Studeren aan de KMA. Ervaringen?
donderdag 19 februari 2026 om 16:32
Mijn kind zit nu in 4vwo en roept al jaren dat hij naar de KMA wil. Hij is nu 15 dus relatief jong. Hij heeft zich al verdiept in de fysieke en psychologische testen. Hij spreekt tevens een vreemde taal die momenteel erg gewild is en volgens de recruter kan dat ook een plus zijn. Ik weer dat hij de toelatingstesten kan doen als hij 17 is, maar dat hij pas echt kan beginnen na zijn 18e verjaardag.
Zijn er mensen wiens kind aan de KMA studeert of die misschien zelf daar gestudeerd hebben? Kind wil graag de richting van militair ingenieur op.
Zijn er mensen wiens kind aan de KMA studeert of die misschien zelf daar gestudeerd hebben? Kind wil graag de richting van militair ingenieur op.
donderdag 19 februari 2026 om 19:32
Ik ken verschillende mensen die de KMA hebben gedaan. Ze hebben vriendschappen voor het leven opgedaan.
Er zijn wel kanttekeningen.
Veel mensen die sportief, intelligent en gemotiveerd zijn, knappen uiteindelijk af op autoriteit of frustratie.
Kan je kind tegen autoriteit?
Een meerdere zegt: "Jij gaat dit jaar het detachement leiden tijdens de Vierdaagse, met 10 kilo bepakking per persoon. En jij zorgt ervoor, dat de groep in mars blijft lopen." Dan is er geen "Ja, maar (waarom ik)", maar opvolgen.
En kan hij goed een kamer of slaapzaal/tent/douche delen?
Hoe is zijn frustratietolerantie?
Militairen worden getraind om om te gaan met frustratie, onvervulde verwachtingen, 'oneerlijkheid' (bijvoorbeeld commentaar op niet goed schoenen poetsen, terwijl er in werkelijkheid niets mis is met die schoenen).
Er zijn wel kanttekeningen.
Veel mensen die sportief, intelligent en gemotiveerd zijn, knappen uiteindelijk af op autoriteit of frustratie.
Kan je kind tegen autoriteit?
Een meerdere zegt: "Jij gaat dit jaar het detachement leiden tijdens de Vierdaagse, met 10 kilo bepakking per persoon. En jij zorgt ervoor, dat de groep in mars blijft lopen." Dan is er geen "Ja, maar (waarom ik)", maar opvolgen.
En kan hij goed een kamer of slaapzaal/tent/douche delen?
Hoe is zijn frustratietolerantie?
Militairen worden getraind om om te gaan met frustratie, onvervulde verwachtingen, 'oneerlijkheid' (bijvoorbeeld commentaar op niet goed schoenen poetsen, terwijl er in werkelijkheid niets mis is met die schoenen).
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
donderdag 19 februari 2026 om 19:33
Tip: Kijken in de ziel, serie 'Te wapen'.
Koen Verbraak interviewt in 6 afleveringen 11 Nederlandse militairen.
https://www.youtube.com/watch?v=Hzn-KcOsgDU
Koen Verbraak interviewt in 6 afleveringen 11 Nederlandse militairen.
https://www.youtube.com/watch?v=Hzn-KcOsgDU
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
donderdag 19 februari 2026 om 19:34
Ze zitten behoorlijk te springen om mensen. Zeker om hoger opgeleiden bij defensie. Maar hou in gedachten dat er naast de mooie kanten (discipline, kameraadschap zoals nergens anders en het reizen) ook andere kanten zijn. Het is een harde wereld. Heel lastig tot niet te combineren met een stabiele gezinsleven en er zijn heel wat mensen die er behoorlijke psychische klachten aan hebben overgehouden. Zou defensie college niet wat zijn?
donderdag 19 februari 2026 om 20:09
donderdag 19 februari 2026 om 20:28
Mijn broer heeft het gedaan. Was niet direct toegelaten na het vwo dus eerst nog een jaar hbo gedaan (propedeuse gehaald). Daarna de kma en ruim tien jaar verder werkt hij nog steeds met plezier bij defensie.
Voor mijn schoonzus vind ik het soms wel pittig, ze is regelmatig lange tijd alleen met de kinderen. Maar ze wist wel waar ze aan begon, ook voor mijn broer was het een jongensdroom (waar mijn ouders niet perse om stonden te springen
) .
Voor mijn schoonzus vind ik het soms wel pittig, ze is regelmatig lange tijd alleen met de kinderen. Maar ze wist wel waar ze aan begon, ook voor mijn broer was het een jongensdroom (waar mijn ouders niet perse om stonden te springen
donderdag 19 februari 2026 om 21:54
T is een andere wereld. Waar je echt "het type" voor moet zijn, denk ik.
Man is al 40 jaar militair en is "zo'n type".
Zoals hierboven al beschreven, je moet tegen autoriteit kunnen. Maar je kan er óók voor zorgen dat je zélf wat te vertellen krijgt natuurlijk.
Je kan er een fantastische loopbaan hebben, met veel groeimogelijkheden en kansen om intern opleidingen te doen. Èn ze hebben prima secundaire arbeidsvoorwaarden.
Man is al 40 jaar militair en is "zo'n type".
Zoals hierboven al beschreven, je moet tegen autoriteit kunnen. Maar je kan er óók voor zorgen dat je zélf wat te vertellen krijgt natuurlijk.
Je kan er een fantastische loopbaan hebben, met veel groeimogelijkheden en kansen om intern opleidingen te doen. Èn ze hebben prima secundaire arbeidsvoorwaarden.
vrijdag 20 februari 2026 om 14:58
Ik sluit me aan bij Yasmijn.
Niet uit eigen ervaring maar van mijn man. Verder eens met andere opmerkingen hier over kameraadschap etc.
Zoon wilde ook graag naar KMA maar had helaas zijn leervermogen van mij vrees ik.
Dus VWO was te hoog gegrepen maar heeft nu een andere mooie functie bij defensie.
Heel militair gezin hier…
En als groeiend gezin is dat idd niet altijd makkelijk ( veel weg, veel alleen moeten doen, spannende periodes ivm uitzendingen, altijd jezelf aan moet passen aan het werk, ikzelf heb daardoor er ook veel voor moeten laten etc) maar het brengt ook veel goeds met zich mee.
Maar dat zijn dingen die later pas gaan spelen. Dus als je zoon nu zijn zinnen daarop gezet heeft zou ik dat alleen maar aanmoedigen.
En zo te horen is hij zich daar al goed op aan het voorbereiden.
Niet uit eigen ervaring maar van mijn man. Verder eens met andere opmerkingen hier over kameraadschap etc.
Zoon wilde ook graag naar KMA maar had helaas zijn leervermogen van mij vrees ik.
Dus VWO was te hoog gegrepen maar heeft nu een andere mooie functie bij defensie.
Heel militair gezin hier…
En als groeiend gezin is dat idd niet altijd makkelijk ( veel weg, veel alleen moeten doen, spannende periodes ivm uitzendingen, altijd jezelf aan moet passen aan het werk, ikzelf heb daardoor er ook veel voor moeten laten etc) maar het brengt ook veel goeds met zich mee.
Maar dat zijn dingen die later pas gaan spelen. Dus als je zoon nu zijn zinnen daarop gezet heeft zou ik dat alleen maar aanmoedigen.
En zo te horen is hij zich daar al goed op aan het voorbereiden.
vrijdag 20 februari 2026 om 16:47
Dat eerste mee eens. Dat laatste is maar zeer de vraag. Veel mannen hebben het erg lastig met de overstap naar de burger maatschappij. Het is een totaal andere wereld. En bijvoorbeeld ook de kameraadschap die ze gewend waren is weg. Buiten is het ieder voor zich. En heb je opeens heel andere vaardigheden nodig. En daar maakt een hoge rang in het leger echt op niemand indruk. En ik ken er helaas genoeg die een behoorlijke tik hebben overgehouden aan uitzendingen bijvoorbeeld.
Daarnaast heerst er een behoorlijke macho cultuur. En is het weinig vrouwvriendelijk. Maar daar heeft een zoon natuurlijk geen last van. Een dochter zou ik nooit laten gaan. Maar als hij zelfverzekerd is, fysiek in topvorm, zelfstandig, intelligent en goed van zich af kan bijten is het absoluut geschikt.
evelien2010 wijzigde dit bericht op 20-02-2026 16:51
Reden: .
Reden: .
17.98% gewijzigd
vrijdag 20 februari 2026 om 18:48
100% kletskoek.evelien2010 schreef: ↑20-02-2026 16:47Dat eerste mee eens. Dat laatste is maar zeer de vraag. Veel mannen hebben het erg lastig met de overstap naar de burger maatschappij. Het is een totaal andere wereld. En bijvoorbeeld ook de kameraadschap die ze gewend waren is weg. Buiten is het ieder voor zich. En heb je opeens heel andere vaardigheden nodig. En daar maakt een hoge rang in het leger echt op niemand indruk. En ik ken er helaas genoeg die een behoorlijke tik hebben overgehouden aan uitzendingen bijvoorbeeld.
Daarnaast heerst er een behoorlijke macho cultuur. En is het weinig vrouwvriendelijk. Maar daar heeft een zoon natuurlijk geen last van. Een dochter zou ik nooit laten gaan. Maar als hij zelfverzekerd is, fysiek in topvorm, zelfstandig, intelligent en goed van zich af kan bijten is het absoluut geschikt.
En ik kan het weten.
vrijdag 20 februari 2026 om 19:29
Onherkenbaar.evelien2010 schreef: ↑20-02-2026 16:47Dat eerste mee eens. Dat laatste is maar zeer de vraag. Veel mannen hebben het erg lastig met de overstap naar de burger maatschappij. Het is een totaal andere wereld. En bijvoorbeeld ook de kameraadschap die ze gewend waren is weg. Buiten is het ieder voor zich. En heb je opeens heel andere vaardigheden nodig. En daar maakt een hoge rang in het leger echt op niemand indruk. En ik ken er helaas genoeg die een behoorlijke tik hebben overgehouden aan uitzendingen bijvoorbeeld.
En ik vind het echt ridicuul om te stellen dat een zoon geen last zou hebben van een weinig vrouwvriendelijke machocultuur. Dat zijn nou juist plaatsen waar ik ook mijn zonen vér weg van wil houden, omdat het zo verschrikkelijk schadelijk is.
Gelukkig herken ik dat helemaal niet van defensie.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 20 februari 2026 om 19:41
Ook mijn dochter zit bij defensie. Nog nooit last van gehad hoor. Zitten tegenwoordig behoorlijk wat dames bij hoor. Zij ervaart het helemaal niet als vrouwonvriendelijk.evelien2010 schreef: ↑20-02-2026 16:47Dat eerste mee eens. Dat laatste is maar zeer de vraag. Veel mannen hebben het erg lastig met de overstap naar de burger maatschappij. Het is een totaal andere wereld. En bijvoorbeeld ook de kameraadschap die ze gewend waren is weg. Buiten is het ieder voor zich. En heb je opeens heel andere vaardigheden nodig. En daar maakt een hoge rang in het leger echt op niemand indruk. En ik ken er helaas genoeg die een behoorlijke tik hebben overgehouden aan uitzendingen bijvoorbeeld.
vrijdag 20 februari 2026 om 23:37
Allemaal onzin. Ken genoeg voormalig militairen die het prima doen in de burgermaatschappij. Je leert binnen Defensie vaardigheden waar je in de burgermaatschappij juist heel veel aan kan hebben.evelien2010 schreef: ↑20-02-2026 16:47Dat eerste mee eens. Dat laatste is maar zeer de vraag. Veel mannen hebben het erg lastig met de overstap naar de burger maatschappij. Het is een totaal andere wereld. En bijvoorbeeld ook de kameraadschap die ze gewend waren is weg. Buiten is het ieder voor zich. En heb je opeens heel andere vaardigheden nodig. En daar maakt een hoge rang in het leger echt op niemand indruk. En ik ken er helaas genoeg die een behoorlijke tik hebben overgehouden aan uitzendingen bijvoorbeeld.
En vrouwonvriendelijk? Echt niet (meer)
vrijdag 20 februari 2026 om 23:47
evelien2010 schreef: ↑20-02-2026 16:47Dat eerste mee eens. Dat laatste is maar zeer de vraag. Veel mannen hebben het erg lastig met de overstap naar de burger maatschappij. Het is een totaal andere wereld. En bijvoorbeeld ook de kameraadschap die ze gewend waren is weg. Buiten is het ieder voor zich. En heb je opeens heel andere vaardigheden nodig. En daar maakt een hoge rang in het leger echt op niemand indruk. En ik ken er helaas genoeg die een behoorlijke tik hebben overgehouden aan uitzendingen bijvoorbeeld.
Waar haal je het allemaal toch steeds weer vandaan.
Delulu
zaterdag 21 februari 2026 om 15:38
zaterdag 21 februari 2026 om 15:38
zaterdag 21 februari 2026 om 17:01
Daar is vaak genoeg wat over naar buiten gekomen. En defensie is ook bezig verbeteringen door te voeren. Maar dat jij het niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het er niet is. Het zal wellicht verschillen per onderdeel. De kma heeft natuurlijk niet heel veel vrouwen. Het is een heel harde opleiding voor de hoogste rangen.
zondag 22 februari 2026 om 13:14
De KMA is de Nederlandse officiersschool, niet meer, niet minder. Ik las laatst dat tegen de 30% van de studenten vrouw is.evelien2010 schreef: ↑21-02-2026 17:01Daar is vaak genoeg wat over naar buiten gekomen. En defensie is ook bezig verbeteringen door te voeren. Maar dat jij het niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het er niet is. Het zal wellicht verschillen per onderdeel. De kma heeft natuurlijk niet heel veel vrouwen. Het is een heel harde opleiding voor de hoogste rangen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in