Waarom denk ik nog zo vaak aan mijn ex

28-02-2026 20:11 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ivm privacy even een tweede account aangemaakt. Ik zit met het volgende probleem, hopelijk hebben jullie advies.

Ik heb ongeveer 5 jaar een relatie gehad met mijn ex. Vanaf de eerste ontmoeting was ik gelijk stapel verliefd op hem, maar het is altijd wel een uitdagende relatie geweest.

Hij kwam uit een lange relatie en deze relatie was voorbij gegaan omdat hij geen kinderwens had en het samenwonen hem benauwde. Hij wist dus ook zeker dat hij dat in de toekomst niet wilde. Op dat moment had ik daar geen enkel probleem mee, ik was nog jong en had ook nog geen kinderwens. Maar bij mij veranderde dit met de tijd, bij hem niet. We zijn daarom ook 2x uit elkaar geweest, omdat ons toekomstbeeld echt niet verenigbaar was (nooit met ruzie overigens, het ging altijd respectvol), maar dan lukte het ons toch niet om afstand van elkaar te houden.

Uiteindelijk zijn we toch gaan samenwonen, omdat we elkaar echt niet kwijt wilden, en we (naïef) hoopten dat zijn kinderwens nog zou komen. Maar al snel werd duidelijk dat hij zichzelf niet kon verloochenen en zijn we definitief uit elkaar gegaan. Ik heb hier heel erg veel verdriet van gehad, ik wist niet dat liefdesverdriet zo heftig kon zijn.

Nu, jaren later, ben ik al ruim 7 jaar samen met mijn huidige vriend en heb ik mijn zo gewenste gezin. Mijn vriend is fantastisch en hij heeft alles wat ik zoek in een relatie. Zo verliefd als op mijn ex ben ik echter nooit meer geweest (dat is misschien ook niet zo gek).

Ik voel me zo schuldig dat ik nog steeds regelmatig aan mijn ex denk. Het lijkt wel alsof de gevoelens nooit helemaal weg zijn gegaan. Ik snap niet hoe dat nog kan na al die jaren. Soms denk ik even dat ik helemaal over hem heen ben, maar dan gebeurt er weer iets (ik droom over hem, kom hem tegen, zie een foto o.i.d.) en zijn de gevoelens ineens weer helemaal terug.

Herkent iemand dit? Heeft iemand advies?
Waarom? Ik denk omdat het niet uit is gegaan door gedoe, ruzie en/of niet matchende persoonlijkheden maar doordat jullie toekomstwensen niet overeenkwamen.
Dat is extra lastig te verkroppen, lijkt me.

Probeer het niet weg te duwen, accepteer dat het soms in golven komt.
Tel daarnaast wel echt je zegeningen: je hebt de keuze duidelijk niet voor niets gemaakt en hebt nu waar je echt naar verlangde. Dat kan prima naast elkaar bestaan.
Ik denk dat best veel mensen nog een "speciaal plekje" hebben voor een ex.
Ik wel. En dat is niet eens een langdurige stabiele relatie geweest.

Heb hem nu al een paar jaar niet gezien, ben benieuwd hoe het is om hem terug te zien.
Omdat jullie 'starstruck lovers' waren, maak je het in je hoofd mog mooier dan het was. Het heeft geen natuurlijk verloop gehad.

Ik zou die fantasieën niet teveel voeden. Je hebt iets moois, hij heeft wellicht ook al iets moois met een ander.

Doordat je steeds denkt aan de mooie herinneringen verlies je contact met de realiteit. Hij had waarschijnlijk ook irritante dingen gedaan als jullie nog steeds samen waren.
In dit geval is het natuurlijk niet vreemd. Jullie waren heel gek op elkaar en zijn puur om een praktisch probleem uit elkaar gegaan. Niet omdat je niet bij elkaar zou passen of er echte problemen waren. De liefde is niet over. Maar er was geen toekomst samen. Je huidige partner is de oplossing van dat praktische probleem. Maar qua diepere gevoelens zal hij niet volledig gelijkstaan aan je ex. Probeer dat te erkennen en accepteer het. Laat het nooit iemand weten. Daarmee maak je alles kapot. Maar accepteer dat je soms offers moet brengen in het leven om tot bepaalde doelen te komen.
Herkenbaar.
Ik denk ook nog regelmatig terug aan een ex van mij. Ik spreek hem nog wel eens en weet dan weer precies waarom ik op hem viel destijds. Krijg ik ook weer warme gevoelens van.

Kan prima bestaan naast de gevoelens voor je huidige partner vind ik.
Ik heb mijn partner verteld dat ik vaker aan mijn ex denk en hij heeft daar begrip voor. Ik zou het niet te geheim proberen te houden. Dat maakt de gevoelens misschien alleen nog maar sterker.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Heel herkenbaar maar ik vind dat niet raar. Gewoon normaal. Hij is een heel belangrijk deel van je leven geweest. Zolang het sporadisch voorkomt is het toch geen probleem?
Is dit het fenomeen Limerence waar ze het op tiktok over hebben?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ik herken het niet, heb ook geen speciaal plekje voor mijn exen. Wat ik denk wat er bij jou gebeurt is dat je nu een stabiel gezinsleven leidt en misschien af en toe dagelijkse sleur, beslommeringen, huishouden, gewone alledaagse ergernissen en dergelijke ervaart en daardoor het leven met die ex of die ex zelf aantrekkelijker maakt dan wat de werkelijkheid is.

En ik doe dat dan niet met een ex of persoon maar wel met de "single, studenten, we hebben het leven nog grotendeels voor ons" levensfase.
Ik zou het juist niet delen. Je huidige partner kan niets met die informatie. En het is uitermate pijnlijk. Iemand zou je maar zeggen dat jij er in de eerste plaats bent als vervulling van een eigen wens (het ouderschap). Maar dat ze liever met een ander was geweest als die wel kinderen had gewild. Kan ook zorgen voor onzekerheid bij hem. Jij hebt deze bewuste keuze gemaakt en kunt hier zelf mee omgaan. Ga een ander daar niet mee belasten.
Heb je het gevoel dat deze gevoelens je huidige geluk in de weg staan, of zijn het vooral momenten van weemoed die voorbijgaan?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ik denk dat je gevoelens erger worden doordat je ze afwijst. Het is helemaal niet erg om nog aan je ex te denken. Glimlach bij de herinnering en ga door met je dag
Het is zoals het is
Heb je nog contact met je ex? Zie je hem nog wel eens in de supermarkt? Ik denk dat als je hem in het echt zou zien dat het helemaal niet zo'n rozengeur- en maneschijnverhaal is. Hij zou wel waarschijnlijk nog steeds geen kinderen willen en dan besef je wat je allemaal mis hebt gelopen. Want ik neem aan dat je hartstikke gelukkig bent in je huidige leven met je man en kids.

Dus ik denk dat je weer contact met hem moet opzoeken dan gaan je gevoelens vanzelf weg als je de realiteit onder ogen komt.
Herkenbaar. Ik heb ook een ex van lang geleden, inmiddels zo’n twintig jaar, aan wie ik af en toe onverwacht moet denken. Soms word ik dan nog steeds overvallen door een gevoel van gemis of pijn, terwijl ik nu in een fijne en leuke relatie zit.

Destijds is het zonder drama of ruzie uitgegaan. We pasten gewoon niet bij elkaar; het liep vanzelf ten einde. Sinds de breuk heb ik hem ook nooit meer gezien of gesproken. Misschien maakt een heftige ruzie het afsluiten makkelijker, maar ja… dat is ook weer wat ;)

Overigens zijn er ook exen aan wie ik nooit terugdenk, terwijl dat ook prima en leuke relaties waren.

Dit gevoel deel ik trouwens niet met mijn huidige partner. Het is iets van mijzelf. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat mijn partner met die informatie zou moeten.
Of misschien moet je mijn advies maar negeren. Straks heeft die een vrouw en kinderen en dan wordt het nog pijnlijker voor je. Maar dan ben je te minste wel over hem heen.
Queenie_70 schreef:
01-03-2026 15:16
Heb je nog contact met je ex? Zie je hem nog wel eens in de supermarkt? Ik denk dat als je hem in het echt zou zien dat het helemaal niet zo'n rozengeur- en maneschijnverhaal is. Hij zou wel waarschijnlijk nog steeds geen kinderen willen en dan besef je wat je allemaal mis hebt gelopen. Want ik neem aan dat je hartstikke gelukkig bent in je huidige leven met je man en kids.

Dus ik denk dat je weer contact met hem moet opzoeken dan gaan je gevoelens vanzelf weg als je de realiteit onder ogen komt.

In de OP staat dat ze hem wel eens tegenkomt.
Delulu
Fantasy schreef:
01-03-2026 15:38
In de OP staat dat ze hem wel eens tegenkomt.
Maar houdt ze dan ook een praatje met hem of kijkt ze snel weg? En weet ze alles over zijn relatiestatus?
Queenie_70 schreef:
01-03-2026 15:16

Je kunt er ook gewoon voor kiezen om het verleden te laten waar het hoort: in het verleden. Dat mag, toch? Die keren dat een gemis-momentje mij overvalt mag het moment daar gewoon zijn, voor een minuut of 5, 10. Dan fantaseer ik over wat hij nu doet. En vraag ik me af of hij ook wel eens aan mij denkt, of waar we nu zouden zijn als we nooit uit elkaar zouden zijn gedaan. En daarna ga ik weer over tot de orde van de dag.

Ik zie zelf eerlijk gezegd het nut niet van in om een ex van zoveel jaar geleden weer op te zoeken.

TO heeft inmiddels een partner en kinderen en is, zoals ik het lees, verder gewoon gelukkig. Wat voegt het dan toe om te weten hoe de ex zijn leven er nu uitziet? Of hij een relatie heeft, single is, gelukkig of ongelukkig is? Wat win je daarmee?

En als het erom gaat om achteraf, met terugwerkende kracht een minder rooskleurig beeld van je ex te krijgen (“nu ik hem weer zie, is hij eigenlijk helemaal niet zo leuk” ), ik vind het nogal rigoreus (en jammer) om mooie herinneringen aan te tasten; alleen omdat je soms even een oude vlam mist?

Pas als het gemis en de pijn TO echt gaan belemmeren in het dagelijks leven, wordt het een ander verhaal. Maar dan zou ik de oplossing eerder zoeken in 2, 3 gesprekjes met een therapeut.
Bedankt voor alle reacties!

Ik kom hem 1 of 2 keer per jaar tegen en verder hebben we geen contact, omdat we het elkaar niet moeilijk willen maken. Hij is gelukkig met zijn kindvrije leven! Maar voor zover ik weet geen nieuwe liefde.

In het dagelijks leven zit het me gelukkig niet in de weg. Alleen dus soms weer even een periode van een paar dagen dat ik veel aan hem denk, veel fantaseer over een toekomst samen etc (terwijl ik helemaal niet bij mijn vriend weg wil!). Dan vind ik het allemaal erg verwarrend. Ik had gewoon gehoopt / verwacht dat het inmiddels wel helemaal uitgedoofd was.
Ergens wel fijn dat het voor sommigen hier herkenbaar is. Willen jullie daar iets over delen?
TweedeAccount schreef:
01-03-2026 20:11
Ergens wel fijn dat het voor sommigen hier herkenbaar is. Willen jullie daar iets over delen?
Dat je af en toe denkt aan hoe het leven met hem samen zou zijn is niet gek. Tenminste, dat heb ik ook. En ik geniet er eigenlijk wel van. Even fantaseren, blij worden van gedachtes aan hoe we samen waren.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Ik heb ergens in een doos op zolder liefdesbrieven liggen van mijn eerste vriendje (zo oud ben ik al haha). Op zich romantisch, maar als ik het teruglees dan is die romantiek gelijk weg. Hij had een fascinatie met auto's en daar schreef hij de hele tijd over. Oer en oer saai. Zo'n man zou niet in mijn leven passen.
Mijn verhaal wil je niet horen denk ik. Na 4 hele mooie jaren (we waren toen nog heel jong) uit elkaar gegaan omdat ik mijn wilde haren nog kwijt moest. Meerdere langere relaties gehad en kinderen gekregen, maar in mijn hart altijd geweten dat ik in mijn partners naar hem op zoek was. Een jaar na mijn laatste scheiding heb ik via via contact met hem opgenomen (had hem ruim 25 jaar niet meer gezien of gesproken). Hij bleek gescheiden en single te zijn. 3 dagen na het eerste contact hebben we elkaar voor het eerst weer gezien en nu 7 1/2 jaar later nog steeds bij elkaar.

Het bizarre was dat zijn ex vrouw altijd het gevoel heeft gehad dat zij tweede keus is geweest, zonder dat hij ooit met haar over mij of onze “kalverliefde” gesproken heeft.

Ik zou het dus nooit met mijn partner bespreken, het maakt de ander echt ontzettend onzeker, en deze persoon kan vanwege zijn kindloze en single bestaan echt een serieuze bedreiging zijn in de ogen van je partner.
iamback71 wijzigde dit bericht op 01-03-2026 22:52
Reden: Leestekens zijn echt helpend voor de leesbaarheid
0.10% gewijzigd
Ik denk dat het juist iets zegt over hoe intens jullie band was, niet per se dat je nu iets mist.

Sommige relaties branden heel fel en heftig, en dat gevoel vergeet je nooit helemaal. Dat betekent niet dat je huidige relatie minder waard is, maar gewoon anders.

Het feit dat het je dagelijks leven niet in de weg zit, zegt eigenlijk al genoeg. Misschien is het gewoon een stukje nostalgie naar wie je toen was en wat jullie samen voelden.

Zolang je bewust kiest voor je huidige leven en daar gelukkig in bent, hoef je jezelf denk ik niet zo streng te veroordelen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven