Logeerpartij in goede banen leiden

15-02-2026 20:14 399 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een mailvriendin in Amerika, we hebben elkaar leren kennen op een forum over een gemeenschappelijke interesse en inmiddels mailen we al een paar jaar bij tijd en wijle. Niet superfrequent of zo, het is een soort penvriendin zeg maar en we sturen elkaar altijd kerstcadeautjes en zo. Nu moet ze volgend jaar voor haar werk naar Europa en stelde ze voor om daarna "een tijdje" naar ons over te komen. Ik weet niet hoe lang ze daarmee precies bedoelde, want dat is o.a. afhankelijk van haar werkschema. Ze vroeg of ik een betaalbaar en goed hotel weet in de buurt, er zit hier een B&B op circa een kwartier lopen maar voor de rest is er in de omgeving dus NIKS, behalve akkers en bossen. Zelfs voor de supermarkt moet je in de auto stappen. Uiteraard wil ik haar met alle liefde ophalen van het vliegveld, maar het benauwt me een beetje als ik het gevoel heb dat ik 24/7 verantwoordelijk ben voor alle vermaak, zeker nu ik nog niet weet voor hoe lang dat zal zijn (3 dagen red ik prima, 3 weken daarentegen).

Ik heb geen betaalde baan, maar wel een gezin om voor te zorgen. Mijn man is daarnaast ook nog eens geregeld een paar dagen/weken weg voor zijn werk, dus als hij in die periode net thuis zou zijn zou ik het ook wel leuk vinden om ook nog wat gezinstijd te hebben. Ik hoef geen rekening te houden met schooltijden e.d. maar heb wel kinderen, huisdieren en m'n huishouden. Ik heb een traagwerkende schildklier en hierdoor een laag energielevel, ik heb echt wel tijd nodig om op te laden om sociaal te kunnen blijven doen, zeker als dat dingen zijn als gezellig keuvelen in het Engels en een paar leuke trekpleisters laten zien. Wat wordt er als "ontvangende" partij van je verwacht in zo'n situatie, iedere avond bij ons eten of kan je iemand ook weleens in de B&B laten verblijven zonder dat je een botte aso bent? En qua dagbesteding? Onze kindjes zullen het waarschijnlijk de eerste 2 a 3 dagen superleuk vinden, maar daarna gaan ze denk ik muiten omdat ze het vervelend vinden dat mama steeds zit te kletsen en nog in het Engels ook, zij zijn gewend dat ik aandacht heb voor hen.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Nee, ik noemde het Plaswijckpark omdat ik dat ken van vroeger, wij wonen daar veel te ver uit de buurt. Wij wonen in een gehucht in het zuiden des lands. Als je daar ook nog ideeën voor hebt hou ik me aanbevolen, want ik lees nu echt leuke uitstapjes BGB :cheer:
stippeltje wijzigde dit bericht op 15-02-2026 23:18
26.62% gewijzigd
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:17
Nee, ik noemde het Plaswijckpark omdat ik dat ken van vroeger, wij wonen daar veel te ver uit de buurt. Wij wonen in een gehucht in het zuiden des lands.
Dat is toch helemaal niet leuk voor een toerist??
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:14
Het is misschien een gekke vraag, maar zou jij wel zelf gemaild kunnen hebben dat je naar dat pannenkoekenhuis wilde ook al meende je dat dan niet? Het was een van de eerste dingen waar ze over begon, daarom ging ik er van uit dat ze dat wilde. Ze is sowieso altijd heel belangstellend naar de kinderen, die van haar zijn al een stuk ouder maar ze onderneemt nog steeds veel met hen in familieverband en is voor zover ik kan inschatten best wel een beetje een moederkloek-type.
ehh ja want dat is typisch Nederlands. Maar ik zou niet verwachten dat ik dan ook nog naar een speeltuin moet met de kinderen en je man. Ze is er voor jou, dus wil wellicht ook quality time met jou en niet een aanhangsel zijn van jou en je gezin. Je gezin en man ontmoeten kan natuurlijk wel maar een schema helemaal afstemmen op wat leuk is voor kinderen? Nee.
Vraag eerst eens hoelang, dat kan wel eens veel korter zijn dan jij in gedachten hebt.

Auto huren is misschien al wel vanzelfsprekend.

Hoevaak gaat ze naar Europa? Dan weet je de verwachtingen een beetje. Via Brussel en Parijs is het ook weer anders.
Zeemeermin84 schreef:
Dat is toch helemaal niet leuk voor een toerist??
Dat is nu juist waarom ik me zorgen maak over de verwachtingen op het gebied van entertainment. Wij vinden het hier fantastisch, maar een ander verveelt zich hier misschien wel halfdood.
Stippeltje schreef:
Nee, ik noemde het Plaswijckpark omdat ik dat ken van vroeger, wij wonen daar veel te ver uit de buurt. Wij wonen in een gehucht in het zuiden des lands.
O, oke.

Kijk, voor jouw kinderen is de dierentuin leuk. Maar als je 5 682 km verderop woont , waar ze ook dierentuinen hebben , is het veel leuker om iets te doen of te zien wat je nog niet kent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn ervaring is overigens ook dat alles van a tot z gepland wordt. Bijvoorbeeld een complete dag uitgeschreven bomvol dingen met tijden en gereserveerde eetmomenten.
Of het nu om Disney, een cruise of dagje Londen gaat.
Stippeltje schreef:
Nee, ik noemde het Plaswijckpark omdat ik dat ken van vroeger, wij wonen daar veel te ver uit de buurt. Wij wonen in een gehucht in het zuiden des lands. Als je daar ook nog ideeën voor hebt hou ik me aanbevolen, want ik lees nu echt leuke uitstapjes BGB :cheer:
Bij welke grote stad woon je ?
Maar bespreek het met haar, misschien vind zij het allemaal wel enig. Vertel haar wat jou ideeën zijn en vraag haar wat ze leuk vind. Communicatie is erg belangrijk om teleurstelling te voorkomen.
Flashy schreef:
15-02-2026 23:18
Vraag eerst eens hoelang, dat kan wel eens veel korter zijn dan jij in gedachten hebt.

Auto huren is misschien al wel vanzelfsprekend.

Hoevaak gaat ze naar Europa? Dan weet je de verwachtingen een beetje. Via Brussel en Parijs is het ook weer anders.
Ze is nog nooit in Europa geweest en moet voor haar werk naar UK. Ze stelde voor om vanaf daar door te vliegen en zei zelf dat ze dan waarschijnlijk op A 'dam of Brussel zou landen, ze vroeg of het mogelijk was dat wij haar dan van dat vliegveld zouden halen.
blijfgewoonbianca schreef:
15-02-2026 23:23
Bij welke grote stad woon je ?
Maastricht en Heerlen zijn voor ons goed te doen
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:20
Dat is nu juist waarom ik me zorgen maak over de verwachtingen op het gebied van entertainment. Wij vinden het hier fantastisch, maar een ander verveelt zich hier misschien wel halfdood.
Iemand die nog nooit in Nederland is geweest en zelden in Europa heeft inderdaad andere verwachtingen van sightseeing dan een random speeltuin.
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:24
Ze is nog nooit in Europa geweest en moet voor haar werk naar UK. Ze stelde voor om vanaf daar door te vliegen en zei zelf dat ze dan waarschijnlijk op A 'dam of Brussel zou landen, ze vroeg of het mogelijk was dat wij haar dan van dat vliegveld zouden halen.
Vanuit London (Stansted) kan je ook op Eindhoven vliegen.
Graze schreef:
Maar bespreek het met haar, misschien vind zij het allemaal wel enig. Vertel haar wat jou ideeën zijn en vraag haar wat ze leuk vind. Communicatie is erg belangrijk om teleurstelling te voorkomen.
Dat vind ik juist zo moeilijk aan geschreven communicatie en elkaar (nog) niet goed kennen. Wie weet roept zij uit beleefdheid wel van alles, net zoals ik snel geneigd ben om te doen om de ander maar geen 'weggejaagd' gevoel te geven.
Met mensen met wie ik vertrouwd ben is het veel gemakkelijker, als mijn zus bijv zou voorstellen om naar de dierentuin te gaan dan weet ik 100% zeker dat ze dat alleen maar zegt vanwege de kinderen en met heel d'r hart hoopt dat ik nee zeg. M'n vriendin begon over het pannenkoekenrestaurant en de ijssalon van de foto's, dus dacht ik dat ze sowieso naar het pannenkoekenrestaurant en de ijssalon wilde.
Een speeltuin of dierenpark doe je toch niet met iemand die vanuit de VS komt?

Orvelte openluchtmuseum, Kröller Müller museum, afsluitdijk, Zaandam, Neeltje Jans etc.
Maastricht is toch hartstikke leuk !

https://www.visitmaastricht.com/nl/doen ... gJ-6fD_BwE

https://www.getyourguide.nl/maastricht- ... gLMaPD_BwE

https://lestables.nl/bezienswaardigheden-maastricht/

En dan een Limburgs biertje , een vlaai en een kroket naar binnen werken.

Met dit soort sites kun je een eind vooruit, lijkt mij.
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:26
Maastricht en Heerlen zijn voor ons goed te doen
Maar Maastricht is toch erg leuk om met die vriendin te verkennen? Ben er zelf ook een keer geweest omdat ik eens ergens anders wilde gaan shoppen maar er zijn genoeg andere dingen te doen als ik op tripadvisor kijk. Heerlen ben ik nooit geweest.

Geef haar deze link en vraag wat ze allemaal leuk zou vinden en dan van daaruit een plan maken wat voor jou ook haalbaar is: https://www.tripadvisor.nl/Attractions- ... vince.html

Kan me voorstellen dat de kinderen die grotten bijvoorbeeld wellicht ook erg gaaf vinden, of een kasteel.
Stippeltje schreef:
Maastricht, Valkenburg
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:29
. M'n vriendin begon over het pannenkoekenrestaurant en de ijssalon van de foto's, dus dacht ik dat ze sowieso naar het pannenkoekenrestaurant en de ijssalon wilde.
Zitten die in jouw woonplaats ? Dan heeft ze het misschien bedoeld als “ ik wil graag eens zien waar jullie zoal uithangen, als doorsnee Hollands gezin “ . Een ijszaak is niets bijzonders ( hebben zij ook ) tenzij het bijvoorbeeld de beste van NL is, of iets dergelijks. Of ze er iets typisch Nederlands zouden hebben : stroopwafelijs bijvoorbeeld.
Stippeltje schreef:
Waarom huurt ze geen auto?
En op Eindhoven of Maastricht kan ze ook vliegen.
Als ze van de pretparken is kun je naar de Efteling.
15-02-2026 23:33
Maastricht is toch hartstikke leuk !

https://www.visitmaastricht.com/nl/doen ... gJ-6fD_BwE

https://www.getyourguide.nl/maastricht- ... gLMaPD_BwE

https://lestables.nl/bezienswaardigheden-maastricht/

En dan een Limburgs biertje , een vlaai en een kroket naar binnen werken.

Met dit soort sites kun je een eind vooruit, lijkt mij.
Oh da's nou fijn om te horen, omdat wij hier zelf wonen zijn we een beetje "blind geworden" voor de omgeving denk ik. Maastricht is voor ons geen dagje uit, dat is gewoon de plaats waar we de maandboodschappen doen :D
OhMellie schreef:
15-02-2026 23:37
Maastricht, Valkenburg
De Rodelbaan :proud: Ooit met schoolreisje daar heen gegaan en dat was het event van de dag.
Stippeltje schreef:
15-02-2026 23:39
Oh da's nou fijn om te horen, omdat wij hier zelf wonen zijn we een beetje "blind geworden" voor de omgeving denk ik. Maastricht is voor ons geen dagje uit, dat is gewoon de plaats waar we de maandboodschappen doen :D
Woon je dusdanig afgelegen en van allerlei informatie- en communicatiemiddelen verstoken dat je niet weet dat er drommen toeristen naar Maastricht komen ?
Kijk, zulke dingetjes zoek ik nou. Voor ons een "thuiswedstrijd", dus niet al te vermoeiend qua prikkels, onzekerheden en zo en voor haar als toerist leuk. Wij halen iedere zomer minstens wekelijks een ijsje in Valkenburg, wij 'zien' de toeristische dingen eigenlijk niet echt meer. Alleen de kabelbaan valt me altijd op want die vind ik doodeng :P
15-02-2026 23:44
Woon je dusdanig afgelegen en van allerlei informatie- en communicatiemiddelen verstoken dat je niet weet dat er drommen toeristen naar Maastricht komen ?
Natuurlijk wel, maar ik weet dan niet wat ze komen doen. Het Natuurhistorisch museum ken ik, ook vaak geweest al, maar dat is dus 1x een paar uur en dan zou ik het ook niet meer weten. (Maar ik ben dus niet zo'n fan van stadjes slenteren en shoppen)

Overigens hebben wij het zeldzame talent om vlakbij de grootste toeristische trekpleisters rond te cirkelen zonder ze ooit te ontdekken, wij zijn dus echt serieus meerdere keren op vakantie geweest in streken waarvan mensen dan riepen dat we dan toch zeker wel daar-en-daar geweest waren want daar zaten we zowat bovenop en dan hadden wij dat dus echt nooit gezien en waren wij bijvoorbeeld juist op een onbekend schiereilandje belandt of in een minstadje waar geen kip ooit van gehoord had. Waar het dan wel heel leuk was hoor, daar niet van :)
stippeltje wijzigde dit bericht op 15-02-2026 23:53
35.96% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven