Wat voor boompje?
zondag 1 maart 2026 om 22:14
Voor in onze prachtige tegeltuin (die zat zo bij het huis en wil ik graag in een fijne groene plek veranderen), ben ik op zoek naar een geschikt boompje.
Ik twijfel heel erg wat voor iets dat dan moet worden. Aan de ene kant lijkt iets dat mooi bloeit, en wintergroen blijft erg fijn. Maar rood kleurend blad vind ik ook prachtig. En ik kan me niet voorstellen dat ik al die kenmerken in een boompje kan vinden.
Belangrijkste vind ik dat hij niet te snel groeit. Hebben jullie misschien leuke opties/ideeën?
Ik twijfel heel erg wat voor iets dat dan moet worden. Aan de ene kant lijkt iets dat mooi bloeit, en wintergroen blijft erg fijn. Maar rood kleurend blad vind ik ook prachtig. En ik kan me niet voorstellen dat ik al die kenmerken in een boompje kan vinden.
Belangrijkste vind ik dat hij niet te snel groeit. Hebben jullie misschien leuke opties/ideeën?
zondag 1 maart 2026 om 22:18
zondag 1 maart 2026 om 22:56
Een magnolia is als 'ie bloeit echt prachtig maar zonder bloemen vind ik het best een hele saaie boom.
Heeft ook heel veel zonlicht nodig en de bloemknoppen zijn gevoelig voor vorst dus met een beetje pech bloeit 'ie ook nog eens niet.
Heeft ook heel veel zonlicht nodig en de bloemknoppen zijn gevoelig voor vorst dus met een beetje pech bloeit 'ie ook nog eens niet.
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
zondag 1 maart 2026 om 23:04
Hmm icm een tuin op het noord/westen is dat dan misschien niet zo’n goed idee.Calamitycat schreef: ↑01-03-2026 22:56Een magnolia is als 'ie bloeit echt prachtig maar zonder bloemen vind ik het best een hele saaie boom.
zondag 1 maart 2026 om 23:06
Ik heb toevallig een volkstuin erbij genomen, mijn oude huis had een tuin die 20 m diep was en ik merkte dat ik die begon te missen.
Maar in die volkstuin staat een vlinderstruik waarvan ik overweeg om hem uit te graven en naar de achtertuin te brengen.
zondag 1 maart 2026 om 23:13
Dat is de hierboven genoemde photinia toch?
Ik lees dat hij alleen bloeit wanneer je hem niet snoeit, en dat de mooie rode kleur juist komt door snoeien.
Geen idee waar het op gebaseerd is maar ik merk dat hij me niet zo trekt.
zondag 1 maart 2026 om 23:28
Je hebt inderdaad gelijk. Kende de Latijnse naam niet. Ik snoei ze nauwelijks maar heb zowel de rode bladeren als bloei.Badeendje92 schreef: ↑01-03-2026 23:13Dat is de hierboven genoemde photinia toch?
Ik lees dat hij alleen bloeit wanneer je hem niet snoeit, en dat de mooie rode kleur juist komt door snoeien.
Geen idee waar het op gebaseerd is maar ik merk dat hij me niet zo trekt.
maandag 2 maart 2026 om 07:05
Een magnolia geeft veel rommel ook. Ik heb hem in de voortuin staan en komt veel blad af elke winter en de bloemen vallen natuurlijk ook uit. En hij groet hard. Ik moet elk jaar snoeien, omdat hij over de stoep groeit weer. Wel een mooie boom, maar niet zo geschikt denk ik voor jullie tuin.
Is een Japanse esdoorn iets? Die groeit niet zo hard en is prachtig rood! Verliest alleen wel blad in de winter. Ik wacht met vegen tot hij kaal is en veeg dan in 1 keer alles bij elkaar. Heeft ook weinig onderhoud nodig en ik vind het echt een hele mooie boom die van ons is inmiddels zo’n 3 meter hoog
Is een Japanse esdoorn iets? Die groeit niet zo hard en is prachtig rood! Verliest alleen wel blad in de winter. Ik wacht met vegen tot hij kaal is en veeg dan in 1 keer alles bij elkaar. Heeft ook weinig onderhoud nodig en ik vind het echt een hele mooie boom die van ons is inmiddels zo’n 3 meter hoog
maandag 2 maart 2026 om 08:07
Wil je dat hij inheems is en goed voor de vogels/fauna?
Veel inheemse struiken en bomen zijn wel bladverliezend. Niet allemaal, maar de meeste.
En hoe groot mag de boom worden?
Soms is het handig om dan een struik te kiezen, die snel lekker vol en hoog worden maar niet na x jaar tien meter halen.
De aanduiding qua hoogte op de kaartjes klopt niet altijd!!
Ik heb een vlierbesstruik gekocht, zou laag blijven zei het kaartje. Hij is binnen tien maanden gegroeid tot 2+ meter. Voor mij niet erg maar wel false advertising. Ik dacht, ze zullen een kleine variant gekweekt hebben. Maar nee
Een vlinderstruik is heel mooi, geurend en bijen/vlinders worden er blij van, maar het is wel een invasieve exoot. Op bouwplaatsen zie je hem uit zichzelf uit de grond schieten, of tussen spoorlijnen.
- De ligusterstruik verliest niet al zijn blad gedurende de winter, dus blijft deels groen. Hij groeit snel, kan in drie jaar drie meters hoog zijn.
- Jeneverbes is een groenblijvende struik en inheems.
- Struikklimop
Niet te dicht bij muren of schutting als je wil voorkomen dat hij zich gaat hechten met zijn pootjes hehe
- Niet wintergroen maar wel ondoorschijnend: beuk als struik/haagje. Houdt zijn bruine blad de hele winter vast.
Uitheems, wel mooi en groene struiken:
- Portugese laurier
- Glansmispel
- Groenblijvende sneeuwbal
Er zijn ook struiken die wel bladverliezend zijn, maar toch iets toevoegen in de winter. Een rode kornoelje heeft rode takken bijvoorbeeld.
Veel inheemse struiken en bomen zijn wel bladverliezend. Niet allemaal, maar de meeste.
Soms is het handig om dan een struik te kiezen, die snel lekker vol en hoog worden maar niet na x jaar tien meter halen.
Ik heb een vlierbesstruik gekocht, zou laag blijven zei het kaartje. Hij is binnen tien maanden gegroeid tot 2+ meter. Voor mij niet erg maar wel false advertising. Ik dacht, ze zullen een kleine variant gekweekt hebben. Maar nee
Een vlinderstruik is heel mooi, geurend en bijen/vlinders worden er blij van, maar het is wel een invasieve exoot. Op bouwplaatsen zie je hem uit zichzelf uit de grond schieten, of tussen spoorlijnen.
- De ligusterstruik verliest niet al zijn blad gedurende de winter, dus blijft deels groen. Hij groeit snel, kan in drie jaar drie meters hoog zijn.
- Struikklimop
Niet te dicht bij muren of schutting als je wil voorkomen dat hij zich gaat hechten met zijn pootjes hehe
- Niet wintergroen maar wel ondoorschijnend: beuk als struik/haagje. Houdt zijn bruine blad de hele winter vast.
- Portugese laurier
- Glansmispel
Er zijn ook struiken die wel bladverliezend zijn, maar toch iets toevoegen in de winter. Een rode kornoelje heeft rode takken bijvoorbeeld.
maandag 2 maart 2026 om 08:21
Hij mag niet te hoog worden. Tenminste als ik mijn buren te vriend wil houden moet ik niet hun ochtendzon wegnemen vermoed ik!It-is-joysjuhhh schreef: ↑02-03-2026 08:07Wil je dat hij inheems is en goed voor de vogels/fauna?
Ik heb een vlierbesstruik gekocht, zou laag blijven zei het kaartje. Hij is binnen tien maanden gegroeid tot 2+ meter. Voor mij niet erg maar wel false advertising. Ik dacht, ze zullen een kleine variant gekweekt hebben. Maar nee![]()
- Struikklimop
- Portugese laurier
- Glansmispel
Vogeltjes vind ik heel leuk, maar mijn katten ook. Die komen wel alleen in de tuin als ik erbij ben.
Een ligusterstruik had ik in mijn oude tuin als haag aan de achterkant. Die groeide me echt te hard.
De rode kornoelje heeft wel hele mooie bloemen! Ik moet nu naar mijn werk maar ga me daar later vandaag nog eens in verdiepen dankjewel!
maandag 2 maart 2026 om 09:25
Altijd goed om te lezen dat een tegeltuin veranderd gaat worden in iets groens
Het kan goed zijn om eerst te kijken in wat voor soort grond het boompje komt te staan en of het op een zonnige of juist schaduwrijke plek komt.
Dan kun je iets kiezen wat het daar het beste doet.
En je kunt overwegen om iets te nemen wat voor insecten en/of vogels ook leuk is. (iets inheems)
Misschien is de wilde kardinaalsmuts een idee.
Het kan goed zijn om eerst te kijken in wat voor soort grond het boompje komt te staan en of het op een zonnige of juist schaduwrijke plek komt.
Dan kun je iets kiezen wat het daar het beste doet.
En je kunt overwegen om iets te nemen wat voor insecten en/of vogels ook leuk is. (iets inheems)
Misschien is de wilde kardinaalsmuts een idee.
maandag 2 maart 2026 om 09:30
maandag 2 maart 2026 om 12:06
Camelia’s heb ik hier een heel stel staan van de vorige bewoner. Maar die bloeit echt maar heel kort. Voor je het door hebt liggen de bloemen er alweer naast. En de rest van het jaar zien ze er niet heel bijzonder uit. Ik ben ze langzaam allemaal aan het vervangen voor wat leukers juist
maandag 2 maart 2026 om 12:24
Wintergroen, verkleurend blad en bloeiend is inderdaad niet echt een makkelijke combi TO
Ik zou het proberen te zoeken in combinaties met andere planten, dus bijvoorbeeld een wintergroene boom gecombineerd met bloeiende planten, of juist een bladverliezende boom gecombineerd met groene bodembedekkers of klimop op je afscheiding.
Ik vind wintergroen soms een beetje overrated, het is aan de ene kant leuk dat je tuin ‘s winters niet een dode boel wordt, maar ik vind sommige planten daardoor ook wat saai. Ik geniet juist zo van alle veranderingen in m’n tuin, vooral in deze periode. Maargoed, dat is natuurlijk persoonlijk en in een kleine tuin ook weer anders dan in een grote tuin.
Ik vind wintergroen soms een beetje overrated, het is aan de ene kant leuk dat je tuin ‘s winters niet een dode boel wordt, maar ik vind sommige planten daardoor ook wat saai. Ik geniet juist zo van alle veranderingen in m’n tuin, vooral in deze periode. Maargoed, dat is natuurlijk persoonlijk en in een kleine tuin ook weer anders dan in een grote tuin.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in