Ijzergehalte stijgt amper na ijzerkuur
vrijdag 20 februari 2026 om 17:13
Jullie zijn geen dokters, I know.
Ben gewoon benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.
Mijn dochter had een ijzergehalte van 3 en na 3 maanden ijzertabletten is het slechts gestegen naar 5.
Verder heeft ze regelmatig diaree. Ze is aan de lichte kant en zou graag aankonen maar dit gaat moeizaam.
Ook blijven menstruaties vaak uit.
Ivm het te weinig stijgen van het ijzergehalte (geen bloedarmoede overigens)moet ze naar de kinderarts. Het duurt nog even voordat ze daar terecht kan. Is er iemand die deze klachten herkent en was wat het uiteindelijk?
Ben gewoon benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.
Mijn dochter had een ijzergehalte van 3 en na 3 maanden ijzertabletten is het slechts gestegen naar 5.
Verder heeft ze regelmatig diaree. Ze is aan de lichte kant en zou graag aankonen maar dit gaat moeizaam.
Ook blijven menstruaties vaak uit.
Ivm het te weinig stijgen van het ijzergehalte (geen bloedarmoede overigens)moet ze naar de kinderarts. Het duurt nog even voordat ze daar terecht kan. Is er iemand die deze klachten herkent en was wat het uiteindelijk?
vrijdag 20 februari 2026 om 17:35
Het kan van alles zijn. Bij sommigen wordt het ijzer “gewoon” niet goed opgenomen en is er hier geen aantoonbare reden voor, bij anderen ligt er iets onder van coeliakie of iets dergelijks (als de huisarts dat niet al gecheckt heeft). Het is écht aan de kinderarts om uit te sluiten. Als je je dochter zienderogen achteruit ziet gaan kan je altijd nog aan de huisarts vragen of die nog iets kan betekenen in evt verwijzing op korte termijn, maar dat kan natuurlijk niet bij iedereen (en bijna iedereen wil graag dat kind snel terecht kan).
vrijdag 20 februari 2026 om 18:31
Mijn eigen ervaring: ik had ook een heel laag ijzer en pillen deden niks. Ik voelde me echt heel ellendig, zo doodmoe, duizelig etc. Ik moest aan het infuus en toen stegen de waardes eindelijk, al blijft het echt rond de ondergrens hangen. Ik voel me wel wat beter. Een oorzaak weten ze bij mij niet.
Succes voor je dochter!
Succes voor je dochter!
vrijdag 20 februari 2026 om 19:01
Bedankt voor de reacties. Coeliakie is getest. Dat was het gelukkig niet.
Charlie591 kan idd ook dat het 'gewoon' niet goed wordt opgenomen.
Ijzerinfuus heb ik ook gelezen. Misschien is dat iets waar de kinderarts straks mee komt
Lente19251003- fijn dat het infuus heeft geholpen. Blijf je nu ook onder controle?
Charlie591 kan idd ook dat het 'gewoon' niet goed wordt opgenomen.
Ijzerinfuus heb ik ook gelezen. Misschien is dat iets waar de kinderarts straks mee komt
Lente19251003- fijn dat het infuus heeft geholpen. Blijf je nu ook onder controle?
vrijdag 20 februari 2026 om 19:50
Van 3 naar 5 is op zich een mooie stijging, dat duurt nu eenmaal een poosje.
Maar ik zou wel verwachten dat ze gaan kijken waardoor dat ijzer zo laag is en hoe evt de opname verbeterd kan worden.
Ik kreeg bijv bij mijn laatste ijzerkuur extra foliumzuur, dat schijnt de opname te bevorderen.
Terug naar de arts dus.
Maar ik zou wel verwachten dat ze gaan kijken waardoor dat ijzer zo laag is en hoe evt de opname verbeterd kan worden.
Ik kreeg bijv bij mijn laatste ijzerkuur extra foliumzuur, dat schijnt de opname te bevorderen.
Terug naar de arts dus.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 21 februari 2026 om 12:13
Dit hier een inmiddels volwassen kind al jaren aan de injecties
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in