Fictief scenario nieuw familielid na overlijden
donderdag 5 maart 2026 om 21:31
Ik ben net bezig in het achtste boek van de Zeven zussen serie.
SPOILERS in dit topic!
En ik vroeg me af hoe dit hypothetische scenario in Nederland zou werken. Vader is al een jaar dood, de erfenis is allang verdeeld. Dan komt er ineens nog een dochter uit de hoge hoed. Zonder testament heeft zij denk ik nergens recht meer op?
(Voor de duidelijkheid, er is geen moeder in beeld in dit scenario)
SPOILERS in dit topic!
En ik vroeg me af hoe dit hypothetische scenario in Nederland zou werken. Vader is al een jaar dood, de erfenis is allang verdeeld. Dan komt er ineens nog een dochter uit de hoge hoed. Zonder testament heeft zij denk ik nergens recht meer op?
(Voor de duidelijkheid, er is geen moeder in beeld in dit scenario)
martje55 wijzigde dit bericht op 05-03-2026 22:21
Reden: Aanvulling
3.35% gewijzigd
donderdag 5 maart 2026 om 21:34
donderdag 5 maart 2026 om 21:37
Door middel van een brief bevestigd vader dat zij zijn biologische dochter is. Nu ga ik zelf doordenken.... Met een beetje geluk is er in huis nog dna materiaal te verzamelen om dit te bevestigen.framboise-t schreef: ↑05-03-2026 21:34Ik heb het boek niet gelezen, dus ik weet niet hoe die dochter op het toneel verschijnt, maar in NL is vooral belangrijk of de overleden vader de juridische ouder van de dochter is. Belangrijker dan een testament waar ze niet in staat.
En dan, wat denk je dan Framboise?
donderdag 5 maart 2026 om 21:37
donderdag 5 maart 2026 om 21:43
Die brief is niet juridisch bewijs van ouderschap, daar heb je eigenlijk niks aan, vrees ik. Vader heeft het kind niet erkend, dus dan is er geen juridisch ouderschap.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je na iemands overlijden alsnog een rechtzaak zou kunnen voeren om erkend te worden als het kind van de overledene - ik heb daar ooit wel een vak over gehad maar daar is bar weinig van blijven hangen
Wat ik wel nog weet: heeft de dochter al een andere juridische ouder? Want meer dan 2 ouders kan in NL sowieso niet. Als zij geadopteerd is - of haar moeder al met een andere man getrouwd was tijdens haar geboorte - dan kan ze sowieso niks.
donderdag 5 maart 2026 om 21:47
Cool, ik vind het leuk dat je zo met me meedenkt. Want ja, zij heeft al wel juridische ouders.framboise-t schreef: ↑05-03-2026 21:43Die brief is niet juridisch bewijs van ouderschap, daar heb je eigenlijk niks aan, vrees ik. Vader heeft het kind niet erkend, dus dan is er geen juridisch ouderschap.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je na iemands overlijden alsnog een rechtzaak zou kunnen voeren om erkend te worden als het kind van de overledene - ik heb daar ooit wel een vak over gehad maar daar is bar weinig van blijven hangen![]()
Wat ik wel nog weet: heeft de dochter al een andere juridische ouder? Want meer dan 2 ouders kan in NL sowieso niet. Als zij geadopteerd is - of haar moeder al met een andere man getrouwd was tijdens haar geboorte - dan kan ze sowieso niks.
Maar echt, als je geadopteerd bent, kun je niet meer van je biologische ouders erven?
Dat is in dit hypothetische scenario nogal jammer, want haar vader was miljardair
martje55 wijzigde dit bericht op 05-03-2026 21:48
4.33% gewijzigd
donderdag 5 maart 2026 om 21:51
Wanneer er een nieuwe erfgenaam opduikt nadat een erfenis al is verdeeld (bijvoorbeeld na een jaar), ontstaat er een juridisch complexe situatie. De basisregel is dat een erfgenaam recht heeft op zijn of haar wettelijk deel, tenzij dit expliciet is uitgesloten in een testament.
Maar een biologisch kind dat niet erkend is, is niet automatisch erfgenaam.
Een niet-erkend kind kan via de rechter het vaderschap laten vaststellen om alsnog aanspraak te maken op de erfenis. Dit moet via een DNA onderzoek. Dat briefje heeft geen juridische waarde.
De notaris zal een nieuwe boedelbeschrijving maken waarin de nieuwe erfgenaam wordt meegenomen. De nieuwe erfgenaam moet worden uitbetaald uit de nog aanwezige erfenis, of de andere erfgenamen moeten hun deel proportioneel terugbetalen.
Maar een biologisch kind dat niet erkend is, is niet automatisch erfgenaam.
Een niet-erkend kind kan via de rechter het vaderschap laten vaststellen om alsnog aanspraak te maken op de erfenis. Dit moet via een DNA onderzoek. Dat briefje heeft geen juridische waarde.
De notaris zal een nieuwe boedelbeschrijving maken waarin de nieuwe erfgenaam wordt meegenomen. De nieuwe erfgenaam moet worden uitbetaald uit de nog aanwezige erfenis, of de andere erfgenamen moeten hun deel proportioneel terugbetalen.
donderdag 5 maart 2026 om 21:53
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de andere 6 er tegenover staan.
Als die allemaal eensgezind een stuk afstaan ... daar heb je de erfenis.
Hoogstens heb je wat gedoe met de overheid en aangaande het doen van een gift aan een zogenaamd onbekende. (Schenkingsbelasting)
Maar aangezien we het hebben over een erfenis van miljoenen ligt mogelijk niemand wakker van belastingen
. Of ze nemen een stevige boekhouder / advocaat onder de arm.
Hoogstens heb je wat gedoe met de overheid en aangaande het doen van een gift aan een zogenaamd onbekende. (Schenkingsbelasting)
Maar aangezien we het hebben over een erfenis van miljoenen ligt mogelijk niemand wakker van belastingen
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 5 maart 2026 om 21:53
Aangetoond dient te worden dat vader de biologische vader is. Dit kun je vaststellen door een DNA-onderzoek. Als vader nog leeft, is dit redelijk eenvoudig te realiseren. Samen met vader kan een DNA-test worden ondergaan. Als vader niet meer in leven is, is het verkrijgen van zijn DNA ingewikkelder maar zeker niet onmogelijk. DNA kan ook worden verkregen door middel van een oude enveloppe die is dichtgeplakt met speeksel van vader. Ook kan een gerechtelijk bevel worden gegeven voor het openen van een graf om op die manier het DNA van vader te achterhalen.
Als uit deze procedure blijkt dat vader de biologische vader is en dus de verwekker van het kind (er is een DNA-match), vindt een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap plaats waarmee vader de juridische vader wordt van het kind. Het kind zal pas dan erfgenaam worden en dus meedelen in de erfenis.
Als uit deze procedure blijkt dat vader de biologische vader is en dus de verwekker van het kind (er is een DNA-match), vindt een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap plaats waarmee vader de juridische vader wordt van het kind. Het kind zal pas dan erfgenaam worden en dus meedelen in de erfenis.
donderdag 5 maart 2026 om 21:54
Stel dat het allemaal wel zou lukken - die rechtzaak om erkend te worden als dochter van, in juridische zin - dan zou ze een kindsdeel van de erfenis op kunnen eisen.
Het zou van de andere erfgenamen afhangen, werken die mee? Zo nee, het minimum waar een kind altijd recht op heeft, is een half kindsdeel van de erfenis (want daar hebben zelfs kinderen die onterfd worden minimaal recht op). Dat laatste is wel alleen in geld, niet in spullen.
Het zou van de andere erfgenamen afhangen, werken die mee? Zo nee, het minimum waar een kind altijd recht op heeft, is een half kindsdeel van de erfenis (want daar hebben zelfs kinderen die onterfd worden minimaal recht op). Dat laatste is wel alleen in geld, niet in spullen.
donderdag 5 maart 2026 om 21:58
Een biologische ouder kan onder strikte voorwaarden de juridische ouder worden, zelfs als het kind al twee juridische ouders heeft. Aangezien een kind maximaal twee juridische ouders mag hebben, moet het juridisch ouderschap van een van de huidige ouders worden beëindigd of nietig verklaard, wat meestal via een gerechtelijke procedure verloopt.
Het juridisch ouderschap van een niet-biologische ouder (bijv. de partner van de geboortemoeder) kan onder bepaalde voorwaarden op verzoek van het kind of de biologische ouder worden ontkend of betwist.
Het juridisch ouderschap van een niet-biologische ouder (bijv. de partner van de geboortemoeder) kan onder bepaalde voorwaarden op verzoek van het kind of de biologische ouder worden ontkend of betwist.
donderdag 5 maart 2026 om 21:59
Wat als de erfenis al verdeeld is?framboise-t schreef: ↑05-03-2026 21:54Stel dat het allemaal wel zou lukken - die rechtzaak om erkend te worden als dochter van, in juridische zin - dan zou ze een kindsdeel van de erfenis op kunnen eisen.
Kan zij dan nog aanspraak maken op haar deel? En wat als dat geld al op is?
donderdag 5 maart 2026 om 22:00
Dat hangt niet van de andere erfgenamen af. De notaris moet dan de erfenis herverdelen.framboise-t schreef: ↑05-03-2026 21:54Stel dat het allemaal wel zou lukken - die rechtzaak om erkend te worden als dochter van, in juridische zin - dan zou ze een kindsdeel van de erfenis op kunnen eisen.
donderdag 5 maart 2026 om 22:02
O dat is flink balen dan.
Ja, die 2 juridische ouders is de max, er hangt vanalles mee samen, wie heeft er gezag over een jong kind, wie is er onderhoudsplichtig, etc. Daarom is dat in de wet beperkt. Dat is eigenlijk niet perse bedoeld voor wie er erft - je mag heus wel ook van je biologische ouders erven, maar dan via een testament oid. En dat juridisch ouderschap is in dit verhaal het geitenpaadje waarmee ze naar die erfenis toe komt.
donderdag 5 maart 2026 om 22:09
Maar wat als de andere erfgenamen naar voren zouden brengen, dat vader altijd de bedoeling had om de dochter niet mee te laten delen in de erfenis? Hij kon haar immers niet onterven, want ze was geadopteerd. Die andere erfgenamen kunnen heel veel gedoe veroorzaken - of niet .
donderdag 5 maart 2026 om 22:10
Zie mijn eerdere post:framboise-t schreef: ↑05-03-2026 22:02O dat is flink balen dan.
Ja, die 2 juridische ouders is de max, er hangt vanalles mee samen, wie heeft er gezag over een jong kind, wie is er onderhoudsplichtig, etc. Daarom is dat in de wet beperkt. Dat is eigenlijk niet perse bedoeld voor wie er erft - je mag heus wel ook van je biologische ouders erven, maar dan via een testament oid. En dat juridisch ouderschap is in dit verhaal het geitenpaadje waarmee ze naar die erfenis toe komt.
Een biologische ouder kan onder strikte voorwaarden de juridische ouder worden, zelfs als het kind al twee juridische ouders heeft.
donderdag 5 maart 2026 om 22:22
Hahaha ja, geen van de zes verwende nesten lijkt zich ook maar een seconde druk te maken om een miljoentje meer of minder. Dus dat moet helemaal goed komenWissewis schreef: ↑05-03-2026 21:53Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de andere 6 er tegenover staan.
Maar aangezien we het hebben over een erfenis van miljoenen ligt mogelijk niemand wakker van belastingen. Of ze nemen een stevige boekhouder / advocaat onder de arm.
donderdag 5 maart 2026 om 22:23
Ik heb het aangepast, dank je wel voor de tip.BeeDifferent schreef: ↑05-03-2026 22:04Ik zou je openingspost even beginnen met een eerste alinea dat je daaronder een boek gaat spoileren.
Kunnen mensen nog kiezen om te stoppen met lezen hier.
donderdag 5 maart 2026 om 22:27
Dat boek is al 3 jaar uit.BeeDifferent schreef: ↑05-03-2026 22:04Ik zou je openingspost even beginnen met een eerste alinea dat je daaronder een boek gaat spoileren.
Kunnen mensen nog kiezen om te stoppen met lezen hier.
Wie het nu nog niet gelezen heeft zal het wel nooit lezen.
En heeft sowieso waarschijnlijk de 7 vorige boeken ook niet gelezen.
Is dit nu later?
donderdag 5 maart 2026 om 22:29
Spoileren mag gewoon niet.
Ik heb de hele serie boeken op mijn ereader staan en moet nog beginnen.
Wist niet dat ene Wissewis daar een termijn voor hanteerde.
donderdag 5 maart 2026 om 22:31
We zijn het met elkaar eens hoor - met nietig verklaren etc. haal je 1 van de 2 juridische ouders weg, en dan kan er weer een andere 2e bij.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in