Katten binnen houden..
donderdag 7 mei 2026 om 18:01
Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd. En met twee katers die al meer dan 10 jaar oud worden, en hun ouderdoms kwaaltjes beginnen te vertonen dacht ik.. het word tijd dat ik zorg dat ze de tuin niet meer uit kunnen. Ik heb een robot kattenbak aangeschaft eind vorig jaar, die nu alweer kapot is. M’n kat is vast komen te zitten in het kattenluik naar de tuin, wat amputatie van zijn staart tot gevolg had. De andere blijft proberen er vandoor te gaan, ondanks de complete kattenomheining lukt het hem nog ook.. dus hij kan nooit meer alleen naar buiten. En piest uit frustratie het hele huis onder. Ik ben het kotsbeu. En begin het gevoel te krijgen dat de aanhouder niet wint in dit geval. Oftewel, ik ben geneigd om het kattenluik onbeperkt open te gooien en de kattenomheining weer weg te halen.. maar wilde daar toch nog even andere meningen over horen.
donderdag 7 mei 2026 om 18:14
Ik heb al mijn hele leven katten, maar ik zou werkelijk niet weten hoe je van een buitenkat een binnenkat maakt, als hij er zo duidelijk stress van heeft.
Sommige katten zijn buitenkatten.
Zelfs een keer met een kitten gehad dat hij altijd binnen had geleefd, maar gezondheidsproblemen kreeg van de stress van het binnen zijn. Toen ik hem naar buiten liet ging het beter.
Sommige katten zijn buitenkatten.
Zelfs een keer met een kitten gehad dat hij altijd binnen had geleefd, maar gezondheidsproblemen kreeg van de stress van het binnen zijn. Toen ik hem naar buiten liet ging het beter.
donderdag 7 mei 2026 om 18:37
Misschien is een wat korter gelukkig leven buiten voor je katten fijner dan een langer leven binnen in de stress.
Iedereen heeft er vast een mening over maar je moet zelf de afweging maken.
Je zou ook nog kunnen proberen om ze aan een lijntje te laten lopen zodat je ze net als een hond kan uitlaten maar ook daar heb je kans dat ze dat op latere leeftijd niet meer aanleren.
Iedereen heeft er vast een mening over maar je moet zelf de afweging maken.
Je zou ook nog kunnen proberen om ze aan een lijntje te laten lopen zodat je ze net als een hond kan uitlaten maar ook daar heb je kans dat ze dat op latere leeftijd niet meer aanleren.
donderdag 7 mei 2026 om 18:38
donderdag 7 mei 2026 om 18:51
Zo inderdaad. En het kattenluik was gewoon zo’n ouderwets klepperding. Maar hij heeft zichzelf er doorheen weten te rammen toen hij op slot zat, en is met z’n staart klem komen te zitten in het lipje waarmee je hem dicht draait. Voor ik hem kon bevrijden had ie in paniek de punt van zijn eigen staart er af getrokken.strandbedaanzee schreef: ↑07-05-2026 18:38Ik lees het als een automatische kattenbak die zichzelf kan reinigen en een kattenluik.
donderdag 7 mei 2026 om 18:58
Oh nee, wat sneu! Dat zal schrikken zijn geweest voor jou ookBadeendje92 schreef: ↑07-05-2026 18:51Zo inderdaad. En het kattenluik was gewoon zo’n ouderwets klepperding. Maar hij heeft zichzelf er doorheen weten te rammen toen hij op slot zat, en is met z’n staart klem komen te zitten in het lipje waarmee je hem dicht draait. Voor ik hem kon bevrijden had ie in paniek de punt van zijn eigen staart er af getrokken.
Wat voor omheining heb je?
donderdag 7 mei 2026 om 19:06
Dit.strandbedaanzee schreef: ↑07-05-2026 18:37Misschien is een wat korter gelukkig leven buiten voor je katten fijner dan een langer leven binnen in de stress.
Je kat heeft zijn hele leven naar hartenlust buiten rondgerend, daar kun je geen binnenkat meer van maken.
donderdag 7 mei 2026 om 19:08
Jaa ik stond echt te shaken als een rietje. Had geluk dat iemand anders ons naar de dierenarts kon brengen want ik was echt goed van de kaart.greenmoustache schreef: ↑07-05-2026 18:58Oh nee, wat sneu! Dat zal schrikken zijn geweest voor jou ook![]()
Wat voor omheining heb je?
We hebben een flink hoge schutting. Met van die metalen beugels die schuin omhoog naar binnen staan: en daar dan een net aan bevestigd. De onderkant van het net is helemaal aan de schutting vast geniet. Maar mijn kat gaat er gewoon als Tarzan aanhangen en slingert zich er dan gewoon overheen. Maar meneer vind het bed wel te hoog om op te springen.
donderdag 7 mei 2026 om 19:11
Ja dat gevoel begin ik ook steeds meer te krijgen. Ik merk dat ik door de jaren heen best geintroctineerd ben geraakt door het idee dat een goed baasje zijn katten bij zich houd. En mijn nieuwe buren waren er ook ontzettend blij mee dat ze geen last zouden hebben van de katten. Dus ik voel me ook continue schuldig. Tegenover de katten.. maar ook bang voor gedoe in de straat als ik ze “los” laat.
donderdag 7 mei 2026 om 19:16
donderdag 7 mei 2026 om 19:19
Zou hij dan minder in huis gaan pissen van de stress?greenmoustache schreef: ↑07-05-2026 19:16De meningen zijn verdeeld over de diervriendelijkheid, wat ik snap trouwens, maar ik heb in mijn tuin zo'n stroomlijn op de schutting en mijn katten springen nu niet meer over de schutting.
Er staat zelfs al een dik jaar geen stroom meer op momenteel. Is dat een idee voor jou misschien?
donderdag 7 mei 2026 om 19:24
Jij bent niet de enige met katten in de wijk denk ik.Badeendje92 schreef: ↑07-05-2026 19:11En mijn nieuwe buren waren er ook ontzettend blij mee dat ze geen last zouden hebben van de katten.
Wil Tarzan per se bij de buren de tuin in slingeren? Of gaat hij de straat op?
Anders kun je nog een gaatje maken dat hij daar naar buiten gaat, waar de mensen het minst last van hem hebben.
Hoeft hij niet meer halsbrekende toeren uit te halen en laat hij de buren misschien met rust
donderdag 7 mei 2026 om 19:28
Onze kater nam op een gegeven moment een dag of vijf elke dag een duif mee naar huis. Hij doodde ze onder de kast waar het voer staat en at ze vervolgens buiten met huid en veer op. We wisten niet waar hij die pakte, waarschijnlijk op straat waar heel vaak een groepje duiven rondliep. Toen hij ook een jong meenam ben ik bij een achterbuurman, die duiven had, gaan vragen of het bij hem kon zijn. Dat was niet zo, hij miste geen duiven. Op de hoek had iemand ook duiven, maar volgens mijn man kon onze kat nooit dat hok in dus daar kon het niet zijn. We hebben de kater een tijdje niet meer buiten gelaten, maar dat viel niet mee. Daar werd hij echt gedeprimeerd van. Toen we hem weer loslieten gingen we achter het huis posten om te zien waar hij naartoe zou gaan. Ik bekeek toen dat hok op de hoek eens goed en zag dat hij daar met groot gemak in zou kunnen komen. Een totaal ongeschikt hok voor duiven. Het bleek dat hij daar inderdaad de duiven had gepakt, hij ging als het ware elke dag naar de duivenautomatiek. Je moet hem gewoon binnenhouden, was het enige commentaar van die buurman. Op ons aanbod het hok aan te passen op onze kosten of een ander hok te kopen of wat dan ook, ging hij niet in. Ik heb toen een hele tijd met onze kater aan een tuigje met lijn gewandeld. Aan de overkant van de straat mocht hij los, daar zijn veel bosjes waar hij niemand lastig valt. Maar ik kon daar gaan staan wachten tot hij het gezien had en terugkwam. We besloten een ren te plaatsen, waar de katten via de schuur in konden komen. We kleedden de ren mooi aan met een boomstam en alles, ze zaten er ook wel graag maar meestal op het uiterste puntje van de boomstam en dan keken ze reikhalzend naar ons, als wij aan de buitentafel zaten. Ze wilden toch bij ons zijn.
Mijn ouders hadden een zomerhuisje en daar gingen we toen maar heel vaak naartoe met de katten. Het wandelen aan een tuigje hebben we erin gehouden tot de buren met de duiven verhuisden. En sindsdien wandelen we nog steeds, maar dan zonder tuigje want dat bleek niet nodig. Onze kater gaat nooit meer alleen van huis, alleen als ik erbij ben. Nu hij 14 is en oud begint te worden, is hij niet meer zo fanatiek maar jarenlang hoefde ik maar te zeggen 'ga je mee?' en dan zat hij al bij de voordeur. Onze poes vindt het wandelen ook leuk, maar durft alleen mee als het echt heel laat is en heel stil op straat.
Met mijn vorige katten wandelde ik ook, een ervan was doof en kon sowieso dus niet zomaar naar buiten. Maar zijn broer liep ook altijd mee. Eerdere katten liepen altijd met mijn moeder mee als ze een rondje door het park achter ons huis liep. En onze buren hebben vier katten, als ze de honden uitlaten lopen er altijd wel twee of drie mee.
Een heel lange inleiding, maar ik wil echt een pleidooi houden voor wandelen met je kat. Heel veel katten vinden het prachtig. Als je in een rustige buurt woont zoals ik, is los wandelen vaak goed te doen. Zijn er drukkere wegen, dan aan een tuigje. Niet alle katten kunnen of willen dat, maar veel wel. Het is minder actief dan met een hond, soms ronduit saai, maar wel iets waar je je kat mogelijk een groot plezier mee doet. Zo kan hij toch naar buiten, maar loopt hij geen gevaar.
Mijn ouders hadden een zomerhuisje en daar gingen we toen maar heel vaak naartoe met de katten. Het wandelen aan een tuigje hebben we erin gehouden tot de buren met de duiven verhuisden. En sindsdien wandelen we nog steeds, maar dan zonder tuigje want dat bleek niet nodig. Onze kater gaat nooit meer alleen van huis, alleen als ik erbij ben. Nu hij 14 is en oud begint te worden, is hij niet meer zo fanatiek maar jarenlang hoefde ik maar te zeggen 'ga je mee?' en dan zat hij al bij de voordeur. Onze poes vindt het wandelen ook leuk, maar durft alleen mee als het echt heel laat is en heel stil op straat.
Met mijn vorige katten wandelde ik ook, een ervan was doof en kon sowieso dus niet zomaar naar buiten. Maar zijn broer liep ook altijd mee. Eerdere katten liepen altijd met mijn moeder mee als ze een rondje door het park achter ons huis liep. En onze buren hebben vier katten, als ze de honden uitlaten lopen er altijd wel twee of drie mee.
Een heel lange inleiding, maar ik wil echt een pleidooi houden voor wandelen met je kat. Heel veel katten vinden het prachtig. Als je in een rustige buurt woont zoals ik, is los wandelen vaak goed te doen. Zijn er drukkere wegen, dan aan een tuigje. Niet alle katten kunnen of willen dat, maar veel wel. Het is minder actief dan met een hond, soms ronduit saai, maar wel iets waar je je kat mogelijk een groot plezier mee doet. Zo kan hij toch naar buiten, maar loopt hij geen gevaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 7 mei 2026 om 19:35
donderdag 7 mei 2026 om 19:45
donderdag 7 mei 2026 om 19:49
Misschien gaan ze zich erbij neerleggen dat de tuin hun kader is ofzo?
1 van mijn katten deed dat (ik heb het geplaatst na klachten van buren) niet en ging obsessief naar openstaande ramen etc en miauwen bij de voordeur.
Voor haar heb ik ervoor gekozen haar te herplaatsen bij mensen in het buitengebied, pijnlijk maar ze is de Kattenkoningin te rijk daar nu.
donderdag 7 mei 2026 om 19:59
10 is toch niet zo oud? Die van ons was op zijn 18e nog steeds buiten te vinden. Als het echt koud was dan wilde hij heel even maar over het algemeen was hij hele dag op sjouw. Lekker in de tuin liggen, knuffel halen bij de buurman, midden op straat liggen en tergend langzaam opstaan als er een auto aan kwam. Die had ik niet blij gemaakt door hem binnen te houden.
Jongere broer is ook een buitenkat. Zijn drang naar buiten is nog groter dan zijn oudere broer. Hij is nu 15 maar loopt door de buurt als een jonge god.
Lekker laten banjeren.
Jongere broer is ook een buitenkat. Zijn drang naar buiten is nog groter dan zijn oudere broer. Hij is nu 15 maar loopt door de buurt als een jonge god.
Lekker laten banjeren.
donderdag 7 mei 2026 om 20:03
Poepen bij de buren is goddelijk. Ze hebben losse grond. Daar kunnen ze heerlijk in graven. Onze buren maken er geen punt van: oudere kat kan niet graven. Hij poept en gaat dan 4 meter verder graven. Dat helpt natuurlijk niet. We scheppen het er zelf uit als we het zien en de buurman kan er om lachen.
donderdag 7 mei 2026 om 20:35
Huh ik heb toch nergens gezegd dat ik van plan ben om de kattenbak helemaal weg te halen??Sappho schreef: ↑07-05-2026 19:35Het is erg lastig om van een buitenkat een binnenkat te maken.
Maar dat verhaal van die kattenbak, dan worden de tuinen van de buren dus de kattenbak. Niet bepaald sociaal! Een frustratie van veel mensen. Zorg op zijn minst dat je zelf een kattenbak hebt, het staat los van de rest.
Een ren is wel een van de weinige dingen die ik echt niet zie zitten. De tuin is al niet groot. En dan blijft er echt niks meer over. Nog los van het feit dat deze dan aan de achterdeur zou komen en het dus altijd een gedoe word om zelf buiten te komen.
Met een tuigje gaan wandelen vind ik wel nog de moeite om te proberen. Ik wandel toevallig sinds een tijdje iedere avond een rondje, dus de katten zouden best mee mogen. Dus die ga ik van t weekend even scoren. Kijken of ze dat wat vinden.
donderdag 7 mei 2026 om 21:30
Onze kat was een buitenkat maar we hebben hem toen hij 4 was geadopteerd. In het begin miauwde hij bij de deur maar dat ging na een tijdje over, als we hem maar genoeg te doen gaven. Je kan ook feliway of Feliway optimum proberen. Die laatste schijnt te werken tegen sproeien. Maar als hij in huis sproeit dan kan hij dat ook op andere plekken doen. Wij hebben een buurkat die tegen onze deur gesproeid heeft en in onze tuin tegen een hek. In de tuin zou ik ook met tuigje proberen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in