Ik ben een wrak...
zondag 22 februari 2026 om 15:44
Dag allemaal,
Ik lees al lang mee op dit forum, maar nu zou ik toch graag zelf eens iets schrijven in de hoop hier misschien wat steun en advies te vinden.
Op werkvlak sta ik onder immense druk, dat al om te beginnen. Maar mijn relatie is ook op sterven na dood.
Mijn partner heeft OCD (zo noemt hij het zelf, maar zelf vermoed ik dat er toch meer aan de hand is).
Om maar een voorbeeld te geven: hij staat erop dat ik 's nachts mijn gsm "in vliegtuigmodus" zet, want hij is ervan overtuigd dat hij anders totaal niet slaapt; omwille van de straling. Intussen ben ik zodanig geconditioneerd dat ik dat uit mezelf doe, maar toch blijft hij dit elke avond controleren. Is het door zelf in mijn gsm te neuzen, zij het door me te bellen om dit te checken.
Neen, "avond" is het verkeerde woord, want dat is meestal om middernacht, onlangs ook om 3u 's nachts, enz. Maar ik moet dan wel vaak daags nadien om 9u 's morgens fris en monter in de rechtbank staan (ik ben tolk). Dit is een ontzettend intensieve job waarbij je echt je gedachten erbij moet houden.
Vorige week heeft hij bijvoorbeeld mijn gsm door het raam gegooid, midden in de nacht.
Een tijdje terug had hij ook een soort van crisis: toen heeft hij ons bed (met mij erin!) zo heftig op en neer staan schudden dat het in twee gekrakt is. Terwijl kampte ik al maandenlang met immense rugklachten. Dus nieuw bed gekocht, ik heb hier 3.300 euro voor bijgedragen.
Wij wonen nu iets meer dan een jaar samen, maar ik heb pas bij het samenwonen ondervonden dat het zo erg is.
Zo kreeg ik onlangs ook zwaar onder mijn voeten omdat hij ervan overtuigd was dat ik een kist in de living "verplaatst had" (lees: 2 cm of zo)? Terwijl dat een loodzwaar geval is en ik heb de afgelopen maanden zoveel stress gehad waardoor ik nu nog 45 kg weeg. Hoezo dat ik dan zo'n loodzwaar meubelstuk per ongeluk zou verplaatsen, en zelfs dan nog...
Ik ben bij hem ingetrokken, het is zijn huis. Mijn huurappartement heb ik destijds opgezegd en al mijn meubels weggedaan om bij hem te wonen. Had totaal geen idee dat dit mij te wachten zou staan... Ik slaap nu ook regelmatig in de zetel, en ik kan jullie zeggen: dit is écht geen comfortabele zetel.
Alles draait om ZIJN slaap. Dat ik er al wekenlang als een wrak bijloop en terwijl voor werk zowel 's morgensvroeg als 's avonds laat paraat (en wat presentabel) moet verschijnen, dat doet er precies niet toe. Ik geef ook nog 2x per week avondles, 3u lang met 10' pauze.
Ik wil hem ook niet afschilderen als een boeman; hij is er ook veel voor mij geweest wanneer ik het écht moeilijk had. Eerlijk is eerlijk: ik heb zelf een heel parcours van opnames in de psychiatrie achter de rug. Psychische problemen lijken wel in de familie te zitten bij ons.
Maar het feit is ook: hij heeft geen familie. Geen broers of zussen en zijn vader is al jong overleden aan kanker. Dus hij heeft nu enkel nog zijn moeder, maar die gaat mentaal ook zwaar achteruit. Daarenboven eet en drinkt ze al maandenlang niet meer, het arme mens is vel over been en woont nog steeds alleen. Ik heb al alle mogelijke dingen zitten bedenken om haar te helpen: Okra om wat sociale contacten te hebben, verpleging aan huis, een toffe serviceflat,... Maar ze wil er allemaal niet van weten en hij lijkt er zich wat bij neer te leggen.
En als zij dan voor de zoveelste keer naar hem belt om te zeggen dat ze zich heel slap voelt (uiteraard door gebrek aan voeding), dat ze het heel koud heeft omdat haar chauffage het voor de zoveelste keer begeven heeft, dan hoor ik dat hij zich aan de telefoon enkel kwaad maakt op haar. Maar het mens beséft het gewoon niet meer. Toch kreeg ik onlangs van hem het verwijt "dat ik niet omzie naar zijn moeder".
Zijn eigen huisarts heeft me al aangeraden om zo rap mogelijk hier weg te zijn en naar een vluchthuis te gaan... Maar ik werk voornamelijk voor rechtbanken, ga daar maar eens "je nieuwe adres" gaan doorgeven... Ik zie dit ook gewoon niet zitten, ik wil rust, stabiliteit. En nu naar een vluchthuis moeten...
Ik krijg het ook niet over mijn hart om hem te laten stikken: dan staat hij er echt alleen voor met zijn hulpbehoevende moeder en die vrouw heeft me altijd met open armen ontvangen.
Financieel heeft het mij ook nooit voor de wind gegaan, maar toch probeer ik nu bij de bank te horen wat er eventuele mogelijkheden zouden zijn voor een lening om een klein huisje te kopen voor mezelf (vroeger als alleenstaande lang gehuurd, maar die prijzen swingen nu zo de pan uit...).
Op dit moment laat hij ook blijken dat hij niet kan wachten tot wanneer ik hier mijn biezen pak, maar ik vermoed nu al dat hij nadien met hangende pootjes gaat terugkomen. Want dan staat hij er écht alleen voor.
Ik weet gewoon even niet meer wat gedaan. Ik heb hem indertijd leren kennen omdat hij toen een goede vriend van mijn oudste broer was, maar die vriendschap is intussen ook serieus bekoeld... Deze nacht (zo rond 5u) zei hij me ook dat ik al even mottig, of een even ellendig karakter heb als mijn broer. Heb dit broer intussen ook laten weten, dus dit komt niet meer goed.
Misschien nog terzijde: ik woon in België, dus ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat qua hulpverlening.
Ik weet het dus gewoon niet meer. Ik heb een chronisch slaapgebrek, had daarstraks het gevoel dat ik door mijn benen ging zakken.
Desnoods zou ik wel even bij mijn ouders terecht kunnen, maar zij zijn ook al de 70 gepasseerd en met 4 kinderen hebben zij inmiddels ook wel hun part gehad. Ik wil hen niet (opnieuw) opzadelen met mijn problemen.
Zijn hier toevallig mensen die gelijkaardige dingen meegemaakt hebben en, indien ja, hoe zijn jullie eruit geraakt?
Ik moet dit gewoon even kwijt. Bedankt alvast voor eventueel advies!
Ik lees al lang mee op dit forum, maar nu zou ik toch graag zelf eens iets schrijven in de hoop hier misschien wat steun en advies te vinden.
Op werkvlak sta ik onder immense druk, dat al om te beginnen. Maar mijn relatie is ook op sterven na dood.
Mijn partner heeft OCD (zo noemt hij het zelf, maar zelf vermoed ik dat er toch meer aan de hand is).
Om maar een voorbeeld te geven: hij staat erop dat ik 's nachts mijn gsm "in vliegtuigmodus" zet, want hij is ervan overtuigd dat hij anders totaal niet slaapt; omwille van de straling. Intussen ben ik zodanig geconditioneerd dat ik dat uit mezelf doe, maar toch blijft hij dit elke avond controleren. Is het door zelf in mijn gsm te neuzen, zij het door me te bellen om dit te checken.
Neen, "avond" is het verkeerde woord, want dat is meestal om middernacht, onlangs ook om 3u 's nachts, enz. Maar ik moet dan wel vaak daags nadien om 9u 's morgens fris en monter in de rechtbank staan (ik ben tolk). Dit is een ontzettend intensieve job waarbij je echt je gedachten erbij moet houden.
Vorige week heeft hij bijvoorbeeld mijn gsm door het raam gegooid, midden in de nacht.
Een tijdje terug had hij ook een soort van crisis: toen heeft hij ons bed (met mij erin!) zo heftig op en neer staan schudden dat het in twee gekrakt is. Terwijl kampte ik al maandenlang met immense rugklachten. Dus nieuw bed gekocht, ik heb hier 3.300 euro voor bijgedragen.
Wij wonen nu iets meer dan een jaar samen, maar ik heb pas bij het samenwonen ondervonden dat het zo erg is.
Zo kreeg ik onlangs ook zwaar onder mijn voeten omdat hij ervan overtuigd was dat ik een kist in de living "verplaatst had" (lees: 2 cm of zo)? Terwijl dat een loodzwaar geval is en ik heb de afgelopen maanden zoveel stress gehad waardoor ik nu nog 45 kg weeg. Hoezo dat ik dan zo'n loodzwaar meubelstuk per ongeluk zou verplaatsen, en zelfs dan nog...
Ik ben bij hem ingetrokken, het is zijn huis. Mijn huurappartement heb ik destijds opgezegd en al mijn meubels weggedaan om bij hem te wonen. Had totaal geen idee dat dit mij te wachten zou staan... Ik slaap nu ook regelmatig in de zetel, en ik kan jullie zeggen: dit is écht geen comfortabele zetel.
Alles draait om ZIJN slaap. Dat ik er al wekenlang als een wrak bijloop en terwijl voor werk zowel 's morgensvroeg als 's avonds laat paraat (en wat presentabel) moet verschijnen, dat doet er precies niet toe. Ik geef ook nog 2x per week avondles, 3u lang met 10' pauze.
Ik wil hem ook niet afschilderen als een boeman; hij is er ook veel voor mij geweest wanneer ik het écht moeilijk had. Eerlijk is eerlijk: ik heb zelf een heel parcours van opnames in de psychiatrie achter de rug. Psychische problemen lijken wel in de familie te zitten bij ons.
Maar het feit is ook: hij heeft geen familie. Geen broers of zussen en zijn vader is al jong overleden aan kanker. Dus hij heeft nu enkel nog zijn moeder, maar die gaat mentaal ook zwaar achteruit. Daarenboven eet en drinkt ze al maandenlang niet meer, het arme mens is vel over been en woont nog steeds alleen. Ik heb al alle mogelijke dingen zitten bedenken om haar te helpen: Okra om wat sociale contacten te hebben, verpleging aan huis, een toffe serviceflat,... Maar ze wil er allemaal niet van weten en hij lijkt er zich wat bij neer te leggen.
En als zij dan voor de zoveelste keer naar hem belt om te zeggen dat ze zich heel slap voelt (uiteraard door gebrek aan voeding), dat ze het heel koud heeft omdat haar chauffage het voor de zoveelste keer begeven heeft, dan hoor ik dat hij zich aan de telefoon enkel kwaad maakt op haar. Maar het mens beséft het gewoon niet meer. Toch kreeg ik onlangs van hem het verwijt "dat ik niet omzie naar zijn moeder".
Zijn eigen huisarts heeft me al aangeraden om zo rap mogelijk hier weg te zijn en naar een vluchthuis te gaan... Maar ik werk voornamelijk voor rechtbanken, ga daar maar eens "je nieuwe adres" gaan doorgeven... Ik zie dit ook gewoon niet zitten, ik wil rust, stabiliteit. En nu naar een vluchthuis moeten...
Ik krijg het ook niet over mijn hart om hem te laten stikken: dan staat hij er echt alleen voor met zijn hulpbehoevende moeder en die vrouw heeft me altijd met open armen ontvangen.
Financieel heeft het mij ook nooit voor de wind gegaan, maar toch probeer ik nu bij de bank te horen wat er eventuele mogelijkheden zouden zijn voor een lening om een klein huisje te kopen voor mezelf (vroeger als alleenstaande lang gehuurd, maar die prijzen swingen nu zo de pan uit...).
Op dit moment laat hij ook blijken dat hij niet kan wachten tot wanneer ik hier mijn biezen pak, maar ik vermoed nu al dat hij nadien met hangende pootjes gaat terugkomen. Want dan staat hij er écht alleen voor.
Ik weet gewoon even niet meer wat gedaan. Ik heb hem indertijd leren kennen omdat hij toen een goede vriend van mijn oudste broer was, maar die vriendschap is intussen ook serieus bekoeld... Deze nacht (zo rond 5u) zei hij me ook dat ik al even mottig, of een even ellendig karakter heb als mijn broer. Heb dit broer intussen ook laten weten, dus dit komt niet meer goed.
Misschien nog terzijde: ik woon in België, dus ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat qua hulpverlening.
Ik weet het dus gewoon niet meer. Ik heb een chronisch slaapgebrek, had daarstraks het gevoel dat ik door mijn benen ging zakken.
Desnoods zou ik wel even bij mijn ouders terecht kunnen, maar zij zijn ook al de 70 gepasseerd en met 4 kinderen hebben zij inmiddels ook wel hun part gehad. Ik wil hen niet (opnieuw) opzadelen met mijn problemen.
Zijn hier toevallig mensen die gelijkaardige dingen meegemaakt hebben en, indien ja, hoe zijn jullie eruit geraakt?
Ik moet dit gewoon even kwijt. Bedankt alvast voor eventueel advies!
dinsdag 24 februari 2026 om 18:40
Ik snap het ook niet helemaal, TO. Gisteren wilde je nog weg, moest je van de HA naar een vluchthuis en wilde je vriend je zo snel mogelijk weg hebben. En vandaag heb je het over 'af en toe ergens anders slapen' en dat je goed voelt. Dit strookt niet bepaald met elkaar, maar misschien heb je wat meer tijd nodig om te beseffen wat goed voor je is en er ook naar te handelen..
dinsdag 24 februari 2026 om 19:47
Het zou kunnen dat vriend opeens begrip is gaan tonen en dat hij beloofd heeft aan zichzelf te gaan werken. Hij brengt haar naar het hostel en betaalt haar verblijf. En hij past op de kat.
TO is opgelucht, want ze houdt nog veel van hem en zo zijn ze elkaar niet meteen kwijt; ze voelt zich meteen weer een stuk beter. Er is nog hoop dat het goedkomt.
Wel gaat ze slapen in het hostel om weer wat op adem te komen.
Zou dit het verhaal zijn? TO vertelt het niet. Het is het enige logische dat ik kan bedenken.
Ik ben wel benieuwd, want ik heb serieus naar oplossingen zitten zoeken.
TO is opgelucht, want ze houdt nog veel van hem en zo zijn ze elkaar niet meteen kwijt; ze voelt zich meteen weer een stuk beter. Er is nog hoop dat het goedkomt.
Wel gaat ze slapen in het hostel om weer wat op adem te komen.
Zou dit het verhaal zijn? TO vertelt het niet. Het is het enige logische dat ik kan bedenken.
Ik ben wel benieuwd, want ik heb serieus naar oplossingen zitten zoeken.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:54
Jij woont in de Efteling?Lieneke schreef: ↑24-02-2026 19:47Het zou kunnen dat vriend opeens begrip is gaan tonen en dat hij beloofd heeft aan zichzelf te gaan werken. Hij brengt haar naar het hostel en betaalt haar verblijf. En hij past op de kat.
TO is opgelucht, want ze houdt nog veel van hem en zo zijn ze elkaar niet meteen kwijt; ze voelt zich meteen weer een stuk beter. Er is nog hoop dat het goedkomt.
Wel gaat ze slapen in het hostel om weer wat op adem te komen.
Zou dit het verhaal zijn? TO vertelt het niet. Het is het enige logische dat ik kan bedenken.
Ik ben wel benieuwd, want ik heb serieus naar oplossingen zitten zoeken.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:06
Nee, meer de kant op van Wonderwereld Ter Apel.
Ik gis ook maar wat....
dinsdag 24 februari 2026 om 22:45
dinsdag 24 februari 2026 om 22:51
dinsdag 24 februari 2026 om 22:59
Manisch? Nee, dat uit zich wel even anders.
Hoe het wel klink ga ik hier niet expliciet benoemen, want ik heb geen zin in een ban.
Delulu
dinsdag 24 februari 2026 om 23:12
Werk geannuleerd op 23-2, op 24-2:Hope22 schreef: ↑23-02-2026 12:25Dat ik niet toerekeningsvatbaar zou zijn, lijkt er mij nu toch wel wat over...
Ik heb inmiddels mijn opdracht voor morgenvroeg geannuleerd, ziek gemeld.
Vriend zuchtte eens toen ik het zei. Alsof werk altijd en overal primeert boven iemands welzijn. Ik begrijp de mensheid soms niet.
En heb ook een hostel geboekt voor komende nacht. Zo ver zijn we dus al...
Krijg wel heel wat mooie kansen aangeboden voor mijn werk. Dus vlieg vandaag wat van het een naar het ander, maar merk ook dat het mij terug wat energie geeft en me sterker laat voelen.
Hope doet leven!
dinsdag 24 februari 2026 om 23:14
Haha dit dus. Geloofde er al niks van en dit bevestigt het nog eens extra.
dinsdag 24 februari 2026 om 23:30
Jezus, de reacties worden hier telkens om meer heel naar.
Gelukkig waren er ook wat aanmoedigende reacties, maar eerlijk? Van sommige reacties hier krijg ik al helemaal hoofdpijn.
Sorry, als jullie zich daarmee amuseren vanachter jullie laptop. Triestig, kijk eens in de spiegel.
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen hier blijkbaar in hun openingstopic aangeven dat ze schrik hebben voor de reacties.
Wat empathie zou sommigen niet ontbreken, denk ervan wat je wilt.
Dit slaat nergens meer naar.
Gelukkig waren er ook wat aanmoedigende reacties, maar eerlijk? Van sommige reacties hier krijg ik al helemaal hoofdpijn.
Sorry, als jullie zich daarmee amuseren vanachter jullie laptop. Triestig, kijk eens in de spiegel.
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen hier blijkbaar in hun openingstopic aangeven dat ze schrik hebben voor de reacties.
Wat empathie zou sommigen niet ontbreken, denk ervan wat je wilt.
Dit slaat nergens meer naar.
dinsdag 24 februari 2026 om 23:52
Ik zou wel willen, maar heb eerlijk gezegd nu al mijn buik vol van al dat snakken en sneren.
En ook op deze uitspraak zal ik wel weer de nodige kritiek krijgen.
Een mens die zich soms ellendig voelt, maar toch alles op alles probeert te blijven zetten om er zich doorheen te slaan, wordt hier soms weggezet voor alles wat weinig fraai is. Onbegrijpelijk en intriest.
Sorry voor al degenen die het goed menen, maar mijn zin om hier verder te schrijven is over.
woensdag 25 februari 2026 om 06:36
Hope22 schreef: ↑24-02-2026 23:52Ik zou wel willen, maar heb eerlijk gezegd nu al mijn buik vol van al dat snakken en sneren.
En ook op deze uitspraak zal ik wel weer de nodige kritiek krijgen.
Een mens die zich soms ellendig voelt, maar toch alles op alles probeert te blijven zetten om er zich doorheen te slaan, wordt hier soms weggezet voor alles wat weinig fraai is. Onbegrijpelijk en intriest.
Sorry voor al degenen die het goed menen, maar mijn zin om hier verder te schrijven is over.![]()
Dat vind ik oprecht jammer Hope! Ik denk dat mensen vooral verbaasd zijn omdat je redelijk weinig informatie geeft over wat je bedoeling nu is: wilde je gewoon een nachtje bijslapen en verder bij je vriend blijven? Of wilde je definitief bij hem weg? In je eerste post leek het laatste aan de hand, in je laatste post het eerste.
Ik snap je overigens wel, ik ben ook wel eens met een topic gestopt omdat de reacties keihard waren.. mensen vergeten hier wel eens dat we mensen zijn, en niet perfect en dat het stoppen met een slechte relatie of andere slechte gewoontes niet iets is dat over 1 nacht ijs gaat.
woensdag 25 februari 2026 om 07:37
Misschien je eigen posts nog eens doorlezen, wellicht begrijp je dan de reacties beter. Het klinkt zo ongeloofwaardig allemaal.Hope22 schreef: ↑24-02-2026 23:52Ik zou wel willen, maar heb eerlijk gezegd nu al mijn buik vol van al dat snakken en sneren.
En ook op deze uitspraak zal ik wel weer de nodige kritiek krijgen.
Een mens die zich soms ellendig voelt, maar toch alles op alles probeert te blijven zetten om er zich doorheen te slaan, wordt hier soms weggezet voor alles wat weinig fraai is. Onbegrijpelijk en intriest.
Sorry voor al degenen die het goed menen, maar mijn zin om hier verder te schrijven is over.![]()
woensdag 25 februari 2026 om 09:21
Je kunt nu wel boos zijn TO, maar je kunt ons ook niet kwalijk nemen dat we er niets van begrijpen. Ik tenminste voel haast een soort van verontwaardiging: ik heb zó zitten meedenken, de situatie leek behoorlijk alarmerend en opeens is er niets meer aan de hand.
Je reageerde ook niet op essentiele vragen en daarom líjkt het verhaal ongeloofwaardig. Iemand die mee heeft geleefd voelt zich dan in de zeik genomen.
Maar misschien is het gegaan zoals jij schrijft. Ik blijf wel met vraagtekens zitten.
Nou is dat volslagen onbelangrijk op het wereldgebeuren, maar het veroorzaakt een wrevelig gevoel.
Je reageerde ook niet op essentiele vragen en daarom líjkt het verhaal ongeloofwaardig. Iemand die mee heeft geleefd voelt zich dan in de zeik genomen.
Maar misschien is het gegaan zoals jij schrijft. Ik blijf wel met vraagtekens zitten.
Nou is dat volslagen onbelangrijk op het wereldgebeuren, maar het veroorzaakt een wrevelig gevoel.
donderdag 26 februari 2026 om 21:17
Manisch ben ik al zeker niet.
Het complete slaapgebrek maakt dat ik me ellendig voel.
Op dit moment ben ik ook bij mijn ouders, vriend komt dit weekend naar hier om me wat gerief te brengen en ik hoop ook op een constructief gesprek.
Hij kan vanaf 9 maart bij een psycholoog terecht, ikzelf op 2 april.
Ik weet alleen dat ik hem zielsgraag zie, zelf stuurde hij me daarstraks nog een gebroken hart.
Lig apathisch naar tv te kijken, het verdriet is overweldigend
Het complete slaapgebrek maakt dat ik me ellendig voel.
Op dit moment ben ik ook bij mijn ouders, vriend komt dit weekend naar hier om me wat gerief te brengen en ik hoop ook op een constructief gesprek.
Hij kan vanaf 9 maart bij een psycholoog terecht, ikzelf op 2 april.
Ik weet alleen dat ik hem zielsgraag zie, zelf stuurde hij me daarstraks nog een gebroken hart.
Lig apathisch naar tv te kijken, het verdriet is overweldigend
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in