Omscholing, interne opleidingen op hbo niveau?
donderdag 12 maart 2026 om 20:13
Hoi allemaal,
Ik heb een opleiding afgerond binnen de creatieve therapie (bachelor). Ik heb hier 10j later grote grote spijt van. Het vak ligt mij niet meer en er zijn geen doorgroeimogelijkheden. Ik wil echt iets anders gaan doen. Ik overweeg een omscholing, maar die trajecten zijn vaak enorm duur door het instellingscollegegeld
Ik heb gekeken naar onderwijs: zij-instroomtrajecten bestaan, maar in Zuid-Limburg zijn er weinig tot geen trajecten beschikbaar. Ik heb ook gesolliciteerd op administratieve functies bij de gemeente waar mbo-niveau voldoende is, maar word steeds afgewezen. Kortom: ik raak het spoor bijster en heb het gevoel niet vooruit te komen.
Mijn vraag:
In welke werkvelden nemen ze mensen aan zonder ervaring en leiden ze ze intern op, bij voorkeur op HBO-niveau? Ik wil graag een baan waarbij ik kan starten, leren en doorgroeien, zonder eerst een enorme studie te moeten financieren van €40.000
Ik heb vaak over IT goede dingen gehoord, maar ik heb 0 verstand van computers etc
Alle tips, ervaringen of richtingen zijn welkom! Ook denk ik erover na een afspraak te maken met een loopbaancoach..
Ik heb een opleiding afgerond binnen de creatieve therapie (bachelor). Ik heb hier 10j later grote grote spijt van. Het vak ligt mij niet meer en er zijn geen doorgroeimogelijkheden. Ik wil echt iets anders gaan doen. Ik overweeg een omscholing, maar die trajecten zijn vaak enorm duur door het instellingscollegegeld
Ik heb gekeken naar onderwijs: zij-instroomtrajecten bestaan, maar in Zuid-Limburg zijn er weinig tot geen trajecten beschikbaar. Ik heb ook gesolliciteerd op administratieve functies bij de gemeente waar mbo-niveau voldoende is, maar word steeds afgewezen. Kortom: ik raak het spoor bijster en heb het gevoel niet vooruit te komen.
Mijn vraag:
In welke werkvelden nemen ze mensen aan zonder ervaring en leiden ze ze intern op, bij voorkeur op HBO-niveau? Ik wil graag een baan waarbij ik kan starten, leren en doorgroeien, zonder eerst een enorme studie te moeten financieren van €40.000
Ik heb vaak over IT goede dingen gehoord, maar ik heb 0 verstand van computers etc
Alle tips, ervaringen of richtingen zijn welkom! Ook denk ik erover na een afspraak te maken met een loopbaancoach..
vrijdag 13 maart 2026 om 07:27
Dit is mijn zesde week bij mijn nieuwe werkgever, een baan op hbo-niveau. Ik heb geen hbo-opleiding en zeker geen andere opleiding of werk gedaan in de richting van mijn nieuwe werk.
Ik word intern opgeleid en volg momenteel via werkgever ook een cursus die betrekking heeft tot mijn nieuwe functie.
Dus ja, het kan!!
Ik ben zó blij met deze kans
Ik word intern opgeleid en volg momenteel via werkgever ook een cursus die betrekking heeft tot mijn nieuwe functie.
Dus ja, het kan!!
Ik ben zó blij met deze kans
vrijdag 13 maart 2026 om 08:34
Het komt op me over alsof je weinig zicht hebt op wat je wél wil doen en vooral een betaalbare mogelijkheid zoekt tot een hbo baan met doorgroeimogelijkheden. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar dat maakt het heel breed.
Ik zou eerst bedenken wat je wil gaan doen en dan mogelijkheden zoeken om "een kop koffie" (open sollicitatie) te doen met de HR afdeling van de organisaties waar je interesse in hebt. Wat je nodig hebt is een bedrijf of organisatie die jou een kans geeft om met een heel ander diploma binnen te komen, je bént al hbo opgeleid toch?
Ik zou eerst bedenken wat je wil gaan doen en dan mogelijkheden zoeken om "een kop koffie" (open sollicitatie) te doen met de HR afdeling van de organisaties waar je interesse in hebt. Wat je nodig hebt is een bedrijf of organisatie die jou een kans geeft om met een heel ander diploma binnen te komen, je bént al hbo opgeleid toch?
vrijdag 13 maart 2026 om 09:38
Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld toezichthouder of vergunningverlener Milieu. Hiervoor zijn allerlei traineeships die intern opleiden.
Ik kan je wel een bedrijf aanraden in Maastricht, mocht je meer willen weten laat maar weten
Ook binnen de overheid zijn allerlei traineeships.
Ik kan je wel een bedrijf aanraden in Maastricht, mocht je meer willen weten laat maar weten
You can only succeed when there is room to fail.
vrijdag 13 maart 2026 om 09:59
Die loopbaancoach klinkt als een goed idee TO. Die kan je laten trechteren in je brede vraag nu en laten voelen waar je ontwikkelingswens ligt.
Google eens op traineeship/trainee inderdaad. Dan vind je allerlei branches die dit aanbieden. Mss moet je wel verhuizen of lang reizen vanuit Zuid-Limburg. Zou je dat willen?
Google eens op traineeship/trainee inderdaad. Dan vind je allerlei branches die dit aanbieden. Mss moet je wel verhuizen of lang reizen vanuit Zuid-Limburg. Zou je dat willen?
vrijdag 13 maart 2026 om 10:28
vrijdag 13 maart 2026 om 12:59
Helaas echt geen optie. Ben single ouder en heb co-ouderschap. Ik mag gerechtelijk gezien niet ver van mijn ex wonen.
vrijdag 13 maart 2026 om 12:59
Helaas echt geen optie. Ben single ouder en heb co-ouderschap. Ik mag gerechtelijk gezien niet ver van mijn ex wonen.
vrijdag 13 maart 2026 om 13:01
Kun je hier meer over vertellen? Hoe ben je aan deze baan gekomen etc?Almdudler schreef: ↑13-03-2026 07:27Dit is mijn zesde week bij mijn nieuwe werkgever, een baan op hbo-niveau. Ik heb geen hbo-opleiding en zeker geen andere opleiding of werk gedaan in de richting van mijn nieuwe werk.
Dus ja, het kan!!
Ik ben zó blij met deze kans![]()
vrijdag 13 maart 2026 om 13:01
Ja, leek mij ook een erg goed idee.Gryla schreef: ↑13-03-2026 09:59Die loopbaancoach klinkt als een goed idee TO. Die kan je laten trechteren in je brede vraag nu en laten voelen waar je ontwikkelingswens ligt.
Kan helaas niet verhuizen vanuit zuid -Limburg
vrijdag 13 maart 2026 om 13:21
Eerste opleiding geldt als zorgopleiding.OgenvanTijgers schreef: ↑13-03-2026 13:19Geld je eerste opleiding als een zorgopleiding? Oftewel zou je bijvoorbeeld HBO-V duaal kunnen doen tegen normaal collegegeld (want opscholing naar een tekortberoep?).
vrijdag 13 maart 2026 om 13:49
Ik heb zeker interesse. Kun je mij meer info verstrekken over het bedrijf in Maastricht?Mangogogo schreef: ↑13-03-2026 09:38Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld toezichthouder of vergunningverlener Milieu. Hiervoor zijn allerlei traineeships die intern opleiden.
vrijdag 13 maart 2026 om 14:03
Ben jij dit? Ik lees hier dezelfde overwegingen als daar.
werk-studie/zij-instroom-vo-eerst-3-maa ... ges/514704
Zo niet, neem daar eens een kijkje voor tips.
vrijdag 13 maart 2026 om 14:29
Inderdaad dezelfde overwegingen zie ik. In onderwijs heb ik mij al verdiept, maar in mijn regio zijn daar helaas geen mogelijkheden voor.Boudica schreef: ↑13-03-2026 14:03Ben jij dit? Ik lees hier dezelfde overwegingen als daar.
vrijdag 13 maart 2026 om 14:55
Ik heb je even een pb gestuurd met de naam van het bedrijf.Monchou-cherry schreef: ↑13-03-2026 13:49Ik heb zeker interesse. Kun je mij meer info verstrekken over het bedrijf in Maastricht?
You can only succeed when there is room to fail.
vrijdag 13 maart 2026 om 15:17
Moet het persé HBO en een interne opleiding zijn?
Ik zou gaan zoeken naar een werken-leren-opleiding binnen MBO.
In de zorg lijken mij die makkelijker te vinden.
Dan kan je nadien eventueel alsnog verder studeren en opklimmen.
Ik zou gaan zoeken naar een werken-leren-opleiding binnen MBO.
In de zorg lijken mij die makkelijker te vinden.
Dan kan je nadien eventueel alsnog verder studeren en opklimmen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 13 maart 2026 om 17:52
vrijdag 13 maart 2026 om 19:33
https://devakbeweging.nl/
Neem eens contact met hen op voor loopbaanbegeleiding
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
vrijdag 13 maart 2026 om 19:59
Dit is perfect! Dank jeApatura2 schreef: ↑13-03-2026 19:33https://devakbeweging.nl/
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in