep heel erg gemixt is met hun mening over afval weggooi gedrag. Ik heb een paar vriendinnen die heel erg milieubewust zijn en zelfs nog geen kauwgompje op straat gooien, maar heb er ook een paar die er totaal niet bij nadenken en soort van op de "automatische piloot" hun afval gewoon neerplempen waar het ze uitkomt. En gisteren zat ik dus met meerdere vriendinnen uren in de auto en er is zelfs een ruzie over ontstaan toen er eentje haar lege blikje uit het raampje gooide en een ander daar heel boos over werd. Toch gek dat mensen die het normaal heel goed met elkaar kunnen vinden dan opeens over zoiets toch ruzie krijgen.
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.
Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?
Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.
Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?
Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
vrijdag 13 februari 2026 om 07:32
Ik scheid niet altijd even goed mijn afval. Er glipt wel eens een karton in het restvuil.
Ik vind het niet normaal dat je afval in de berm gooit. Ronduit asociaal en niet nadenken over bijvoorbeeld de gevolgen voor het dier in de berm. En dat kauwgom op straat. Ik ben zo blij dat de meeste mensen de juiste weg naar de prullenbak weten te vinden. Enig idee hoe lang het duurt voordat die troep oplost?
Je bent 25? Dan verwacht ik dat je weet waar de prullenbak is.
Ik vind het niet normaal dat je afval in de berm gooit. Ronduit asociaal en niet nadenken over bijvoorbeeld de gevolgen voor het dier in de berm. En dat kauwgom op straat. Ik ben zo blij dat de meeste mensen de juiste weg naar de prullenbak weten te vinden. Enig idee hoe lang het duurt voordat die troep oplost?
Je bent 25? Dan verwacht ik dat je weet waar de prullenbak is.
vrijdag 13 februari 2026 om 07:40
Je eerste topic(s) moet door een mod worden goedgekeurd?
Ontopic: ik vind het asociaal als mensen hun afval zo weggooien. Van kinds af aan heb ik geleerd dat ik papiertjes in mijn zak doe en thuis weg gooi en niet op straat of in de berm.
En een leeg blikje uit de auto: er rijden andere mensen waar het op/tegen kan komen en een motorrijder/scooter/fietser kan uitglijden over een platgereden blikje.
Hoeveel moeite is het nou dat je dat even naast je op de vloer zet en bij de eerstvolgende stop in een prullenbak gooit?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 13 februari 2026 om 07:43
Ik ben het type dat niets uit het raam gooit of weggooit vanaf de fiets, behalve natuurlijk een appelklokhuis, hetgeen vergaat. En ook dat gaat natuurlijk niet in een voortuin van iemand.
Ik gooi ook weg waar het hoort, dus papier gaat naar papierafval, glas in de glasbak etc.
Als jij een blikje of plastic verpakking vanaf je fiets de berm in slingert dan vind je het geen probleem dat dat stuk afval daar nog jaren ligt en dat er kleine stukjes plastic overal heen verspreid worden? Je bent bepaald niet de enige, zie ik elke werkdag op mijn fietstocht naar mijn werk, maar ik vind het nogal gemakzuchtig en op jezelf gericht, zonder overzicht van de grotere invloed die zulk gedrag heeft (vrijkomen van ongewenste stoffen in de natuur, kopieergedrag, als er al afval ligt wordt er makkelijker nog meer bij gegooid).
Ik gooi ook weg waar het hoort, dus papier gaat naar papierafval, glas in de glasbak etc.
Als jij een blikje of plastic verpakking vanaf je fiets de berm in slingert dan vind je het geen probleem dat dat stuk afval daar nog jaren ligt en dat er kleine stukjes plastic overal heen verspreid worden? Je bent bepaald niet de enige, zie ik elke werkdag op mijn fietstocht naar mijn werk, maar ik vind het nogal gemakzuchtig en op jezelf gericht, zonder overzicht van de grotere invloed die zulk gedrag heeft (vrijkomen van ongewenste stoffen in de natuur, kopieergedrag, als er al afval ligt wordt er makkelijker nog meer bij gegooid).
vrijdag 13 februari 2026 om 07:46
Ik gooi echt nooit wat uit de auto, tenzij het groenafval is wat ik niet handig kwijt kan. Een klokhuis van een appel bijvoorbeeld of een bananenschil. Maar dat eet ik eigenlijk nooit in de auto, was vooral toen dochter nog klein was en die weleens een banaan at als we onderweg waren
maar blikjes, papier, verpakkingen van eten enz bewaar ik gewoon to thuis of de plaats van bestemming en gooi ik daar in de afvalbak. Ik vind het ook echt asociaal om dat soort dingen uit het raam in de berm te gooien. Wat is de moeite om dat gewoon netjes op te ruimen? En ik zou een vriendin daar ook echt wel op aanspreken als ik het haar zie doen. Mag ook wel hopen dat de mensen in mijn omgeving zo niet met de natuur omgaan. Thuis probeer ik ook zo veel mogelijk te scheiden. Heb een afvalbak voor groen, plastic en rest staan in de keuken en papier doe ik ook apart.
vrijdag 13 februari 2026 om 07:49
Ik ben een brave borst. Thuis zamel ik alles apart in, papier, glas, plastic, gft,batterijen en restafval. Indien nodig rijd ik naar het afvalstation met afgedankte elektrische apparaten en dergelijke.
