Lijf & Lijn alle pijlers

Gastric bypass

09-03-2026 21:55 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo forum leden,

Zijn er hier ook dames die een gbp hebben laten doen? Na vele pogingen om af te vallen. Jaren lang al letten op voeding en beweging, zit ik nu op het punt dat ik er voor wil gaan. Jaren lang vermeden en telkens weer dieeten volgen in de hoop dat het beter werd. Zo langer doorgaan met dit gewicht heeft ook grote gevolgen...

Ik ben opzoek naar meerdere dames die deze operatie hebben laten doen. De mini of de gewone bypass en hoe is het jullie af gegaan? Hebben jullie ook klachten na de operatie gekregen? Spijt van of blij mee?
Weet niet of dat nog steeds verplicht is, maar ik moest eerst ook nog een half jaar naar een diëtist.
Aanmelden tot operatie duurde bij mij zo'n 9 maanden en na de operatie binnen 3 weken weer volledig aan het werk (wel een zittend beroep)
Dus ik zou me idd wel gewoon alvast aanmelden.
OhMellie schreef:
12-03-2026 09:17
Je kunt je natuurlijk altijd al aanmelden voor de voorlichting en de intake doen. Je zou het voortraject dit jaar al kunnen doen zodat je OK ready bent zodra je er tijd voor vrij kunt maken.
Mee eens.

Geen idee hoe snel het gaat, zal ook wel per kliniek verschillen, maar ik meldde me in januari aan en werd in november pas geopereerd.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb zonet een gesprek gehad bij de huisarts. Ondanks al mijn pogingen om af te vallen raad zij aan om toch eerst GLI traject te doen in combinatie met spuiten. Ze belt 2 april terug want de regels worden misschien veranderd.

Nu is het zo dat je eerst een jaar GLI moet volgen om vergoeding te krijgen voor spuiten. En het wordt waarschijnlijk veranderd en daar hoor ik meer over.

Aan de ene kant baal ik maar ik sta voor alles open om af te vallen.
rosepudding schreef:
12-03-2026 11:12
Weet niet of dat nog steeds verplicht is, maar ik moest eerst ook nog een half jaar naar een diëtist.
Aanmelden tot operatie duurde bij mij zo'n 9 maanden en na de operatie binnen 3 weken weer volledig aan het werk (wel een zittend beroep)
Dus ik zou me idd wel gewoon alvast aanmelden.

Dat is niet meer. Ik ga binnenkort voor de screening en dan daarna is er een groepstraject van vier bijeenkomsten in vier weken en daarna kan je ingepland worden. Je hoeft helemaal geen dieet te volgen van tevoren.
Taskmaster schreef:
12-03-2026 13:27
Dat is niet meer. Ik ga binnenkort voor de screening en dan daarna is er een groepstraject van vier bijeenkomsten in vier weken en daarna kan je ingepland worden. Je hoeft helemaal geen dieet te volgen van tevoren.
Oh echt? Waar ik was moet je 2 weken voor de operatie aan de eiwitshakes om je lever te verkleinen zodat ze er bij de OK beter bij kunnen.
YOKI schreef:
12-03-2026 12:37
Ik heb zonet een gesprek gehad bij de huisarts. Ondanks al mijn pogingen om af te vallen raad zij aan om toch eerst GLI traject te doen in combinatie met spuiten. Ze belt 2 april terug want de regels worden misschien veranderd.

Nu is het zo dat je eerst een jaar GLI moet volgen om vergoeding te krijgen voor spuiten. En het wordt waarschijnlijk veranderd en daar hoor ik meer over.

Klinkt positief! Dus kans op recept liraglutide zonder verplicht een jaar gli te moeten doen?
Taskmaster schreef:
12-03-2026 13:27
Dat verschilt denk ik enorm per ziekenhuis.
YOKI schreef:
12-03-2026 12:37

Ow, zeker balen dit.

GLI blijkt gewoon niet zo effectief te zijn. Dus dan moet je het van de injecties hebben.
Ohh dames help.

Mijn huisarts raad dus aan gli te doen ipv meteen een operatie. Dus gesprekken, bewegen en eventueel een prikpen erbij. Waarsch veranderen de regels dat het meteen vergoed kan worden door de zorgverzekering ipv na een jaar.

Nu is het zo dat ik ook al contact heb gezocht met weightworks voor informatie. En die mevrouw die ik sprak raad dus wel een operatie aan omdat mijn bmi veel te hoog is met 41.

Ik hoor graag jullie meningen.

Het klinkt fantastisch natuurlijk om goede resultaten te behalen. Zelf neig ik wel meer naar eerst proberen gli en de prikpen op advies van de huisarts? Desnoods als dat niet voldoende werkt alsnog een operatie? Aangezien je vaak maar gemiddeld iets van 15% afvalt met saxenda dacht ik te lezen.

Graag jullie mening. Ze proberen me beide te overtuigen. De huisarts en weightworks.

Hoe dan ook. Ik ben klaar met mijn lichaam en ik wil dit niet langer meer. Ik wil er voor mijn zoontje willen zijn!
Ik heb zelf een gbp en kan dat iedereen aanraden. Zeker met zo'n hoog bmi lijkt gli me een zinloos oponthoud.
Weightworks is gewoon een commercieel bedrijf die geld willen verdienen, dus die zullen (bijna) altijd de operatie adviseren.

Ik vind een gbp een enorm iets en zou altijd eerst alles proberen voor ik zou laten opereren. Er zitten ook allerlei risico's aan vast en kans op bijwerkingen.

Volg het advies van je huisarts, die operatie kan altijd nog. En aanpassen van je leefstijl is dan alsnog nuttig geweest want heb je ook nodig bij een gbp.
Solomio schreef:
13-03-2026 22:58
Ik heb zelf een gbp en kan dat iedereen aanraden. Zeker met zo'n hoog bmi lijkt gli me een zinloos oponthoud.
Waar heb je de operatie laten doen? Heb je daarvoor ook nog iets anders geprobeerd?
xiongmao schreef:
14-03-2026 07:31
Weightworks is gewoon een commercieel bedrijf die geld willen verdienen, dus die zullen (bijna) altijd de operatie adviseren.

Ik vind een gbp een enorm iets en zou altijd eerst alles proberen voor ik zou laten opereren. Er zitten ook allerlei risico's aan vast en kans op bijwerkingen.

Volg het advies van je huisarts, die operatie kan altijd nog. En aanpassen van je leefstijl is dan alsnog nuttig geweest want heb je ook nodig bij een gbp.
Ja ze kwam wat pusherig over. Gelijk linkjes met waarom de prikpen niet zal werken met een te hoog bmi en dat je dan maar minimaal afvalt. Kijk, ik ben natuurlijk nu zo gevoelig als de pest. Dus begrijp heel goed dat je op die manier makkelijk mensen kunt overhalen.
YOKI schreef:
14-03-2026 08:03
Waar heb je de operatie laten doen? Heb je daarvoor ook nog iets anders geprobeerd?
Ik ben geopereerd in het Slotervaart ziekenhuis, wat niet meer bestaat.
Die chirurgen zitten nu in het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp.

Sowieso kom je pas in aanmerking als je al andere dingen geprobeerd hebt, waaronder minimaal een traject bij een diëtist. Dus ja, dat had ik al gedaan. Meerdere keren zelfs.
YOKI schreef:
14-03-2026 08:04
Ja ze kwam wat pusherig over. Gelijk linkjes met waarom de prikpen niet zal werken met een te hoog bmi en dat je dan maar minimaal afvalt. Kijk, ik ben natuurlijk nu zo gevoelig als de pest. Dus begrijp heel goed dat je op die manier makkelijk mensen kunt overhalen.
Toch is er echt wel wat voor te zeggen, maar ik zou kijken naar een niet commerciële aanbieder.
Gli en prikken zijn idd meestal minder geschikt bij hogere bmi's.
Ik ben zelf nog maar 7,5 week aan de liraglutide (-10.5 kilo) dus kan nog niet uit eigen ervaring onderbouwen, maar waarom zou je gewichtsverlies na 15% verlies stoppen als de medicatie nog werkt? Als je minder calorieën eet door minder eetruis, sneller vol zit en je je energieker voelt en dus meer beweegt moet dat gewichtsverlies toch doorgaan?
OhMellie schreef:
14-03-2026 09:51
Ik ben zelf nog maar 7,5 week aan de liraglutide (-10.5 kilo) dus kan nog niet uit eigen ervaring onderbouwen, maar waarom zou je gewichtsverlies na 15% verlies stoppen als de medicatie nog werkt? Als je minder calorieën eet door minder eetruis, sneller vol zit en je je energieker voelt en dus meer beweegt moet dat gewichtsverlies toch doorgaan?
Tja, toch (b)lijkt het zo te werken.

Net als dat mensen na een gbp ook niet eindeloos blijven afvallen, maar op een gegeven moment stabiliseren, vaak met nog steeds overgewicht.

Ik lees dat het gemiddelde gewichtsverlies na een jaar op ongeveer 10-15% ligt.
Dat is leuk met een bmi van 30-35, maar met een bmi > 40 is dat niet meer echt zinvol.
Ik had een bmi van 39 toen ik aan de saxenda ging. Ook ik wilde toch eerst proberen of het zou lukken met injectie ipv gelijk zo een operatie wat ik toch heel eng vond.
Ik ben 10 kilo afgevallen en kwam daarna zelfs weer aan, de injectie deed echt helemaal niks meer.
Daarna ben ik voor een sleeve operatie gegaan. Ik heb het in Belgie laten doen (werd vergoedt ook). Nu 2 1/2 jaar later zit ik op een gezonde bmi en heb nergens last van. Ik kan alles eten, maar met mate.
Ik heb ook alleen ervaring met een minigastric bypass maar is het eindeloos inspuiten van een medicijn op de lange termijn niet veel ingrijpender??

Omdat iedereen maar steeds noemt dat een operatie zo ingrijpend is..
Natuurlijk is een operatie ook ingrijpend, maar het is een eenmalige ingreep, je lijf krijgt een reset en hersteld zich, past zich aan aan de nieuwe situatie en functioneert gewoon weer.

Jarenlang iets wekelijks moeten inspuiten zou voor mij veel ingrijpender zijn
rosepudding schreef:
14-03-2026 13:12
Ik heb ook alleen ervaring met een minigastric bypass maar is het eindeloos inspuiten van een medicijn op de lange termijn niet veel ingrijpender??

Omdat iedereen maar steeds noemt dat een operatie zo ingrijpend is..
Natuurlijk is een operatie ook ingrijpend, maar het is een eenmalige ingreep, je lijf krijgt een reset en hersteld zich, past zich aan aan de nieuwe situatie en functioneert gewoon weer.

Jarenlang iets wekelijks moeten inspuiten zou voor mij veel ingrijpender zijn
Het inspuiten ervaar ik niet als hinderlijk en dat zou ik mezelf prima levenslang zien doen. Ik ben vooral bang dat de werking vermindert op een gegeven moment. Een naaste van mij heeft diabetes type 1 en die spuit al van kinds af aan insuline. Je went er aan.
Ja, natuurlijk wen je er wel aan.
Net als elk ander medicijn wat je moet gebruiken voor welke ziekte of aandoening dan ook.

Wat ik bedoel is dat een operatie een eenmalige manipulatie van je systeem is, je krijgt een reset die blijvend is.

Bij medicatie moet je je lichaam steeds opnieuw de impuls geven omdat het weer terug gaat naar z'n originele staat.

En ik snap dat veel mensen tegen de operatie op kijken en dit een heel goed hulpmiddel is maar het is ook nog maar afwachten hoe effectief het op de lange termijn is.
Net zoals een maagbandje eerder ook de oplossing was maar ook geen blijvend resultaat gaf.

Mijn persoonlijke mening, als je 20/25 kilo af moet vallen voor een gezond gewicht is een medicijn een geweldige oplossing.
Moet er 50+ kilo af, ga dan voor de operatie.
Oké,

Ik heb bijna een jaar geleden een gbp gehad bij weightworks. Rond de 3 a 4 maanden ben je aan de beurt na een aanmelding momenteel.

Als het goed is heb je veel geprobeerd om af te vallen. Ik lees dat mensen met spuiten een operatie ingrijpend vinden maar dat had ik met de spuiten. Wat spuit je precies en wat doet dit op langer termijn? In mijn hoofd vind ik het bijzonder (eng) dat ik mezelf moet (blijven) injecteren om mijn gewicht laag te houden. Daar buiten vind ik resultaten op langer termijn of wanneer je stopt niet het resultaat wat ik dan minstens verwacht.

Weightworks is commerciële kliniek maar tegenwoordig zijn dat de ziekenhuizen ook. Ze willen allemaal bepaalde financiële doelen halen per jaar én in deze tijd met veel mensen met overgewicht kunnen ze dit ook behalen. Het gaat er om wat jij wil. Sommige ziekenhuizen doen aan groepstrajecten en is het voor traject erg lang. Voel je daar prettig bij dan is dat ook goed.
Ik heb gekozen voor weightworks omdat ik niet lang hoef te wachten én mijn gesprekken zijn individueel. Een bewuste keuze gezien ik veel anderen moet aanhoren tijdens mijn werk, had ik daar nu in mijn eigen traject géén behoefte aan. Ik heb voor de operatie gekozen omdat ik dat wil en ik zal de beste versie van mezelf gaan worden. Dat was mijn insteek en ik moet zeggen dat ik daar nog steeds goed bij voel.

Ik ben inmiddels 40 kg afgevallen en zit op een gezond bmi. Ik ervaar nog steeds geen honger gevoel en zit snel vol. De kwaliteit van eten hecht ik bijvoorbeeld veel waarde aan. Ik heb wel eens last van dumpingen maar ik weet inmiddels heel goed om dit te voorkomen maar toch gebeurt het soms. Als ik naar het toilet moet dan moet ik ook snel. En ik ben lactose tolerant geworden waardoor ik tabletten slik bij grote hoeveelheid melk producten of kies voor lactosevrij melkproducten.
Ik heb soms fases waardoor ik de ene dag meer kan verdragen dan de ander dag. Het is ondertussen niet meer beperkend maar een onderdeel van mijn leven geworden.
Mijn lichaam ervaart geen vitaminen te kort maar dat kan op langer termijn wel het geval worden.

Ik ben heel blij met de operatie, het heeft mij veel opgeleverd en in de toekomst zal ik mijn eigen weg in moeten vinden na het stabiliseren. Gezonde leefstijl, sporten en een positieve instelling moet je zelf allemaal doen.

Er bestaat een WhatsApp community voor mensen die aan een maagverkleining denken of inmiddels in het traject zitten. Alle vragen, recepten, tips of before/after foto's worden gedeeld. Heb je hier behoefte aan dan kun je me een privé berichtje sturen. Of als je nog vragen hebt betreft weightworks mag je me ook berichten als je dat wil.

In deze community zitten ook veel mensen dat eerst hebben gespoten trouwens.
KOKO-DO schreef:
14-03-2026 23:01

Weightworks is commerciële kliniek maar tegenwoordig zijn dat de ziekenhuizen ook. Ze willen allemaal bepaalde financiële doelen halen per jaar én in deze tijd met veel mensen met overgewicht kunnen ze dit ook behalen.
Dit is echt onzin.
Maar als ik de mogelijkheid had gehad was ik denk ik ook naar een commerciële kliniek gegaan.
Ik had wel een individueel traject, maar ik vond het allemaal erg betuttelend.
Solomio schreef:
14-03-2026 23:14
Dit is echt onzin.
Maar als ik de mogelijkheid had gehad was ik denk ik ook naar een commerciële kliniek gegaan.
Ik had wel een individueel traject, maar ik vond het allemaal erg betuttelend.
Het is naïef om te denken als je denkt dat het niet om geld draait. Daar draait het hele medische wereld om.
KOKO-DO schreef:
15-03-2026 12:18
Het is naïef om te denken als je denkt dat het niet om geld draait. Daar draait het hele medische wereld om.
Maar bij commerciële klinieken toch nog wat meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven