Wat voor boompje?
zondag 1 maart 2026 om 22:14
Voor in onze prachtige tegeltuin (die zat zo bij het huis en wil ik graag in een fijne groene plek veranderen), ben ik op zoek naar een geschikt boompje.
Ik twijfel heel erg wat voor iets dat dan moet worden. Aan de ene kant lijkt iets dat mooi bloeit, en wintergroen blijft erg fijn. Maar rood kleurend blad vind ik ook prachtig. En ik kan me niet voorstellen dat ik al die kenmerken in een boompje kan vinden.
Belangrijkste vind ik dat hij niet te snel groeit. Hebben jullie misschien leuke opties/ideeën?
Ik twijfel heel erg wat voor iets dat dan moet worden. Aan de ene kant lijkt iets dat mooi bloeit, en wintergroen blijft erg fijn. Maar rood kleurend blad vind ik ook prachtig. En ik kan me niet voorstellen dat ik al die kenmerken in een boompje kan vinden.
Belangrijkste vind ik dat hij niet te snel groeit. Hebben jullie misschien leuke opties/ideeën?
maandag 2 maart 2026 om 13:10
Dat zijn al sneller meer reacties dan ik verwacht had!
Het is een achtertuin. Een voortuin hebben we niet. Er komt geen grasmat, daar is de tuin niet groot genoeg voor. Er zijn nu gelukkig wel twee kleinere borders aanwezig. Aangezien ik me ook een volkstuin op de hals heb gehaald, wilde ik voor nu beginnen met die twee borders vullen. En losse potten gaan vullen. Ik heb in een hele grote pot al een jasmijn zitten, en ik heb een melkbus, zinken teil, en allerlei potten klaarstaan.
Ik ga een lijstje maken van alle opties die hier geopperd zijn, en daarmee naar het tuincentrum als ik klaar ben met werken. (Ik heb de lentekriebels ik wil aan de slag).
Iemand opperde rozen, die heb ik gelukkig mee kunnen nemen uit mijn oude tuin! Dus de border die meer in de schaduw ligt heb ik al grotendeels gevuld. Ze zijn goed aangeslagen want ze waren in december aan het bloeien.
In de toekomst als de volkstuin ook wat meer is ingericht wil ik extra borders in de achtertuin gaan maken.
maandag 2 maart 2026 om 15:42
Check wat de regels zijn in je gemeente wat betreft bomen en struiken en erfgrens.
Wat betreft bomen, klinkt alsof je echt een dwergboompje nodig hebt die max 2-3 meter groeit. Of dus een struik die niet te hoog wordt dan wel makkelijk te snoeien.
Ook leuke struik, niet voor schaduw maar wel groen én bloeiend in de lente, is de brem. De klassieke versie bloeit geel. Maar wel meer iets voor erbij dan een grote showstopper waar jij denk ik naar op zoek bent.
Wat betreft bomen, klinkt alsof je echt een dwergboompje nodig hebt die max 2-3 meter groeit. Of dus een struik die niet te hoog wordt dan wel makkelijk te snoeien.
Ook leuke struik, niet voor schaduw maar wel groen én bloeiend in de lente, is de brem. De klassieke versie bloeit geel. Maar wel meer iets voor erbij dan een grote showstopper waar jij denk ik naar op zoek bent.
maandag 2 maart 2026 om 18:10
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in