Werk & Studie alle pijlers

Pabo

27-07-2009 10:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
hai,

ik zou graag weer beginnen met de Pabo. 2 jaar geleden mee gestart maar wegens omstandigheden met pijn in m'n hart mee gestopt!nu kruipt het toch waar het niet gaan kan en zou ik toch heel graag weer met de pabo beginnen! nu heb ik al een HBO opleiding SJD gedaan en afgestudeerd. hierdoor kan ik de verkorte PABO deeltijd van 2 jaar volgen. wat inhoud 2 avonden school en

1 dag in de week stage op een basisschool. op dit moment heb ik een baan bij de gemeente voor 32 uur via een detacheringsbureau waar ik net begonnen ben. mijn contract loopt tot half november.

wat ik de eerste keer odnervonden heb is dat 32 werken naast die studie best zwaar is. daarom zou ik graag 24 uur werken, mits financieel haalbaar. ik heb sinds kort een vriend, maar we

wonen niet samen dus moet ik alle kosten alleen dragen.

helaas staat mijn bureau zo positief tegenover 24 uur werken.

nu weet ik dat je bij deeltijd pabo studie een financiele toelage kan krijgen. dus dat is al iets.

ik heb ook gezien dat je tot je 30e (ik ben 28) studiefinanciering kan krijgen. maar alleen bij een voltijd opleiding. nu zag ik ook dat je een 2 jarige voltijd op maat kan volgen.ik ben benieuwd hoe je dan zit qua school en studietijd etc.gezien de studiefinanciering niet al te hoog is zal ik er toch bij moeten werken.

heeft iemand hier ervaring mee? en misschien tips. evt voor het vinden van ander werk in die richting?
Ik begin straks aan het verkorte 2-jarige traject. Er bestaat ook een driejarig traject, je zou eens uit kunnen zoeken of dat een optie is voor je. De tweejarige studie is een voltijdsopleiding (40-urige werkdruk), maar de driejarige is dat niet.

Mijn 2 jarige traject bestaat uit 2 dagen stage (4 dagdelen) en 1 dag naar school (middag en avond). Weet je dus zeker dat je maar 1 dag stage hoeft te lopen?

De tegemoetkoming lerarenopleiding van de IBG is inkomensafhankelijk en kun je max 2 (achtereenvolgende) jaren aanvragen (zie hier: http://www.ib-groep.nl/Im ... %20leraren_tcm7-10579.pdf). Als je nog recht hebt op studiefinanciering (ik niet meer, ik ben over de 30), dan kun je dat ook aanvragen. Maar het is het een of het ander, voor de tegemoetkoming geldt als voorwaarde dat je geen recht meer hebt op stufi.

De kosten voor je opleiding kun je minus een drempel van 500 euro en minus wat je krijgt aan beurs of TLO aftrekken van de belasting.
thnx voor je reactie.

ja die 1 dag stage klopt. maar dat verschilt per school volgens mij. ik wil het weer gaan volgen aan de thomas more.

daar is het dus 2 avonden school en 1 dag stage. dat heb ik voorheen ook gedaan.

3 jarig vindt ik zonde als ik het ook in 2 jaar kan doen. 2 jaar is ook nog te overzien vindt ik.

die inkomensgrens voor die toelage daar kom ik niet overheen, dus dat kan prima. maar dat van de belasting is wel interessant natuurlijk. alhoewel met die toelage blijft er qua kosten school niet superveel meer over. ik schat zo rond de ¤ 650,00.
Je kunt het collegegeld en de aanschaf van de boeken aftrekken. Maar als je nog recht hebt op studiefinanciering (zoals je in je openingspost beweert), dan heb je geen recht op de tegemoetkoming.

De driejarige variant heb ik genoemd omdat je bang bent dat de werkdruk van een baan en een studie tegelijkertijd misschien te hoog is. Je bent al eens gestopt omdat het gewoon te veel was. Dan moet je goed nadenken of het niet verstandiger is om er wat langer over te doen, maar dan wel op een manier waarop je het wel vol kan houden. Van de website van mijn school:

quote:Het programma van de twee- en driejarige PABO is identiek. Het verschil zit in de studiebelasting: bij de tweejarige opleiding bent u 30 tot 40 uur per week met de studie bezig, bij de driejarige opleiding is dit 15 tot 20 uur per week. De opleiding omvat totaal 120 EC's. Eén EC staat voor 28 studiebelastingsuren.
quote:Koekie26 schreef op 27 juli 2009 @ 11:15:

thnx voor je reactie.

ja die 1 dag stage klopt. maar dat verschilt per school volgens mij. ik wil het weer gaan volgen aan de thomas more.

daar is het dus 2 avonden school en 1 dag stage. dat heb ik voorheen ook gedaan.

3 jarig vindt ik zonde als ik het ook in 2 jaar kan doen. 2 jaar is ook nog te overzien vindt ik.

die inkomensgrens voor die toelage daar kom ik niet overheen, dus dat kan prima. maar dat van de belasting is wel interessant natuurlijk. alhoewel met die toelage blijft er qua kosten school niet superveel meer over. ik schat zo rond de ¤ 650,00.

en je hebt al 2 jaar Pabo gedaan??? Ik vindt?? Geen hoofdletter te bekennen?

Maar goed, om even inhoudelijk in te gaan op je vraag: check de site van de IB groep en de belastingdienst voor eventuele toeslagen en stufie. Deeltijd betaal je ook een stuk minder collegegeld dan bij het voltijdsprogramma.

Verder is het even een paar jaar bikkelen, zowel financieel en qua tijd. Zie het bij vriendinnen van mij die naast hun FT-baan studeren. Strak plannen, veel discipline en je sociaal leven wat inperken, m.n. in drukke (tentamen) periodes.

succes (en wel goed opletten bij Nederlands... )
om alle verwarring even te voorkomen: ik heb geen 2 jarige pabo gedaan!

ik wil de 2 jarige deeltijd variant weer gaan doen.

ik ben 2 jaar geleden met de 2 jarige variant gestart. maar voortijdig, na een maand of 3, mee gestopt wegens omstandigheden.

en ik heb niet gezegd recht te hebben op een studiefinanciering. ik zei dat je alleen recht hebt op een studiefinanciering

als je een voltijd opleiding doet en nog geen 30 jaar bent.

dus als ik een deeltijd opleiding volg heb ik geen recht meer op studiefinanciering . dan zou de toelage gelden.

ik vroeg me alleen af of iemand een 2 jairge voltijd heeft gedaan en hoe dit in verhouding is naar de 2 jarige deeltijd?

ik weet dat het zwaar is, en dat mijn sociale leven op z'n gat zal liggen.

dat is iets waar ik me bij neer leg. ik weet nu wel beter waar ik aan begin dan de eerste keer.

en liever 2 jaar heel zwaar dan 3 jaar iets minder zwaar denk ik dan. want ook al doe je er een jaar langer over,

het lijkt mij dat ook dit nog zwaar is?

het voornaamste waar ik tegen aan hik is de financiele kant. hoe hebben andere mensen dit opgelost?
Beter lezen mips :o)

Ze is twee jaar geleden begonnen en weer gestopt. Ik vermoed dat dat binnen een half jaar was, want als je voor 1 feb stopt krijg je nog een gedeelte van het collegegeld terug.
Ik zou gaan informeren bij je school. Volgens mij bestaat de tweejarige alleen in voltijd, maar is het de bedoeling dat je een heleboel zelf doet. Mijn ene dag school en twee dagen stage is toch echt een voltijdstudie. De overige twee dagen zitten volgepland met zelfstudie.

De driejarige variant is wel een deeltijdopleiding.
Ik heb de tweejarige deeltijd gedaan. Je krijgt van de Stufi een toelage die ongeveer gelijk staat aan het collegegeld.

Ik vond het absoluut geen zware opleiding.
En de financiële kant? Ik heb me erbij neergelegd dat ik twee jaar geen inkomen zal hebben.

Overigens is een beurs nog altijd meer geld dan de tegemoetkoming. Maar dan is weer beperkt hoeveel je ernaast mag verdienen.

En mijns inziens: beter 3 jaar zonder dat je overwerkt raakt, dan twee jaar en er volledig stuk op lopen. Realistisch blijven in wat je aankan.

Je kunt ook met de driejarige beginnen en niet minder gaan werken. Die beslissing kun je eventueel later nemen als het toch te zwaar blijkt. Dan zit je financieel ook wat ruimer (en heb je recht op de gemoedkoming+belastingaftrek).
2 jaar geen inkomen? nou dat gaat bij mij dus niet. ik woon alleen, dus moet alle kosten zelf dragen!

ik ken mij vriend nu pas vanaf maart. en ondanks dat alles super gaat kan ik niet van hem verwachten dat we nu gaan samenwonen. dit zou wel een oplossing zijn, ma ja dat kan ik niet van hem vragen! en minder werken, ja graag. ma ja dan weer minder inkomen ook.

en zwaar? tsja op zich doe ik dan wel iets wat ik erg leuk vindt, dus minder zwaar. maar is ook afhankelijk van wat voor baan je er naast hebt natuurlijk! mijn baan vereist best nog wel wat denkwerk, en dus vermoeiend.

na ja goed, dilemma's dus. probeer het voor mezelf helder te krijgen wat nu het beste is, maar das wel lastig!
Ik zou je de driejarige variant aanraden. Je schrijft dat je ernaast wilt blijven werken?? Dan lijkt me die tweejarige variant geen optie, die is namelijk fulltime... Een fulltime studie én een baan, dat gaat echt niet. Al vind je het nog zo leuk, dat ga je niet trekken.

Trouwens, je schrijft dat je voor de tweejarige variant wel in aanmerking komt voor studiefinanciering. Dan kun je dus ook bijlenen. Is dat geen optie? Je zult heel zuinig moeten leven, maar met een lening erbij kun je het dan best trekken. En heb je voldoende energie om je studie góed te doen.

(oja, inderdaad... Goed opletten bij Nederlands straks... Hoofdlettergebruik, zinsstructuur, werkwoordspelling)
mensen kunnen we even mijn typvaardigheid buiten beschouwing laten?? ik typ dit zo snel mogelijk tussen mijn drukke werkzaamheden door omdat het me nogal hoog zit, dus vandaar!

misschien is goed lezen ook een optie? ik zeg niet in aanmerking te komen voor een 2 jarige voltijd opleiding. ik stel dat deze er is en vraag of mensen hier ervaring mee hebben!

voltijd is namelijk niet altijd voltijd. dat heb ik ervaren met mijn vorige HBO opleiding.

en het is niet dat ik graag wil blijven werken, het is niet anders! en de variant die ik wil gaan doen is deeltijd!!!

en lenen vindt ik geen optie. ik heb nog iets open staan van mijn vorige opleding en wil dit niet uitbreiden!
De tweejarige variant is niet fulltime. Ik ging 2 avonden per week naar college en liep 1 dag stage in het basisonderwijs. Daarnaast werkte ik nog 2 dagen en was ik alleenstaande moeder.

Voor deze deeltijdvariant kreeg ik 2 jaar een bijdrage van de Stufi, ongeveer gelijk aan het collegegeld.

Heb je al eens naar de digipabo gekeken? Dan heb je geen colleges.
Ik vindt, vindt ik, tweejarige deeltijdopleiding, digipabo (geen colleges!), de kwaliteit van het onderwijs gaat hard achteruit.
quote:IvyRosa schreef op 27 juli 2009 @ 13:57:

De tweejarige variant is niet fulltime. Ik ging 2 avonden per week naar college en liep 1 dag stage in het basisonderwijs. Daarnaast werkte ik nog 2 dagen en was ik alleenstaande moeder.

Voor deze deeltijdvariant kreeg ik 2 jaar een bijdrage van de Stufi, ongeveer gelijk aan het collegegeld.

Heb je al eens naar de digipabo gekeken? Dan heb je geen colleges.

knap van je hoor. alleenstaande moeder, school en werk erbij!

maar dat je rond kon komen van 2 dagen werk en die toelage joh!

ik kan van 2 dagen werk echt niet ronkomen.

ik werk nu 4 dagen, maar 3 zou ideaal zijn. dan is de opleiding idd goed te doen!

zie hier link van pabo thomas more: http://www.pabothomasmore.nl/stories/storyreader$18

dit staat er:HBO/WO

Heb je een hbo- of wo-opleiding afgerond, dan kun je, na het bewijzen van elders verworven competenties (EVC's), geselecteerd worden om de studie in 2 jaar af te ronden. Bijna alle

studenten volgen daartoe de deeltijdopleiding in de avond, maar ook in de voltijd kan een 2-jarig traject gevolgd worden. Wil je in voltijd studeren dan kun je een gesprek aanvragen met een lid

van de Examencommissie om een passend voltijdtraject samen te laten stellen. Dat traject wordt vastgelegd in een studiecontract.

dus wie heeft er ervaring met het 2 jarig voltijd traject??

misschien komt deze wel bijna niet voor, kan ook natuurlijk!
Of een studie voltijd is of niet, dat is niet afhankelijk van het aantal uur dat je in de schoolbanken zit, maar van het aantal studiepunten (EC's) waaruit het jaarprogramma bestaat.

Koekie, hoe vervelend het commentaar op jouw Nederlands ook is, het is wel degelijk relevant. Als jouw spelling goed was, dan kon je ook wel met hoge snelheid schrijven en toch juiste zinnen formuleren. Het is dus meer dan duidelijk dat dat niet vanzelf gaat, waardoor dat punt in ieder geval wel extra aandacht en tijd zal gaan kosten.

Waxine, zoals gezegd, het is geen tweejarige deeltijd, maar een tweejarige voltijdsstudie, waar je alleen aan deel kan nemen als je al een HBO diploma of universitaire graad hebt. Naar ik begrijp wordt de vakinhoudelijke kennis (zoals spellen) bekend verondersteld en wel getoetst, maar niet onderwezen. Zo blijven de didactische vakken en de stages over.

De ervaring van mijn school is dat het grootste gedeelte er langer dan 2 jaar over doet (zeker als ze er nog een baan naast hebben).
ik vind het jammer dat spelling en correct nederlands er nu bijgehaald moet worden. ik ga er verder niet op in omdat er dan een eindeloze discussie onstaat die voor mij zinloos is.

het enige wat ik wil weten is of er iemand ervaring heeft met 2 jarig voltijd pabo!
Ik heb even je OP wat grondiger gelezen (had meer gescand, m'n post klopte dus inderdaad niet helemaal). Het 2jarige traject is dus wel in deeltijd, dat maakt de zaak wel wat anders. Toch lijkt me 32 uur werken echt veel te veel, je wilt die studie goed doen, lijkt me... Je schrijft "helaas staat mijn bureau zo positief tegenover 24 uur werken", die snap ik niet?? Staan ze er nu wel of niet positief tegenover?

Ik heb geen ervaring met die studie, ben wel zelf met een tweede studie en baan bezig. Baan is ongeveer 50%, studie is fulltime. Echt doorbikkelen en heel erg efficient werken dus. Het is te doen, maar echt zwaar. Ik weet niet hoe belastbaar jij bent, ik ben vorig jaar al even overspannen geweest...

Ander werk in die richting?? Tja, in de kinderopvang is altijd wel werk geloof ik, maar dat moet je ook maar net leuk vinden. Werk waarvoor je niets mee "naar huis" hoeft te nemen is wel slim, je hebt waarschijnlijk al genoeg werk aan je studie straks.
quote:Koekie26 schreef op 27 juli 2009 @ 16:53:

ik vind het jammer dat spelling en correct nederlands er nu bijgehaald moet worden. ik ga er verder niet op in omdat er dan een eindeloze discussie onstaat die voor mij zinloos is.

Ik ben zelf docent, en vind -hoewel ik geen Nl geef, maar een kunstvak- spelling ongelofelijk belangrijk. Ik heb een voorbeeldfunctie, leerlingen kunnen fouten van mij overnemen. En juist op de basisschool, als leerlingen alle spellingsregels krijgen aangeleerd, is een docent die alle regels goed kent én goed in de praktijk brengt (al dan niet onder tijdsdruk), ongelofelijk belangrijk. Jammer dat je niet openstaat voor kritiek op dat punt.
ik kan best wel tegen een beetje kritiek en zal allemaal vast wel goed bedoeld zijn. en ja ik heb mijn berichten hier niet goed geschreven blablabla. ik weet zelf heel goed dat spelling etc erg belangrijk is. ik heb iig toen ik de eerste keer pabo deed de nederlands en wiskunde toets in 1 keer gehaald.

bovendien ben ik elke dag bezig met rapportages en beschikkingen schrijven. en geloof mij dat als hier typfouten, spellingsfouten of kromme zinnen etc in staan dat deze echt niet de deur uit gaan hoor! bovendien ben ik ook zeker niet van plan om blanco aan de pabo te beginnen!

anyways, hier heb ik dit topic dus niet voor geopend zoals ik al eerder zei. ik sta op het punt een belangrijke beslissing te nemen. de beslissing om mijn leven om te gooien of niet. want daar komt het wel op neer! ik vroeg om een beetje advies en ervaring van anderen om wat meer duidelijkheid voor mezelf te krijgen!
Succes met je beslissing. Ik zal geen kritiek meer komen geven, want daar sta je overduidelijk niet voor open.
quote:Koekie26 schreef op 27 juli 2009 @ 15:05:

[...]

knap van je hoor. alleenstaande moeder, school en werk erbij!

maar dat je rond kon komen van 2 dagen werk en die toelage joh!

ik kan van 2 dagen werk echt niet ronkomen.

ik werk nu 4 dagen, maar 3 zou ideaal zijn. dan is de opleiding idd goed te doen!

zie hier link van pabo thomas more: http://www.pabothomasmore.nl/stories/storyreader$18

dit staat er:HBO/WO

Heb je een hbo- of wo-opleiding afgerond, dan kun je, na het bewijzen van elders verworven competenties (EVC's), geselecteerd worden om de studie in 2 jaar af te ronden. Bijna alle

studenten volgen daartoe de deeltijdopleiding in de avond, maar ook in de voltijd kan een 2-jarig traject gevolgd worden. Wil je in voltijd studeren dan kun je een gesprek aanvragen met een lid

van de Examencommissie om een passend voltijdtraject samen te laten stellen. Dat traject wordt vastgelegd in een studiecontract.

dus wie heeft er ervaring met het 2 jarig voltijd traject??

misschien komt deze wel bijna niet voor, kan ook natuurlijk!

Besef dat een EVC certificaat je ongeveer 1200 euro kost en je dan enkel is vastgesteld wat je competenties en ervaring zijn. Duurt ongeveer 6 weken.

Zou in jouw geval eerder voor een deeltijd opleiding gaan. Je schrijft dat je je inkomen nodig hebt en nu al veel druk te ervaren. Waarom dan nog meer druk van een FT opleiding? Je kan ook inhoudelijk meer uit je opleiding halen als je niet constant met een berehoge druk aan het werk/studeren bent. Iets meer ademruimte zorgt er voor dat je waarschijnlijk makkelijk stof opneemt en wat meer aandacht kan besteden aan je werkstukken/rapportages etc. Zeker als bij de doorstroomvariant bepaalde inhoudelijke kennis voor aanwezig wordt verondersteld.

Daarnaast is het misschien een idee je kostenplaatje eens goed door te nemen. Schroef je budget (fictief) naar beneden, pas je levenswijze wat aan (eens een etentje overslaan, minder kleding kopen etc). Voordeel is als je een strikt studieschema hebt je ook minder tijd hebt voor sociale activiteiten als etentjes etc. Scheelt weer geld

Vind het wel jammer dat je commentaar op je schrijfstijl en spelling zo makkelijk wegwuift. Dat je op de Pabo een toets hebt gehaald geeft, gezien je schrijfstijl, m.i. enkel aan dat het niveau van de Pabo discutabel is én dat je het niet belangrijk vindt. Snel typen/stukken schrijven kan prima samengaan met correcte spelling, taalgebruik en het inzetten van hoofdletters. Dat bijt elkaar niet. Iedere docent Nederlands en secretaresse kan je dat bevestigen. Als je al zoveel rapporten schrijft zou dit iets zijn wat je zonder enige moeite als competentie hebt aangeleerd (sterker nog, met een afgeronde HBO opleiding mag dit simpelweg ge-eist én verwacht worden).

Het is wel één van de basiselementen van de door jou gewenst baan: kinderen leren lezen en schrijven. Niet bepaald iets wat je even aan de kant schuift omdat de kritiek je nu even niet uitkomt.
Het commentaar van iedereen op de spelling vind ik als lerares Nederlands heerlijk om te zien! Het lijkt namelijk steeds vaker zo te zijn dat mensen de spelling niet zo belangrijk vinden, maar het tegendeel wordt hier bewezen! (Ik krijg er zelf namelijk heel erge kriebels van, ik vindt!)

Ik adviseer je trouwens toch een studie te nemen waar je het minder druk hebt (de 3-jarige variant dus). Je moet ervoor zorgen dat je het niet té druk krijgt, dat houd je echt niet vol! Een 2-jarige opleiding klinkt wellicht verleidelijk, want je bent binnen 2 jaar klaar, maar let wel op je gezondheid!
Hier iemand die drie jaar over de deeltijd opleiding heeft gedaan. Twee jaar wordt over het algemeen niet gehaald. Ik werkte naast mijn opleiding nog 28 uur 3 om 4 dagen. Dan had ik om de week een dagje rust en tijd om huiswerk af te maken. Verder bijna alle avonden bezig met studie. Als je dit wil moet je het gewoon doen. Je diploma halen daar heb je iets aan de rest van je leven. Bij mij ging de vlieger van voltijd en stufi niet op omdat ik mijn vaste laste moest betalen en stufi dit niet dekte.

Ps dit is op m'n telefoon getypt dus leestekens lukken niet helemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven