Vliegreizen gaan geschrapt worden?
zondag 5 april 2026 om 09:09
Er is veel elende in de wereld. En aan de ene kant is het super hypocriet om mij dan druk te maken over de vakantie, terwijl de wereld "in brand staat".
Aan de andere kant kan ik er niet veel aan veranderen en probeer ik "gewoon" te leven en te genieten.
Wij hebben binnenkort een vliegvakantie buiten europa op staan.
Nu lees ik op de NOS dat er binnenkort (al binnen anderhalve maand) vluchten geschrapt gaan worden i.v.m. brandstof tekort. Vooral reizen tussen de 11 en 13 uur reistijd.
Het is natuurlijk mega egoïstisch, maar ik heb mij zó verheugd op deze vakantie, ben ergens bang dat de vlucht geschrapt gaat worden.
Aan de andere kant kan ik er niet veel aan veranderen en probeer ik "gewoon" te leven en te genieten.
Wij hebben binnenkort een vliegvakantie buiten europa op staan.
Nu lees ik op de NOS dat er binnenkort (al binnen anderhalve maand) vluchten geschrapt gaan worden i.v.m. brandstof tekort. Vooral reizen tussen de 11 en 13 uur reistijd.
Het is natuurlijk mega egoïstisch, maar ik heb mij zó verheugd op deze vakantie, ben ergens bang dat de vlucht geschrapt gaat worden.
de wereld wacht om ontdekt te worden
zondag 5 april 2026 om 09:17
zondag 5 april 2026 om 09:25
Pff, word ook wel moe ervan dat iedereen maar de onzelfzuchtige samaritaan moet zijn hoor. Natuurlijk baal je, zo'n verre reis betekent waarschijnlijk een dure reis en al lang vantevoren geboekt. Dat is ook gewoon heel teleurstellend als dat niet doorgaat, losstaand van of er elders in de wereld pure ellende gaande is.
zondag 5 april 2026 om 09:25
https://nos.nl/artikel/2608963-hoge-tic ... -brandstof
Dit artikel?
Ik haal daar nog niet direct uit dat je moet vrezen. Je gaat vast niet met Ryanair op een lange vlucht.
Denk dat het wel los loopt.
Dit artikel?
Ik haal daar nog niet direct uit dat je moet vrezen. Je gaat vast niet met Ryanair op een lange vlucht.
zondag 5 april 2026 om 09:54
Ik kan het helemaal begrijpen.
Wij letten normaal gesproken best veel op ons reisgedrag en leven redelijk milieubewust.
Maar we zagen een cruise (op een relatief klein schip) dat eenmalig een route vaart waar wij al lang van dromen en hebben die geboekt.
Over 3 weken vertrekt die.
Ik hoop zo dat die door gaat.
Wij letten normaal gesproken best veel op ons reisgedrag en leven redelijk milieubewust.
Maar we zagen een cruise (op een relatief klein schip) dat eenmalig een route vaart waar wij al lang van dromen en hebben die geboekt.
Over 3 weken vertrekt die.
Ik hoop zo dat die door gaat.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zondag 5 april 2026 om 10:07
Ik denk dat ze dit artikel bedoelt.Isabellaa schreef: ↑05-04-2026 09:25https://nos.nl/artikel/2608963-hoge-tic ... -brandstof
Dit artikel?
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... -annuleren
Jankerd
zondag 5 april 2026 om 10:25
Dat lijkt me juist het minst vervelende scenario. Heb je nog wat langer vakantie uit overmacht.margreetder schreef: ↑05-04-2026 10:14Hoop niet voor je dat je heenreis gewoon doorgaat en dat je terugreis geschrapt gaat worden.
zondag 5 april 2026 om 10:33
Ik snap wel dat je er zorgen over maakt, maar je hebt er inderdaad geen invloed op. Je kunt hooguit nadenken over een plan B.
Wij hebben het 2 keer meegemaakt. 1e keer 2020 door corona. Eerste verre reis, naar Azië.
Toen viel er niet echt een plan B te bedenken. We zijn dat jaar niet meer op vakantie geweest.
In 2023 moest Transavia vluchten annuleren vanwege te weinig toestellen. 2 weken voor vertrek kregen we bericht. Vlucht(en) gingen niet door, we mochten omboeken naar een andere periode of geld terug. Voor geld teug gekozen. We hebben toen last minute een autovakantie geboekt.
In 2024 alsnog de reis naar Azië gemaakt.
Wij hebben het 2 keer meegemaakt. 1e keer 2020 door corona. Eerste verre reis, naar Azië.
Toen viel er niet echt een plan B te bedenken. We zijn dat jaar niet meer op vakantie geweest.
In 2023 moest Transavia vluchten annuleren vanwege te weinig toestellen. 2 weken voor vertrek kregen we bericht. Vlucht(en) gingen niet door, we mochten omboeken naar een andere periode of geld terug. Voor geld teug gekozen. We hebben toen last minute een autovakantie geboekt.
In 2024 alsnog de reis naar Azië gemaakt.
zondag 5 april 2026 om 10:34
Ik las gisteren dat ze als de reis doorgaat ze tot 6 weken voor vertrek de prijs mogen verhogen, ook als je reis al betaald is. Als dit bedrag onder de 8% van de reissom blijft ben je ook verplicht te betalen, erboven mag je annuleren.
We gingen altijd met de auto richting het zuiden, dit jaar voor het eerst met het gezin vliegen.
We gingen altijd met de auto richting het zuiden, dit jaar voor het eerst met het gezin vliegen.
zondag 5 april 2026 om 10:38
Dan moet je extra overnachtingen regelen. Het kost je extra vakantiedagen. Je bent alleen maar bezig met wanneer je wel terug kunt vliegen. Misschien heb je wel gewoon verplichtingen in Nederland.
zondag 5 april 2026 om 11:03
zondag 5 april 2026 om 11:13
Djessy schreef: ↑05-04-2026 10:07Ik denk dat ze dit artikel bedoelt.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... -annuleren
Ja, dat artikel bedoel ik.
Ik erger mij sowieso dat machtige mannen een oorlog aangaan en de burger het moet uitvechten.
Hou op zeg. Ga de boksring in of zo.
En nu worden veel mensen het dupe.
zondag 5 april 2026 om 11:16
We hebben een top reisverzekering. Zijn al eens dagen later terug kunnen vliegen, geen probleem.
En ons werk? Jammer dan.
Is overmacht. Ze mogen mijn overuren inzetten, maar mijn vakantie uren niet.
zondag 5 april 2026 om 11:18
Andere reizen zijn dan ook duur. Echt dat daar wel op ingesprongen wordt hoor.
Ik betaal gewoon extra dan. Vakantie is sowieso duur en een luxe product.
zondag 5 april 2026 om 11:35
Hoofdregel artikel 5.1 van de ANVR-voorwaarden: de reissom mag tot twintig dagen voor vertrek verhoogd worden.
Artikel 5.4: in afwijking van artikel 5.1 mag de reissom niet meer worden verhoogd vanaf de datum dat de reis uiterlijk betaald moet zijn en deze ook daadwerkelijk betaald is.
De uiterste betaaldatum is dus het uitgangspunt, en niet de datum waarop is betaald.
Dat zou wel leuk zijn: dan tik je nu in een keer de heel reis af en zouden de kosten vervolgens niet meer verhoogd mogen worden, maar zo werkt het dus niet.
zondag 5 april 2026 om 11:39
Helemaal mee eens.Zeeschelp schreef: ↑05-04-2026 09:25Pff, word ook wel moe ervan dat iedereen maar de onzelfzuchtige samaritaan moet zijn hoor. Natuurlijk baal je, zo'n verre reis betekent waarschijnlijk een dure reis en al lang vantevoren geboekt. Dat is ook gewoon heel teleurstellend als dat niet doorgaat, losstaand van of er elders in de wereld pure ellende gaande is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in