Verder zal ik nooit iets op straat gooien dat vind ik bijzonder asociaal. Mensen die de poep van hun hond laten liggen daar vind ik ook iets van.
Met die vriendinnen zou ik een flinke ruzie kunnen schoppen. En met jou ook
Verder zal ik nooit iets op straat gooien dat vind ik bijzonder asociaal. Mensen die de poep van hun hond laten liggen daar vind ik ook iets van.
Met die vriendinnen zou ik een flinke ruzie kunnen schoppen. En met jou ook
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
vrijdag 13 februari 2026 om 07:51
Ik ben geen heilige wat afval scheiden betreft. In principe scheidt ik PMD, papier en GFT maar soms ben ik te lui als ik bijvoorbeeld fruit heb gegeten of groenten heb gesneden om dit afval naar de GFT container te brengen en smijt ik het in de vuilnisbak wat dus bij PMD terecht komt maar afval op straat gooien vind ik het toppunt van asociaal, ik kan hier echt boos om worden.
Het enigste wat ik soms in de berm gooi is het klokhuis van m’n appel (in mijn geval een halve appel) voor de dieren. Maar ik gooi het wel alleen in bosjes / stuiken waarvan ik weet dat er konijnen zitten en zeker niet vlakbij of op de weg. En dus ook niet in woonwijken.
In Amerika kan er 1000 dollar boete zitten op afval op straat gooien, mogen ze van mij hier ook invoeren. Al zal 95% van de gevallen niet gepakt worden.
Het enigste wat ik soms in de berm gooi is het klokhuis van m’n appel (in mijn geval een halve appel) voor de dieren. Maar ik gooi het wel alleen in bosjes / stuiken waarvan ik weet dat er konijnen zitten en zeker niet vlakbij of op de weg. En dus ook niet in woonwijken.
In Amerika kan er 1000 dollar boete zitten op afval op straat gooien, mogen ze van mij hier ook invoeren. Al zal 95% van de gevallen niet gepakt worden.
vrijdag 13 februari 2026 om 07:54
Geen oordelen, schrijf je, maar ik heb er wel eentje: iemand die blikjes/papiertjes op de grond of in de berm gooit is gewoon superasociaal en slecht opgevoed.
Je hoeft niet eens supermilieubewust te zijn om je afval gewoon even te bewaren tot je een prullenbak tegenkomt.
Als je dat niet kan, dan eet je maar niet op de fiets.
Je hoeft niet eens supermilieubewust te zijn om je afval gewoon even te bewaren tot je een prullenbak tegenkomt.
Als je dat niet kan, dan eet je maar niet op de fiets.
vrijdag 13 februari 2026 om 07:56
Wat een tokkiegedrag, afval uit een auto gooien. Zijn jij en je vriendinnen door de wolven opgevoed?
Natuurlijk bewaar je je rotzooi tot er een prullenbak in de buurt is. Dat leerde ik als peuter al. En mijn kinderen ook.
En verder heb ik papier, plastic en glas gescheiden. Hele kleine moeite, heel veel effect.
Natuurlijk bewaar je je rotzooi tot er een prullenbak in de buurt is. Dat leerde ik als peuter al. En mijn kinderen ook.
En verder heb ik papier, plastic en glas gescheiden. Hele kleine moeite, heel veel effect.
mabel wijzigde dit bericht op 13-02-2026 07:57
0.32% gewijzigd
vrijdag 13 februari 2026 om 08:00
vrijdag 13 februari 2026 om 08:01
Haha vriendinnen die " zelfs geen kauwgumpje op straat gooien"...
Zelfs dat niet? Hoezo vind je dit onder" zelfs dat niet" vallen. Sws vind ik op straat afvaldumpen asociaal maar kauwgum vind ik zeker niet in de catogorie" minst erg" vallen. Als je dat onder je schoen krijgt is dat goor, moet je het eraf zien te krijgen, vieze handen etc..
En dat jij het in de berm flikkert terwijl je wel weet dat dit niet oke is( want als iemand kijkt doe je het niet) vind ik bijzonder. Als je het doet sta er dan achter en doe het dan ook als iemand kijkt.
Overigens vind ik het wel raar hoe geaccepteerd is ( denk ik) dat rokers hun sigaret op straat uitdrukken en laten liggen. Mijn moeder ergert zich aan zwerfvuil, heeft hardop commentaar als iemand iets op straat gooit maar gooit haar sigaretten gewoon op straat en vindt dat blijkbaar iets anders en gewoon normaal. En ik zie dat heel veel om me heen
Zelfs dat niet? Hoezo vind je dit onder" zelfs dat niet" vallen. Sws vind ik op straat afvaldumpen asociaal maar kauwgum vind ik zeker niet in de catogorie" minst erg" vallen. Als je dat onder je schoen krijgt is dat goor, moet je het eraf zien te krijgen, vieze handen etc..
En dat jij het in de berm flikkert terwijl je wel weet dat dit niet oke is( want als iemand kijkt doe je het niet) vind ik bijzonder. Als je het doet sta er dan achter en doe het dan ook als iemand kijkt.
Overigens vind ik het wel raar hoe geaccepteerd is ( denk ik) dat rokers hun sigaret op straat uitdrukken en laten liggen. Mijn moeder ergert zich aan zwerfvuil, heeft hardop commentaar als iemand iets op straat gooit maar gooit haar sigaretten gewoon op straat en vindt dat blijkbaar iets anders en gewoon normaal. En ik zie dat heel veel om me heen
vrijdag 13 februari 2026 om 08:10
Nee inderdaad, dat zou einde vriendschap zijn. Echt wtf. Afval op straat gooien doe je niet. Nooit.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
vrijdag 13 februari 2026 om 08:12
Dat is natuurlijk zo maar kijk dan waar je het weggooit. Een klokhuis kan ook dieren, konijntje of vogel, aantrekken en die worden dan weer overreden. Een bananenschil heeft twee jaar nodig om volledig af te breken.
https://www.libelle.nl/lifestyle/banane ... kgo.com%2F
strelizia wijzigde dit bericht op 13-02-2026 08:17
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
11.44% gewijzigd
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
vrijdag 13 februari 2026 om 08:19
Afval scheiden gaat wel eens fout. Op mijn werk is er alleen een grote container en kan ik niet eens scheiden.
Maar ik gooi nooit afval op straat of in de berm. Zelfs bananenschillen bewaar ik in de auto tot ik die thuis in de groene container kan gooien. Op de fiets eet ik eigenlijk nooit iets waarbij ik afval heb en anders gaat het in mijn jaszak. Met wandelen neem ik een dopper water mee. Aan de zakken van mijn kinderen te zien als ik de was doe, stoppen ze ook hun papiertjes in hun zakken. Ze vergeten ze alleen daarna weg te gooien en laten dat aan mij over als ik de kleding in de was gooi.
Maar ik gooi nooit afval op straat of in de berm. Zelfs bananenschillen bewaar ik in de auto tot ik die thuis in de groene container kan gooien. Op de fiets eet ik eigenlijk nooit iets waarbij ik afval heb en anders gaat het in mijn jaszak. Met wandelen neem ik een dopper water mee. Aan de zakken van mijn kinderen te zien als ik de was doe, stoppen ze ook hun papiertjes in hun zakken. Ze vergeten ze alleen daarna weg te gooien en laten dat aan mij over als ik de kleding in de was gooi.
vrijdag 13 februari 2026 om 08:24
vrijdag 13 februari 2026 om 08:29
vrijdag 13 februari 2026 om 08:32
Haha zelfs geen “kauwgom” type hier. Overigens ook geen klokhuizen en bananenschillen.
Gewoon niks op/in/om straat gooien is niet zo heel moeilijk.
Dus ja als er een bonnetje uit mijn zak vliegt (waarom krijg je die nog vaak trouwens wanneer je al dat app van de winkel gebruikt, zonde!) wanneer ik hem weg wil gooien dan ren ik erachter aan.
Ik begrijp nu dat dat erg milieubewust gedrag is voor mij is dat vanzelfsprekend.
Gewoon niks op/in/om straat gooien is niet zo heel moeilijk.
Dus ja als er een bonnetje uit mijn zak vliegt (waarom krijg je die nog vaak trouwens wanneer je al dat app van de winkel gebruikt, zonde!) wanneer ik hem weg wil gooien dan ren ik erachter aan.
Ik begrijp nu dat dat erg milieubewust gedrag is voor mij is dat vanzelfsprekend.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 13-02-2026 08:43
0.35% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 13 februari 2026 om 08:40
Ook gewoon niet doen:Irregular_Choice schreef: ↑13-02-2026 07:46Ik gooi echt nooit wat uit de auto, tenzij het groenafval is wat ik niet handig kwijt kan. Een klokhuis van een appel bijvoorbeeld of een bananenschil. Maar dat eet ik eigenlijk nooit in de auto, was vooral toen dochter nog klein was en die weleens een banaan at als we onderweg warenmaar blikjes, papier, verpakkingen van eten enz bewaar ik gewoon to thuis of de plaats van bestemming en gooi ik daar in de afvalbak. Ik vind het ook echt asociaal om dat soort dingen uit het raam in de berm te gooien. Wat is de moeite om dat gewoon netjes op te ruimen? En ik zou een vriendin daar ook echt wel op aanspreken als ik het haar zie doen. Mag ook wel hopen dat de mensen in mijn omgeving zo niet met de natuur omgaan. Thuis probeer ik ook zo veel mogelijk te scheiden. Heb een afvalbak voor groen, plastic en rest staan in de keuken en papier doe ik ook apart.
'Cellulose is lastig afbreekbaar voor de micro-organismes in de natuur, waardoor een bananenschil tot wel 2 jaar kan overleven in de natuur.'
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in