Wat voor boompje?

01-03-2026 22:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor in onze prachtige tegeltuin (die zat zo bij het huis en wil ik graag in een fijne groene plek veranderen), ben ik op zoek naar een geschikt boompje.

Ik twijfel heel erg wat voor iets dat dan moet worden. Aan de ene kant lijkt iets dat mooi bloeit, en wintergroen blijft erg fijn. Maar rood kleurend blad vind ik ook prachtig. En ik kan me niet voorstellen dat ik al die kenmerken in een boompje kan vinden.

Belangrijkste vind ik dat hij niet te snel groeit. Hebben jullie misschien leuke opties/ideeën?
Een Japanse esdoorn icm een groenblijvende struik.
Wij hebben eenleuk boompje in de tuin: Euonymus alatus 'Compactus', kardinaalshoed. Niet groenblijvend, wel leuk qua vorm en mooie kleuren in de herft. Groeit niet snel. Is dat wellicht iets?
Een gouden regen is ook een gezellige blikvanger. Gaat het om voor- of achtertuin en komt er een grasmat omheen te liggen?
nlies schreef:
01-03-2026 22:29
een sierappelboompje
Ik stem ook op een sierappel, daar heb ik lang plezier van.
OhMellie schreef:
02-03-2026 12:43
Een gouden regen is ook een gezellige blikvanger. Gaat het om voor- of achtertuin en komt er een grasmat omheen te liggen?
Dat zijn al sneller meer reacties dan ik verwacht had!

Het is een achtertuin. Een voortuin hebben we niet. Er komt geen grasmat, daar is de tuin niet groot genoeg voor. Er zijn nu gelukkig wel twee kleinere borders aanwezig. Aangezien ik me ook een volkstuin op de hals heb gehaald, wilde ik voor nu beginnen met die twee borders vullen. En losse potten gaan vullen. Ik heb in een hele grote pot al een jasmijn zitten, en ik heb een melkbus, zinken teil, en allerlei potten klaarstaan.

Ik ga een lijstje maken van alle opties die hier geopperd zijn, en daarmee naar het tuincentrum als ik klaar ben met werken. (Ik heb de lentekriebels ik wil aan de slag).

Iemand opperde rozen, die heb ik gelukkig mee kunnen nemen uit mijn oude tuin! Dus de border die meer in de schaduw ligt heb ik al grotendeels gevuld. Ze zijn goed aangeslagen want ze waren in december aan het bloeien.

In de toekomst als de volkstuin ook wat meer is ingericht wil ik extra borders in de achtertuin gaan maken.
Een prunus! Mijne geeft bloesem in het voorjaar en verkleurt heel mooi geel/oranje/rood in de herfst. Cultivar met sunset in de naam geloof ik.
Check wat de regels zijn in je gemeente wat betreft bomen en struiken en erfgrens.

Wat betreft bomen, klinkt alsof je echt een dwergboompje nodig hebt die max 2-3 meter groeit. Of dus een struik die niet te hoog wordt dan wel makkelijk te snoeien.

Ook leuke struik, niet voor schaduw maar wel groen én bloeiend in de lente, is de brem. De klassieke versie bloeit geel. Maar wel meer iets voor erbij dan een grote showstopper waar jij denk ik naar op zoek bent.
Er waren zoveel opties in het tuincentrum dat ik overweldigd raakte en met 3 planten thuis kwam. :$

Een prunus Triloba in struikvorm. Syringa vulgaris ‘Belle de Nancy’. En een hydrangea paniculata ‘limelight’. Die sering word uiteindelijk misschien wel te groot.. maar dat zie ik dan wel weer. :sun:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven