Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 760 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 05-03-2026 10:45
Reden: plaatje toegevoegd
1.58% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
Ik wil enkel bloemetjes en bijtjes en stekken. Ik wil een preutse tuin.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
05-03-2026 23:18
Ik wil enkel bloemetjes en bijtjes en stekken. Ik wil een preutse tuin.
Kruiskruid :whistle:
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
Sleutelbloem
Klaproos
Wormkruid (rilllll!)
Maagdenpalm
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik moet nog maar zien of het lukt hoor. Misschien is het wel een kutplant om op te kweken. Maar mocht ik hem in bloei krijgen, dan zal dat het hoogtepunt van het bloeiseizoen zijn. :proud:
Ik vind hier dingen van.
:rofl:

Flink nathouden en dan komen die sapstromen vanzelf op gang.
Hahahah kijk we zijn weer ouderwets op niveau hier, ik hou ervan :cheer2:

Mocht dit een succes worden wil ik ook graag wat zaad :proud:
Ze zullen discreet verpakt naar je verstuurd worden, Catco. ;-D

Ik begin er een verdienmodel in te zien.
- een clitoriafokkerij
- een boek 'Erotisch tuinieren voor beginners'

nog meer?
Ik vind hier dingen van.
Calamitycat schreef:
06-03-2026 00:03

Flink nathouden en dan komen die sapstromen vanzelf op gang.
Ik lig in een deuk hier :rofl:
Ik vind hier dingen van.
Ik heb echt heel raar gedroomd vannacht, het was één grote natte droom en het was geen regen :rofl: :rofl:
Sabeltandcavia schreef:
06-03-2026 10:16

- een clitoriafokkerij

nog meer?
Soft tuinieren speciaal voor de vrouw :mrgreen:
Alles gaat voorbij
Sabeltandcavia schreef:
06-03-2026 10:16

- een clitoriafokkerij

nog meer?

Ik zal even moeten overleggen met de kippen , ze zijn nog iet allemaal 18+ en zij zitten er wel heel de dag op te kijken.
Calamitycat schreef:
06-03-2026 11:09
Ik heb echt heel raar gedroomd vannacht, het was één grote natte droom en het was geen regen :rofl: :rofl:
ik dnek dat ik op mijn handen ga zitten nu voorlopig :-D
Catco schreef:
06-03-2026 13:14

Ik zal even moeten overleggen met de kippen , ze zijn nog iet allemaal 18+ en zij zitten er wel heel de dag op te kijken.
:lol: :lol:
Ik vind hier dingen van.
Catco schreef:
06-03-2026 13:14

Ik heb even terug gelezen en het gaat hier weer heerlijk ;-D

Een update vanuit hier, aangezien ik niet heel trouw ben ;)
- De kas is verplaatst, met een iets verhoogde moestuinbak van dezelfde grootte ernaast. Er omheen allemaal houtsnipperpaden, misschien helpt het tegen slakken...
- Op de plek van de kas is nu een grote vijver aangelegd.
- De wilgen zijn drastisch geknot, wat resulteert in 2 bulten van ongeveer 3 meter hoog aan snoeiafval.
- Met dat snoeiafval ben ik een hekje aan het vlechten. Mocht er iemand nog wilgentenen willen, gratis afhalen :D
- De waterloten uit de fruitbomen zijn bijna allemaal gesnoeid.
- Het gat voor de fundering van de aanbouw is gegraven, waardoor er 2 bulten zand op het andere deel van de tuin liggen. Dat deel doe ik dit jaar niets aan.

En aangezien ik hier nog geen plaatjes mag plakken, doe ik het met linkjes:
De oogst van afgelopen jaar: https://postimg.cc/RWKtSmMX

De tuin in sneeuw:
https://postimg.cc/qztnFnSy

De nieuwe vijver:
https://postimg.cc/KKVhJ6M0

De kas verplaatst en iets kleiner:
https://postimg.cc/jnfxHs3Z

Met het schapenhekje:
https://postimg.cc/R30vP1b6

Hekje in wording:
https://postimg.cc/ykPqwgRK

En ik heb allemaal leuke ideeën voor alle wilgentenen, dus ik vermaak me voorlopig wel in de tuin ;)
Wow gp2, dat zier er echt prachtig uit!
En ook als reeds enorm veel werk.

Ik wordt al moe bij het idee dat ik vandaag de moestuin- en kruidenkast op hoogte moet beplanten (gisteren naar de markt geweest). :)
Haha ja feow, het is veel werk, maar ik krijg er energie van.
Al ben ik wel blij dat we 'maar' 1500m2 hebben en niet zoals het huis van mijn ouders, bijna 6800m2.
Want dat huis hebben we ook naar gekeken om te kopen.

Al is het hier voornamelijk achterstallig onderhoud en nog veeeel te weinig bloemen.
De tuin moet wat voller en zelfredzaamheid krijgen. Meer inheemse planten, kleinere struiken, dat spul.
Dus als iemand nog stekjes heeft, hou ik me aanbevolen :heart:
Anders kost het ook een vermogen om alles vol te krijgen ;-D
Guave :O ik heb helemaal gemist dat jij ineens grootgrondbezitster bent?
Maar wow, dat ziet er goed uit zeg!

Ik heb ergens in de zomer waarschijnlijk wel Koninginnekruid (eupatorium purpureum) stekken voor je, dat zaait zich hier heel snel uit. Wordt groot (ca. 1,5-2 meter), bloeit vanaf einde zomer tot ver in het najaar en trekt ontzettend veel bijen, hommels en vlinders aan. Ook ooievaarsbek met roze bloemen heb ik altijd wel, maar dat is dan volgens mij weer niet inheems. Van muskuskaasjeskruid heb ik altijd wel zaadjes. Trek als je er aan toe bent maar aan de bel, dan kan ik kijken wat ik voor je doen kan :daisy:
In het kader van de doelstelling
Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening
Luisteren c.q. kijken jullie ook wel eens welke vogels zich in jullie tuin ophouden? Ik kwam er via een vogelgeluidenluisterapp achter dat er hier een winterkoning zat vanmiddag. Nou ja, misschien niet in de tuin, maar wel dichtbij de tuin dan. Helaas zag ik haar of hem niet. Maar wat ben ik dol op het voorjaar en al dat gezang!
#vogellokker
Butterfly_fly schreef:
08-11-2025 18:28
Zijn er hier mensen die willen meedenken over een schutting?
Tussen mij en de buren staat een houten schutting die helaas veel doorkijk heeft. Ik ga voor de schutting struiken zetten, maar dat geeft niet voldoende privacy naar mijn idee. Wat zou ik voor of tegen de schutting kunnen maken voor meer privacy? Enige optie die ik me kan bedenken is een zwart tuindoek over de hele lengte, maar dat lijkt me niet mooi, zeker niet in een kleine tuin.

Hebben jullie misschien tips voor mij?
Ik weet niet of jullie inmiddels al een oplossing hebben, maar wij hebben boomschorsmatten tegen de schutting gemaakt.
WoonWens schreef:
08-03-2026 19:46
In het kader van de doelstelling

Luisteren c.q. kijken jullie ook wel eens welke vogels zich in jullie tuin ophouden? Ik kwam er via een vogelgeluidenluisterapp achter dat er hier een winterkoning zat vanmiddag. Nou ja, misschien niet in de tuin, maar wel dichtbij de tuin dan. Helaas zag ik haar of hem niet. Maar wat ben ik dol op het voorjaar en al dat gezang!
#vogellokker
Oh ja, héérlijk. Ik word zo ontzettend blij van zingende vogeltjes en het is zo leuk als je eenmaal een beetje leert welke vogel welk geluid maakt. Ik heb de app van de Vogelbescherming en ik volg momenteel een gratis cursus, ook van de VB, waarin je in korte lessen leert welke vogels er in je tuin zitten, mannetje of vrouwtje en welke geluiden ze maken. Winterkoninkjes zijn schattig, ze zijn heel klein en supersnel dus je moet echt mazzel hebben om er een te zien. Er zitten hierin de tuin ook boomklevers, die zijn ook piepklein, maar daar komt een geluid uit, echt ongelooflijk :D

Doordat ik het fijn vind om 's avonds laat in het donker in de tuin te zijn, kwam ik erachter dat er ook ergens een kerkuil zit. Ik hoorde steeds een soort van onheilspellende krijs en die had ik opgezocht op de app en bingo. Ultieme geluksmomentjes zijn dat voor mij :heart:
Een uil, da's in de prijzen vallen, Calamity-Cat!!! Jaren geleden stond er nabij huis een boom die veel te groot was voor de stad maar er toch stond. Zo'n groenblijver uit Scandinavië, vermoed ik. En op een dag zat er een uil in. Maanden heeft die vogel daar de dag doorgebracht. Doodgemoedereerd. Toen heb ik in elk geval een uil uitgebreid kunnen bespieden vanuit huis. Wat een machtige vogel.

En de winterkoning zal ik niet zo vlot spotten dan, als die zo snel is. Ik ben een beetje kippig.

Volgende week heb ik op het werk een cursus "Hoe maak ik mijn tuin bijvriendelijk". Nu al zin in. Mocht ik nog gouden inzichten horen, kom ik ze hier brengen.
Ik heb de uil tot nu toe alleen nog maar gehoord WoonWens en nog niet gezien dus dan heb jij het al veel beter gedaan :mrgreen:
Veel plezier alvast met de cursus en kom het zeker delen hier.
Guavepapaya2 schreef:
08-03-2026 18:34
Al is het hier voornamelijk achterstallig onderhoud en nog veeeel te weinig bloemen.
De tuin moet wat voller en zelfredzaamheid krijgen. Meer inheemse planten, kleinere struiken, dat spul.
Dus als iemand nog stekjes heeft, hou ik me aanbevolen :heart:
Anders kost het ook een vermogen om alles vol te krijgen ;-D
Ik bezit ook een groot stuk grond, met een overschot aan brandnetels en distels. Allemaal inheems, zelfredzaam en goede leefomgeving voor vlinders en insecten. Stekjes genoeg dus ;-) Ook nog framboos en braam.

Even uit je eerder post, wij hebben ook veel bomen, het snoeiafval hakselen wij zelf en strooien wij op de paden. Het waterlot dit weekend uit de appelbomen gesnoeid. Beetje laat dit jaar. De bodem is hier erg stikstofrijk dus veel waterlot. Moet ik eigenlijk ook in de zomer snoeien, maar dan komt het er vaak niet van,
Calamitycat schreef:
08-03-2026 19:17
Guave :O ik heb helemaal gemist dat jij ineens grootgrondbezitster bent?
Maar wow, dat ziet er goed uit zeg!

Ik heb ergens in de zomer waarschijnlijk wel Koninginnekruid (eupatorium purpureum) stekken voor je, dat zaait zich hier heel snel uit. Wordt groot (ca. 1,5-2 meter), bloeit vanaf einde zomer tot ver in het najaar en trekt ontzettend veel bijen, hommels en vlinders aan. Ook ooievaarsbek met roze bloemen heb ik altijd wel, maar dat is dan volgens mij weer niet inheems. Van muskuskaasjeskruid heb ik altijd wel zaadjes. Trek als je er aan toe bent maar aan de bel, dan kan ik kijken wat ik voor je doen kan :daisy:
Hai CC :cheer:
Ja wij zijn sinds april vorig jaar verhuisd en zijn grootgrondbezitters geworden.
Wel een oud huisje wat opgeknapt moet worden (het tocht behoorlijk in de winter zeg maar) maar dat was in ons voordeel! Manlief doet de aanbouw en ik ben dit jaar van de tuin, vind ik niet zo erg ;)

Ik ga zeker bij je op de lijn als ik zover ben. :heart:
Heb net een bestelling bij sprinklr gedaan, met ook koninginnekruid... Maar geeft niet, plek zat hier!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven