Noodpakket HELPPP

14-03-2026 18:41 98 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is witjes-en-watjes-zaterdag en zo kom ik ineens aan het denken over het noodpakket. Daar zijn al verschillende topics over geweest. Daarin meen ik gelezen te hebben dat sommige mensen hun noodgedoetje in een tas hebben klaargezet.

Dat lijkt handig, maar nu ik erover nadenk kan ik niet verzinnen waarom. Bij brand wil je snel het belangrijkste pakken, maar dat is toch niet je noodradio en 10 liter water? Bij een giframp wil je de ramen dichtdoen in plaats van naar buiten rennen. En bij een overstroming, dan is het toch niet je eerste zorg of je voldoende kaarsen hebt?

Kortom, ik snap het niet. Waarom moet alles in één tas? Wie legt het uit?
Noodpakket is toch primair bedoelt wanneer er iets groots gebeurt waar je hele wijk / dorp / stad / land een probleem heeft. Ben je zelfvoorzienend wanneer de nutsvoorzieningen uitvallen. Kan je dan eten, drinken, warm blijven, licht, berichten ontvangen, etc. Vaak kan je dan wel gewoon in je eigen huis / omgeving blijven.

Noodpakket is niet wanneer je eigen huis in brand staat.
Ja, daarom snap ik dus niet waarom sommige mensen het in één tas klaarzetten, Watergirl.
jorchugh_jor schreef:
15-03-2026 09:31
O dat is wel slim. Dat het bij elkaar ligt zodat je ziet wat de voorraad is.
Nou, niet precies om te zien WAT de voorraad is, meer DAT er voorraad van is. Je zult net zien dat het anders zo goed als op is tegen de tijd dat je het nodig hebt! Want de dagelijksgebruik-voorraad van veel dingen schommelt behoorlijk.
jorchugh_jor schreef:
15-03-2026 10:05
Ja, daarom snap ik dus niet waarom sommige mensen het in één tas klaarzetten, Watergirl.
De dingen die we niet dagelijks gebruiken (opwindradiootje, campinggaz brandertje, zaklamp) hebben we wel in een aparte tas zitten zodat we dat direct kunnen vinden als de poep de ventilator slaat. Normale voorraad (tandpasta, pleepapier, bruine bonen) staat natuurlijk waar die altijd staat.
Graftak!
jorchugh_jor schreef:
15-03-2026 10:05

Moet je acuut je huis uit, brand, dan neem je je lapt, paspoort, pasjes, etc mee. Alles bij elkaar

Vallen de nutsbedrijven uit, dan blijf je normaalgesproken in je eigen woning. Dan moet je makkelijk je kaarsen, batterijen, water, voedsel, etc kunnen vinden. Die zitten niet in een tas, maar op een plek in je huis die makkelijk bereikbaar is. Ook al is het donker.
Karrota schreef:
14-03-2026 22:25
0,0 meter. Ik mag niet meer meedoen in dit topic.
Had je over mijn vraag aan jou heen gelezen?
WaterGirl schreef:
15-03-2026 09:38
Noodpakket is toch primair bedoelt wanneer er iets groots gebeurt waar je hele wijk / dorp / stad / land een probleem heeft. Ben je zelfvoorzienend wanneer de nutsvoorzieningen uitvallen. Kan je dan eten, drinken, warm blijven, licht, berichten ontvangen, etc. Vaak kan je dan wel gewoon in je eigen huis / omgeving blijven.

Noodpakket is niet wanneer je eigen huis in brand staat.
Nee, moeten daar straks weer campagnes voor komen: staat je huis in de fik, laat dan je noodpakket achter er maak dat je weg komt.

Overigens vraag ik me van allerlei dingen wel af hoe zinnig dat is als de nutsvoorzieningen uitvallen. Ik zie bv rijst en pasta als lang houdbaar voedsel aangeraden worden. Maar dat krijg ik toch echt niet eetbaar zonder stroom.
Amarens schreef:
15-03-2026 12:18
Had je over mijn vraag aan jou heen gelezen?
Als je per se discussie wil voeren over waar Nederland al dan niet op voorbereid is, wil je dan een eigen topic openen? Dit is gewoon een andijvietopic wat er in welke tas moet. Vergelijkbaar met gedreutel over wasstrips versus poeder.
nausicaa schreef:
15-03-2026 12:24
Nee, moeten daar straks weer campagnes voor komen: staat je huis in de fik, laat dan je noodpakket achter er maak dat je weg komt.
:rofl:
Ik wil het filmpje maken voor deze campagne!
We hebben een bbq op gas, extra gas ingeslagen, er staan wat blikken bonen en flessen water, maar dat is het wel zo een beetje...
nausicaa schreef:
15-03-2026 12:24

Overigens vraag ik me van allerlei dingen wel af hoe zinnig dat is als de nutsvoorzieningen uitvallen. Ik zie bv rijst en pasta als lang houdbaar voedsel aangeraden worden. Maar dat krijg ik toch echt niet eetbaar zonder stroom.
Op een campinggaz dingetje krijg je je rijst prima gaar. Alleen wel raar dat zo'n campinggza dingetje dan weer niet wordt aanbevolen in dat boekwerk dat we laatst kregen.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2026 13:29
Op een campinggaz dingetje krijg je je rijst prima gaar. Alleen wel raar dat zo'n campinggza dingetje dan weer niet wordt aanbevolen in dat boekwerk dat we laatst kregen.
Inderdaad raar. Hier hebben we zon stelletje gekocht, nadat het opwarmen op de bbq met kolen toch echt wel een ding was. 24 uur storing en hier inductiekookplaat. Zouden ze er bij de regering Nederland vanuit gaan dat iedereen nog op gas kookt?
Afkoelen heeft gewerkt
Nee op die site “denk vooruit” gaat het over houdbaar voedsel dat niet gekookt hoeft te worden.

Ik denk: muësli, couscous en bonen in blik.
jorchugh_jor schreef:
15-03-2026 14:20
Nee op die site “denk vooruit” gaat het over houdbaar voedsel dat niet gekookt hoeft te worden.

Ik denk: muësli, couscous en bonen in blik.
Ik ga toch geen koude bonen zitten eten!
Graftak!
Hier a.s. dinsdag door werkzaamheden aan het stroomnet in de buurt geen stroom van ca. 9.30 tot ca. 16.30 uur. Ik heb behalve water en wat waxinelichtjes geen noodpakket. Dus mochten jullie me niet meer terugzien op het forum, dan weten jullie dat ik het niet overleefd heb.
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
Redhead70 schreef:
15-03-2026 13:51
Inderdaad raar. Hier hebben we zon stelletje gekocht, nadat het opwarmen op de bbq met kolen toch echt wel een ding was. 24 uur storing en hier inductiekookplaat. Zouden ze er bij de regering Nederland vanuit gaan dat iedereen nog op gas kookt?
Niet zo raar. Niet iedereen heeft de mogelijkheden glasflesjes veilig opslaan thuis. Krijg je dat weer.

Dan maar noten en koude bonen eten een paar dagen.
Paradise schreef:
15-03-2026 14:43
Niet zo raar. Niet iedereen heeft de mogelijkheden glasflesjes veilig opslaan thuis. Krijg je dat weer.

Ach kom. Iedereen heeft wel de mogelijkheid voor die kleine camping dingetjes. Wij douchen nog met gas. Dat zijn die grote oranje flessen die in Spanje gewoon bij 40 graden op het balkon staan, of buiten bij veel mensen. Bij ons in de berging omdat we die toevallig hebben.
Afkoelen heeft gewerkt
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2026 14:33
Ik ga toch geen koude bonen zitten eten!
Met stroop. Mjammie.
Calamitycat schreef:
15-03-2026 14:35
Hier a.s. dinsdag door werkzaamheden aan het stroomnet in de buurt geen stroom van ca. 9.30 tot ca. 16.30 uur. Ik heb behalve water en wat waxinelichtjes geen noodpakket. Dus mochten jullie me niet meer terugzien op het forum, dan weten jullie dat ik het niet overleefd heb.
Ga bij de buren eten. Die buren die je nog niet met hun kop onder water hebt gehouden.
Redhead70 schreef:
15-03-2026 14:50
Ach kom. Iedereen heeft wel de mogelijkheid voor die kleine camping dingetjes. Wij douchen nog met gas. Dat zijn die grote oranje flessen die in Spanje gewoon bij 40 graden op het balkon staan, of buiten bij veel mensen. Bij ons in de berging omdat we die toevallig hebben.
Niet iedereen heeft een balkon, buiten of berging.

Ik kan me goed voorstellen dat de brandweer niet blij is met een overheidsadvies waarbij iedereen wordt geadviseerd campinggas in huis te halen.
En de buren ook niet.

En met welk doel? Niet overleven, maar wat luxe?

Als je wel warm wilt eten: zelf nadenken en maatregelen treffen. Zo lastig is het allemaal niet.
Paradise schreef:
15-03-2026 14:43

Dat zal wel meevallen. Een droge plek waar het niet warmer wordt dan 50 graden is goed genoeg. Mensen zetten in totale gemoedsrust een auto vlak voor hun deur die vol zit met benzine maar over twee kleine campinggaz patroontjes moet dan ineens heel paniekerig worden gedaan.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2026 14:58
Dat zal wel meevallen. Een droge plek waar het niet warmer wordt dan 50 graden is goed genoeg. Mensen zetten in totale gemoedsrust een auto vlak voor hun deur die vol zit met benzine maar over twee kleine campinggaz patroontjes moet dan ineens heel paniekerig worden gedaan.
Een brandstoftank van een auto is al veilig. Benzine is dus al goed opgeslagen.

Maar ik snap het punt niet zo goed. Een campingstel is voor de meeste mensen niet noodzakelijk om te overleven. Maar brengt naast extra risico's ook extra kosten met zich mee.
Het zou een folder ook ingewikkelder maken. En het doel ontgaat mij.
Paradise schreef:
15-03-2026 14:52
Niet iedereen heeft een balkon, buiten of berging.

Ik kan me goed voorstellen dat de brandweer niet blij is met een overheidsadvies waarbij iedereen wordt geadviseerd campinggas in huis te halen.
En de buren ook niet.

En met welk doel? Niet overleven, maar wat luxe?

Ja, stel je voor dat mensen tijdens het overleven ook nog wat luxe willen ervaren, dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Lijden en afzien zul je.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2026 15:04
Ja, stel je voor dat mensen tijdens het overleven ook nog wat luxe willen ervaren, dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Lijden en afzien zul je.
Daar moeten mensen zelf dan maar voor zorgen.

Overleven is het doel van die overheidscampagne. Niets meer.
Paradise schreef:
15-03-2026 15:06
Daar moeten mensen zelf dan maar voor zorgen.

Overleven is het doel van die overheidscampagne. Niets meer.
Volgens mij is het doel dat ze de eerste drie dagen geen gezeur aan hun hoofd krijgen van mensen die in paniek raken omdat hun wc-papier op is. Overleven lukt de meesten in Nederland ook nog wel zonder noodpakket. Waar de mensen overigens toch al zelf voor moeten zorgen, ongeacht de gewenste mate van luxe.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven