Geld & Recht alle pijlers

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

24-04-2026 17:48 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Hoeveel betaal je per maand en wat wordt er gedekt?

Ik heb er nu nog geen, maar ben me er wel aan het verdiepen om 1 af te sluiten. Er zit geen diepe gedachte of bewuste reden achter waarom ik het nog niet heb afgesloten, ik heb het gewoon (nog) niet gedaan.
Ik heb er eentje omdat ik zelfstandig ben. Voor loondienst lijkt het me niet nodig. Ik betaal per jaar iets van 2000 geloof ik met een uitkering van 20.000 per jaar. Gaat na een half jaar ziekte ik.
Ik heb en 1 via ASR omdat ik zelfstandige ben. Ik betaal maandelijks 530 euro, heb 3 maanden wachttijd en ben uitgezonderd wanneer ik uitval door Restless Legs Syndroom. Ben hierdoor bij Achmea destijds afgewezen voor een AOV.

Ik vind het best prijzig maar het risico om het niet te hebben is mij te groot. Ik hoop hem nooit nodig te hebben.
ladadieladieda schreef:
24-04-2026 17:54
Ik heb er eentje omdat ik zelfstandig ben. Voor loondienst lijkt het me niet nodig. Ik betaal per jaar iets van 2000 geloof ik met een uitkering van 20.000 per jaar. Gaat na een half jaar ziekte ik.
Waarom niet? Ik werk in loondienst en heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zowel voor gedeeltelijk als volledige arbeidsongeschiktheid. Zeker gezien de huidige ontwikkelingen omtrent ziekteverzuim ben ik blij dat ik een verzekering achter de hand heb voor het geval het nodig is.
Kosten zijn ongeveer 15 euro per maand (dacht ik), betaald vanaf het bruto loon.
ladadieladieda schreef:
Ook in loondienst kan het zeker nuttig zijn. De uitkering is gemaximaliseerd aan het dagloon. Als je meer verdient kan je er zomaar 50% of meer op achteruit gaan.

K ben zelfstandige en heb er geen. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Dat het een dure verzekering is speelt ook mer.
Partner en ik zijn beide zelfstandig ondernemer. Rond de 60 en hebben ruim 10 jaar geleden de verzekering eruit gegooid. Wanneer één van ons geen inkomen meer heeft, dan kan de ander alle vaste lasten nog betalen. Uiteraard heeft dit invloed op je levensstijl.

Mijn partner brak ooit zijn schouder waardoor hij niet meer kon werken. Wat hij van zijn verzekering kreeg was nog lang niet voldoende om zijn secretaresse te betalen en de vaste kosten van zijn kantoor. En dat was zeker geen goedkope verzekering.

In plaats van de verzekeraar te betalen sparen en beleggen we zelf het geld wat we anders aan een verzekeraar zouden betalen.

Disclaimer; wij zitten waarschijnlijk in een andere levensfase en altijd goed op onze financiën gelet zodat we buffers konden opbouwen.

Belangrijk is dat je goed kijkt wat de consequenties zijn wanneer je geen inkomen kan genereren. Heb je een buffer? Kan je dit zelf opvangen? Zo ja, voor hoe lang? Hoeveel kost een verzekering en wat krijg je daar voor terug mocht je arbeidsongeschikt worden.
ladadieladieda schreef:
Waarom niet?

Ik had er eentje en was heel blij met de maandelijkse uitkering, toen ik in de WIA belandde en flink achteruit ging in inkomen.
Ik lees graag even mee. Kan nu een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten via mn werkgever. Ze stellen geen vragen over gezondheid.
Ja. Voor volledige arbeidsongeschiktheid: secundaire arbeidsvoorwaarde bij toenmalige werkgever. Beetje wassen neus want zo snel word je niet 100% afgekeurd. God zij dank heb ik eens zo’n voorlichtingsavond via de vakbond bijgewoond en daarna direct ook eentje afgesloten voor gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.

Tien jaar later werd ik voor 55% afgekeurd en nog eens vier jaar later voor 75%. Toen was ik wel heel blij met die aanvullende verzekering want dat scheelt mij toch zo’n 245,- per maand waardoor ik in totaal niet echt heel sterk ben terug gegaan qua maandinkomen (nu: salaris voor mini baan, WGA via UWV, stukje arbeidsongeschiktheidspensioen en dus een stukje AOV). Qua jaarinkomen wel want de 13e maand/salarisverhogingen/bindingstoelage over dat mini-baantje zetten niet echt zoden aan de dijk. Maar goed, ik mag zeker niet klagen.

Van geld word je niet gelukkig/gezondheid is niet te koop: klopt allemaal maar het is toch wel heel fijn en een stuk minder gestrest gedoe als je weet dat je je vaste lasten kunt blijven betalen. Laat je alleen goed voorlichten over de kleine lettertjes en verschillende aanbieders.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Zeker. Ik betaal bruto €60, dat is netto een paar tientjes per maand.
Ik heb als manager net wat teveel mensen gezien die een jaar of langer ziek waren en dan terugvielen naar 70% salaris. En ook die mensen hadden nooit verwacht dat het hen zou overkomen.
30% salaris missen is écht veel. Dus voor mij persoonlijk geen enkele twijfel dit af te sluiten.
TO is ondernemer. Dan betaal je veel meer per maand dan in loondienst. Ook zijn de voorwaarden vaak anders. Je kunt dit niet vergelijken.
Phlox24 schreef:
25-04-2026 08:13
TO is ondernemer. Dan betaal je veel meer per maand dan in loondienst. Ook zijn de voorwaarden vaak anders. Je kunt dit niet vergelijken.
Ik ben geen ondernemer, ik ben in loondienst.
De maximum WIA-uitkering is ca € 4600 bruto per maand. Omdat je geen arbeidskorting krijgt, gaat er dus ook heel veel belasting vanaf.
Als je veel meer verdient (het is alles, daar komt geen vakantiegeld bij) en je krijgt een aantrekkelijk aanbod, zou ik het wel doen. Dan moet hij idd ook bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid uitkeren.
Nav dit topic ga ik me er ook maar eens in verdiepen ondanks loondienst.
You can only succeed when there is room to fail.
KamilleT schreef:
25-04-2026 08:54
De maximum WIA-uitkering is ca € 4600 bruto per maand. Omdat je geen arbeidskorting krijgt, gaat er dus ook heel veel belasting vanaf.
Als je veel meer verdient (het is alles, daar komt geen vakantiegeld bij) en je krijgt een aantrekkelijk aanbod, zou ik het wel doen. Dan moet hij idd ook bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid uitkeren.
Dank je wel voor deze informatie. Ik zit er boven. Ik heb wel veel spaargeld door erfenissen. Als bij de berekening van de uitkering niet wordt gekeken naar het eigen vermogen, zou dat wel mooi zijn. Wat ook meespeelt is dat ik nog meer dan 30 jaar te gaan heb tot de AOW.
Vooral heel goed de kleine lettertjes lezen.
-vanaf wanneer wordt uitgekeerd (soms pas na twee jaar ziekte, soms veel eerder)
-hoe lang wordt uitgekeerd (heel vaak is dat niet oneindig maar een X aantal maanden/jaar)
-vanaf welk percentage ziek (inderdaad als het pas bij 70% of meer is, is de kans heel groot dat je er alsnog niks aan hebt).
-wi bepaald dat percentage, nemen ze het over van UWV/werkgever of keuren ze zelf
-op basis waarvan wordt de uitkering berekend? Je salaris op het moment van ziek worden, op het moment van ingaan (als er een wachttijd in zit), zit er een maximum aan etc.

Ik heb er een, met name voor het gat bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Als ik bv langdurig 50% arbeidsongeschikt zou worden, zou ik echt enorm terugvallen in inkomen, veel meer dan naar 70% of zelfs naar 50%. Er zijn verzekeringen voor om dat gat te dekken.

Er zijn ook werkgevers waar je vrij snel bij ziekte al naar 70% van je loon gaat. Ook dat kan bij iets wat wat langer duurt best vervelend zijn.
nausicaa schreef:
25-04-2026 13:49
Als ik bv langdurig 50% arbeidsongeschikt zou worden, zou ik echt enorm terugvallen in inkomen, veel meer dan naar 70% of zelfs naar 50%. Er zijn verzekeringen voor om dat gat te dekken.

Ik heb ooit een dergelijke verzekering afgesloten. Omdat ik toentertijd klachten had, waarbij ik dacht nog wel eens te kunnen uitvallen (in loondienst toen overigens). Inmiddels al zeker 10+ jaren geen van dergelijke klachten meer gehad. Aan de andere kant ben ik daarentegen door een progressieve ziekte (langzaam verloop) wel volledig uitgevallen, waardoor veel minder inkomsten. De uitkering van deze verzekering deelt die terugval maar ten dele. Maar desondanks ben ik er wel heel erg blij mee. Want chronisch ziek zijn is 1, financiële problemen daarbovenop is 2.
Grasgevoerd schreef:
25-04-2026 17:04
Ik heb ooit een dergelijke verzekering afgesloten. Omdat ik toentertijd klachten had, waarbij ik dacht nog wel eens te kunnen uitvallen (in loondienst toen overigens). Inmiddels al zeker 10+ jaren geen van dergelijke klachten meer gehad. Aan de andere kant ben ik daarentegen door een progressieve ziekte (langzaam verloop) wel volledig uitgevallen, waardoor veel minder inkomsten. De uitkering van deze verzekering deelt die terugval maar ten dele. Maar desondanks ben ik er wel heel erg blij mee. Want chronisch ziek zijn is 1, financiële problemen daarbovenop is 2.

Inderdaad, lang niet alle verzekeringen dekken het volledig. Vandaar: lees de kleine lettertjes. En soms is geen volledige dekking ook een bewuste keuze, soms kan iemand iets minder wel opvangen. maar niet van 100 naar 30% (wat bij mij wel zo zou zijn als ik bv 50% arbeidsongeschikt zou raken).
In loondienst en AOV.
Mijn werkgever heeft een collectieve WIA aanvullingsverzekering tot de eindleeftijd.
Zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering had ik nu al 19 jaar (ben 56) in de bijstand gezeten. Het is nog steeds geen vetpot, maar wel heel erg veel beter. Ik weet niet meer wat ik per maand betaalde, maar het was niet mis. Ik dacht altijd dat ik hooguit een been zou breken en al snel weer aan het werk zou zijn. Of dat ik mijn oorspronkelijke vak biet meer zou kunnen uitoefenen en me dan zou omscholen. Ik had er nooit bij stilgestaan, heel dom natuurlijk, dat me wel eens iets zou kunnen overkomen waardoor ik helemaal niet meer zou kunnen werken. Maar dat gebeurde dus wel. Ik weet niet precies wat voor verzekeringen er nu zijn, maar ik heb een beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering. Zal ook wel de duurste vorm zijn. Maar zonder dat had ik nu al bijna 2 decennia’s plees gepoetst.
It is no measure of health to be well adjusted to a sick society.
Krishnamurti

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven