Entertainment alle pijlers

Documentaire theroux

20-03-2026 07:58 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... tch-ouders

Wie heeft de documentaire van louis theroux over manosphere al gezien?
Wat vinden we ervan?
Zou de overheid iets kunnen betekenen in voorlichting hierover?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Pioen00 schreef:
20-03-2026 13:12
Permanent? Kan dat in onze rechtsstaat eigenlijk wel?
Oproepen tot haat, discriminatie en geweld zijn al verboden in onze rechtsstaat, dus als iemand alleen een permabon op een social media platform krijgt, komt ie nog goed weg.

Dat gezegd hebbende; die platformen mogen dat en doen dat ook regelmatig. Helaas is er zo weer een nieuw (anoniem) account gemaakt én zijn de eigenaren van platformen als Facebook, Instagram en X in handen van mensen die dat niet hoog op de agenda hebben staan tegenwoordig.
Where is my mind?
Pioen00 schreef:
20-03-2026 13:27
Gebeurt dat niet dan? Krijgen ze in het gemiddelde huishouden, op school en in de reguliere media een ander wereldbeeld voorgespiegeld?
Waarom gebruik je het woord 'sterk' als je het hebt over het opvoeden van dochters maar niet bij zonen?
Als moeder van o.a. een zoon denk ik dat juist jongens baat hebben bij het worden tot een sterke man en dan niet alleen fysiek. Het beeld van mannen dat mijn zoon vanaf zijn geboorte meekrijgt op school en in media liegt er niet om en is precies de reden dat de excessen die Louis laat zien, kunnen bestaan.

Waar ik niet bij zonen zei dat ze een sterke man moesten worden heeft er deels mee te maken dat deze mannen vooral denken dat zij juist heel sterk zijn. Niet dat ik vind dat zonen niet tot een sterk persoon opgevoed moeten worden.

Daarnaast vind ik juist dat het onze taak als ouders is om te zorgen dat de beelden die onze kinderen meekrijgen op school en sociale media op waarde leren schatten, right from wrong leren scheiden.
Mijn dochter komt hier ook thuis met ideeën waar ik niet achter sta, daar ga ik met haar het gesprek over aan.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel mannen er in hun volwassenheid nog steeds achter die manosphere staan. Mijn vermoeden (maar ook hoop) is dat het maar een heel klein groepje is.
SurferRosa schreef:
20-03-2026 13:45
Oproepen tot haat, discriminatie en geweld zijn al verboden in onze rechtsstaat, dus als iemand alleen een permabon op een social media platform krijgt, komt ie nog goed weg.

Dat gezegd hebbende; die platformen mogen dat en doen dat ook regelmatig. Helaas is er zo weer een nieuw (anoniem) account gemaakt én zijn de eigenaren van platformen als Facebook, Instagram en X in handen van mensen die dat niet hoog op de agenda hebben staan tegenwoordig.
Ik vind dit erg zorgelijk. Factchecking wordt volgens mij bijna niet meer aan gedaan op Facebook.

Ik keek laatst sinds lange tijd weer eens op facebook. En schrok van de agressie, scheldpartijen en nepnieuws. Ik las ook dat het melden en ook blokkeren van kanalen die haatzaaien steeds lastiger is. Of: de lat ligt steeds hoger.
Danae schreef:
20-03-2026 08:09
Ik denk niet dat verbieden de oplossing is.
Wat zou moeten gebeuren is dat er alternatieven worden geboden. Dat er aantrekkelijkere opties komen voor deze jongeren dan het volgen van dit soort figuren.
Een verbod op social media onder een bepaalde leeftijd lijkt me een goed begin.

Daarnaast ook de stofkam door hoe algoritmes werken.

En gewoon weer moderatie.

Dat op social media denkbeelden ontstaan is tot daar aan toe, dat ze versterkt worden is een ander verhaal. Als je er eenmaal in zit is het lastig te ontsnappen.
Vooralsnog nog een slappe houding van de EU jegens Amerkaanse big tech.
Pioen00 schreef:
20-03-2026 13:27
Het beeld van mannen dat mijn zoon vanaf zijn geboorte meekrijgt op school en in media liegt er niet om en is precies de reden dat de excessen die Louis laat zien, kunnen bestaan.
Wat is dat beeld?
Wat eten we vanavond?
Boudica schreef:
20-03-2026 12:15
Een paar jaar geleden deed hij een interview met Judy Dench, daar vond ik hem gemakzuchtig, slecht voorbereid en hij stelde oppervlakkige vragen. 'Vroegah' vond ik hem veel beter.
dat is toch juist precies zijn interviewstijl in de documentaires. Met open blik erin gaan, oppervlakkige vragen stellen zodat de mensen zich niet bedreigd voelen. De gedocumenteerden documenteren zichzelf, Louis is slechts aanwezig met links en rechts een vraag om inzicht te krijgen in bepaalde gedachtegangen.
Karrota schreef:
20-03-2026 15:04
dat is toch juist precies zijn interviewstijl in de documentaires. Met open blik erin gaan, oppervlakkige vragen stellen zodat de mensen zich niet bedreigd voelen. De gedocumenteerden documenteren zichzelf, Louis is slechts aanwezig met links en rechts een vraag om inzicht te krijgen in bepaalde gedachtegangen.
Normaal stak ik er nog wat van op. Nu hoorde ik niks wat niet al op wikipedia of met google te vinden is.
Hij gaf zelf toe dat hij pas de avond van te voren had gegoogled en ontdekt dat ze ook toneel had gedaan. Erg slecht.
De stijl van Louis Theroux is bij extreme gekkies langs te gaan en daar de nietsvermoedende idioot uit te hangen.

Hij is er ook in deze docu vrij eerlijk over in het begin: Much of the manosphere is made up by relatively uncontroversial comedians and podcasters. But at it's edges is a community of more extreme content creators.
It was this world and its motivation I was most intrigued by.
Het is gewoon Theroux-interviewstijl, en die stijl hoef ik ook niet urenlang te zien, maar je kan niet en direct geïnformeerde scherpe vragen stellen en een beetje rondhangen en observeren. Ik vond het wel interessant dat er zo weinig provocatie nodig was om ze los te laten gaan en ook heel verdrietig. Qua informatief vind ik wel dat er andere documentaires, door andere type makers, aan toegevoegd kunnen worden.
Radio BOOS, (o.a.?) op YouTube, heeft er gisteren een item over gepubliceerd. Ik vind de discussie in de comments ook wel interessant, omdat dat meer van buitenaf gaat over de verschillende typen media die de docu's van Louis Theroux en de uitzendingen van BOOS zijn.

Ik vond de documentaire aardig, niet heel bijzonder. Ik heb te weinig van Theroux gezien om te kunnen zeggen of hij minder scherp was dan voorheen. Ik kan me wel indenken dat zijn stijl in bepaalde zin "verfrissender" is dan bijv. die van team Hofman; ik denk dat documentaires met een meer activistische toon al vaak gemaakt zijn en dat je dan sowieso al weet wat voor reacties je kunt verwachten van de influencers. Misschien had Theroux er zelf ook iets meer van verwacht, geen idee. Ik denk niet dat ik er iets aan gemist had, maar het vormt wel aanleiding voor gesprek. Al vraag ik me af of dat wat oplevert, omdat het weinig nieuws is.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ik vind het best apart dat je hier een topic over opent, maar de docu nog niet hebt gezien.

Ik heb besloten hem (voorlopig) niet te gaan kijken. Lijken mij vreselijke kereltjes
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
20-03-2026 22:47
Ik vind het best apart dat je hier een topic over opent, maar de docu nog niet hebt gezien.

Ik heb besloten hem (voorlopig) niet te gaan kijken. Lijken mij vreselijke kereltjes
Als iedereen het een k*t docu zou vinden, kijk ik hem niet. Of iig niet hoog op mijn prioriteitenlijstje.....
de wereld wacht om ontdekt te worden
Als alleen mensen die alles al wisten van een onderwerp een topic zouden openen op dit forum zou het stil worden :rofl:
Ik heb hem gezien en heb ook niet veel bijgeleerd. Ik kwam tot de conclusie dat het gewoon een verdienmodel is. Wie weet hoe die mannen echt met hun vrouw omgaan als de camera's uitstaan.
Karrota schreef:
20-03-2026 15:04
Eens. Was hij scherp dan werd het interview gewoon afgesloten en kon hij opkrassen.
Ik vond de docu heel goed en nee, ik wist niet dat dit zo erg speelde bij jonge mensen. Ik ben daar helemaal niet mee bezig en Google daar niet naar. Voor mij was het een eye opener.
Flandrien schreef:
21-03-2026 09:12
Eens. Was hij scherp dan werd het interview gewoon afgesloten en kon hij opkrassen.
Ik vond de docu heel goed en nee, ik wist niet dat dit zo erg speelde bij jonge mensen. Ik ben daar helemaal niet mee bezig en Google daar niet naar. Voor mij was het een eye opener.
Daar hoef je niet naar te Googlen.
Socie schreef:
21-03-2026 09:07
Ik heb hem gezien en heb ook niet veel bijgeleerd. Ik kwam tot de conclusie dat het gewoon een verdienmodel is. Wie weet hoe die mannen echt met hun vrouw omgaan als de camera's uitstaan.
Nou ik geloof echt niet dat het dan hele lieve betrokken kerels zijn.
Pioen00 schreef:
20-03-2026 15:53
De stijl van Louis Theroux is bij extreme gekkies langs te gaan en daar de nietsvermoedende idioot uit te hangen.

Hij is er ook in deze docu vrij eerlijk over in het begin: Much of the manosphere is made up by relatively uncontroversial comedians and podcasters. But at it's edges is a community of more extreme content creators.
It was this world and its motivation I was most intrigued by.

Precies. Hij doet zich voor als simpele ziel die een beetje doet alsof hij niks snapt, maar hij is veel intelligenter.

Als hij op een agressieve manier gaat interviewen, laat niemand hem meer toe.
Star⁴ schreef:
21-03-2026 09:41
Daar hoef je niet naar te Googlen.
Ik ben niet actief op tiktok of Instagram, kom niet in contact met dat soort mensen, heb ze niet in mijn kringen. Werk en heb een sociaal leven en toch heb ik in die docu veel gezien waar ik nog niet van wist hoor.
Flandrien schreef:
21-03-2026 10:04
Ik ben niet actief op tiktok of Instagram, kom niet in contact met dat soort mensen, heb ze niet in mijn kringen. Werk en heb een sociaal leven en toch heb ik in die docu veel gezien waar ik nog niet van wist hoor.

Ik heb de docu nog niet gezien, maar wat komt er dan in voor wat je nog niet wist?
Amarens schreef:
21-03-2026 10:13
Ik heb de docu nog niet gezien, maar wat komt er dan in voor wat je nog niet wist?
Ik had zo hier en daar iets opgevangen maar had nog niet gezien hoe dat juist gaat, waarover het precies gaat en hoeveel die mensen daar mee verdienen, hoe ze die influencers verafgoden. Hoe beïnvloedbaar jonge mensen zijn. Ik was geschokt dat vrouwen zelfs willen deelnemen aan die podcasts. Ik voelde de machteloosheid van die man die in de val gelokt werd en afgetuigd en niemand die er iets aan deed. Enkel voor content. Ik ben vaak blij dat ik 'zo oud' al ben.
Flandrien schreef:
21-03-2026 10:04
En je leest geen nieuws, hoort geen radio, luistert geen podcasts en ziet geen nieuws ook? En Netflix is je ook vreemd? Ja, dan kan ik het me voorstellen.
Star⁴ schreef:
21-03-2026 10:55
En je leest geen nieuws, hoort geen radio, luistert geen podcasts en ziet geen nieuws ook? En Netflix is je ook vreemd? Ja, dan kan ik het me voorstellen.
Ik luister dagelijks naar podcasts maar niet daarover. Ik kijk Netflix, daar heb ik deze docu dan ook gezien he. Ik luister elke dag naar de radio maar nee, dit passeert niet zo... Misschien is het niet zo'n ding in Vlaanderen? Of zoek ik het onderwerp niet zo op?
Misschien vind ik alles wat er gebeurt in de wereld en wat ik zie tijdens werk al zwaar genoeg en zoek ik wat lichtere ontspanning op in mijn vrije tijd... Wie zal het zeggen...
Flandrien schreef:
21-03-2026 11:11
Ik luister dagelijks naar podcasts maar niet daarover. Ik kijk Netflix, daar heb ik deze docu dan ook gezien he. Ik luister elke dag naar de radio maar nee, dit passeert niet zo... Misschien is het niet zo'n ding in Vlaanderen? Of zoek ik het onderwerp niet zo op?
Misschien vind ik alles wat er gebeurt in de wereld en wat ik zie tijdens werk al zwaar genoeg en zoek ik wat lichtere ontspanning op in mijn vrije tijd... Wie zal het zeggen...
Adolescene en de bijbehorende discussies ook niet?
Star⁴ schreef:
21-03-2026 11:24
Adolescene en de bijbehorende discussies ook niet?
Jawel maar dat vind ik 2 verschillende dingen, het wordt vanuit een andere hoek bekeken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven