WW en leren
woensdag 4 maart 2026 om 08:28
Ik zit sinds kort in de ww omdat mijn contract niet verlengd werd. 2 maanden hiervoor ben ik begonnen met een omscholing.
Mijn opleider gaf nu aan dat uwv soms opleidingen die gestart zijn voor aanvang van ww overneemt.
Mijn werkcoach van het uwv een bericht gestuurd met deze vraag. Die gaf als antwoord nee kan niet voor vragen ben ik na 22 mrt bereikbaar ivm vakantie.
Iemand ervaring met een opleiding die door het uwv overgenomen is of heb ik echt pech ?
Mijn opleider gaf nu aan dat uwv soms opleidingen die gestart zijn voor aanvang van ww overneemt.
Mijn werkcoach van het uwv een bericht gestuurd met deze vraag. Die gaf als antwoord nee kan niet voor vragen ben ik na 22 mrt bereikbaar ivm vakantie.
Iemand ervaring met een opleiding die door het uwv overgenomen is of heb ik echt pech ?
woensdag 4 maart 2026 om 08:48
Deed je die opleiding eerst op kosten van je oude werkgever of betaalde je die zelf?
Heb je toestemming gevraagd aan UWV om door te gaan met je opleiding tijdens WW? Door de opleiding ben je mogelijk minder uren beschikbaar voor solliciteren en werk en kan een opleiding volgen leiden tot een korting op je uitkering.
https://www.uwv.nl/nl/opleiding/opleiding-tijdens-ww
Heb je toestemming gevraagd aan UWV om door te gaan met je opleiding tijdens WW? Door de opleiding ben je mogelijk minder uren beschikbaar voor solliciteren en werk en kan een opleiding volgen leiden tot een korting op je uitkering.
https://www.uwv.nl/nl/opleiding/opleiding-tijdens-ww
woensdag 4 maart 2026 om 08:55
Ik was al begonnen op eigen kosten
Ik heb geen toestemming gevraagd eerst deed ik hem ook naast mijn baan dus ben niet voor minder uur beschikbaar zonder werk hoop ik hem juist eerder af te ronden
Mijn opleider geeft aan een verzoek van bijstelling aan te kunnen maken waardoor uwv hem over zou kunnen nemen
Ik heb geen toestemming gevraagd eerst deed ik hem ook naast mijn baan dus ben niet voor minder uur beschikbaar zonder werk hoop ik hem juist eerder af te ronden
Mijn opleider geeft aan een verzoek van bijstelling aan te kunnen maken waardoor uwv hem over zou kunnen nemen
zonnetje80 wijzigde dit bericht op 04-03-2026 09:27
22.22% gewijzigd
woensdag 4 maart 2026 om 09:40
Ik denk dat als je werkgever de opleiding betaalde, dat het dan anders was. Maar dit is een opleiding die je toch al zelf betaald had.
Hoe je die 'nee' nog kunt interpreteren: ik ga nu op vakantie, heb geen zin om me erin te verdiepen, maar na mijn vakantie kan ik er goed naar kijken of er nog uitzondering zijn.
Hoe je die 'nee' nog kunt interpreteren: ik ga nu op vakantie, heb geen zin om me erin te verdiepen, maar na mijn vakantie kan ik er goed naar kijken of er nog uitzondering zijn.
woensdag 4 maart 2026 om 09:54
Klopt dat ik hem toch al zelf betaalde maar toen verdiende ik 100% van mijn salaris nu 70% wat het financieel toch anders maakt
En als ik geweten had dat mijn contract niet verlengd zou worden en ik had 2 maanden gewacht dan as mijn opleiding volledig betaald
Dus hoopte eigenlijk wel op iets van uwv
En of iemand er ervaring mee had
En als ik geweten had dat mijn contract niet verlengd zou worden en ik had 2 maanden gewacht dan as mijn opleiding volledig betaald
woensdag 4 maart 2026 om 09:54
https://www.uwv.nl/nl/opleiding/opleiding-tijdens-wwZonnetje80 schreef: ↑04-03-2026 09:54Klopt dat ik hem toch al zelf betaalde maar toen verdiende ik 100% van mijn salaris nu 70% wat het financieel toch anders maakt
woensdag 4 maart 2026 om 10:10
Dat is nog maar de vraag natuurlijk.Zonnetje80 schreef: ↑04-03-2026 09:54Klopt dat ik hem toch al zelf betaalde maar toen verdiende ik 100% van mijn salaris nu 70% wat het financieel toch anders maakt
woensdag 4 maart 2026 om 10:51
Het gaat er bij de UWV ook om of iemand een bepaalde opleiding nodig heeft om weer aan het werk te komen.
woensdag 4 maart 2026 om 10:59
En is het beroep dat je had voor de ww óók een krapteberoep?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 4 maart 2026 om 11:45
Zonnetje80 schreef: ↑04-03-2026 09:54Klopt dat ik hem toch al zelf betaalde maar toen verdiende ik 100% van mijn salaris nu 70% wat het financieel toch anders maakt
Dat lijkt me sterk. In vind de voorwaarden op de site van het uwv eigenlijk heel helder en zie niet echt hoe jij aan punt 1 kunt voldoen (en ik vermoed het uwv ook niet en o.a. daarom ook de afwijzing):
Voorwaarden voor betalen opleiding
Wij betalen uw opleiding als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- U heeft de opleiding nodig om te re-integreren of om werk te vinden tijdens uw WW-uitkering.
- U heeft onze toestemming om de opleiding te volgen. Dat betekent dat u tijdens uw opleiding uw uitkering blijft ontvangen.
- De opleiding is via UWV ingekocht. U ontvangt hierover een bevestigingsbrief.
Als u de opleiding niet nodig heeft om werk te vinden, betaalt u die zelf.
woensdag 4 maart 2026 om 12:07
Hier staat info over mogelijkheden om over te stappen naar een ander beroep. Kan in jouw geval ook interessant zijn. https://www.uwv.nl/nl/arbeidsmarktinfor ... der-beroep
donderdag 5 maart 2026 om 07:53
donderdag 5 maart 2026 om 08:23
Voor mbo is dit een hele goede optie. Voor hbo heb je duale leerwerktrajecten (bijvoorbeeld HBO V) maar zijn de mogelijkheden wel beperkter. Al kan je ook in deeltijd studeren natuurlijk.
Het hangt dus erg af van de richting en het niveau waarop to haar opleiding volgt.
donderdag 5 maart 2026 om 08:48
Ze studeert sowieso in deeltijd want ze werkte erbij. Die combinatie kan alleen bij HBO-V als je deeltijd doet.Mabel schreef: ↑05-03-2026 08:23Voor mbo is dit een hele goede optie. Voor hbo heb je duale leerwerktrajecten (bijvoorbeeld HBO V) maar zijn de mogelijkheden wel beperkter. Al kan je ook in deeltijd studeren natuurlijk.
Het hangt dus erg af van de richting en het niveau waarop to haar opleiding volgt.
donderdag 5 maart 2026 om 09:10
Er zijn meer opties dan alleen HBO V om werken en leren te combineren op hbo-niveau. Al dan niet met extra voorwaarden zoals bij zij-instroom pabo.
Maar we weten niet op welk niveau en in welke richting to studeert. Voor bbl zijn er wel meer mogelijkheden dan voor hbo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in