Noodpakket HELPPP

14-03-2026 18:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is witjes-en-watjes-zaterdag en zo kom ik ineens aan het denken over het noodpakket. Daar zijn al verschillende topics over geweest. Daarin meen ik gelezen te hebben dat sommige mensen hun noodgedoetje in een tas hebben klaargezet.

Dat lijkt handig, maar nu ik erover nadenk kan ik niet verzinnen waarom. Bij brand wil je snel het belangrijkste pakken, maar dat is toch niet je noodradio en 10 liter water? Bij een giframp wil je de ramen dichtdoen in plaats van naar buiten rennen. En bij een overstroming, dan is het toch niet je eerste zorg of je voldoende kaarsen hebt?

Kortom, ik snap het niet. Waarom moet alles in één tas? Wie legt het uit?
Nergens voor nodig, alles in 1 tas is handig als er bommen vallen. Water zie je aankomen is er niet in 1 minuut als je alert bent, zeker niet in Nederland. In het donker weet je echt wel de weg in je huis, om je kaarsen etcetera te vinden. Het enige handige is hier dat iedereen weet waar wat te vinden. Niet meer en niet minder. Dat gaat van schuur tot kluis voor paspoorten en washok voor houtskool. Maar niks heb je bijna allemaal tegelijk nodig.
Afkoelen heeft gewerkt
Het enige wat ik voor het pakken heb zijn veiligheidsvoorwerpen :P
Everything is possible for the one who believes.
Een noodpakket is niet één doos waar alles inzit die je altijd meeneemt.
Het kan goed verdeeld zijn over verschillende plekken.

Bedenk een paar scenario's en richt daar je noodpakket op in.

Scenario 1: Er is brand of overstroming in de buurt en alles en iedereen wordt geëvacueerd. Wat zit er dan in de tas die je meeneemt? (denk ook aan medicijnen en ook aan contant geld)

Scenario 2: De stroom valt een dag uit en je kunt niet koken, kraan doet het niet, telefoon en internet ook niet.

Dat zijn twee héél verschillende noodpakketten. Met als extra verschil dat de eerste draagbaar is en de tweede gewoon thuis blijft.

Scenario 3: Je bent op je werk of bij Tante Sjaan 80km verderop. Er valt 1 cm sneeuw en alle treinen en bussen vallen uit en er staat 6000 kilometer file in Nederland (geen denkbeeldig scenario). Je moet daar overnachten. Wat heb je bij je?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Redhead70 schreef:
14-03-2026 18:49
Nergens voor nodig, alles in 1 tas is handig als er bommen vallen. Water zie je aankomen is er niet in 1 minuut als je alert bent, zeker niet in Nederland. In het donker weet je echt wel de weg in je huis, om je kaarsen etcetera te vinden. Het enige handige is hier dat iedereen weet waar wat te vinden. Niet meer en niet minder. Dat gaat van schuur tot kluis voor paspoorten en washok voor houtskool. Maar niks heb je bijna allemaal tegelijk nodig.

Ik ben benieuwd wat de slachtoffers van de watersnoodramp hierop zeggen. En van de tsunami.
Er staat bij in Nederland. In valencia was het nalatigheid en bergen. Die zijn er niet in Nederland.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
14-03-2026 19:13
Er staat bij in Nederland. In valencia was het nalatigheid en bergen. Die zijn er niet in Nederland.

De watersnoodramp was in Nederland. Die mensen werden allemaal overvallen door het water.
Wisten jullie dat er een site is waar je op kunt zoeken hoever je onder water komt te staan? o_o
Amarens schreef:
14-03-2026 19:15
De watersnoodramp was in Nederland. Die mensen werden allemaal overvallen door het water.
De informatievoorziening was wel een tikkie anders toen natuurlijk.
Amarens schreef:
Dat was wel in de tijd dat er nog niet bij elke ramp live geblogd werd.
Amarens schreef:
Ja zonder internet informatie etcetera. Maar doe maar of je gek bent.
Afkoelen heeft gewerkt
Amarens schreef:
14-03-2026 19:10
Ik ben benieuwd wat de slachtoffers van de watersnoodramp hierop zeggen. En van de tsunami.
Zucht. Het gaat om Nederland. Even relativeren.
Hier (óóstelijk Flevoland) duurt het bijna 3 dagen voordat het water er is bij een dijkdoorbraak. Je ziet het letterlijk (en rustig) aankomen... En nee, niet met vloedgolven.
Joepie40 schreef:
14-03-2026 19:16
Zucht. Het gaat om Nederland. Even relativeren.
Hier (óóstelijk Flevoland) duurt het bijna 3 dagen voordat het water er is bij een dijkdoorbraak. Je ziet het letterlijk (en rustig) aankomen... En nee, niet met vloedgolven.

De watersnoodramp wás in Nederland.

Ja de informatievoorziening is totaal anders. Maar de natuur kan grillig zijn en totaal onberekenbaar.
Redhead70 schreef:
14-03-2026 19:16
Ja zonder internet informatie etcetera. Maar doe maar of je gek bent.

Nou dat doe ik juist niet. ik heb een noodpakket en bereid me zo goed mogelijk voor op rampen. Ik heb niet de illusie dat er in Nederland nooit meer een watersnoodramp zal plaatsvinden.
Amarens schreef:
14-03-2026 19:19
De watersnoodramp wás in Nederland.

Ja de informatievoorziening is totaal anders. Maar de natuur kan grillig zijn en totaal onberekenbaar.
Ik ben heel blij voor jou dat je met deze gedachten heel veilig in Nederland woont.
Afkoelen heeft gewerkt
Onberekenbaar is waar. Zo was ik ook een beetje beduusd door die ongelukken door hagel. Vandaag. In Nederland.
Redhead70 schreef:
14-03-2026 19:23
Ik ben heel blij voor jou dat je met deze gedachten heel veilig in Nederland woont.

Wat bedoel je daar mee? Ik laat juist heel duidelijk merken dat ik denk dat je overal ter wereld onveilig kunt zijn. Dus ook in Nederland.
Redhead70 schreef:
Nou ze kan juist beter in een ander land gaan wonen, dan zijn haar gedachten tenminste realistisch. Hier is het een beetje verspilde moeite zegmaar.
Redhead70 schreef:
14-03-2026 19:13
In 1953 was er ook zeker sprake van nalatigheid. Die deels nog best te begrijpen was, zo vlak na de oorlog, maar er waren ook echt wel dijkgraven die het geld liever in hun eigen zak staken dan er dijken van op te knappen.
Graftak!
Redhead70 schreef:
Waar slaat dit nu weer op? Ik woon vlak aan een rivier. Eigenlijk gaat dat altijd prima, ook met hoog water, maar als het echt overdreven wordt met dat hoge water kan ik hier toch echt gaan zwemmen hoor.
Graftak!
Karrota schreef:
14-03-2026 19:27
Nou ze kan juist beter in een ander land gaan wonen, dan zijn haar gedachten tenminste realistisch. Hier is het een beetje verspilde moeite zegmaar.

Hoezo?

Ik vrees niet dag en nacht voor een nieuwe watersnoodramp. Maar ik zeg ook niet dat we nooit meer worden overalleen door water.

Waarom is het verspilde moeite om voorbereid te zijn op rampen zoals een ramp met water? Kun jij in de toekomst kijken? Weet jij dat er nooit meer slachtoffers zullen vallen door water(snoodramp) in Nederland?
Opnieuw. Ik bedoel dat in Nederland de nieuwsvoorziening echt inmiddels goed op orde is. Lage waterstand, hoge waterstand, grondwater en meer. Daar zit geen minister gezellig te lunchen op een erg onder het mom, ach wat water.
Afkoelen heeft gewerkt
jorchugh_jor schreef:
Wisten jullie dat er een site is waar je op kunt zoeken hoever je onder water komt te staan? o_o
Maar 1,5 meter! Wat een teleurstelling.
Everything is possible for the one who believes.
Redhead70 schreef:
14-03-2026 19:42
Opnieuw. Ik bedoel dat in Nederland de nieuwsvoorziening echt inmiddels goed op orde is. Lage waterstand, hoge waterstand, grondwater en meer. Daar zit geen minister gezellig te lunchen op een erg onder het mom, ach wat water.
Je hebt blijkbaar geen idee.
Er was in Limburg in 2021 nog een zware overstroming.
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
Moiren schreef:
14-03-2026 19:46
Maar 1,5 meter! Wat een teleurstelling.
Als je verder klikt, kan je op straatniveau inzoomen of er droge verdiepingen in de buurt zijn.

Ik vind dat ze m interactief moeten maken. Dat je zelf kan inkleuren bij welke buren je wel even kunt schuilen en welke binnen een halfuur moordneigingen bij je losmaken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven